Triumph Tiger 800 offroad
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Pyörää ei enää ole mutta paljon sälää jäljellä, kanattaa katsoa:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 11&t=42470
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... 11&t=42470
Mika TA-91
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Ajattelin omasta MY12 tiikeristä vaihtaa ennakkoon tuon vaihdeakselin kun niistä on noita tappeja katkennut sen verran reilusti.
Onkohan World of Triumphin myymät akselit niitä vahvistettuja malleja, laitoin kyselyä sinne mutta ei vastausta kuulunut.
Mitä muuta tarvii remonttiin? Kytkimen kiinnipito työkalu löytyy ja uusi kytkimen keskimutteri ja kytkinkopan tiiviste pitää tilata samalla. Pärjääkö noilla?
Hyvää alkavaa ajokautta Tiger kuskeille
Onkohan World of Triumphin myymät akselit niitä vahvistettuja malleja, laitoin kyselyä sinne mutta ei vastausta kuulunut.
Mitä muuta tarvii remonttiin? Kytkimen kiinnipito työkalu löytyy ja uusi kytkimen keskimutteri ja kytkinkopan tiiviste pitää tilata samalla. Pärjääkö noilla?
Hyvää alkavaa ajokautta Tiger kuskeille
-
- Viestit: 104
- Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:30 pm
- Pyörä: Suzuki DL650 V-Strom -18
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Saksalainen kaverini on pyöränvaihtoaikeissa ensi kesän Venäjän reissun jälkeen. Hän mietti että saisikohan Triumphinsa kaupattua suomeen.
Hänellä on siis hyväkuntoinen ja laukuin, lisävaloin yms varusteltu vuoden 13 xc mattavihreänä. Kilometrejä on noin 45000 reissun jälkeen. Löytyikö täältä ketään kuka haluaisi ostaa pyörän häneltä kesäkuun lopulla kun saavumme pääkaupunkiseudulle. Tarjoa rohkeasti. Kuvia voin toimittaa sähköpostiin.
Hänellä on siis hyväkuntoinen ja laukuin, lisävaloin yms varusteltu vuoden 13 xc mattavihreänä. Kilometrejä on noin 45000 reissun jälkeen. Löytyikö täältä ketään kuka haluaisi ostaa pyörän häneltä kesäkuun lopulla kun saavumme pääkaupunkiseudulle. Tarjoa rohkeasti. Kuvia voin toimittaa sähköpostiin.
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Uutta tiikeriä pukkaa ensi vuonna.
https://www.advpulse.com/adv-news/spy-s ... tiger-800/
https://www.motorcyclenews.com/news/new ... ph-tiger-/
https://www.advpulse.com/adv-news/spy-s ... tiger-800/
https://www.motorcyclenews.com/news/new ... ph-tiger-/
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Motorradin mukaan uuden mallin julkistus olisi 3.12.
https://www.motorradonline.de/enduro/tr ... uer-motor/
Kiihkeimmät tiikerifanit voivat siis kohta alkaa pidättää henkitystä.
https://www.motorradonline.de/enduro/tr ... uer-motor/
Kiihkeimmät tiikerifanit voivat siis kohta alkaa pidättää henkitystä.
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Oon meittinyt takajalkatappien modausta niin, että mahdollinen kaatuminen ei aiheuttaisi rungon vahingoittumista.
1. Katkaisisi jalkatapit, esim. 2 cm päästä rungosta (vaikka rautasahalla), jolloin ne saisi takaisin vaikka yhdistämällä ne runkoon ohuemmalla sisäkkäisellä putkella ja ruuveilla.
Näin hitsausta ja maalivaurioita ei tulisi ja jäljen saisi ehkä suhteellisen siistiksi. Jalkatappien ollessa pois, tapit voisi tulpata.
2. Tekisi useita pieniä reikiä jalkatapin putkien ympärille, jolloin siitä tulisi se heikoin kohta ja antaisi perkisi, eikä vaurioita runkoon tulisi.
Tämä vähän epävarma, koska ei tiedä reikien lukumäärää. Liian vähän --> ei toimi. Liikaa --> katkeaa liian helposti.
Olisko muita ideoita?
