KTM LC4 640 tietämystä?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

2004 alkaen parempi laakeri ja vanhempiiki voi vaihtaa uudemman laakerin.

Pidost ka huolloist toi kai enempi riippuu millasen saa.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
needforspeed
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Konnevesi

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja needforspeed »

Sukisuki kirjoitti:Mitenkäs on, onko näis viimeisis vuosimalleis (n 2005->) vielä noita laakeriongelmia? Tuollanen 640 olis ehkä tulossa talliin niin mitä pitäis ottaa huomioon ja millä kilometreillä olevia vielä uskaltaa ostaa. On jo yks pyörä jonka kanssa saa koetella asentajan taitojaan niin ei heti haluais ensimmäisenä kesänä purkaa toistakin. Näkemyksiä saa esittää suuntaan ja toiseen
Kytkinakselin laakeri vaihtui LC4:sissa parempaan 2003, ei oo tosin vanhempaankaan paha rasti vaihtaa ja ei mahdottomia maksa.
10 vuotta vanhassa pyörässä ei kannata tuijotella ainoastaan ajettuja kilometrejä, jos vaan on muuten huollettu ja kunnossa.
Tyyppivioista ym. tietoa Wikissä. Hyviä peruspyöriähän nämä on, ei tule näin äkkiä mieleen muuta vastaavaa n. 3,5-5 tonnin enskaa, missä olisi hinta-/laatusuhde yhtä hyvä kuin 03-> LC4 Kotkassa.
wsq
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 9:21 pm
Pyörä: Husaberg 570
Paikkakunta: Lohja

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja wsq »

Vinkkejä miten sais jumittuneen etuakselin irti navan sisästä? Putken toisessa päässä mutteri ja toisessa päässä ei ole mitään mihin saisi kunnolla lyötyä. Pari kolme senttiä saanu sitä ulospääin, mutta töppää siihen. Putken toiseen päähän laitettu lukkopihdit, sisälle pitkä räikänjatko ja vasarslla hakattu. Ei tunnu liikkuvan mihinkään tuon paarin sentin jälkeen. Ei viitsisi hajoittaa kierrepäätä kun melko arvokas tuntuu olevan akseli..

Nro 30 osa jumissa:

http://fichefinder.ktm.com/Images/maps/065840905.gif
juspe
Viestit: 87
Liittynyt: Su Elo 12, 2012 6:45 pm
Pyörä: ktm 640

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja juspe »

Kyllähän tuon pitäisi irrota ihan nätisti. Oothan löysännyt ne lukituspultit siitä pumpuista?
Viimeksi muokannut juspe, To Touko 08, 2014 7:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wsq
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 9:21 pm
Pyörä: Husaberg 570
Paikkakunta: Lohja

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja wsq »

Molemmilta puolilta kaksi pulttia irroitettu kokonaan sekä tietenkin akselin päääty mutteri. Kiinni kun purkka tukassa silti.. :?
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Naputa lattapäämeisselit vielä levittämään akselin lukituksia löysemmäksi. Jos et tykkää meisselin tekemistä koloista niissä hahloissa, niin katkaise vaikka pätkät rautasahan terää tai jotain muuta kovaa lattaa, työnnä niihin iskarin kiristettäviin hahloihin, kierrä kiristysruuvit väärästä suunnasta eli kierrepuolilta sahan terää vastaan levittämään silmiä suuremmiksi.
Pienikin ahdistus iskareiden silmissä hirttää akselin kovasti kiinni.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
wsq
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 9:21 pm
Pyörä: Husaberg 570
Paikkakunta: Lohja

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja wsq »

Tuon ongelman sain selvitettyä. Oli akselin hirttänyt jostain syystä vasempaan laakeriin/holkkiin joka on vanteen ja pumpun välissä.

Vielä pitää kiusata teitä seuraavalla ongelmalla. :D

Tuli kottaraiseen ostettua ebaysta uusi 320mm "pipari" etujarrulevy. Levy on itsessään asiallinen, mutta nopeuden ottamiseksi magneetti on eri kohdassa kun alkuperäisessä levyssä. Uudessa levyssä magneetin paikka on hieman "keskemmällä" kuin vanhassa orkkis levyssä.

Eikö tosssa mene nopeus/km sekaisin jos muutan tunnistimen kohtaa etupäästä muutaman sentin? Vai meneekö?
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

wsq kirjoitti:Uudessa levyssä magneetin paikka on hieman "keskemmällä" kuin vanhassa orkkis levyssä.

