Ajettu on kaikkea välillä aika mustista reiteistä moottoritielle.
KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Kokemus kylläkin hussesta mutta vielä en ole keksinyt syytä muuttaa tehtaan välitystä
Ajettu on kaikkea välillä aika mustista reiteistä moottoritielle.
Ajettu on kaikkea välillä aika mustista reiteistä moottoritielle.
- antti_p
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
- Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro
- Paikkakunta: Savo
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Pohtinut taas 690 ostamista, niin onko järkevää laittaa vähän enemmän rahaa ja ostaa 2019 vm kuin 2016 vuoden malli? Tässä pohtinut 29tkm ajetun 2016 vuosimallin ja 2019 10tkm ajetun välillä, että onko tuo rahallisen satsaus järkevämpi uuteen malliin. Noista käytetyistä pyydetään aika kovaa hintaa vielä. Katselin sähköpostista tarjousta vuodelta 2012 kun uutta pyörää tarjottiin alle 12 000 euroon 
-
HKH
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 8:27 pm
- Pyörä: Ktm 690 enduro r
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: KTM 690 Enduro (/R)
En osaa ottaa kantaa järkevyyteen mutta itse ajoin -14 mallilla n.35000km(yht.vajaa 60000km vaihtaessa uudempaan) Hyvä pyörä oli mun käyttötarkoitukseen.
Nyt -20 mallilla takana joku 10000km edelleen tosi tyytyväinen hankintaan(tämä vielä euro4)
Suurimmat erot mun mielestä:
-20 jonkin verran värinättömämpi(2 tasapaino-akselia moottorissa)
-20 tehoa enemmän ylärekisterissä
-20 parempi jousitus etenkin keula
Nyt -20 mallilla takana joku 10000km edelleen tosi tyytyväinen hankintaan(tämä vielä euro4)
Suurimmat erot mun mielestä:
-20 jonkin verran värinättömämpi(2 tasapaino-akselia moottorissa)
-20 tehoa enemmän ylärekisterissä
-20 parempi jousitus etenkin keula
-
Jani M
- Viestit: 2269
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tuossa ne tärkeimmät erot jo tulikin. Lisäksi vielä uudemmissa on vähän pienempi kääntösäde, kun runko on edestä kapeampi. Miinuspuolena 2019=> malleissa on pienempi alavääntö kuin vanhemmissa, jos siihen vanhempaan on vaihdettu slipari ja kartat. Viimeisenä vielä makuasia, eli minusta uudemmat on merkittävästi paremman näköisiä. Ergonomiaan tämä vaikuttaa myös sen verran, etä uudemmat on selväti kapeampi polvien kohdalta, mikä on minusta hyvä asia.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
- antti_p
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
- Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro
- Paikkakunta: Savo
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Näyttäisi siltä että 2022 vuoden Husqvarna tulossa. Nuo on ilmeiset identtiset 690 kanssa. Hieman tuo korkeus huolestuttaa, että etsittävä madallussarjaa.
- _JPA_
- Viestit: 702
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Minulla oli 2014 malli madallettu. Kun vaihdoin uudempaan 2019 ajattelin kokeilla ilman madallusta. Hyvin pärjännyt.
Jotain kehitystä lie kuljettajassakin tapahtunut, mutta ehkä uudempi malli on jotenkin vähän ketterämmän oloinen.
Jotain kehitystä lie kuljettajassakin tapahtunut, mutta ehkä uudempi malli on jotenkin vähän ketterämmän oloinen.
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Hei!
Samanlaiset, erilaiset. Eroista tietävät toivottavasti vastaavat.
Unohda madallus. Pilaat vaan hyvän jousituksen.
Liu'ut vaan penkiltä sivulle.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
-
Jani M
- Viestit: 2269
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Sama. 2014 mallissa vähensin takaa esijännitystä ja laskin keulaputkia läpi kolmiopaloista, että sain pyörää matalammaksi. 2019 ja nykyisessä 2024 mallissa en ole tehnyt jousitukselle mitään ja silti jalka ylettyy maahan vastaavasti kuin tuossa vanhemmassa mallissa vähän madallettuna.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
RoyalBluez
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Minulle tullessa 2012-malli oli madallettu edelliselle omistajalle takaiskaria sisäisesti holkittamalla ja etuputkia kolmiopaloissa pudottamalla. Koska itse en matalampaa kaivannut, niin poistatin holkituksen, mutta samalla iskarin tekijä ei muuttanut jousen esijännitystä edes standariksi, vaan jäi liian löysälle. Geometria oli vehkeessä sekaisin neljän kauden verran, kunnes huollatin takaiskarin uudelleen ja samalla esijännitystä laitettiin näppituntumalla kierroksen verran vakiosta kireämmälle.
Tuossa kohtaa sag alkoi olla jokseenkin sinnepäin ja vaikutus koko alustaan sekä pyörän käytökseen oli todella dramaattinen.Tietenkkin ketteryyttä tuli lisää kun etupää nousi pystympään, eikä pyörä myöskään pyrkinyt jatkamaan mutkista suoraan joka paikassa. Etupää toimi myös huomattavasti paremmin vähän metsäisemmissä olosuhteissa. Kaikkein yllättävintä tosin oli se, että aiempi etupään veivaaminen 100km/h tuntumassa, ja sen yli, loppui.