1. Katkaisisi jalkatapit, esim. 2 cm päästä rungosta (vaikka rautasahalla), jolloin ne saisi takaisin vaikka yhdistämällä ne runkoon ohuemmalla sisäkkäisellä putkella ja ruuveilla.
Näin hitsausta ja maalivaurioita ei tulisi ja jäljen saisi ehkä suhteellisen siistiksi. Jalkatappien ollessa pois, tapit voisi tulpata.
2. Tekisi useita pieniä reikiä jalkatapin putkien ympärille, jolloin siitä tulisi se heikoin kohta ja antaisi perkisi, eikä vaurioita runkoon tulisi.
Tämä vähän epävarma, koska ei tiedä reikien lukumäärää. Liian vähän --> ei toimi. Liikaa --> katkeaa liian helposti.
Olisko muita ideoita?
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Hei!
Tuli sellainen idea mieleen, että... Eikös tuossa uudessa 900 tiikerissä ole tuo takahäkki pulteilla kiinni niin ei tarvitse olla niin paljon huolissaan osumista??
Siitähän se ajatus sitten lähti....
Tuli sellainen idea mieleen, että... Eikös tuossa uudessa 900 tiikerissä ole tuo takahäkki pulteilla kiinni niin ei tarvitse olla niin paljon huolissaan osumista??
Siitähän se ajatus sitten lähti....
Minkä huollan, sen myös korjaan.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Hydraulipuolen liittimillä onistunee jopa niin että jalkatapit eivät heilu takaisin asennettuina yhtään.
Hydraulipuolen kierteen mittoja voi ihmetellä vaikka tuolta: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/sivu/ ... nistaminen
Hitsaa/juottaa/liimaa tommoset kiinni niihin runkoon jätettyihin nysiin:
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote ... e-ruk0404/
Sitten niihin jalkatappeihin hitsaa tommoset vastapuolet:
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote ... e-rsk0404/
Toivottavasti ovat pari... tietävämmät korjatkoon. Kiristäessä mutteria liitimen kartio-osat jässähtävät ilman välystä toisiinsa.
Rahamies tekee saman homman pikaliittimillä....
Hydraulipuolen kierteen mittoja voi ihmetellä vaikka tuolta: https://www.hydrauliikkapumppu.fi/sivu/ ... nistaminen
Hitsaa/juottaa/liimaa tommoset kiinni niihin runkoon jätettyihin nysiin:
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote ... e-ruk0404/
Sitten niihin jalkatappeihin hitsaa tommoset vastapuolet:
https://www.hydrauliikkakauppa.fi/tuote ... e-rsk0404/
Toivottavasti ovat pari... tietävämmät korjatkoon. Kiristäessä mutteria liitimen kartio-osat jässähtävät ilman välystä toisiinsa.
Rahamies tekee saman homman pikaliittimillä....
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 206
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
- Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Siis tarkoitus oli kaataa tiikeri silloin kun tapit on irti? Ja ajella pystyssä kun tapit on paikallaan? Kun noin tukevasti kiinnittää, niin häkki on lytyssä ihan kuin alkuperäisilläkin tapeilla.
Re: Triumph Tiger 800 offroad
[quote="Nabla"]Oon meittinyt takajalkatappien modausta niin, että mahdollinen kaatuminen ei aiheuttaisi rungon vahingoittumista./quote]
Tää on vaikea rasti. Käytössä nuo jalkatapit pitää kuitenkin kestää paljon kuormitusta...
Miten ulkona nuo takatapit on muusta pyörästä? Jos edessä on kaatumarautaa moottorin ympärillä ja takana olis jotkut laukkuraudat niin suojaisiko nuo tarpeeksi? Ettei nuo jalkatapit ottais osumaa ekana..
Tää on vaikea rasti. Käytössä nuo jalkatapit pitää kuitenkin kestää paljon kuormitusta...
Miten ulkona nuo takatapit on muusta pyörästä? Jos edessä on kaatumarautaa moottorin ympärillä ja takana olis jotkut laukkuraudat niin suojaisiko nuo tarpeeksi? Ettei nuo jalkatapit ottais osumaa ekana..
