BMW G650X
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Löysin surffaillessani teho/vääntökurvit G650X (vakio)moottorille.
- Liitteet
-
- bmw-g650x-teho+vääntökäyrä.jpg
- (56.99 KiB) Tiedosto ladattu 263 kertaa
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Ensimmäiset ajokilometrit on bemulla takana, kun tullaus/siirtokilpi/katsastus oli vihdoin takana tänään. Juhlaa!! Aurinko oli sulattanut Isoniemen sorateitä ja monttua juuri sopivasti, että pääsin tämän kevään sora-ajot korkkaamaan kostealla soratiellä ja soramontulla. Ai autuutta, kyllä se sora ja hiekka vaan on ihaninta ajoalustaa talven piikkiajojenkin jälkeen.
Bemusta ajotuntemuksia: moottori on todella hieno pakkaus, jousitus tuntuu sopivasti säädettynä oikein hyvältä ja hallintahilut (kytkin, kaasu, jarrut) pelaavat moitteettomasti ja hyvällä tuntumalla.
Täytyy kehua vielä tuota 650-Rotaxin uusinta painosta. Kone alkaa suht vahvasti vääntää nikottelematta ihan tyhjäkäynnin pinnasta asti pikkuvaihteilla hitaissa paikoissa, ja kun kierroksia noin perstuntumalta on jossain vajaan 3000 pinnassa alkaa kone kiertää herkästi ja todella reippaasti. Tuolla on siis tällaisen vähän kokemattoman helppo ajaa, tulee jotenkin mieleen TTR-jammun vääntävä kone, paitsi sitten kun kierroksia tulee niin G650X rähisee hieman eri tahtiin
Jousitusta säädin jo ennen ajoa edestä comp:ia perusasetuksista muutaman kliksun pehmeämmälle ja reboundia hieman hitaammaksi. Alkoi toimia jo aika hyvin kuten haluan, ensin pehmeä käsille lyömätön pintakosketus ja sitten loppuun tiukkeneva. Takapään ilmajousi toimi hyvin säädöissä. Näin kuoppia edessäni, mutta ne jotenkin jäivät kokematta.
Loppuun vielä ensimmäinen 'Jälkeen' kuva: pyörä elementtissään olon jälkeen, eli kurattuna. Tankoon ruuvattu Acerbis Multiconcept T rysterit, takana TT:n pienempi tarakka. Muutakin osaa on jo tallissa odottamassa, laittelen kuvia kun olen saanut ne ruuvailtua kiinni.

Bemusta ajotuntemuksia: moottori on todella hieno pakkaus, jousitus tuntuu sopivasti säädettynä oikein hyvältä ja hallintahilut (kytkin, kaasu, jarrut) pelaavat moitteettomasti ja hyvällä tuntumalla.
Täytyy kehua vielä tuota 650-Rotaxin uusinta painosta. Kone alkaa suht vahvasti vääntää nikottelematta ihan tyhjäkäynnin pinnasta asti pikkuvaihteilla hitaissa paikoissa, ja kun kierroksia noin perstuntumalta on jossain vajaan 3000 pinnassa alkaa kone kiertää herkästi ja todella reippaasti. Tuolla on siis tällaisen vähän kokemattoman helppo ajaa, tulee jotenkin mieleen TTR-jammun vääntävä kone, paitsi sitten kun kierroksia tulee niin G650X rähisee hieman eri tahtiin
Jousitusta säädin jo ennen ajoa edestä comp:ia perusasetuksista muutaman kliksun pehmeämmälle ja reboundia hieman hitaammaksi. Alkoi toimia jo aika hyvin kuten haluan, ensin pehmeä käsille lyömätön pintakosketus ja sitten loppuun tiukkeneva. Takapään ilmajousi toimi hyvin säädöissä. Näin kuoppia edessäni, mutta ne jotenkin jäivät kokematta.
