KTM LC4 640 tietämystä?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Topponen
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 16, 2005 4:50 pm
Pyörä: G650 XChallenge
Paikkakunta: Kempele

KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja Topponen »

Moi kaikille,

Olen uusi tässä foorumissa ja kaipaisin hiukan tietoa KTM:n LC4:esta jos sitä vaikka sattuisi täältä löytymään. Endurokärpänen on päässyt puraisemaan pahemman kerran ja pyörä pitäis saada.

Eli LC4 640 enduro(taikka supermoto) olisi hakusesessa ensi kesän ajoihin. Hintaluokka näyttäisi olevan itselle sopiva tuollaisessa vuosimallin 98-00 pyörässä.

Onkos noissa kotareissa jotain erityistä mitä tulisi tietää? Tarkoituksena olis hommata pyörä ihan jokapäiväiseen työmatkaajoon/hupipyörittelyyn, eikä jatkuvasti huvittaisi rassata vekotinta, joten toimintavarmuus olisi plussaa.

Entäs saksasta tuonti, onko joku kenties harrastanut sitä, kannattaisikko kenties uittaa sieltä?
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Ei niissä mitään sen ihmeellisempää. Kaikki mahdolliset viat tai hajonneet osat saa kyllä korjattua.

Kaikissa ennen 2002 valmistetuissa kampiakselin kytkimenpuoleinen laakeri on paska. Joillain se on kestänyt muutama tuhatta kilsaa ja mulla se kesti noin 30tkm mikä on jo hyvä lukema. Varmaankin jollain kestänyt vielä pidempäänkin. Uudentyyppisen paremmin kestävän laakerin vaihto ei ole mikään iso homma eikä kalliskaan (laakeri taitaa maksaa noin 70e maahantuojalta ostetettaessa).

Tuon ikäsissä mitä sä kattelet on ollut jonkin verran muutoksia vuosittain. 2000 mallinen oli ensimmäinen USD keulalla ja 98->99 muutoksia oli enemmänkin.

Hauskoja mopoja varmasti kaikki ja vaikka täälläkin moni (minä mukaanlukien) kovasti kyseenalaistaa LC4:n koneen kestävyyttä niin eipä ne kotaritkaan ole kokoaikaa rikki. Ja toisaalta kaikissa mopoissa on vikoja. Siihen on kuitenkin hyvä varautua ainakin henkisesti, että jossain vaiheessa kesää pääset jonkinlaista remppaa tekemään. :(

Lisäksi jos et ole koskaan LC4:lla ajanut niin kannattaa jonkinlaiset tyypit ottaa ennen ostopäätöstä. Vaikka mä olin paria LC4:sta tyypännyt ennenkuin omani ostin niin kyllä se tärinä silti osasi yllättää. Soralla liidätettäessä sitä ei niinkään huomaa ja toiset täriset enempi kuin toiset. Mun LC4 tärisi sen verran paljon, että jos perse oli penkissä kiinne niin tärinä haittasi näkemistä. Niistä sinisistä suurista liikennemerkeistä joilla esim paikkakuntien nimet kilometrilukuineen on ilmoitettu valtateiden varsilla sai vielä selvää. Katujen nimitauluista ei enää saanut vaikka 5m päästä katseli. Taajamassa jos erehtyi ihmisä katselemaan niin perse penkissä tunnisti kävelijöiden sukupuolen, mutta eipä sitten paljon muuta. Kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä liukuen tai tapeilla seisten tärinästä ei ollut juurikaan haittaa.
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

Tuo tärinä lienee se ensimmäinen asia jonka huomaa. Joitakin se häiritsee, minua ei. Ainoastaan pitkään (yli 200km putkeen) maantiellä ajaessa se alkaa tuntumaan; kämmenet puutuvat. Tämä tuli huomattua kesällä Saksassa.

Olen tässä nyt jonkun viikon ajellut työmatkaa n. 140km/suunta eikä ole puutumista ilmennyt, tosin tein ameriikan tempun ja tungin tangon täyteen silikonia. Advrider.com:n palstalla neuvoivat moista konstia tärinöiden vaimentamiseen (sieltä löytyy muitakin).

Jos ajelee soralla tai jossain missä kierrokset vaihtelee niin en tuota tärinää edes huomaa.

