KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Viuh
Viestit: 1735
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Kokemus kylläkin hussesta mutta vielä en ole keksinyt syytä muuttaa tehtaan välitystä :?
Ajettu on kaikkea välillä aika mustista reiteistä moottoritielle.
Avatar
antti_p
Viestit: 311
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro
Paikkakunta: Savo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja antti_p »

Pohtinut taas 690 ostamista, niin onko järkevää laittaa vähän enemmän rahaa ja ostaa 2019 vm kuin 2016 vuoden malli? Tässä pohtinut 29tkm ajetun 2016 vuosimallin ja 2019 10tkm ajetun välillä, että onko tuo rahallisen satsaus järkevämpi uuteen malliin. Noista käytetyistä pyydetään aika kovaa hintaa vielä. Katselin sähköpostista tarjousta vuodelta 2012 kun uutta pyörää tarjottiin alle 12 000 euroon :D
HKH
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2022 8:27 pm
Pyörä: Ktm 690 enduro r
Paikkakunta: Leppävirta

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja HKH »

En osaa ottaa kantaa järkevyyteen mutta itse ajoin -14 mallilla n.35000km(yht.vajaa 60000km vaihtaessa uudempaan) Hyvä pyörä oli mun käyttötarkoitukseen.
Nyt -20 mallilla takana joku 10000km edelleen tosi tyytyväinen hankintaan(tämä vielä euro4)
Suurimmat erot mun mielestä:
-20 jonkin verran värinättömämpi(2 tasapaino-akselia moottorissa)
-20 tehoa enemmän ylärekisterissä
-20 parempi jousitus etenkin keula
Jani M
Viestit: 2269
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuossa ne tärkeimmät erot jo tulikin. Lisäksi vielä uudemmissa on vähän pienempi kääntösäde, kun runko on edestä kapeampi. Miinuspuolena 2019=> malleissa on pienempi alavääntö kuin vanhemmissa, jos siihen vanhempaan on vaihdettu slipari ja kartat. Viimeisenä vielä makuasia, eli minusta uudemmat on merkittävästi paremman näköisiä. Ergonomiaan tämä vaikuttaa myös sen verran, etä uudemmat on selväti kapeampi polvien kohdalta, mikä on minusta hyvä asia.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
antti_p
Viestit: 311
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro
Paikkakunta: Savo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja antti_p »

Näyttäisi siltä että 2022 vuoden Husqvarna tulossa. Nuo on ilmeiset identtiset 690 kanssa. Hieman tuo korkeus huolestuttaa, että etsittävä madallussarjaa.
Avatar
_JPA_
Viestit: 702
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Minulla oli 2014 malli madallettu. Kun vaihdoin uudempaan 2019 ajattelin kokeilla ilman madallusta. Hyvin pärjännyt.
Jotain kehitystä lie kuljettajassakin tapahtunut, mutta ehkä uudempi malli on jotenkin vähän ketterämmän oloinen.
Kode
Viestit: 370
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Kode »

antti_p kirjoitti: La Elo 30, 2025 4:20 pm Näyttäisi siltä että 2022 vuoden Husqvarna tulossa. Nuo on ilmeiset identtiset 690 kanssa. Hieman tuo korkeus huolestuttaa, että etsittävä madallussarjaa.
Hei!
Samanlaiset, erilaiset. Eroista tietävät toivottavasti vastaavat.

Unohda madallus. Pilaat vaan hyvän jousituksen.
Liu'ut vaan penkiltä sivulle.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Jani M
Viestit: 2269
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

_JPA_ kirjoitti: La Elo 30, 2025 7:03 pm Minulla oli 2014 malli madallettu. Kun vaihdoin uudempaan 2019 ajattelin kokeilla ilman madallusta. Hyvin pärjännyt.
Jotain kehitystä lie kuljettajassakin tapahtunut, mutta ehkä uudempi malli on jotenkin vähän ketterämmän oloinen.
Sama. 2014 mallissa vähensin takaa esijännitystä ja laskin keulaputkia läpi kolmiopaloista, että sain pyörää matalammaksi. 2019 ja nykyisessä 2024 mallissa en ole tehnyt jousitukselle mitään ja silti jalka ylettyy maahan vastaavasti kuin tuossa vanhemmassa mallissa vähän madallettuna.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
RoyalBluez
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja RoyalBluez »

Jani M kirjoitti: La Elo 30, 2025 8:08 pm Sama. 2014 mallissa vähensin takaa esijännitystä ja laskin keulaputkia läpi kolmiopaloista, että sain pyörää matalammaksi.
Minulle tullessa 2012-malli oli madallettu edelliselle omistajalle takaiskaria sisäisesti holkittamalla ja etuputkia kolmiopaloissa pudottamalla. Koska itse en matalampaa kaivannut, niin poistatin holkituksen, mutta samalla iskarin tekijä ei muuttanut jousen esijännitystä edes standariksi, vaan jäi liian löysälle. Geometria oli vehkeessä sekaisin neljän kauden verran, kunnes huollatin takaiskarin uudelleen ja samalla esijännitystä laitettiin näppituntumalla kierroksen verran vakiosta kireämmälle.

