XT 600Z TENERE

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

lasimestari
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2008 6:00 pm
Pyörä: Transalp -99
Paikkakunta: Kannus

XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja lasimestari »

no niin nyt kaikki nykyiset ja entiset xt 600z teneren kuskit!!
elikkä olis seuraava ehdokas mopottimex vm 1990.
kaikki kehut ja haukut huomioidaan, laittakaahan vastauksia tulemaan!!!

haku toimintoa on käytetty eikä oo paljo löytyny mitään 600:sta, 660:stä kylläkin!
xx851z
Viestit: 259
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 1:18 pm
Pyörä: XL1000V
Paikkakunta: Parkano

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja xx851z »

No tuosta voisi vaikka aloittaa, jos ei ole tuttu:

http://www.heikkil.net/tenere/index.html
Avatar
teneraattori
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 6:09 pm
Pyörä: ON
Paikkakunta: suurhollola

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

Testasin tota Google-kääntäjää yhteen Tenere-sivuun, kun oli Saksankielinen. Mielenkiintoista tekstiä pukkas, mutta kyllähän melkein kaikista lauseista ymmärtää asian, mitä niissä tarkoitetaan.

Niin, jos tosta ylläolevasta ei saa mitään tolkkua, niin sen verran 3aj:sta, että tekniikka on pyörässä yksinkertaista/perusvarmaa. Leppoisaan ajoon mitä mukavin pyörä ainakin tällaiselle jo vähän ikääntyneelle ja rauhalliselle kuskille. Osta pois vaan.
Entiset: DR 600 -> NX 650 -> TA 650 -> XT 600 -> DR 800
Nykyiset: XT 600Z , YZ 250, XRV 750, DR650SE, entinen DR600 palasi.
Sanottua: Jokainen metsästyspäivä lisää elinaikaa samanverran, elän siis vanhaksi.
Avatar
hako
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Pyörä: Puolimaastomopoja
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja hako »

Samaa tarinaa täytyy asetella, 3AJ myös ajossa (tosin vasta puolen vuotta ajoa takana), ja on kertakaikkisen monipuolinen peli. Mihinkään spoorienskaanhan se ei ole tarkoitettu eikä sinne sovi, mutta maantieltä polulle sopii kuin ihmisen ajatus. Sopivalla renkaalla siitä tulee ihan OK reissupyöräkin.

Huonoja puolia: tehoja ei nyt mitenkään älyttömästi ole, alusta on kohtuullinen muttei mikään hussekotaritemmi-spesiaali. Tekniikka on tosiaan niin patarautaa että jopa tällainen ajamisorientoitunut valkokaulustyöläinen on päässyt tekemisen makuun. Talviajossa Kisarenkaan rallinastat alla on ollut nautinto painaa takateitä.

Käytännön vinkit-osastolla: suht tuore akku on hyvä keksintö... Ihmettelin aikani kaikenlaista starttailuhankaluutta, vaikka mittari näytti ihan asiavoltteja levossa ja asiallista latausta. Sitten kun huomasin käynnistäessä (eli kuormitettaessa) radikaalisti tippuvat voltit, niin akku vaihtoon ja jopas taas maistuu meno!

Osia saa Saksasta oikein hyvin ja aika edullisesti (kedo.de), mutta myös Yamahan edustajat tilaavat minkä tahansa kikkareen ja aika nopeasti on tullut. Ainoa händikäppi itselleni oli, että huoltomanuaalia saa vain saksaksi. Olen sitten keräillyt englanninkielisen omistajan käsikirjan ja kaikkea muuta minun ymmärtämälläni kielellä kirjoitettua aiheesta. Tuleepa samalla saksan Feistangenabsteilungschame -viritelmät tutuksi...

Eli osta pois ja tule vähän etelämpään niin pidetään Päijät-Hämeessä Tenere Rally!
rychlosti
Viestit: 26
Liittynyt: To Syys 25, 2008 9:49 pm
Pyörä: Kawasaki KMX 200 '89, Yamaha XJ 600 '87
Paikkakunta: Hamina

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja rychlosti »

Itseäkin on nuo vanhat ilmajäähy-Tennarit jo pitempään kiinnostaneet. Kuinkas paljon tuollainen 3AJ litkii menovettä satkulla? Mitenkä tuollainen täristää reilummilla kierroksilla? Balanssiakseli koneesta taitaa löytyä? Minkälainen satula tuossa on matka-ajoon? Onko samanlainen halko, kun 350 xt:ssä? Mikä on semmoinen kilometrimäärä, että joutuu harkitsemaan koneen levittämistä? PS. on muuten aika huvittava, tuo kuukkelukääntäjän suomennettu versio tuosta sivusta. :lol:
Avatar
Yamato
Viestit: 619
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Pyörä: Hakusessa
Paikkakunta: P-Savo

