Triumph Tiger 800 offroad
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Vie Jorille Nikinmäkeen - sinne minäkin vien taas tiikerin kunhan ehdin....
www.jm-motorsport.fi
www.jm-motorsport.fi
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Viikonlopun ajoreissulla alkoi tapahtumaan. Vaihdepoljin meni kummalliseksi ja arvasin heti vian. Olin törmännyt aiemmin ongelmaan jossain ulkomaan foorumilla. Tutkin illalla pyörää ja viaksi paljastui syy jota epäilinkin. Vaihdeakselin (GEARCHANGE SHAFT) tappi oli katkennut. Linkki kuvaan alla:
https://goo.gl/images/oHk5c0
Onneksi tappi oli jäänyt kiinni keskitysjousen väliin kiinni ja se ei aiheuttanut enempää tuhoa. Tutkin hieman tarkemmin osaa ja tein huomion että osa on toteutettu melko huonosti. Tappi näyttää nopeasti katsoen tukevalta, mutta se on niitattu ja niittauskohdasta tappi on vain 4 mm vahva.
Ajattelin asiaa tarkemmin ja tulin seuraavaan päätelmään. Vuosimallin 2011 pyöriin tehtiin aikoinaan takasinkutsu (SAFETY RECALL NO. 439) jossa vaihdettiin vaihdepolkimen keskitysjousi. Tämä jousi taisi olla vähän jäykempi ja nyt kävi varmaan niin että tappi katkesi koska sitä ei ollut suunniteltu näin jäykälle jousikuormalle. Jostain tietolähteestä sain myös tietoa että jossain vaiheessa Triumph on myös muuttanut vaihdeakselin rakennetta vahvemmaksi.
Tein asiasta myös reklamaation valmistajalle, vastauksen sain aika pian. Ei korvata, liian vanha, liikaa ajettu ja sähköisen huoltokirjausjärjestelmän huoltotiedot puutteelliset.... Ainut vaatimukseni oli vain saada uusi päivitetty vaihdeakseli, en vaatinut työkorvauksia kun työ oli jo aloitettu omalla pajalla. Huomioitavaa tässä on myös se että vika on tullut todennäköisesti tehtaan määrittämän korjauksen (SAFETY RECALL NO. 439):n seurauksena (metallin väsymisenä). Tämähän on selkeästi tiedostettu ongelma koska vaihdeakselin rakenne on muutettu myöhemmin vahvemmaksi.
https://goo.gl/images/oHk5c0
Onneksi tappi oli jäänyt kiinni keskitysjousen väliin kiinni ja se ei aiheuttanut enempää tuhoa. Tutkin hieman tarkemmin osaa ja tein huomion että osa on toteutettu melko huonosti. Tappi näyttää nopeasti katsoen tukevalta, mutta se on niitattu ja niittauskohdasta tappi on vain 4 mm vahva.
Ajattelin asiaa tarkemmin ja tulin seuraavaan päätelmään. Vuosimallin 2011 pyöriin tehtiin aikoinaan takasinkutsu (SAFETY RECALL NO. 439) jossa vaihdettiin vaihdepolkimen keskitysjousi. Tämä jousi taisi olla vähän jäykempi ja nyt kävi varmaan niin että tappi katkesi koska sitä ei ollut suunniteltu näin jäykälle jousikuormalle. Jostain tietolähteestä sain myös tietoa että jossain vaiheessa Triumph on myös muuttanut vaihdeakselin rakennetta vahvemmaksi.
Tein asiasta myös reklamaation valmistajalle, vastauksen sain aika pian. Ei korvata, liian vanha, liikaa ajettu ja sähköisen huoltokirjausjärjestelmän huoltotiedot puutteelliset.... Ainut vaatimukseni oli vain saada uusi päivitetty vaihdeakseli, en vaatinut työkorvauksia kun työ oli jo aloitettu omalla pajalla. Huomioitavaa tässä on myös se että vika on tullut todennäköisesti tehtaan määrittämän korjauksen (SAFETY RECALL NO. 439):n seurauksena (metallin väsymisenä). Tämähän on selkeästi tiedostettu ongelma koska vaihdeakselin rakenne on muutettu myöhemmin vahvemmaksi.
