Sivu 7/8

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: La Loka 28, 2023 3:26 pm
Kirjoittaja Eläin
Ei ole pelkkä huhu, vaan firman ihan virallinen tiedonanto. Alkuun pelkäästään Italian kansallisessa sarjassa, mutta tavoitteet varmasti korkeamalla.
Sinällään pakko sanoa että yllättävä peliliike merkiltä jonka leipälaji on poikkeuksellisen kalliit pyörät.
Mutta koska Triumph myös tulossa crossiin niin kai se kertoo että on näkyvä laji, etenkin nuoremman polven keskuudessa. :?:

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: La Loka 28, 2023 6:49 pm
Kirjoittaja Hanski T
Hyvä että tulee vaihtoehtoja tarjolle. Jos kone vetäisi sujuvasti jostain liki 3000k paikkeilta ja venyy yli 10000, niin se voisi olla hyvä myös kevyessä Adv-tyyppisessä pyörässä. Duksun Supermonossahan oli "dummy"-kiertokanki värähtelyjä vaimentamassa, tästä uudesta en tiedä.

Voisi ajella tourinkia pienillä kierroksilla ja välillä vähän laulattaa kun kyllästyy. Mielenkiintoista päästä jossain vaiheessa koeajolle, vaikka sitten Hyperillä.

Mulla oli joskus Kotarin 640 SM, mutta sen kone oli aika traktorimainen, ja jos sitä kierrätti tappiin niin tuntui että mäntä tulee syliin.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: To Marras 02, 2023 9:29 pm
Kirjoittaja Jani M
Sieltä tuli Hypermotard 698 Mono. Mallimerkintä on hieman hämäävästi 698, kun kone on 659 cc. Muistuttaa kovasti sekä muodoiltaan että spekseiltään KTM 690 SMC R / Gas Gas SM 700 / Husqvarna 701 Supermotoa.

https://www.bike.fi/ducati-hypermotard-698-mono/

https://www.ducati.com/ww/en/bikes/hype ... d-698-mono

Kuva

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Pe Marras 03, 2023 2:28 pm
Kirjoittaja Hanski T
Jani M kirjoitti: To Marras 02, 2023 9:29 pm Sieltä tuli Hypermotard 698 Mono. Mallimerkintä on hieman hämäävästi 698, kun kone on 659 cc. Muistuttaa kovasti sekä muodoiltaan että spekseiltään KTM 690 SMC R / Gas Gas SM 700 / Husqvarna 701 Supermotoa.

https://www.bike.fi/ducati-hypermotard-698-mono/

https://www.ducati.com/ww/en/bikes/hype ... d-698-mono

Kuva
Mallimerkinnän on varmaan tarkoitus tuoda mieleen 998,1098,1198 jne. jo lähes legendaariset mallit. Kotarin iskutilavuus näyttää olevan nykyisin 690cc, mutta eikös "690" versioita ole ollut 609cc, 625cc ja 653.7cc iskutilavuuksilla.

Tuolta löytyi mukavasti koneen tietoja: https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... ref=newest
Kaksi tärinäntappoakselia näyttäis olevan, niin taitaa kotarissakin olla.

Tulee kyllä mieleen että olisiko rivikone 790/890 mallin mukaan ollut merkittävästi painavampi...mut käyttöominaisuudet ratkaiskoot. Kunhan päästään kokeilemaan.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Pe Marras 03, 2023 3:19 pm
Kirjoittaja skuikka
609cc oli 620, 625cc:tä myytiin sekä 625:na että 640:nä, 660SMC taisi olla saman kokoinen kuin ekat 690:t eli 654cc. -12 eteenpäin on 690:t sitten 693cc tai sinnepäin. :D
Yhtä kaikki, nuo merkinnät tosiaan koittaa kuvata vähän kaikkea muutakin kuin tilavuutta.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: La Marras 04, 2023 7:33 am
Kirjoittaja Sauli
Hieno pyörä. Onhan se 3,5 hv tehokkaampi jo vakiona, vs kottarainen.
Moottori on kooltaan massiivinen, ainakin mitä kuvista päättelen ja verraten kottaraisen yksmukiseen.
Liekö tulis enduroversionkin kauppoihin. Mielenkiintoista nähdä mihin kohtaan hinta asettuu, noin tekninen moottori ei tule ilmaiseksi.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: La Marras 04, 2023 12:07 pm
Kirjoittaja Jani M
Tuossa uudessa koneessa pisti silmään, että oli käytetty V2 Panigalen mäntää ja kantta venttiileineen. Ihmetyttää, ettei muutkin moottoripyörävalmistajat käytä tätä modulaarisuutta ympäten samat koneenosat 1 ja 2 sylinteriseen tai 2 ja 3 sylinteriseeen koneeseen. Samalla sylinterin halkaisijalla ja suunnilleen samalla iskunpituudella voisi hyödyntää männän ja kannen lisäksi myös samaa kiertokankea. KTM:llä on esimerkiksi 390:n ja 790:n yhden sylinterin kuutiotilavuus ja halkaisija/isku:
398, 89/64 ja
399, 88/65,7.