Mulla oli viime syksynä ostaessa mittarissa 6kkm ja nyt reilu 14kkm ja mitään ongelmia ei ole mopossa ilmennyt. Öljyt olen kertaalleen vaihtanut (vaihtoväli 5kkm) ja ketjuja voidellut, siinä kaikki mitä on tarvinnut tehdä.
A&KTM
Viestit: 306
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 12:47 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

Tuo tärinä riippuu pyörästä hyvin paljon. Parhaimmatkin tärisee paljon verrattuna twineihin, mutta esim omassani ei ole esiintynyt niin pahaa värinää että vaikuttas näkemiseen, kuten visa kertoili ja joku muukin on saman maininnut. Peileistä ei paljon näe tuon tärinän takia, autot sieltä erottaa, mutta p*rseitä ei voi katsella jos jollain sellanen sattuis käymään mielessä 8).
Loistopeli ajaa, vaatii huolenpitoa enemmän kuin jotkut muut. Tiekäyttöön loistava, offroadiin vähän läski.
Antti
Topponen
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 16, 2005 4:50 pm
Pyörä: G650 XChallenge
Paikkakunta: Kempele

ok...

Viesti Kirjoittaja Topponen »

Pitäis käydä tyypittämässä jossain ennen kuin rohkenee tehdä ostopäätöksiä. Ei vaan täällä Oulun seudulla ihan joka kaupassa noita tahdo olla :(

Tuo tärinä kyllä vähän särähtää korvaan. Ainoat kokemukset enduroista on vanhemmasta aprilia pegasosta 650:estä, semmosella tullu jonkin verta päästeltyä. Eipä kyllä sekään ole hullummalta tuntunu mutta kun ei tuota vertailukohtaa oikeen ole niin...

Semmosta tarinaa vaan kuullu tutuilta noista KTM:istä että kone ei kestä. Esim. tolla Aprillialla ajettu 70tkm ilman ongelmia.
Avatar
IceFire
Viestit: 533
Liittynyt: La Syys 24, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja IceFire »

Omalla pyörällä on jo 32 tkm takana eikä ole konetta tarvinnut avata. Mitä nyt venttiilejä vähän säädetty huollon yhteydessä. En ymmärrä tätä "kotarin mylly ei kestä" -juttua, en tunne ketään jolta olisi LC4 levinnyt ennen aikojaan. Luulenpa että kotarien "kestävyys" on yleistetty kisakoneiden kestävyyden mukaan.

Ainakin täälläpäin LC4 tunnetaan pomminvarmana vehkeenä. EXCit ja muut sellaset ovat sitten asia erikseen. Metässä pärjää tollakin aivan loistavasti, kunhan ottaa tehtaan päästöviritykset pois ja laittaa järkevät välitykset. Ja siis tuo minun vehkeeni on periaatteessa täysin sama laite mutta muutamalla lisävarusteella. Olen perus LC4:kin ajellut muutaman tonnin eikä noita sokkona erottaisi. Taisi olla 8 kiloa eroa kuivapainossa.

Keltasta pörssiä ja nettimotoa kannattaa seurata, sieltä niitä välillä löytyy todella läheltäkin (esim. oma pyörä 500 metrin päästä kotoa =).
-Eero K
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

IceFire kirjoitti:Omalla pyörällä on jo 32 tkm takana eikä ole konetta tarvinnut avata. Mitä nyt venttiilejä vähän säädetty huollon yhteydessä. En ymmärrä tätä "kotarin mylly ei kestä" -juttua, en tunne ketään jolta olisi LC4 levinnyt ennen aikojaan. Luulenpa että kotarien "kestävyys" on yleistetty kisakoneiden kestävyyden mukaan.

Ainakin täälläpäin LC4 tunnetaan pomminvarmana vehkeenä. EXCit ja muut sellaset ovat sitten asia erikseen. Metässä pärjää tollakin aivan loistavasti, kunhan ottaa tehtaan päästöviritykset pois ja laittaa järkevät välitykset. Ja siis tuo minun vehkeeni on periaatteessa täysin sama laite mutta muutamalla lisävarusteella. Olen perus LC4:kin ajellut muutaman tonnin eikä noita sokkona erottaisi. Taisi olla 8 kiloa eroa kuivapainossa.

