HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

ossi
Viestit: 96
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 12:46 pm
Pyörä: GSA, EXC ja Duke 390
Paikkakunta: Tre

HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja ossi »

Tere,
En jaksanut selata kaikkia säikeitä läpi joten aloitan uudella. Poistettakoon jos on jo olemassa. Kysymys kuuluu jotta löytyykö foorumilaisilta kokemuksia ko. pyöristä. Onko TE valmis käytettäväksi? Ei tarvitsisi itse uudelleen rakentaa? Hyvät- ja huonot ominaisuudet?
Viimeksi muokannut ossi, Pe Helmi 12, 2010 4:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja jmka »

et kai oo superista luopumassa :roll: :?:
ossi
Viestit: 96
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 12:46 pm
Pyörä: GSA, EXC ja Duke 390
Paikkakunta: Tre

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja ossi »

jmka kirjoitti:et kai oo superista luopumassa :roll: :?:
Katotaan nyt miten täällä kehutaan Hussea, jos vaikka olisi helpompi hoitoinen.. ainakin olisi kevyempi..
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Noista isoista nyt tiedä mutta arvaan että ainakin siitä täytyy nyppästä lambda veks (terminaattori tilalle) ja vaihtaa painava ja tukkoinen katillinen vaimennin (oliks noissa jopa kaks?) ns läpinäkyvään ja läpihengittävään.
Jos (arvaan että kun) sähköt on vedetty yhtä suurpiirteisesti kuin pienenmissä niin muutaman nippusiteen voi joutua lisäämään ettei myöhemmässä vaiheessa tuu ongelmia.

Maahantuojasta liikkuu paljon legendaarisia juttuja, lähinnä siis takavuosien osatoimitusten hitaudesta ja osien kalleudesta, niissä varmasti oli paljon perää, mutta nykyään mielestäni osia saa hyvin eikä ne enää edes oo kohtuuttoman kalliita. Tarvikeosia on suomen tukkureilla vähän nirkosesti mutta euroopasta löytyy hyvin.

Osta pois, muakin himottais vaihtaa tuo isompi peli (DL1000) uuteen 630:een mutta ei taida hallitukselta lupaa tulla...
MAV
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2005 6:47 pm
Pyörä: Himalayan 450
Paikkakunta: Lahti

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja MAV »

Minulla on viime syksystä ollut v. -06 mallinen TE 610, jossa on nyt kilometrejä 16200. Ajamaan olen ennättänyt vasta 300 km, mutta jo pyörää ostaessa olin päättänyt käydä sen perusteellisesti läpi heti kun talvi tulee. Aikaisemmin minulla oli Suzuki DR-Z 400, joten vertailen lähinnä siihen.

Pyörä on kohtuullisen kevyt, vain muutaman kilon DR-Z:aa painavampi. Jousitus on kovan tuntuinen, ehkä eteen täytyy vaihtaa jopa pehmeämpi jousi (tai sitten vauhtia on vaan liian vähän). Ajamisen puolesta TE on vakaampi pehmeässä maastossa kuin DR-Z. Kuskin tilat ovat väljemmät kuin DR-Z:ssa ja seisaalleen on tarvittaessa helpompi nousta. Satula on kapea ja kova mutta silti siinä kestää istua ehkä tunnin kerrallaan mikä varmaan on tuplasti Suzukin vakiosatulaan nähden. Muuten pyörä on kapea ja maavaraa on riittämiin, mutta moottori on varmaan turhan leveä mihinkään syvempään spooriin.

Selvin ero on tietysti että moottori vetää nikottelematta matalilta kierroksilta eikä sitä tarvitse kierrättää kuin DR-Z:aa. Silti moottori kiertää herkästi rajoittimeen asti kun Suzukin myötä tottui kierrättämään. Samanlaista tehohuippua ei tietenkään ole kuin KTM 690:ssä ja pienten kierrosten väännössä BMW XChallenge on selvästi parempi, mutta sopivilla välityksillä tehoa on minulle riittämiin kaikilla nopeuksilla. Moottorin tärinät ei ole pahoja mutta kyllähän ne isoilla kierroksilla huomaa. Hyvä piirre on myös että kuuden vaihteen ansiosta välitykset eri vaihteilla ovat riittävän kaukana toisistaan, eli ykkönen on kohtuullisen hidas mutta kuutosella pääsee maantienopeuksiin vaikka olisi 47-tai jopa 50-takaratas.

Asensin pyörään JD:n suutinsarjan, jolla moottori tuntuu ainakin ensimmäisen talvilenkin perusteella toimivan oikein hyvin kaikilla kierroksilla. Vakioäänenvaimennin on tosiaan painava ja äänetkin ovat yllättävän kovat, Italiassa näköjään EU-säädöksiä tulkitaan omalla tavallaan.