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Oma 1VJ kulki vakiokaasuttimilla parhaillaan alle 6:lla litralla sata kilometriä. Penkkihän siinä on päin p*settä, kuten kaikissa kaksipyöräisissä ja sen sopivuudesta omalle ahterille pääsee selville vain kokeilemalla. Ei se huono ole, mutta ei mikään luxuskaan. Ajoasento on sopiva, eikä sen puolesta tule ongelmia pidemmilläkään siirtymillä, kunhan ajonopeus pysyy kohtuullisena ainakin tuulilasittomassa mallissa. Tasapainoakseli koneesta löytyy, mutta punarajan tuntumassa tärinää riittää juuri sen verran, että pitkiä matkoja ei tääsillä jaksa ajaa. Normaali matkantekokierroksillla 3500-5000 rpm ei suuria ongelmia. Itse olen huomannut, että näkökyky on heikoimmillaan noin 3000 rpm paikkeilla, jolloin esim. pieniä tienviittojen tekstejä ei näe normaalisti lukea. Liekkö vika vai ominaisuus?

Koneen aukaisuun tarvittavat kilometrit riippuvat varmasti paljon käytöstä ja huollosta. Osiahan näihin saa hyvin ja kohtuu hintaan. Omasta moposta on kaikki voimantuottoon liittyvät kuluvat osat vaihdettu.. Mittarilukeman jätän mainitsematta, koska en usko sen paikkansa pitävyyteen :roll:

Onko muuten kukaan hankkinut kytkimeen jäykempiä jousia ja mistähän niitä löytyisi? Pitäisi ilmeisesti vaihtaa jouset, kun ei tahdo enää kytkin pitää. Vakiokaasuttimilla ja hieman vuotavilla venttiileillä se toimi hienosti, mutta kansiremontin ja suoravetojen myötä antautui välittömästi :twisted:
Pito-ongelmiin epäilen syyksi myös öljyjä. Pitänee kokeilla seuraavaksi Bel-rayn Thumperia.
Avatar
hako
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Pyörä: Puolimaastomopoja
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja hako »

3AJ vakiokaasareilla imeskelee jotain 5-6 litran välillä siirtymillä, reilua tai tosi reilua kuutta jos on kovin kovin kiire. Tosin on sen verran mukava pyörä ajella sivummalla että välillä voisi mitata tuntimittarilla eikä kilometreillä. Nyt syksyllä ja talvella on ollut ehkä vähän rikkaammalla syöttö, mittaustulokset hiukka varauksin.

Hyvät matkakierrokset ovat tässä reilu 3000 - reilu 5000. Molemmilla puolilla alkaa joko hiipumaan tai täristämään. Matka-ajossa tulee ainakin minulla ensin vastaan tuulen paine, paljon ennen kuin tärinän vaikutukset, on meinaan sen verran ryhdikäs ajoasento. 3AJ tarvikeplekseistä on näkynyt joskus sellaista nykyisen (uusimman) Tennarin heinäsirkan naaman oloista - voisi olla kokeilemisen arvoinen jos ajaa paljon pidempää matkaa. Varsinkin jos tanko on tullut laitetuksi kovin korkealle seisoskelua ajatellen, niin voipi olla hyvä?

Kone kannattaa avata, kun siihen näyttäisi / tuntuisi / kuulostaisi olevan syytä. Patarautaahan nämä.

Jos jotain tässä virittäisi, niin hiukan himottaisi kiksin laitto. 1VJ elimenluovuttajana on ilmeisesti toteutettu aika monessakin tapauksessa. Meinaan, aika marginaalinen on akku tarpeeseen nähden kylmillä keleillä (-20 ja sillai kun oli viikonloppuna). Nyt uudella akulla ei mitään huolta, mutta kun se vanhenee... Kiksin kanssa jäisi sähköä oikeisiin asioihin. Realistisesti ajatellen, kun pyörällä kuitenkin ajelen lähinnä Etelä-Suomessa, niin jääköön suht originaaliksi. Maapallonkiertopyörät ja ravanheittoriiviöpyörät ovat sitten erikseen, josko sellaiselle tarvetta ilmenee.
AriK
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
Pyörä: KTM 950 adv. S
Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
Viesti:

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja AriK »

lasimestari kirjoitti:no niin nyt kaikki nykyiset ja entiset xt 600z teneren kuskit!!
elikkä olis seuraava ehdokas mopottimex vm 1990.
kaikki kehut ja haukut huomioidaan, laittakaahan vastauksia tulemaan!!!

haku toimintoa on käytetty eikä oo paljo löytyny mitään 600:sta, 660:stä kylläkin!
No jos entisetkin Tenere kuskit...