Viimeksi muokannut yrmyli, Ke Helmi 15, 2017 11:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Triumph Tiger 800 offroad
onko tietoa vuosimallista, milloin tuo vahvempi tappi tuli.
http://www.tiger800.co.uk/MGalleryItem.php?id=2166
http://www.tiger800.co.uk/MGalleryItem.php?id=2166
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Tähän en osaa sanoa mitään. Onkohan muuten ensimmäinen tappi joka katkesi Suomessa?talkku kirjoitti:onko tietoa vuosimallista, milloin tuo vahvempi tappi tuli.
http://www.tiger800.co.uk/MGalleryItem.php?id=2166
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Tänään ehdin vähän tutki tarkemmin katkennutta tappia. On muuten yllättävän ohut kohdasta josta se katkesi. Kuvassa ohuin kohta oikealla puolella. Tappi on katkeamiskohdasta vain 4 mm, reikä johon se on niitattu on kuitenkin huomattavasti suurempi. Uusi osa on niitattu ainakin eri tavalla, toivottavasti myös tappi on vahvempi.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Pe Loka 05, 2012 6:51 pm
- Pyörä: Triumph Tiger 800
- Paikkakunta: Kempele
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Ois tikeri in saatavissa mökäpöntön puolelta viistetty laukkusarja. Ainut joka mietityttä on hinta 1100€ Onko kukaan hankkinut kyseistä settiä.
https://www.google.fi/search?q=xplorer+ ... n2acOr8OIM:
https://www.google.fi/search?q=xplorer+ ... n2acOr8OIM:
,,,,,,,,,.........::::::???????!!!!----( ) ota täältä puuttuva välimerkki jos se on väärässä paikassa siirrä se tänne.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: La Loka 07, 2006 7:58 pm
- Pyörä: Triumph Bonneville T120
- Paikkakunta: Tampere
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Reilun 13tkm ehdin tiikerillä 6 vuoden aikana ajella, mutta ajan puutteen (mm. perheenlisäys) ja asfalttisuhailun vuoksi päätin nyt vaihtaa pyörää, mutta en valmistajaa Eli nykyään alla lötköttelee mustanharmaa 2017 Bonneville T120. Tiikeri löytyy Tampereen Biketeamista ja lisää historiasta + varustuksesta voi kysyä allekirjoittaneelta, mitään vikoja ei kulunuiden vuosien aikana tullut vastaan ja huollot+takaisinkutsut on hoidettu asiallisesti.
Samasta syystä johtuen kirjahyllyssä on tarpeettomana paksu 800(XC) service manual (T3856760), mikäli joku kaipaa opusta voisin luopua tästä kohtuu edullisesti, painoa on joten ehkä mieluiten vaihto Tampereen seudulla.
Samasta syystä johtuen kirjahyllyssä on tarpeettomana paksu 800(XC) service manual (T3856760), mikäli joku kaipaa opusta voisin luopua tästä kohtuu edullisesti, painoa on joten ehkä mieluiten vaihto Tampereen seudulla.
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Hei!
Olen tässä kattellut uutta pyörää ja Triumph Tiger 800 XC vois olla yks vaihtoehto.
Mitä tommosessa pitää ottaa huomioon ostaessa? tyyppiviat? jotain 8-10t€ hintaista kattelen
Onko jotain suuria eroja ktm 990 adventureen tai BMW f800gs:ään?
Olen tässä kattellut uutta pyörää ja Triumph Tiger 800 XC vois olla yks vaihtoehto.
Mitä tommosessa pitää ottaa huomioon ostaessa? tyyppiviat? jotain 8-10t€ hintaista kattelen
Onko jotain suuria eroja ktm 990 adventureen tai BMW f800gs:ään?
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Moi,teemus kirjoitti:Hei!
Olen tässä kattellut uutta pyörää ja Triumph Tiger 800 XC vois olla yks vaihtoehto.
Mitä tommosessa pitää ottaa huomioon ostaessa? tyyppiviat? jotain 8-10t€ hintaista kattelen
Onko jotain suuria eroja ktm 990 adventureen tai BMW f800gs:ään?
Riippuu käytöstä, jos tulee kovaan MatkaENSKA käyttöön, niin kannattaa katsoa joko KTM tai BMW, jos rauhallisempaan, niin hyvä laite.
Jos ollut kovassa käytössä, niin katso ainakin:
- Takahäkin alemmat kiinnityskohdat päärunkoon, onko murtumiaa. Itsellä murtunut molemmat puolet Venäjän mailla telttareissuilla (ok, ollut kohtuu kovassa rääkissä painoa päällä, mutta samoissa paikoissa kulkeneet kotari ja bemari ovat kestäneet).
- Onko kytkin kunnossa / säädetty lopuilleen, tämäkin tuntuu kovassa reissussa antautuvat helposti, tosin levyjen vaihdolla pääsee taas kuntoon. Itsellä vaihdettu pariin otteeseen. Tähän auttaa myös 15 piikkinen eturatas ja tehoputken ohjelmakartta, putkella ei ole niin väliä mutta auttaa alakierroksilla ettei tarvitse luistatella.