Loppuun vielä ensimmäinen 'Jälkeen' kuva: pyörä elementtissään olon jälkeen, eli kurattuna. Tankoon ruuvattu Acerbis Multiconcept T rysterit, takana TT:n pienempi tarakka. Muutakin osaa on jo tallissa odottamassa, laittelen kuvia kun olen saanut ne ruuvailtua kiinni.
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Onneksi olkoon ja hauskoja kilometrejä!
Jonkinasteinen merkkipaalupäivä oli täälläkin.
Seitsemän kytkin levyn sijaan, Rotax:issa on nyt kahdeksan kytkinlevyä (7 alkuperäistä ja yksi Reklusen paketissa tullut "bonuslevy").
Eli torstai-iltana asennettu (Automaattikytkin) Rekluse Z-Start Pro sai ensimmäiset kilometrit tänään.
Ajotunnetta on vaikea sanoin kuvailla, automaattikytkin pelaa kuin ajatus
-Alkaa kytkeä heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella.
-Kytkentä on nopea, voimallinen ja pehmeä.
-Takapyörän nopean lukkojarrutuksen voi tehdä vaihde päällä, moottori ei sammu.
-Moottorijarrutus on tallella.
-Liikkeelle pystyy lähtemään periaatteessa millä vaihteella tahansa.
-Kytkinkahvan toiminta on kuin ennenkin, paitsi tyhjäkäynnillä, jolloin kahvassa ei ole vastetta, koska automatiikka irroittaa kytkennän.
Jonkinasteinen merkkipaalupäivä oli täälläkin.
Seitsemän kytkin levyn sijaan, Rotax:issa on nyt kahdeksan kytkinlevyä (7 alkuperäistä ja yksi Reklusen paketissa tullut "bonuslevy").
Eli torstai-iltana asennettu (Automaattikytkin) Rekluse Z-Start Pro sai ensimmäiset kilometrit tänään.
Ajotunnetta on vaikea sanoin kuvailla, automaattikytkin pelaa kuin ajatus
-Alkaa kytkeä heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella.
-Kytkentä on nopea, voimallinen ja pehmeä.
-Takapyörän nopean lukkojarrutuksen voi tehdä vaihde päällä, moottori ei sammu.
-Moottorijarrutus on tallella.
-Liikkeelle pystyy lähtemään periaatteessa millä vaihteella tahansa.
-Kytkinkahvan toiminta on kuin ennenkin, paitsi tyhjäkäynnillä, jolloin kahvassa ei ole vastetta, koska automatiikka irroittaa kytkennän.
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Kulutuslukemia maastosta
Eilen Oulunseudun hiekkaspesiaalin aikana tuli laitettua muistiin bensansyöntiä maastoajossa. Ensimmäiseen 117 kilometriin bemari kulutti 5,7 litraa bensaa. Se tekee 4,9l/100km.
Kun otetaan huomioon, että kyseinen ajoreitti oli normaalia "kuluttavampi" hiekkaspesiaali, niin voipi sanoa että Rotax on mainio kone tältäkin osa-alueelta. 9,5 litran vakiotankilla pitäisi päästä 200km.
(Vertailun vuoksi samalla matkalla edessä ajanut Super Enduro muuten kulutti 11 litraa, eli 9,4l/100km. No, kyllähän se paksua rantua hiekkaan lähes koko ajan piirsikin!)
Kun otetaan huomioon, että kyseinen ajoreitti oli normaalia "kuluttavampi" hiekkaspesiaali, niin voipi sanoa että Rotax on mainio kone tältäkin osa-alueelta. 9,5 litran vakiotankilla pitäisi päästä 200km.
(Vertailun vuoksi samalla matkalla edessä ajanut Super Enduro muuten kulutti 11 litraa, eli 9,4l/100km. No, kyllähän se paksua rantua hiekkaan lähes koko ajan piirsikin!)
