Triumph Tiger 800 offroad

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Sakari
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 6:41 pm
Pyörä: Triumph Tiger 800
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja Sakari »

yrmyli kirjoitti: To Touko 13, 2021 6:10 pm
Tommitomminen kirjoitti: To Touko 13, 2021 5:34 pm Kävin kipasemassa Badassilta Tigerin tuossa joku aika sitten ja nyt pääsi ekaa kertaa reissupuuhiin yhden yön pyräytyksellä EUn itäpisteeseen. Onhan hyvän tuntunen pyörä kaiken kaikkiaan. Olen tyytyväinen. Hieno moottori ja kiva vetää asfalttibaanalla. Ja sitten kun soratie muuttuu poluksi tai lumihangeksi niin meno vaan paranee niin pitkään kun vähäiset taidot riittää eikä tartte pysähtyä.

Kelikin suosi ja kortteeriksi löytyi erinomainen autiotupa. Hyvin käytetty vuorokausi!

Kesäkuun alkuun nyt sit pientä kamppeiden hieromista ja sit pohjoiseen.

P.S. mitä öljyä suosittelette Tigeriin?KuvaKuva

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Castrol Power1 Racing 10W-50 on ollut käytössä uudesta asti ja 100000 km rajapyykki on ylitetty jo tovi sitten. Ei mitään öljystä johtuvia ongelmia, jopa kytkinlevyt on vielä alkuperäiset. Eli suositus sille.
Komppaan Yrmyliä, 100 K ajettu Castrolilla, tosin matka-ajoa, koneelle ei ole tehty mitään eikä syö öljyä.
BadAss
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: Husky 701
Paikkakunta: Waasa

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja BadAss »

Ja käytin itse aina myös Castrolia.
t. Jyki
Sakari
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 6:41 pm
Pyörä: Triumph Tiger 800
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Apox kirjoitti: La Tammi 09, 2021 9:24 pm Juu uudemmissa toimii vain bluetooth hommelit. Eli Android TuneECU ohjelma karttojen säätöön ja sitten tälläinen https://www.obdlink.com/products/obdlink-lx/ tai https://www.obdlink.com/products/obdlink-mxp/. Tuolla halvimmalla CX versiolla onnistuu KAI :?: muut hommelit vikakoodit, huoltojen nollaus ja jne, mutta ei karttojen säätö.

Uudemmat kartat ei suostu enää edes avautumaan windows ohjelmalla, vaikka lataisit sen tuneEcun sivuilta vain kateltavaksi.

Tuolta löytyy TuneEcuun lisää tietoa ja soveltuvuuslista kokonaisuudessaan eri malleihin.
https://tuneecu.net/TuneECU_En/index.html

https://tuneecu.net/Tune_List.html

Dealertool ja TigerTool ei kumpikaan käsittääkseni pysty säätämään karttoja.
Löysin laatikosta Lonelecin USB-kaapelin. Tilasin joskus Tiger 800 varten. Käyttämätön. Löytyy tavaratorista, saa postikuluja vastaan.
tarkastaja
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 17, 2022 2:31 pm
Pyörä: VN 1500, Triumph Tiger 800 XRx

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja tarkastaja »

Löytyisiköhän täältä apua mopokuumeeseen?

35 vuotta on tullut kuumeessa kärvisteltyä ja nyt ei enää pää kestä. Olen yrittänyt parannella tautia aikanaan Honda tuutin ja myöhemmin ison väinön avulla, mutta eipä niistä ole ollut kuin hetken apu. Väinö on muuten ihan hieno peli, mutta sillä kun ei oikein uskalla poiketa soralle… eikä kroppa kestä sillä pitkiä matkoja... eikä se oikein ratapyöräilyynkään sovi... mutta muuten ihan mukava säksätin :)

Hakusessa olisi siis menopeli, jolla voisi mukavasti reissailla pitkin Suomen maata yksin tai kaksin ja joka ei hylkisi sorateitä. Haaveena olisi jonain päivänä päästä ihan oikeaankin maastoon patikoimaan, mutta siihen taitaa customi-kuskilla olla vielä matkaa.

Viimeiset viikot ovat menneet koko lailla foorumeita lukiessa, sekä juutuupia katsellessa. Bemari vai Triumphi, iso vai pieni, mitenkä mikäkin pärjää Ameriikan karuissa olosuhteissa ja ammattilaisen käsissä (tosi tärkeä valintakriteeri), jne.. Syvällisen vertailun tuloksena olen antanut itseni ymmärtää, että 800 tiikeri olisi juurikin minun tarpeisiini sopiva pyörä :) Suurimmaksi osaksi ajoni olisi maantiellä, mutta sorateiden kohdalla en haluaisi tehdä 180 asteen käännöstä. Mutta uskaltaako moista pyörää ostaa käytettynä, uuteen kun ei ole rahkeita? Tai ehkä paremminkin pitäisi kysyä, että mitähän pitäisi ymmärtää tarkastaa käytettyä tiikeriä ostaessa. Kiikarissa on 2014 vuoden menopelejä, joilla on ajeltu 40 - 70 tkm. Ovatko kilometrit vain numeroita tiikerin kohdalla, vai alkaako joillain kilometreillä jo paikkoja kolottamaan?
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Hyvä pyörä miettimääsi kokonaisuuteen ja käsittääkseni itse kone on varsin kestävä.
Itse tykkäsin tuosta varsin paljon.