- Jos vehjeessä on takalaukkutelineet (ei alkuperäiset) ja jos niissä on kiinnitys takaa johonkin rekisterikilven tienoille (kuten SW-Motechin raudat) niin tarkasta onko takaosan muovit ehjiä vai onko niissä murtumia (tuossa takalokasuojassa on paljon muoviosia jotka ajan saatossa hajoavat edellä mainitulla kiinnityksellä).
Nuo tulee nopeasti itselle mieleen...
Öhlins parantaa alustaa erittäin paljon, ei siitä tosin kotari niilläkään tule...mutta moottori itsessään on loistava.
Mika TA-91
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Triumph Tiger 800/800 XC kokoontuminen 7-9.7.2017. Katso lisää kokoontumiset osiosta.
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Moro!
Mistäs tiikerimiehet tilailee yleensä osia näihin,
onko britit ykkösvaihtoehto merkki/tarvikeosassa hinnan puolesta?
Ketjut/rattaat, renkaat ja öljyt+suotimet tulee ainakin ajankohtaiseksi piakkoin ja ehkä jotain varustetta pyörään.
Mistäs tiikerimiehet tilailee yleensä osia näihin,
onko britit ykkösvaihtoehto merkki/tarvikeosassa hinnan puolesta?
Ketjut/rattaat, renkaat ja öljyt+suotimet tulee ainakin ajankohtaiseksi piakkoin ja ehkä jotain varustetta pyörään.
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Motonet on varsin hyvä, löytyy kohtuu hinnalla ketjut, rattaat, jarrupalat, suodattimet, öljyt, laakereita jne.kumipää kirjoitti:Moro!
Mistäs tiikerimiehet tilailee yleensä osia näihin,
onko britit ykkösvaihtoehto merkki/tarvikeosassa hinnan puolesta?
Ketjut/rattaat, renkaat ja öljyt+suotimet tulee ainakin ajankohtaiseksi piakkoin ja ehkä jotain varustetta pyörään.
Jos haluaa 15 piikkisen eteen 16 piikkisen sijasta, niin siihen käy JT:n ratas JT520-15 Motonetin tuotenumero 98-17846
Mika TA-91
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Okkei hyvä kiitti, pitääpä kattella sieltä.
Täällä kyllä vastaukset tulee ripeästi
Täällä kyllä vastaukset tulee ripeästi
Re: Triumph Tiger 800 offroad
eikä missään tapauksessa Ferodon jarrupaloja - paskemmilla en ole ajanut ...
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 9:43 pm
- Pyörä: mopoton
- Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere
Re: Triumph Tiger 800 offroad
Toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään, koska tämä on myynti-ilmoitus, mutta ajattelin että asiantuntivin kohdeyleisö löytyis pyörän oman otsikon alta.
Oma pikku-tiikeri poistui taloudesta jo -14, mutta tuli tallia siivoillessa tällaisia käyttämättömiä mystisyyksiä vastaan - olisko näillä jollekin ihan käyttöä?
Dealertool v2.5. En löytänyt CD:tä, joten vatiisi sekä softan että ECU avaimen jotta olisi käyttökelpoinen? 10e?
Loneloc - TuneECU vikakoodien nollaukseen - 10e?
Kumpaakaan ei ole käytetty, joten toimivuudesta ei ole varmaa tietoa, mutta uuden pyörän täpinöissä nuo aikanaan tilasin todennäköisesti
siksi että tarkoituksena oli tehdä itse huollot, mutta pyörä vaihtui puoliksi vahingossa gessuun ennenkuin noille tuli tarvetta.
Kikattimet on Tampereella, joten nouto olisi mieluisin. Ja jollei toimi niin saa rahat takas.
Oma pikku-tiikeri poistui taloudesta jo -14, mutta tuli tallia siivoillessa tällaisia käyttämättömiä mystisyyksiä vastaan - olisko näillä jollekin ihan käyttöä?
Dealertool v2.5. En löytänyt CD:tä, joten vatiisi sekä softan että ECU avaimen jotta olisi käyttökelpoinen? 10e?
Loneloc - TuneECU vikakoodien nollaukseen - 10e?
Kumpaakaan ei ole käytetty, joten toimivuudesta ei ole varmaa tietoa, mutta uuden pyörän täpinöissä nuo aikanaan tilasin todennäköisesti
siksi että tarkoituksena oli tehdä itse huollot, mutta pyörä vaihtui puoliksi vahingossa gessuun ennenkuin noille tuli tarvetta.
Kikattimet on Tampereella, joten nouto olisi mieluisin. Ja jollei toimi niin saa rahat takas.