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Tulipa sitten tilattua tuollainen "poikamainen" härpätin kannattelemaan rekisterikilpeä.
http://www.bmwbikebits.co.uk/products/p ... l_Tidy.htm
http://www.rg-racing.com/browseType/Tai ... 049BK.aspx
Tämä uusi teline on vallan vakuuttava, mustaksi maalattua 2.5 mm. alumiinia. Mukaan tuli ruuvit, mainostarrat, pun.heijastintarra, ohjeet, metallirunkoiset minivilkut ja Led-toiminen rekisterikilvenvalo joka ei ole tiekäyttöön hyväksytty, eikä myöskään valaise kilpeä.
Laitoin alkuperäiset vilkut, koska ovat jotenkin paremman näköiset.
Lisäksi punnitsin vaihtuneet palikat, painoeroa tuli loppuenlopuksi uuden alumiinisen hyväksi reilu puoli kiloa.
http://www.bmwbikebits.co.uk/products/p ... l_Tidy.htm
http://www.rg-racing.com/browseType/Tai ... 049BK.aspx
Tämä uusi teline on vallan vakuuttava, mustaksi maalattua 2.5 mm. alumiinia. Mukaan tuli ruuvit, mainostarrat, pun.heijastintarra, ohjeet, metallirunkoiset minivilkut ja Led-toiminen rekisterikilvenvalo joka ei ole tiekäyttöön hyväksytty, eikä myöskään valaise kilpeä.
Laitoin alkuperäiset vilkut, koska ovat jotenkin paremman näköiset.
Lisäksi punnitsin vaihtuneet palikat, painoeroa tuli loppuenlopuksi uuden alumiinisen hyväksi reilu puoli kiloa.
- Liitteet
-
- Rekisterikilpiteline2.JPG
- (109.19 KiB) Tiedosto ladattu 205 kertaa
-
- Rekisterikilpiteline.jpg
- (99.47 KiB) Tiedosto ladattu 223 kertaa
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Alkuperäisessä takalokasuojassa on vaijerilenkillä toimiva pikakiinnitysmekanismi, samankaltainen kuin satulan takakiinnitys joka toimii avaimella.
Pikakiinnitys on mielestäni täysin turha koska takalokasuoja on kuitenkin kiinni neljällä ruuvilla!
Pelkällä pikakiinnityksellä takalokasuoja roikkuu kuin olisi yhden löysän ruuvin varassa, eli kiinnitystä se ei tue.
Poistetun pikakiinnityssysteemin paikalle kiinnitin nippusiteillä roiskesuojaksi ohutta kumilevyä. Pikakiinnitys"turhake" painaa n.135g.
Ehkä BMW oli ajatellut ensin pelkkää pikakiinnitystä, mutta muuttanut/tukevoittanut sen myöhemmin ja jättänyt mekanismin pelkäksi roiske/peitelevyksi?
No jokatapauksessa, ei ihan loppuunasti mietitty juttu.
Pikakiinnitys on mielestäni täysin turha koska takalokasuoja on kuitenkin kiinni neljällä ruuvilla!
Pelkällä pikakiinnityksellä takalokasuoja roikkuu kuin olisi yhden löysän ruuvin varassa, eli kiinnitystä se ei tue.
Poistetun pikakiinnityssysteemin paikalle kiinnitin nippusiteillä roiskesuojaksi ohutta kumilevyä. Pikakiinnitys"turhake" painaa n.135g.
Ehkä BMW oli ajatellut ensin pelkkää pikakiinnitystä, mutta muuttanut/tukevoittanut sen myöhemmin ja jättänyt mekanismin pelkäksi roiske/peitelevyksi?
Viimeksi muokannut Sottapytty, Ti Kesä 17, 2008 8:08 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Touratech:iltä, en muistanut englannin Reklusen olemassaoloaamaunu kirjoitti:Mistäpäin maailmaa hommasit sottapytty sen Reklusen. Ja löytykö säätö helposti??
Ihmettelijä.