Keltasta pörssiä ja nettimotoa kannattaa seurata, sieltä niitä välillä löytyy todella läheltäkin (esim. oma pyörä 500 metrin päästä kotoa =).
Ensimmäisistä kymmenestä LC4:sta mitä tuli mieleen on kuudesta ollut kone enemmän tai vähemmän levällään. Noista ainakin pari on ollut levällään kaksikin kertaa. Keskimääräset kilsat tuon otannan mopoilla on ehkä 15tkm. "Meillä päin" keskimäärin 15tkm välein hajoavaa konetta ei pidetä erityisen kestävänä. Varsinkaan kun kyseessä on melko maltillisin litratehoin oleva kone. :roll:
make
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:32 am
Pyörä: R100GS,SXF250
Paikkakunta: Vantaa

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja make »

Topponen kirjoitti:Moi kaikille,

Olen uusi tässä foorumissa ja kaipaisin hiukan tietoa KTM:n LC4:esta jos sitä vaikka sattuisi täältä löytymään. Endurokärpänen on päässyt puraisemaan pahemman kerran ja pyörä pitäis saada.

Eli LC4 640 enduro(taikka supermoto) olisi hakusesessa ensi kesän ajoihin. Hintaluokka näyttäisi olevan itselle sopiva tuollaisessa vuosimallin 98-00 pyörässä.

Onkos noissa kotareissa jotain erityistä mitä tulisi tietää? Tarkoituksena olis hommata pyörä ihan jokapäiväiseen työmatkaajoon/hupipyörittelyyn, eikä jatkuvasti huvittaisi rassata vekotinta, joten toimintavarmuus olisi plussaa.

Entäs saksasta tuonti, onko joku kenties harrastanut sitä, kannattaisikko kenties uittaa sieltä?

Kuten huomaat jotkut KTM yksilöt kestää hirvittävän määrän kilometrejä,jopa 30tkm eli kesän tai pari ilman remppaa.Kysymyksestäsi käy ilmi että haluat ajaa etkä korjata joten osta japanilainen mopo.Japseille kuusinumeroiset kilometrimäärät ei ole mikään harvinaisuus.Saksasta tuoduista mopoista ei ainakaan mulla ole huonoja kokemuksia.
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Re: ok...

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Topponen kirjoitti:Ei vaan täällä Oulun seudulla ihan joka kaupassa noita tahdo olla
Oulu MC:ssä on muutamilla motoristiveljillä SXCtä ym LC4 pyöriä. Jos käy notkumassa kerholla niin koeajo saattaa järjestyä...
950Tomi
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM LC4 640 tietämystä?

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

make kirjoitti:
Kuten huomaat jotkut KTM yksilöt kestää hirvittävän määrän kilometrejä,jopa 30tkm eli kesän tai pari ilman remppaa.Kysymyksestäsi käy ilmi että haluat ajaa etkä korjata joten osta japanilainen mopo.Japseille kuusinumeroiset kilometrimäärät ei ole mikään harvinaisuus.Saksasta tuoduista mopoista ei ainakaan mulla ole huonoja kokemuksia.
No miten sen nyt ottaa. Kyllä joku 70tkm on suhteellisen paljon pyörälle kuin pyörälle, jos ei muuten niin markkinamielessä. Kaveri sai vaivoin juuri myytyä 600:n japsikyykyn, yli 70tkm lukemat mittarissa taisivat vaan olla liikaa vaikka kone muuten olikin erittäin hyvässä kunnossa eikä ikääkään liikaa ollut.

KTM kestää kovaa käyttöä ja on siihen suunniteltu, kestävyydestä ei kannata olla huolissaan. Vaikka LC4 kokemuksen mukaan onkin hyvä matkapyörä niin silti kilometrien keräämiseen suosittelisin toisenlaista pyörää.
A&KTM
Viestit: 306
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 12:47 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

Kuten huomaat jotkut eivät voi sietää kottaraisia, koska ne on niin hyviä ajaa. 8)
Tässäkin on yllättäen paljon mielipiteitä ja jokainen puolustaa omaa valintaansa melkko tiukkaan sävyyn. Osta ensin joku dr ja vaihda sen jälkeen kottaraiseen. Huomaat miten hyvä alusta siinä on ja sillä perusteella hyväksyt vähän suuremman huoltotarpeen tai jopa yhden remontin enempi jokaista 50 tkm kohti. Herneitä nenään...
Antti
Ande749
Viestit: 781
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: Pole Taiga
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Ensimmäiseen Kotariini, vm. 2000 640 Adventure, tuli vajaan 20000 kilsan aikana kolme koneremonttia, joista yksi oli tuon ikäisten tyyppivika, eli se kytkinakselin laakerin pettäminen. Nähtäväksi jää, kauanko nykyinen kestää. Öljyjä vaihtelen nykyiseen huomattavasti tiheämmin kuin entiseen, noin 20-25 tunnin välein (~1500 km) 5000 km sijaan. Eikä nyt ainakaan näytä tarttuvan magneettiproppuun sorvilastua samalla tavoin kuin entisessä, joten rohkenen olla toiveikas...