Asioita joita hyvä huomioida:
Katso takarungon hitsaukset päärunkoon, jos ajettu paljon pahoissa paikoissa kuorman kanssa voi niihin alkaa tulla hiusmurtumaa (etenkin alempaan liitoskohtaan alapinnalle).
Kytkin hieman herkkä koville lämöille ja luistatukselle, mutta tämäkin koskee enemmän pahoissa paikoissa rymyämistä.
Alusta ihan ok ja siitä saa erittäin hyvä Ohlinsillä.
Ainakin itselle oli ajoasento hieman "antaan" oloinen, mutta esim. https://www.motorcycleadventure.com.au/bar-risers/ Roxin paloilla saa ohjaustangon kohdilleen ja ottaa kumipalat jalkatapeista, niin polvikulmakin loiveneen.
Mika TA-91
tarkastaja
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 17, 2022 2:31 pm
Pyörä: VN 1500, Triumph Tiger 800 XRx

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja tarkastaja »

Kiitos vinkeistä, täytynee katsella hitsauksia. Ajoasennon kanssa voi sitten hieroa, kunhan saisi sellaisen yksilön ostettua, mitä ei tarvitse heti ruveta kalliilla huoltamaan. Kytkimen kuntoa en varmaan edes osaa arvioida, koskaan en ole matkaendurolla, tai oikeastaan millään endurolla ajellut. Eikä koeajollakaan taida uskaltaa kovasti konetta rääkätä, tulee pian hallitsematon metsäänajo :roll: Toki jos kytkin vallan luistaa tai kovasti valittaa niin sitten ehkä minäkin sen huomaan... Onkohan muuten säädettävä taka-iskari isokin plussa, jos meinaa kyytiläisen kanssa sunnuntaiajella?
Urpo
Viestit: 207
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Onhan siinä neitimallissakin esijännityksen säätönuppi, millä hoituu eri tuo kyytiläisen/muun kuorman huomiointi. Mulla oli siinä vakio takaiskari, ja ihan kohtuullisesti sillä myös Venäjän korvessa selvittiin. Eteen laitoin progressiviset jouset, tosin heti ostettuani etten osaa eroa vakioihin kertoa.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Yksi mikä tuli mieleen, jos tuollaisen ostat, niin kannattaa ottaa penkin alla oleva akku irti ja katsoa kunnolla sen alla oleva kotelo läpi, että on puhdas ja kuiva.

Syy tähän, että se herkästi kerää kosteutta ja pölyä jos sen alakulmassa oleva "tuuletus" reikä on tukossa, jonka seurauksena tuo kotelo voi olla täynnä sellaista paksua kuravelliä (näin kävi minulle) ja se aiheuttaa siinä samassa kotelossa olevalle pääsulakkeelle (joka kannattaa samalla vilasta) ja releelle ongelmia. Niitä on tarvittaessa paljon kivempi korjata kotona....
Mika TA-91
Avatar
yrmyli
Viestit: 804
Liittynyt: To Loka 16, 2008 10:35 am
Pyörä: Triumph
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja yrmyli »

Luotettavia vehkeitä jos huollot ja ennakoivat korjaukset tehty. 116000 kilometriä XC800 mallilla jo ajettu. Tuo aiemmin mainittu releen paikka kannattaa tarkistaa.
tarkastaja
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 17, 2022 2:31 pm
Pyörä: VN 1500, Triumph Tiger 800 XRx

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja tarkastaja »

Nyt tuli sitten hankittua tiikeri talouteen, mallia XRx. Kumipalat läks nopsaan jalkatapeista ja Roxin palat menee hankintalistalle. Jotain täytyisi tehdä myös tuulilasille. Lasin kanssa pyörteilee ja ilman lasia on raskasta ajaa maantienopeuksia. Madstadia kehutaan monessa paikassa, mutta on sillä aika suolainen hintakin. Reilu 400 euroa kustantaisi suomeen kannettuna… https://madstad.com/products/triumph-ti ... 81f6&_ss=r . Löytyyköhän jostain lähempää vastaavia? Tai olisiko jollain kokemuksia tuosta Madstad lasista, että toimiikohan se niin paljon paremmin, että kannattaisi satsata?
Timsa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2016 1:48 pm
Pyörä: Tenere T7

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja Timsa »

Moi
Se on iso osa ajettavuutta toi plexi. En ole ketään kuullut valittavan, ja katso se teoria heidän sivulta pyörteilyyyn. Noita plexjä valmistetaan mutta ei ymmärretä miksi se pyörteilee. Kun siellä pitäisi olla se ilmarako eikä niin että plexion suoraan kiinni pyörässä ilman ilmarakoa. Ja sitten porukka ostaa plexjä Niin kuin minäkin ja ei toimi. Ennen kuin ymmärsin mistä se johtuu.
Nyt tulen just toimeen sen kanssa Giwin ja kun vaihdoin kypärän niin häiritsevä pyörteily katosi. Nämä on pienestä kiinni. Oliko niin että sen saa palauttaa Madstadille jos ei toimi.
tarkastaja
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Touko 17, 2022 2:31 pm
Pyörä: VN 1500, Triumph Tiger 800 XRx

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja tarkastaja »

Katsotaan miten se Madstad toimii, kunhan Kusti saa sen poljettua Ameriikanmaasta Suomeen. Tiedä sitten miten mahdollisten palautusten kanssa on, jäisikö siitä kuitenkin vähintään postimaksut maksettavaksi. Mutta toivotaan että lasi toimii eikä tarvitse ruveta palauttelemaan :)
Sakari
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 6:41 pm
Pyörä: Triumph Tiger 800
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Triumph Tiger 800 offroad

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Myyn Tiger 800 satulan. Matala satula jota hieman kavennettu ja lisätty geelipehmuste. Ehjä, lähes käyttämätön. Kts. kyseinen osio.
Vastaa Viestiin