Ei tarvinnut säätää lainkaan, ohjeiden mukaisesti kahta eri painoista palloa pykälään ja 10-15min. "alkutahmeuden" jälkeen toimii kuin unelma.
Kuluneille kytkinlevyille on "varalla" vähän paksumpi Rekluse-välilevy.
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Takapään korkeussäätö. (Ilmaiskari, XChallenge)
BMW jotenkin "luopui" vesivaaka-systeemistä.
Kertoivat oikean säädön olevan mitattavissa, kuljettajan istuessa mopon päällä, jalat tapeilla. Taka-akselin mutterin yläpuolen pyöristyksestä, taaempaan tavaratelineen kiinnitysruuvin keskikohtaan 520mm. (+- 5mm.)
(Akselireiän yläreunasta n.526mm.)
Takapään korkeudensäätö on yksin "hieman" hankalaa, eli istua mopon päällä ja mitata. Joten tein tuollaisen yksinkertaisen apuvälineen.
Ei maantiekäyttöön

BMW jotenkin "luopui" vesivaaka-systeemistä.
Kertoivat oikean säädön olevan mitattavissa, kuljettajan istuessa mopon päällä, jalat tapeilla. Taka-akselin mutterin yläpuolen pyöristyksestä, taaempaan tavaratelineen kiinnitysruuvin keskikohtaan 520mm. (+- 5mm.)
(Akselireiän yläreunasta n.526mm.)
Takapään korkeudensäätö on yksin "hieman" hankalaa, eli istua mopon päällä ja mitata. Joten tein tuollaisen yksinkertaisen apuvälineen.
- Liitteet
-
- Taustapeilinäkymä.jpg
- (52.07 KiB) Tiedosto ladattu 190 kertaa
-
- Mittatikku_kiinnitettynä.jpg
- (57.15 KiB) Tiedosto ladattu 214 kertaa
-
- Mittatikku.jpg
- (17.97 KiB) Tiedosto ladattu 196 kertaa
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Ainoa Bemari Rally Transorientale:ssa!
Kaikkien niiden kymmenien "KT-ämmien"
seassa ajaa urhoollisesti Australialainen Simon Pavey (nro 5.) BMW G650XChallengella
http://www.transorientale.com/
Kuljettaja mopoineen löytyy ehkä nopeimmin,
jos kirjoitat hakukenttään: Bmw
Keskustelua Rally Transorientale-ohjelmasta löytyy:
viewtopic.php?t=10336
Kaikkien niiden kymmenien "KT-ämmien"
http://www.transorientale.com/
Kuljettaja mopoineen löytyy ehkä nopeimmin,
jos kirjoitat hakukenttään: Bmw
Keskustelua Rally Transorientale-ohjelmasta löytyy:
viewtopic.php?t=10336
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Nyt se on ihan itse todennettu että, XChallenge:n alkup. 15 piikkinen eturatas poistuu paikaltaan ihan nätisti.Sottapytty kirjoitti: 15 piikkinen ei kuulemma mahdu poistumaan paikalta ilman takaswingin löysäystä, eli olisi siis näppärämpää pelata 14 piikkisten kanssa.
Olisikohan "tietolähteeni" tarkoittanut 16 piikkistä, jota käytetään XMoto- ja XCountry:ssä, siinä saattaa olla ahtautta havaittavissa?
Voi video, nyt se on mullakin Xchallenge ja kokonaisen päivän omistamisen syvällä rintaäänellä totean, että onpahan hauska pyörä. Pikkugessun jälkeen nautinto tästä harrastuksesta nousi aivan uudelle tasolle. Onhan se persjalkaselle (175cm) juluman korkia, mutta eipä näytä paljon olevan tarvetta hipsutella jaloilla maata. Matala penkki on kuitenkin postissa ja harkinnassa Wilberssin 50 mm madaltava jousitus. Onkohan kenelläkään tietoa tuon jousituksen toimivuudesta?