Yamaha Tenere 700 2024
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
- antti_p
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
- Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro
- Paikkakunta: Savo
Re: KTM 690 Enduro (/R)
2008 mallia en madaltunut aikoinaan ja vissiin seuraavissa R malleissa tuli hieman korkeutta lisää ja 2019 mallit madaltuivat taas. Lisäksi Husse vissiin 10mm 690ä korkeampi kun on pehmeämpi penkki. Ehdin jo palikat tilata ja saa nähdä pärjäisikö sitä sitten ilman niitä. Itselle jo korkealta tuntui tuo Crf300l 120/90 takarenkaalla. Se on kun ei ole tuota pituutta liikaa kertynyt 
-
chilimakkara
- Viestit: 23
- Liittynyt: Su Kesä 26, 2022 7:34 pm
- Pyörä: KTM 690
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Komppaan muita siinä, että jätä madallukset pois. Tälläsenä 170cm tonttuna hyvin pärjännyt.
-
Jani M
- Viestit: 2269
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Ketjujen uusimisen aika lähestyi, niin vaihdoin samalla 48 piikkisen takarattaan tähänkin pyörään (edessä on vakio 15 piikkinen), kun edellisessä se osoittautui hyväksi välitykseksi. Akuperäiset ketjut oli 114 lenkkiset ja tuo isompi takaratas vaati 116 lenkkiä. Silti supermotovanteessa oleva 44 piikkinen toimii vielä samoilla ketjuilla. Enskavanteella taka-akseli on lähempänä säätövaran etupäätä ja supermotolla se menee melkein taka-asentoon. Välitys on aika tarkaan sama molemmilla vanteilla, kun supermotovanteen pienempi takaratas kompensoi pienemmän renkaan ulkohalkaisijan.
Sorateille tuo vähän lyhyempi välitys sopii mielestäni paremmin, kun pyörä on hereillä kolmosella jo vähän hitaammasta vauhdista, ja silti se riittää hyvin reiluun sataseen asti. Nelonen on sillä myös ihan toimiva vaihde vähän isommalle soralle, kun alkuperäisillä välityksillä pyörä oli vähän laiskempi sillä.
Ketjuina olen käyttänyt DID VX3 ja aiemmin edeltäjää VX2. CZ:n ketjujakin kokeilin välissä, mutta niiden kesto oli aika paljon huonompi kuin DIDillä.
Sorateille tuo vähän lyhyempi välitys sopii mielestäni paremmin, kun pyörä on hereillä kolmosella jo vähän hitaammasta vauhdista, ja silti se riittää hyvin reiluun sataseen asti. Nelonen on sillä myös ihan toimiva vaihde vähän isommalle soralle, kun alkuperäisillä välityksillä pyörä oli vähän laiskempi sillä.
Ketjuina olen käyttänyt DID VX3 ja aiemmin edeltäjää VX2. CZ:n ketjujakin kokeilin välissä, mutta niiden kesto oli aika paljon huonompi kuin DIDillä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
- _JPA_
- Viestit: 702
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Montako kilsaa vitjat kesti?
-
Jani M
- Viestit: 2269
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tyypillisesti noilla ajaa 20 tkm, mutta nyt vaihdoin jo 15 tkm:ssä. Eturattaan vaihdoin 10 tkm kohdalla 5 tkm ajettuun, joten se oli nyt 15 tkm:n kohdalla loppu. Takarattaalla ajaa ainakin parit ketjut. Ketjulaahari kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa ketjut. Se kuluu nopeiten edestä haarukan alapuolelta paikasta, johon ei kunnolla näe, niin parempi vaihtaa ennen kuin menee puhki.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
Rauta
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 10:07 pm
- Pyörä: KTM 690 Enduro R -20
- Paikkakunta: Hamina
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Oman 2020 mallin keula ja takaiskari käytetty TTM factoryllä. Ilmeisesti mitään em. ei ollut huollettu aikaisemmin. Ajettu 29tkm.
Keula muutettu niin että mol.putket vaimentaa molempiin suuntii. Keula alkoi joustaa mukavasti ja muuttui herkemmäksi. Hyvä parannus.
Nyt kesällä takaiskariin vaihdettii virtaavampi välimäntä ja lisäsäiliöönkin tehtii muutoksia. Simmitys uusiksi. Sama jousi ja sama esijännitys. Todella hyvä parannus. Perä ei ole enää pintakova ja alkoi joustaa huomattavan hyvin. Esim.lätäköiden yli keuliminen helppoa ja perse kestää ajella pidempään kun joustaa alusta asti. Jousitus tuntuu hyvin pitkälti samalta kun ed.pyörässä. 350exc 2013.
Paino tietty tässä tuntuu ja joustaa syvemmälle samoilla pattisuorilla mutta vaikutus oli huima. Koko pyörän ajettavuus parani ja helpottui. Suosittelen!
Keula muutettu niin että mol.putket vaimentaa molempiin suuntii. Keula alkoi joustaa mukavasti ja muuttui herkemmäksi. Hyvä parannus.
Nyt kesällä takaiskariin vaihdettii virtaavampi välimäntä ja lisäsäiliöönkin tehtii muutoksia. Simmitys uusiksi. Sama jousi ja sama esijännitys. Todella hyvä parannus. Perä ei ole enää pintakova ja alkoi joustaa huomattavan hyvin. Esim.lätäköiden yli keuliminen helppoa ja perse kestää ajella pidempään kun joustaa alusta asti. Jousitus tuntuu hyvin pitkälti samalta kun ed.pyörässä. 350exc 2013.
Paino tietty tässä tuntuu ja joustaa syvemmälle samoilla pattisuorilla mutta vaikutus oli huima. Koko pyörän ajettavuus parani ja helpottui. Suosittelen!