Vastaavasti 1290:n ja 690:n mitat on:
650, 108/71 ja
693, 105/80.

Luulisi, että noita kannattaisi yhdenmukaistaa.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Ti Marras 07, 2023 2:04 pm
Kirjoittaja mek
Agustalta uutuusmalli tulossa
https://youtu.be/Vy_vwybYuLg?feature=shared

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Ti Marras 07, 2023 9:09 pm
Kirjoittaja Hsippe
Jani M kirjoitti: La Marras 04, 2023 12:07 pm Tuossa uudessa koneessa pisti silmään, että oli käytetty V2 Panigalen mäntää ja kantta venttiileineen. Ihmetyttää, ettei muutkin moottoripyörävalmistajat käytä tätä modulaarisuutta ympäten samat koneenosat 1 ja 2 sylinteriseen tai 2 ja 3 sylinteriseeen koneeseen. Samalla sylinterin halkaisijalla ja suunnilleen samalla iskunpituudella voisi hyödyntää männän ja kannen lisäksi myös samaa kiertokankea. KTM:llä on esimerkiksi 390:n ja 790:n yhden sylinterin kuutiotilavuus ja halkaisija/isku:
398, 89/64 ja
399, 88/65,7.

Vastaavasti 1290:n ja 690:n mitat on:
650, 108/71 ja
693, 105/80.

Luulisi, että noita kannattaisi yhdenmukaistaa.
Eiks 390:t tehdä Intiassa Bajaj Automotiven toimesta ja 790 Kiinassa CF-Moton?
Sen verran on etäisyyttä että tuskin kannattaa paljoa harmonisoida...

Toi 690/1290 pari taitaa olla ihan Itävallan ihmeitä eli niissä vois ollakin ideaa.

Auto ja työkone moottoreissahan tuollainen modulointi on ihan normaalia. Ja varsinkin isoissa laivakoneissa.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Ke Marras 08, 2023 8:35 am
Kirjoittaja XL250R
skuikka kirjoitti: Pe Marras 03, 2023 3:19 pm 609cc oli 620, 625cc:tä myytiin sekä 625:na että 640:nä, 660SMC taisi olla saman kokoinen kuin ekat 690:t eli 654cc. -12 eteenpäin on 690:t sitten 693cc tai sinnepäin. :D
Yhtä kaikki, nuo merkinnät tosiaan koittaa kuvata vähän kaikkea muutakin kuin tilavuutta.
Sattuneesta syystä mikään mallinumero ei ole pienempi, kuin todellinen kuutiotilavuus. :D

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Ke Marras 08, 2023 10:23 am
Kirjoittaja skuikka
XL250R kirjoitti: Ke Marras 08, 2023 8:35 am

Sattuneesta syystä mikään mallinumero ei ole pienempi, kuin todellinen kuutiotilavuus. :D
990 on aika tarkkaan 999cc, 790 on 799cc ja tuossa äskeisessäkin listassa uudempi 690 on 693cc.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Ke Marras 08, 2023 3:09 pm
Kirjoittaja mek
Agusta LXP suomeksi
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... ref=newest

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla


Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Ke Marras 08, 2023 8:06 pm
Kirjoittaja Jani M
Mitenkähän tuo MV Agustan "väärinpäin" pyörivä kampiakseli? BMW:n nelipuolikkaassa kisaenskassahan se osoittautui susiratkaisuksi, mutta onkohan asialla niin suurta merkitystä tuollaisessa adventuressa? MotoGP:ssähän sillä yritetään pitää etupyörä maassa kiihdytyksissä. Kurapyörässä vaan kaasulla pitäisi saada keula ylös.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: Ke Marras 08, 2023 8:11 pm
Kirjoittaja Jani M
skuikka kirjoitti: Ke Marras 08, 2023 10:23 am
XL250R kirjoitti: Ke Marras 08, 2023 8:35 am Sattuneesta syystä mikään mallinumero ei ole pienempi, kuin todellinen kuutiotilavuus. :D
990 on aika tarkkaan 999cc, 790 on 799cc ja tuossa äskeisessäkin listassa uudempi 690 on 693cc.
1290 on 1301cc ja uusi 390 on 398 cc, eli kyllä näitä esimerkkejä toiseenkin suuntaan piisaa. Uusi 990 Duke on puolestaan 947 cc.

Re: Italialaiset pyörät

Lähetetty: To Marras 09, 2023 8:36 am
Kirjoittaja XL250R
skuikka kirjoitti: Ke Marras 08, 2023 10:23 am
XL250R kirjoitti: Ke Marras 08, 2023 8:35 am

Sattuneesta syystä mikään mallinumero ei ole pienempi, kuin todellinen kuutiotilavuus. :D
990 on aika tarkkaan 999cc, 790 on 799cc ja tuossa äskeisessäkin listassa uudempi 690 on 693cc.
Pieleen meni, mutta menköön!