Eikö tosssa mene nopeus/km sekaisin jos muutan tunnistimen kohtaa etupäästä muutaman sentin? Vai meneekö?
Ei mene. Yhtä monta kertaa kierroksella menee magneetti anturin ohi, on se missä kohtaa rengasta tahansa kiinni. Tärkeintä on, että saat anturin paikan säädettyä siten, että on riittävän lähellä magneettia.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
ärv
Viestit: 10
Liittynyt: La Huhti 12, 2014 1:02 pm
Pyörä: 4t

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja ärv »

Kytkinlevyjen vaihdon yhteydessä huomasin kytkinkruunua heiluttaessa olevan jonkinverran klappia akseliin nähden. Öljyproppujen magneeteissa ei vähäistä metallipurua kummempaa, joten kytkinnakselin ja kytkinkruunun välissä oleva neulalaakeri ei ainakaan aivan sökö ole. Onko tämmöinen klappi siis aivan normaalia? Itse kytkinakseliin on edellisen omistajan mukaan laakeri vaihdettu, siinä pystyi ehkä hiuksen hienon välyksen tuntemaan kytkinkeskiöstä heilutellessa. Pyörä siis -02 625 sc
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Jos en väärin muista niin aina tuossa on pieni välys ollut, siis omassa pyörässä, kylmänä.

Kytkin irti ja uutta osaa tilalle niin tietää ainakin missä mennään, tai vaihtoehtoisesti kytkin irti ja tarkastus jonka jälkeen pyörä kasaan ja kovaa ajoa...
Avatar
Ruusenvisti
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Touko 02, 2014 3:14 pm
Pyörä: KTM LC4

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja Ruusenvisti »

Huonosti löytyy tietoa, tai sitten en osaa etsiä.

Eli paljonko vm. 2000 lc4 USD keulaan menee öljyä, 43mm liukuputket. Ja mikä on oikea viskositeetti ?

Liekkö nämä laatu stefat ? http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... 5103-qhwa/

Saa myös kertoa alkup. varaosanumerot kyseisiin stefoihin.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Osanumero löytyy täältä, ja täältä manuaali jossa lienee tuo iskarien öljymäärä...
wsq
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 9:21 pm
Pyörä: Husaberg 570
Paikkakunta: Lohja

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja wsq »

Onko linkin kuvassa osassa 10, normaali kierretankoa vai onko sisällä jotain joka ottaa kontaktia siihen magneettiin mikä on levyssä kiinni? Kutistesukan alla menee pari johtoa mutta jääkö ne siihen vai meneekö ne syvemmälle kierre osaan? Haen tässä sitä että voiko kierretankoa lyhentää siitä päästä joka ottaa magneettiin kontaktia, vai meneekö tunnistin pilalle?

http://fichefinder.ktm.com/Images/maps/05586141.gif

Syy miksi kyselen:

Vaihdoin pipari mallisen etujarrulevyn, jossa eri kohtaa magneetin paikka. Tein peltiläpyskään toisen reijän tunnistimellle (osa nro 44 linkissä) jotta osuisi kohdakkain tunnistin ja magneetti. Seuraava ongelma olikin, että tunnistimen alkupää(missä johdot menee kierteeseen) ottaa kiinni etupumum alapään metalli osaan.
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

wsq kirjoitti:Onko linkin kuvassa osassa 10, normaali kierretankoa vai onko sisällä jotain joka ottaa kontaktia siihen magneettiin mikä on levyssä kiinni? Kutistesukan alla menee pari johtoa mutta jääkö ne siihen vai meneekö ne syvemmälle kierre osaan? Haen tässä sitä että voiko kierretankoa lyhentää siitä päästä joka ottaa magneettiin kontaktia, vai meneekö tunnistin pilalle?
Siellä on sisällä reed rele eli hall anturi eli sellainen kärkipari, jotka ottavat toisiinsa kiinni, kun magneetti kulkee läheltä. Kyllä se anturi on mahdollisimman lähelle sen kierretangon päätä yritetty sijoittaa, jotta rakenne olisi mahdollisimman robusti magneetin ja anturin sijoituksen suhteen. Olen joskus ottanut siitä röntgenkuvankin, mutta ei sitä enää missään taida olla jäljellä.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

wsq kirjoitti:Onko linkin kuvassa osassa 10, normaali kierretankoa vai onko sisällä jotain joka ottaa kontaktia siihen magneettiin mikä on levyssä kiinni? Kutistesukan alla menee pari johtoa mutta jääkö ne siihen vai meneekö ne syvemmälle kierre osaan? Haen tässä sitä että voiko kierretankoa lyhentää siitä päästä joka ottaa magneettiin kontaktia, vai meneekö tunnistin pilalle?

http://fichefinder.ktm.com/Images/maps/05586141.gif

Syy miksi kyselen:

Vaihdoin pipari mallisen etujarrulevyn, jossa eri kohtaa magneetin paikka. Tein peltiläpyskään toisen reijän tunnistimellle (osa nro 44 linkissä) jotta osuisi kohdakkain tunnistin ja magneetti. Seuraava ongelma olikin, että tunnistimen alkupää(missä johdot menee kierteeseen) ottaa kiinni etupumum alapään metalli osaan.
Sisällä on anturi, joka tunnistaa magneetin ja piiri sulkeutuu kun magneetti menee ohi, eli mittari toimii kierroslaskijana.
Anturi vaurioituu ja ei enää tunnista magneettia, jos lyhennät :!:
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Vastaa Viestiin