BMW:n tai KTM:n tapaista lisävarustevalikoimaa Husseen ei ole, mutta 630:n myötä ainakin Touratech on merkin huomaamassa. Kaasutinversioon saa ainakin IMS:n isomman tankin ja Advrider-forumilta löytyy listaa muista varustelähteistä.

Omaani vaihdoin nokkaketjun, kun se kirjojen mukaan oli vaihtorajan tuntumassa. Nokkaketjun venyminen on ollut ainakin Advrider-forumin mukaan jonkinlainen ongelma näissä 06-malleissa, lieneekö sitten DID:ltä sattunut huono erä ketjuja. Sinänsä venttiilikoneisto ei näytä heikolta ja onhan moottoria tehty v.-98 lähtien miltei muuttumattomana. Kuluva osa näyttää olevan vetorattaan akseli, josta uritus on omassani varmaan kulunut jo puoleen väliin.

Jonkinlainen ongelma näyttää myös olevan hento akkuteline, joka näyttää helposti repeävän hitsauksistaan takarunkoon. 14 Ah akku sinänsä on yllättävän iso, ja osasyyllinen ongelmaan.

Huollon kannalta pyörä on muuten helppo mutta venttiilien säädön takia jäähdyttimet on purettava pois tieltä. Uusi TE 630 näyttää tältä osin helpommalta ja tarvinneeko 2-nokkaisen venttiilejä säätää edes sen 5000 km välein kuten 610:ssa.

Varaosia saa n. 2 vk toimitusajalla kun BMW:hen tai DR-Z:aan ne tuntuvat tulevan n. viikossa. Pelkästään 610:een sopivia osia maahantuojalla ei juuri ole hyllyssä, mutta monet osat ovat samoja kuin muissa Hussen malleissa. Hintataso lienee normaali eikä esim. saksan nettikauppojen hinnat vaikuta ainakaan halvemmilta. Saksan Ebayssä on välillä myyty yllättävän halvalla uusiinkin vuosimalleihin sopivia osia, kun purkukuntoon ajetuista SM–malleista kaupataan ehjät osat pois.
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

MAV kirjoitti: Jousitus on kovan tuntuinen, ehkä eteen täytyy vaihtaa jopa pehmeämpi jousi (tai sitten vauhtia on vaan liian vähän).
Vakiokuntoisena tuo TE:n Shiver on ainakin pintakova, on se myös rauhalliseen ajoon koko matkaltakin aika jämäkkä.

Pintakovuuteen ei jousien vaihto auta, vaan shimmitysmuutos - putkien alapäästä comp shimmipakan kevennys. Sieltä alapäästä isoja levyjä reiluhkosti pois, ainakin 2-3 ison shimmilevyn poistolla voi alkaa kokeilla, herkkyys lisääntyy heti. Minä kevensin ex-Xhcallengeen istuttamaani '06 TE 610 Shivereitä reilumminkin shimmipakasta, siitä tuli oikein hyvä. Jousenkin vaihdoin pykälää pehmeämpään kyllä (vaikio muistaakseni noissa 5.0, laitoin tilalle 4.8:n), jotta sain liikeradan kunnolla käyttöön isommissa heilureissa.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
joku_tyyppi
Viestit: 174
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 8:26 pm
Pyörä: Husqvarna TE 610 IE
Paikkakunta: Riihimäki

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja joku_tyyppi »

Pannaanpa nyt tännekin linkki jonka takaa löytyy korjausoppaas sekä kaasari- että injektiomalliin.

Tuosta jousituksen kovuudesta on paljon tullut luettua. Kun istun (ajamattoman) pyörän päälle tallissa, keula ei käytännössä painu yhtään(!). :shock:
Shiverinhän pitäisi olla tosi jäykkä uutena mutta jotenkin luulen ettei se sisäänajettunakaan allani painu sitä melkein 10 senttiä mikä kai olisi se "oikea määrä" (kolmannes koko joustomatkasta?). Onneksi tingin kaupan päälle (muun muassa) jousituksen virittelyä 8)
Saisi puolestani vaikka tulla jotain kevääntapaista että pääsisi kokeilemaankin. :evil:
Avatar
joku_tyyppi
Viestit: 174
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 8:26 pm
Pyörä: Husqvarna TE 610 IE
Paikkakunta: Riihimäki

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja joku_tyyppi »

Ja täällä on hyvät ohjeet siihen miten poistaa lambda-anturi käytöstä ja saada rikkaampi ruiskukartta käyttöön ilman että tulee virheilmoituksia tms. Elikkäs lisää tehoa sliparin kanssa.
MAV
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2005 6:47 pm
Pyörä: Himalayan 450
Paikkakunta: Lahti

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja MAV »

Tuossa edellä kerrottiin TE 610:n keulan jäykkyydestä / tahmeudesta. Nyt muutaman sadan lisäajokilometrin jälkeen keula vaikutti edelleen tahmealta ja esimerkiksi etujarrun hipaisu muuten tasaisella tiellä saattoi painaa jousitusta senttikaupalla alaspäin.

