Dominator kysymyksiä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Uaz
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2020 10:36 pm
Pyörä: NX650

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Uaz »

Olisiko täällä tietoa, hyviä veikkauksia kilinänlähteeksi Dominaattorin koneessa.

1996 rd08 ja koneeseen vaihdettu jo hotcams nokka, uudet keinuvivut, nokkaketju(tourmax), kiristin, jousi, kiristimen tappi ja kytkin(tähän tuskin liittyy).

Kuten videosta käy ilmi, saa kilinän katoamaan kallistamalla pyörän oikealle kyljelle.

Voikohan tuo uusi nokkketju olla susi, vai olisiko ketjun ohjaimet seuraavana uusintalistalla?

Sen verran hätäisesti tuli palikat vaihdettua että en kovin syväluotaavasti ketjun ohjureita läpikäynyt.

https://youtu.be/ti_zMR87xWY
Jippu
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 07, 2021 9:22 am
Pyörä: Honda NX 650

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jippu »

Hommasin Dompan (foorumilta kasvojenkohotusthreadista tuttu peli) muutama viikko sitten ja tässä on nyt ehtinyt leikkiä tutustumisleikkejä 1500 km verran.

Tällä hetkellä eniten tuon kanssa askarruttaa öljyn määrä ja sen tarkastaminen. Tein öljynvaihdon heti pyörän hommaamisen jälkeen, vaihdoin samalla suodattimen ja laitoin ohjeenmukaisen 1,9l öljyä koneeseen.

Kun nyt parin viikon ajon jälkeen koitan tarkastella tuota öljyn tasoa ohjeen mukaan ( laita pyörä tasaiselle, käytä 5 min, anna olla hetki, pyörä pystyyn, korkki irti, putsaus ja tikku takaisin ilman että kiertää kiinni), niin tikun kärki ei edes kastu. Eilen tsekkasin tarkistusruuvista sieltä valahti tippa öljyä ennenko pyörä oli edes kokonaan pystyssä.

Onko tuo öljypinta oikeasti noin pahasti vajunut ja sitä pitäisi saada kiireen vilkkaa lisää vai onko tässä nyt jotain mikä menee multa ohi?
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Öljyntarkastusruuvilla tarkoitat sitä oikeanpuoleisessa poskessa olevaa ruuvia, jonka avaamalla näkee onko lohkoissa öljyä? Yleensä sitä kannattaa aukoa vain jos epäilee, että öljypumppu ei jaksa pitää alakertaa kuivana (wet sumping) tai pumpun takaiskuventtiili valuttaa öljyä rungosta lohkoihin. Öljyn oikea paikka on rungossa.

Itse tarkistan öljyt aina ajon jälkeen, en viitsi pyöritellä konetta viittä minuuttia paikallaan öljyn tarkistamisen takia. Aja kone lämpimäksi, tarkista ja lisää öljyä tikun ylämerkkiin asti, sinne menee se mitä menee. Tarkkaile öljyn pintaa. Tuo wet sumping on siitä kavala tauti, että koneesta saattaa hävitä isojakin määriä öljyä. Yhdellä 200 km siirtymällä hukkasin kerran litran öljyä...

Jos öljy ei nouse takaisin säiliöön, se vaahtoutuu ja nousee huohottimen kautta ilmanputsariin. Kuivana ajettuja Domeja on purkamot puolillaan...

Edit: öljyä menee siis kuivaan koneeseen 2,3 litraa, suodattimen vaihdon yhteydessä 1,95 litraa ja pelkässä öljynvaihdossa 1,9 litraa...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Jippu
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 07, 2021 9:22 am
Pyörä: Honda NX 650

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jippu »

Juu, sitä ruuvia juurikin tarkoitin.

Itseä pelottaa, että "uudesta" pyörästä kimahtaa kone kun kuski ei osaa pitää siitä huolta. Pidämpä tuota nyt tarkkaan silmällä ettei kävisi sitä pahinta.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Tuskin tälläkertaa muuta kuin öljyä liian vähän, lisää muutama desi ja vähän käyttelet niin alkaa tikussa näkyä. Oikeat määrät tuossa tulikin edellä mainittua. Eikä ole vahinkoa tapahtunut jos siellä se 1,9l on kuitenkin ollut :wink:
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minkähän verran lajitovereiden Dominaattoreista on mennyt laatikon rattaita? Ihan vaan tilastoa keräilen, nimimerkillä "Kariesta kolmosen hampaissa"...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Kyllä mulla myös ääntää jo kolmonen, etenkin jos öljyt on kuumana jo vähän ohkaisena. On kyllä yli 100Tkm jo menty ja ei mitään muuta vikaa kuin ohkaisilla öljyillä kuuluva ääni joka varmasti on peräisin rattaan pinnan "karieksesta". Ei ole haitannut siinä polkukäytössä missä pyörä on nykyään.
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minulla 86k ajettu eikä se kolmonen edes ääntänyt. Kun laatikko ihan muista syistä oli pöydällä levällään ja kun ihan sähkövalossa sitten syynäsin rattaita, niin montuillahan ne oli. Tuo 100k olisi voinut jäädä haaveeksi...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Jippu
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 07, 2021 9:22 am
Pyörä: Honda NX 650

Re: Dominator kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jippu »

Lumi on maassa ja pyörä talvisäilössä niin nyt olisi hyvä aika käyttää vähäinen vapaa-aika mopon ropaamiseen.

Jo viime keväänä tuli huomattua, että runko ja takaswingi voisi tykätä uudesta maalipinnasta ja talvellahan sitä olisi aikaa pyörää palastella, kun ei ole ajoajasta pois.

Dompassa lähti öljynkulutus ns. lapasesta syksyn reissulla, melkein 2 litraa sai laittaa sisään vajaan 3000 km reissulla. Toki, kyllähän sitä konetta tuli kuraurissa huudatettua, niin selittää osaltaan öljynkulutuksen lisääntymistä, mutta sitä koko reissua myöritty mudassa.
Jos tuon kerran meinaa pulteiksi laittaa, niin samallahan sitten voisi kurkata koneeseen, kun vähän sen suuntaista vaivaakin on. Vähän vaan jännittää kun en ole aikaisemmin koneremppaa tehnyt, onneksi sentään lähipiirissä on muutamia, jotka on.

Olisiko tuo öljynkulutuksen lisääntyminen sellainen juttu, että kannattaisi oikeasti harkita koneeseen kurkkaamista, jos vaan jostain saa osaavat apukädet tuota varten?
Vastaa Viestiin