Oma ( entinen ) projekti

viewtopic.php?f=8&t=4173
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Vieläkö joku muistaa näitä vanhuksii...

Hieman oli jännitteet tuossa turhan alhaiset ajelulenkillä.
Kai näissäkin pitäisi riittää tehot vaikka molemmat ajovalot, navi ja kahvalämppärit päällä?
Yhden hapettuneen liitoksen tuossa laittelin ja lyhyellä koeajolla ainakin parani lukemat.
Pitänee ajella joku päivä vähän pidempi lenkki niin näkee tuliko kuntoon.
Mutta varsinainen kysymys että kannattaako laittaa suosiolla jonku uudemman pelin jännitteensäädin jos se menee vaihtoon?

Edit. Nämä uudemmat on siis MOSFET tyyppisiä mutta niissä on yleensä 5-6liitintä kun tässä vain 4.
Ilmeisesti noiden etuna ettei staattori kuormitu samal tavalla.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
cardic
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2017 2:10 pm
Pyörä: XT600 1VJ

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja cardic »

Jännitteensäädin pimahti itselläni viime syksynä, laitoin tilalle alkuperäistä vastaavan. Akun on tosiaan syytä olla kunnossa kun XT ei lähde käyntiin vaikka korvakuulolla hyvin pyöriikin --> apuvirralla käynnistyy välittömästi.

Itselläni on tosiaan alkuperäisessä kuosissa, ainoat muutokset mitä olen tehnyt niin laitoin tankoon koropalat ja levitin hieman jalkatappeja. Edellisen omistajan jäljiltä on karkeat renkaat alla. Viime kesän ajojen ja tämän kevään pienen koeajolenkin jälkeen vaikuttaa että nyt on kyllä käsissä paras pyörä ikinä tuonne metsäpolkujen kiertelyyn! Maantiellähän tuolla ei viihdy kuin pakon edessä, täristää kevyesti ja muutenkin vastenmielistä. Onneksi Suomessa riittää kinttupolkuja ja metsäautoteitä loputtomiin.
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Muistaako joku mikä on 3aj:n takapään joustomatka?
Mittasin sagit äsken kun olevinaan puskee...
Tyhjänä 58cm, pelkkä mopo 51cm, +kuski 44 cm

Eikös nyrkkisääntö oo et kolmanneksen sais kuskin kera joustaa?

Edit. 225mm löyty jostain manuaalista.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Ei riitä kiristysvara, eikä näytä ees kedolla olevan jäykempää jousta.
Ei kellään oo jäänyt nurkkiin tai vinkkii mistä?

Uuteen iskariin ei nyt olis varaa.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Kaverilta löyty 105Nm jousi, vähän lyhyempi niin tein 8 millin PE levystä koroke renkaan. Kuppiterät rules...
Kuva
Selvästi kivempi ajella vaikka ei sagit vieläkään ihan kohdillaan. Vanhaan iskariin ei varmaan turhan jäykkää jousta muutenkaan kannata laittaa.

Vanhoja juttuja lukiessa nimimerkki Karvari oli laittanut WPn iskarin mutta ei ollut juttuu et mistä laitteesta. Eikä oo useampaan vuoteen käynyt täällä foorumilla niin ei voi kysyy.
Edit.
Takaiskari vapaapituus 390mm
Yläkorva 35mm/12mm
Alakorva 35mm/14mm
2000-luvun LC4:ssa haarukka alapäässä
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Onko joku kokeillut et sopiiko normaalin XT:n takasivumuovit tuohon?
Noissahan on takana ihan törkeästi tilaa kun ilmeisesti on haluttu matkii Daka-kilpureiden ulkonäköö.
Pehmeet sivulaukut ei vaan asetu oikein nätisti noiden päälle.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
keny
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2017 9:12 am
Pyörä: 600+1200 Tenere

Re: XT 600Z TENERE

Viesti Kirjoittaja keny »

Ha, Mulla niitä kaksi, toinen ajossa ja toinen niin kun osina laatikoissa just nyt.
Kokemusta ei niin paljon, mutta ihan mukava ajaa vaikka ei mikään tykki. Monipuolinen kylläkin!
Eniten yllätyin kuinka hauska ajaa asfaltti mutkatietä!
Eniten saa multa miinusta hankala oljyn tarkistus ja etu jarru. Tehoa voisi olla enemmän (ainakin tuntuu että ankkuri on perässä sen jälkeen kun kokeilin kaverin 701 Husse!)
Vastaa Viestiin