Tuossa kohtaa sag alkoi olla jokseenkin sinnepäin ja vaikutus koko alustaan sekä pyörän käytökseen oli todella dramaattinen.Tietenkkin ketteryyttä tuli lisää kun etupää nousi pystympään, eikä pyörä myöskään pyrkinyt jatkamaan mutkista suoraan joka paikassa. Etupää toimi myös huomattavasti paremmin vähän metsäisemmissä olosuhteissa. Kaikkein yllättävintä tosin oli se, että aiempi etupään veivaaminen 100km/h tuntumassa, ja sen yli, loppui.
Yamaha Tenere 700 2024

EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
Avatar
antti_p
Viestit: 311
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro
Paikkakunta: Savo

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja antti_p »

2008 mallia en madaltunut aikoinaan ja vissiin seuraavissa R malleissa tuli hieman korkeutta lisää ja 2019 mallit madaltuivat taas. Lisäksi Husse vissiin 10mm 690ä korkeampi kun on pehmeämpi penkki. Ehdin jo palikat tilata ja saa nähdä pärjäisikö sitä sitten ilman niitä. Itselle jo korkealta tuntui tuo Crf300l 120/90 takarenkaalla. Se on kun ei ole tuota pituutta liikaa kertynyt :D
chilimakkara
Viestit: 23
Liittynyt: Su Kesä 26, 2022 7:34 pm
Pyörä: KTM 690

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja chilimakkara »

Komppaan muita siinä, että jätä madallukset pois. Tälläsenä 170cm tonttuna hyvin pärjännyt.
Jani M
Viestit: 2269
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ketjujen uusimisen aika lähestyi, niin vaihdoin samalla 48 piikkisen takarattaan tähänkin pyörään (edessä on vakio 15 piikkinen), kun edellisessä se osoittautui hyväksi välitykseksi. Akuperäiset ketjut oli 114 lenkkiset ja tuo isompi takaratas vaati 116 lenkkiä. Silti supermotovanteessa oleva 44 piikkinen toimii vielä samoilla ketjuilla. Enskavanteella taka-akseli on lähempänä säätövaran etupäätä ja supermotolla se menee melkein taka-asentoon. Välitys on aika tarkaan sama molemmilla vanteilla, kun supermotovanteen pienempi takaratas kompensoi pienemmän renkaan ulkohalkaisijan.

Sorateille tuo vähän lyhyempi välitys sopii mielestäni paremmin, kun pyörä on hereillä kolmosella jo vähän hitaammasta vauhdista, ja silti se riittää hyvin reiluun sataseen asti. Nelonen on sillä myös ihan toimiva vaihde vähän isommalle soralle, kun alkuperäisillä välityksillä pyörä oli vähän laiskempi sillä.

Ketjuina olen käyttänyt DID VX3 ja aiemmin edeltäjää VX2. CZ:n ketjujakin kokeilin välissä, mutta niiden kesto oli aika paljon huonompi kuin DIDillä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
_JPA_
Viestit: 702
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Montako kilsaa vitjat kesti?
Jani M
Viestit: 2269
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tyypillisesti noilla ajaa 20 tkm, mutta nyt vaihdoin jo 15 tkm:ssä. Eturattaan vaihdoin 10 tkm kohdalla 5 tkm ajettuun, joten se oli nyt 15 tkm:n kohdalla loppu. Takarattaalla ajaa ainakin parit ketjut. Ketjulaahari kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa ketjut. Se kuluu nopeiten edestä haarukan alapuolelta paikasta, johon ei kunnolla näe, niin parempi vaihtaa ennen kuin menee puhki.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Rauta
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 10:07 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20
Paikkakunta: Hamina

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Oman 2020 mallin keula ja takaiskari käytetty TTM factoryllä. Ilmeisesti mitään em. ei ollut huollettu aikaisemmin. Ajettu 29tkm.
Keula muutettu niin että mol.putket vaimentaa molempiin suuntii. Keula alkoi joustaa mukavasti ja muuttui herkemmäksi. Hyvä parannus.
Nyt kesällä takaiskariin vaihdettii virtaavampi välimäntä ja lisäsäiliöönkin tehtii muutoksia. Simmitys uusiksi. Sama jousi ja sama esijännitys. Todella hyvä parannus. Perä ei ole enää pintakova ja alkoi joustaa huomattavan hyvin. Esim.lätäköiden yli keuliminen helppoa ja perse kestää ajella pidempään kun joustaa alusta asti. Jousitus tuntuu hyvin pitkälti samalta kun ed.pyörässä. 350exc 2013.
Paino tietty tässä tuntuu ja joustaa syvemmälle samoilla pattisuorilla mutta vaikutus oli huima. Koko pyörän ajettavuus parani ja helpottui. Suosittelen!
Vastaa Viestiin