Jos LC4-Kotarille olisi mielekäs japsivastine (XR650R voisi olla) niin entisten kokemusten perusteella varmasti valitsisin sellaisen. Vaan ei taida olla. Japsivaihtoehdoissa joutunee tinkimään kaikesta muusta paitsi ehkä kestävyydestä ja painosta, sitä sitten riittääkin. Jos uusista ja kaupasta suoraan saatavista malleista puhutaan, niin kevyin japsivastine LC4:lle painanee varmaankin 30 kiloa enemmän.

Ennen ostopäätöstä tulee hiukan miettiä, millaista ajoa ja kuinka paljon arvelee ajavansa ja sitten valitsee joko sen Kotarin tai jonkin japsivaihtoehdon. LC4 ei varmasti kestävyydessä pärjää Hondan, Jammun tai Suzukin ilmajäähdytteisille yksipyttyisille mutta on siinä omat hyvät puolensa.
VesaLaun
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:38 pm
Pyörä: gsxr excf
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesaLaun »

A&KTM kirjoitti:Kuten huomaat jotkut eivät voi sietää kottaraisia, koska ne on niin hyviä ajaa. 8)
Tässäkin on yllättäen paljon mielipiteitä ja jokainen puolustaa omaa valintaansa melkko tiukkaan sävyyn. Osta ensin joku dr ja vaihda sen jälkeen kottaraiseen. Huomaat miten hyvä alusta siinä on ja sillä perusteella hyväksyt vähän suuremman huoltotarpeen tai jopa yhden remontin enempi jokaista 50 tkm kohti. Herneitä nenään...
Niin no, en tiedä. Itelläni oli 15tkm ajan 640 Adventure ja pienen tauon jälkeen riisuttu isotohtori reilun 25tkm ajan. Ei epäilystäkään etteikö noista mopoista tuo tohtori olisi mun käyttööni ollut parempi ja sellaisen nytkin valittaessa hankkisin. Ei tohtorissa samanlaista kiimafaktoria ollut/ole kuin mitä kottaraisessa ('läählääh, pakko saada') mutta mainio mopo se oli.

Ei esim. mun käytössä soralla mopo kovin suurelta osin ole se rajoittava tekijä. LC4 on vaan mallina sellainen mikä omasta mielestäni sattuu vähän sellaiseen väliin ettei se oikein ole käytännöllinen mun käyttööni, kestäis siinä kone tai ei. Sikaraskas maastoon ja väsyttävä sekä tehoton maantiellä. Jos yrittäisin liitää spooria omilla heikoilla taidoillani niin paljon parempiakin vaihtoehtoja ois.

Vesa
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

Minkähänlaisia remontteja noihin hajonneisiin LC4:iin on tehty? Ihan mielenkiinnosta kyselen, josko minunkin loistavasti tähän asti toiminut mopo joku kaunis kerta ottaa ja hajoaa.

Kaverilla on DR600, vuosimallia en muista, mutta vanhahko. Siinä on pata pöydällä osina vähintään kahden vuoden välein. Öljyä on kuulemma vuotanut aina, paitsi tänä keväänä kun kaveri laittoi mopon nippuun Euroopan turneeta varten. Kuulemma ensimmäinen kerta koskaan kun ei ole vuotanut :D Ja reissuun lähtöä edeltävänä iltana sitten hajos kone. Tai ei se hajonnu, mutta remonttikuntoon meni. Muistaakseni kaasarista irtosi joku osa ja hujahti koneeseen. Vaan onhan siinä mittarissakin kyllä jo yli 100kkm :roll:
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

A&KTM kirjoitti:Osta ensin joku dr ja vaihda sen jälkeen kottaraiseen.
Voi hiisi, sanoitpas hauskasti! :D

No, saas nyt nähdä mitä ensi kesä tuo tullessaan. Savimarko minua informoi, että mun mopolla olis ajettu semmoiset 20 tkm enemmän kuin mittari näyttää - siinä on nyt jotakin 48 tuhatta... Eilisiltaan mennessä ei ole vuotanut öljyä mistään eikä muutakaan suurempaa kummaa. Kai se sitten hajoaa kerrasta, vai?
En kuitenkaan aio ennakoida, ja vaihtaa sisäkaluja koneeseen niin kauan kuin se toimii.
Taas menossa jonnekin...
Vastaa Viestiin