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Ihanhan tuo oli kuin pakasta vedetty peli Ämpeellä pihassa, tuskin naarmuakaan missään. Nyt sitten Puttaalla jos tulee vastaan mustilla rystereillä Xchallenge, niin se on varmaan Ämpeen, meikäläisen tuntee valkosista. Saatamma tulla peräjälkeenkin kyllä sitten 
Minä oon laittanut omaani viime näkemän Touratechin isomman konesuojan, matalan öljypropun, Unifilter vaahtokumi-ilmanputsarin, poistanut ilmanputsarikotelon sisältä ylimääräisen suojakannen (lisää virtausta), ja edessä on pykälää pienempi 14-hampainen eturatas. Hyvin liikahtaa näillä avuin. Takana TT:n pienempi kuralokari. Sitten on ruuvattu kiinni TT:n jalkatuen rungon hard part, sekä vaihdepolkimeen porattu reiät, joiden kohdalta sen pitäisi tarvittaessa sitten taipua/katketa. (Ameriikassa jotkut ovat saaneet vaihdeakselin kivikosketuksessa poikki, kun orkkis-vaihdepoljin on ollut turhankin jämäkkää tekoa.) Joo, ja renkaat on edessä MT21 ja takana TKC nyt, varalla Pirelli Scorpion Pro:t ihan kunnon hiekka/kurailuun.
Kuvassa alla näkyy URAA-matkavarustus, eli takaritsalla 5l lisäbensakannu hihnoilla kiinni, Ortliebin matkasäkki, Wolfman Enduro tankkilaukku, ja pda/gps Pelican-boxissa Ram-mountilla tangossa kiinni. Vieläpä pieni pleksintynkä lamppukatteessa kiinni, ei tuolla paljon tainnut tosin vaikutusta olla. Rengasraudat takarungossa kulkee nätisti myös. Näillä avuin Xchallenge menee maantiellä kuin juna, ja tuo tehdas-madallettu penkki ei puuduta persusta juuri nimeksikään, ihmeen hyvä kapine. Kokonaisuutena mahottoman hyvä matkaenduro.

Minä oon laittanut omaani viime näkemän Touratechin isomman konesuojan, matalan öljypropun, Unifilter vaahtokumi-ilmanputsarin, poistanut ilmanputsarikotelon sisältä ylimääräisen suojakannen (lisää virtausta), ja edessä on pykälää pienempi 14-hampainen eturatas. Hyvin liikahtaa näillä avuin. Takana TT:n pienempi kuralokari. Sitten on ruuvattu kiinni TT:n jalkatuen rungon hard part, sekä vaihdepolkimeen porattu reiät, joiden kohdalta sen pitäisi tarvittaessa sitten taipua/katketa. (Ameriikassa jotkut ovat saaneet vaihdeakselin kivikosketuksessa poikki, kun orkkis-vaihdepoljin on ollut turhankin jämäkkää tekoa.) Joo, ja renkaat on edessä MT21 ja takana TKC nyt, varalla Pirelli Scorpion Pro:t ihan kunnon hiekka/kurailuun.
Kuvassa alla näkyy URAA-matkavarustus, eli takaritsalla 5l lisäbensakannu hihnoilla kiinni, Ortliebin matkasäkki, Wolfman Enduro tankkilaukku, ja pda/gps Pelican-boxissa Ram-mountilla tangossa kiinni. Vieläpä pieni pleksintynkä lamppukatteessa kiinni, ei tuolla paljon tainnut tosin vaikutusta olla. Rengasraudat takarungossa kulkee nätisti myös. Näillä avuin Xchallenge menee maantiellä kuin juna, ja tuo tehdas-madallettu penkki ei puuduta persusta juuri nimeksikään, ihmeen hyvä kapine. Kokonaisuutena mahottoman hyvä matkaenduro.
- Liitteet
-
- bmwmatka.JPG
- (90.11 KiB) Tiedosto ladattu 166 kertaa
Viimeksi muokannut MarkkuHoo, Pe Heinä 18, 2008 12:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.