Minkä huollan, sen myös korjaan.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Eiköhän sitä yleensä ajella ihan yksikseen mettäautoteillä ja poluilla? Siis siellä missä ne lipat helpoiten tulee heitettyä. Kun jalkatapit on irti 95% ajoajasta ja kaksipäällä ajetaan pääosin assulla (?) niin riski takarungon tuhoutumisesta takatappien vuoksi on likilailla nolla ja jos assulla kaataa kakspäällä niin sitten on jo sen sortin mälli että siinä ei yksi takarunko tunnu missään....Urpo kirjoitti:Siis tarkoitus oli kaataa tiikeri silloin kun tapit on irti? Ja ajella pystyssä kun tapit on paikallaan? Kun noin tukevasti kiinnittää, niin häkki on lytyssä ihan kuin alkuperäisilläkin tapeilla.
Helppo, tukeva ja nopea takajalkatappien irrotus/kiinnitys-systeemi on käsittääkseni se mitä tässä haettiin vai käsitinkö väärin?
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Triumph Tiger 800 offroad
On nuo jonkin verran ulompana ja suurin ongelma on että vipuvartta on huomattavan paljon.Kode kirjoitti:Nabla kirjoitti:Oon meittinyt takajalkatappien modausta niin, että mahdollinen kaatuminen ei aiheuttaisi rungon vahingoittumista./quote]
Tää on vaikea rasti. Käytössä nuo jalkatapit pitää kuitenkin kestää paljon kuormitusta...
Miten ulkona nuo takatapit on muusta pyörästä? Jos edessä on kaatumarautaa moottorin ympärillä ja takana olis jotkut laukkuraudat niin suojaisiko nuo tarpeeksi? Ettei nuo jalkatapit ottais osumaa ekana..
https://s1.paultan.org/image/2018/03/20 ... 0-XC-7.jpg
Kyllä ne takatapit kevyen kaadon kuitenkin kestävät:
https://www.visordown.com/blogs/snippet ... -800-crash
Takarungon hitsien kanssa kait jonkinverran ollut ongelmaa muutenkin. 2018 alkaen on kait vahvennettu ?
https://advrider.com/f/threads/triumph- ... s.1351445/
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Nuo takarungon hitsaukset kannattaa ehdottomasti tarkistaa, ainakin itselläni oli ikävästi ihan sauman vieresti niin ettei niitä aluksi oikein edess meinannut huomata. Ja kyseessä on juuri tuo alempi liitos. Itse hitsautin siihen pienen tukikolmion joka tuki ja auttoi kestoa varsin hyvin. Ja kyseessä oli 2011 800 XC.
Mika TA-91
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Itse en käytännössä tarvitse takajalkatappeja koskaan, ehkä hyvin satunnaisesti. Eli ne saa olla poissa paikaltaan. Asennetaan väliaikaisesti vain tarvittaessa. Muut vauriot on suhteellisen helppo korjata, mutta rungon vääntyminen on aika paskamainen korjaus.
Yritän tehdä ratkaisusta sellaisen, että jos joskus pyörän myyn, niin tämä koetaan enemmänkin positiiviseksi kuin negatiiviseksi muutokseksi.
Mulla on myös kovat sivulaukut ja laukkujen tukiraudat tuntuu olevan aika tukevasti runkoon pultattu, tämä saattaa aiheuttaa myös runkoon vaurioita kaaduttaessa? Olen kyllä ajatellut vaihtaa noi laukut pehmeisiin muutenkin.
No, aijoin katkaista noi minulle turhakkeet. Pitää miettiä liitosta sitten.
Yritän tehdä ratkaisusta sellaisen, että jos joskus pyörän myyn, niin tämä koetaan enemmänkin positiiviseksi kuin negatiiviseksi muutokseksi.
Mulla on myös kovat sivulaukut ja laukkujen tukiraudat tuntuu olevan aika tukevasti runkoon pultattu, tämä saattaa aiheuttaa myös runkoon vaurioita kaaduttaessa? Olen kyllä ajatellut vaihtaa noi laukut pehmeisiin muutenkin.
No, aijoin katkaista noi minulle turhakkeet. Pitää miettiä liitosta sitten.