Kokeilin vanhaa keinoa telarin putkien yhdensuuntaisuuden varmistamiseksi: Avasin yläpään jousikorkit ja painoin jousitusta n. 250 mm sisään. Löysäsin etupyörän akselin kiristyksen oikealta puolelta, annoin telarin asettua haluaamaansa kohtaan akselilla ja tiukkasin akselin kiristysruuvit uudestaan. Yläpään korkit kiinni ja kas: kitkaa ja tahmeus väheni selvästi.

Näköjään keulaputket eivät asetu kunnolla oikean suuntaisiksi pelkätsään sillä että ennen kiristystä painaa jousitusta muutaman kerran.

Etujousitus on toki silti edellen kovahko, mutta nyt ylimääräistä tahmeutta ei enää ole. Öljynä on nyt SAE 5, sisäänvaimennus täysin auki ja ulosvaimennus 16 kliksua kiristetty. Näillä arvoilla keula tuntuu jo kohtuulliselta ajovarustein n. 100 kg kuljettajalle.
Avatar
joku_tyyppi
Viestit: 174
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 8:26 pm
Pyörä: Husqvarna TE 610 IE
Paikkakunta: Riihimäki

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja joku_tyyppi »

No nyt on ajokokemusta reilun sadan kilometrin verran.
Keula tuntuu kyllä aika pintakovalta kevyessäkin ajossa.

Vapaata ei minun pyörääni ole taidettu asentaa ollenkaan. Paitsi että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa jäi pari kertaa vapaalle. Tarkoituksella ei tunnu löytyvän millään jos kone pyörii. Ja pari kertaa sain vapaan valon syttymään mutta vaihde oli silti päällä.
Pysähtyessä ilmeisesti pitää sammuttaa moottori vaihde päällä ja vetää aski sitten vapaalle. Tai sitten "muiluttaa" loota vapaalle jo vähän ennen pysähtymistä, mikä on usein hieman epäkäytännöllistä.
Liekö tuo pysyvä "ominaisuus" vai uudenkarheutta?
Walt
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 2:02 pm
Pyörä: Dominator, M-72

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja Walt »

Nopee arvaus.. jos vaihtais vaihteistoöljyn merkkiä?
Etuveto, onko se joku veikkauksen uusi peli?
mikok
Viestit: 38
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 9:58 pm
Pyörä: wr450f -04

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja mikok »

omalla en ole montaa metriä ajanu, mutta kyllä sekin on niin julmetun vaikea saada vapaalle paikallaan että ei ole tosi. niin ja se vapaa valo on tosiissan hämärä. Öljyistä ei ole tietoa. Eka huolto on tehty edellisen omistajan toimesta ja nyt ajettu 1280km. Toivottavasti se asettuu vielä...
Avatar
joku_tyyppi
Viestit: 174
Liittynyt: To Joulu 25, 2008 8:26 pm
Pyörä: Husqvarna TE 610 IE
Paikkakunta: Riihimäki

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja joku_tyyppi »

ADVriderissa isot pojat ehtivät jo kertomaan että se vaihteisto nyt vaan on tuollainen.
Kuulemma voi vähän auttaa jos kytkinvaijerin säätää hieman ylikireälle, eli ottaa löysät pois.
Walt
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 2:02 pm
Pyörä: Dominator, M-72

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja Walt »

Onkos siinä millainen kytkimen käyttömekanismi, olisiko mahdollisuutta lisätä kytkimen liikettä, jos se siitä kiristää?
Etuveto, onko se joku veikkauksen uusi peli?
Avatar
Mika70
Viestit: 131
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 1:54 pm
Pyörä: AT DCT 2023
Paikkakunta: Lieksa

Re: HUSQVARNA TE 610 TAI 630

Viesti Kirjoittaja Mika70 »

Montakohan on meitä 610 tai 630 sm/te omistajia foorumilla?
Tämmönen galluppi PiiitkänPerjantain riemuksi.

Ommaani lähen laittamaan akun kiinni ja öljyt vaihtammaan.
Jos vaikka tulille sen saisi.

Viimekesä meni uutuuden viehätyksessä,josko tänä keväänä
sais kokeiltua onko jousituksen säätömahdollisuuksista
mittään iloa.

Katti heivattu viime kesänä ja terminaattori itse väkästelty.
Erittäin kannattava muutos.
Don’t take life too seriously. You’ll never get out of it alive.
Vastaa Viestiin