BMW G650X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

tumppi
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Syys 15, 2006 9:16 am
Pyörä: Honda AT
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja tumppi »

Bemua katsoessa täytyy lainata Martti Servoa: tää hyvältä näyttää :D
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Löysin surffaillessani teho/vääntökurvit G650X (vakio)moottorille.
Liitteet
bmw-g650x-teho+vääntökäyrä.jpg
(56.99 KiB) Tiedosto ladattu 263 kertaa
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Ensimmäiset ajokilometrit on bemulla takana, kun tullaus/siirtokilpi/katsastus oli vihdoin takana tänään. Juhlaa!! Aurinko oli sulattanut Isoniemen sorateitä ja monttua juuri sopivasti, että pääsin tämän kevään sora-ajot korkkaamaan kostealla soratiellä ja soramontulla. Ai autuutta, kyllä se sora ja hiekka vaan on ihaninta ajoalustaa talven piikkiajojenkin jälkeen.

Bemusta ajotuntemuksia: moottori on todella hieno pakkaus, jousitus tuntuu sopivasti säädettynä oikein hyvältä ja hallintahilut (kytkin, kaasu, jarrut) pelaavat moitteettomasti ja hyvällä tuntumalla.

Täytyy kehua vielä tuota 650-Rotaxin uusinta painosta. Kone alkaa suht vahvasti vääntää nikottelematta ihan tyhjäkäynnin pinnasta asti pikkuvaihteilla hitaissa paikoissa, ja kun kierroksia noin perstuntumalta on jossain vajaan 3000 pinnassa alkaa kone kiertää herkästi ja todella reippaasti. Tuolla on siis tällaisen vähän kokemattoman helppo ajaa, tulee jotenkin mieleen TTR-jammun vääntävä kone, paitsi sitten kun kierroksia tulee niin G650X rähisee hieman eri tahtiin :)

Jousitusta säädin jo ennen ajoa edestä comp:ia perusasetuksista muutaman kliksun pehmeämmälle ja reboundia hieman hitaammaksi. Alkoi toimia jo aika hyvin kuten haluan, ensin pehmeä käsille lyömätön pintakosketus ja sitten loppuun tiukkeneva. Takapään ilmajousi toimi hyvin säädöissä. Näin kuoppia edessäni, mutta ne jotenkin jäivät kokematta. :)


Loppuun vielä ensimmäinen 'Jälkeen' kuva: pyörä elementtissään olon jälkeen, eli kurattuna. Tankoon ruuvattu Acerbis Multiconcept T rysterit, takana TT:n pienempi tarakka. Muutakin osaa on jo tallissa odottamassa, laittelen kuvia kun olen saanut ne ruuvailtua kiinni.

Kuva
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Onneksi olkoon ja hauskoja kilometrejä!

Jonkinasteinen merkkipaalupäivä oli täälläkin.
Seitsemän kytkin levyn sijaan, Rotax:issa on nyt kahdeksan kytkinlevyä (7 alkuperäistä ja yksi Reklusen paketissa tullut "bonuslevy").

Eli torstai-iltana asennettu (Automaattikytkin) Rekluse Z-Start Pro sai ensimmäiset kilometrit tänään.

Ajotunnetta on vaikea sanoin kuvailla, automaattikytkin pelaa kuin ajatus :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

-Alkaa kytkeä heti tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella.
-Kytkentä on nopea, voimallinen ja pehmeä.
-Takapyörän nopean lukkojarrutuksen voi tehdä vaihde päällä, moottori ei sammu.
-Moottorijarrutus on tallella.
-Liikkeelle pystyy lähtemään periaatteessa millä vaihteella tahansa.
-Kytkinkahvan toiminta on kuin ennenkin, paitsi tyhjäkäynnillä, jolloin kahvassa ei ole vastetta, koska automatiikka irroittaa kytkennän.
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Kulutuslukemia maastosta

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Eilen Oulunseudun hiekkaspesiaalin aikana tuli laitettua muistiin bensansyöntiä maastoajossa. Ensimmäiseen 117 kilometriin bemari kulutti 5,7 litraa bensaa. Se tekee 4,9l/100km.

Kun otetaan huomioon, että kyseinen ajoreitti oli normaalia "kuluttavampi" hiekkaspesiaali, niin voipi sanoa että Rotax on mainio kone tältäkin osa-alueelta. 9,5 litran vakiotankilla pitäisi päästä 200km.


(Vertailun vuoksi samalla matkalla edessä ajanut Super Enduro muuten kulutti 11 litraa, eli 9,4l/100km. No, kyllähän se paksua rantua hiekkaan lähes koko ajan piirsikin!)
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Tulipa sitten tilattua tuollainen "poikamainen" härpätin kannattelemaan rekisterikilpeä.
http://www.bmwbikebits.co.uk/products/p ... l_Tidy.htm
http://www.rg-racing.com/browseType/Tai ... 049BK.aspx

Tämä uusi teline on vallan vakuuttava, mustaksi maalattua 2.5 mm. alumiinia. Mukaan tuli ruuvit, mainostarrat, pun.heijastintarra, ohjeet, metallirunkoiset minivilkut ja Led-toiminen rekisterikilvenvalo joka ei ole tiekäyttöön hyväksytty, eikä myöskään valaise kilpeä.

Laitoin alkuperäiset vilkut, koska ovat jotenkin paremman näköiset.
Lisäksi punnitsin vaihtuneet palikat, painoeroa tuli loppuenlopuksi uuden alumiinisen hyväksi reilu puoli kiloa.
Liitteet
Rekisterikilpiteline2.JPG
(109.19 KiB) Tiedosto ladattu 205 kertaa
Rekisterikilpiteline.jpg
(99.47 KiB) Tiedosto ladattu 223 kertaa
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Alkuperäisessä takalokasuojassa on vaijerilenkillä toimiva pikakiinnitysmekanismi, samankaltainen kuin satulan takakiinnitys joka toimii avaimella.

Pikakiinnitys on mielestäni täysin turha koska takalokasuoja on kuitenkin kiinni neljällä ruuvilla! :shock:
Pelkällä pikakiinnityksellä takalokasuoja roikkuu kuin olisi yhden löysän ruuvin varassa, eli kiinnitystä se ei tue.
Poistetun pikakiinnityssysteemin paikalle kiinnitin nippusiteillä roiskesuojaksi ohutta kumilevyä. Pikakiinnitys"turhake" painaa n.135g.

Ehkä BMW oli ajatellut ensin pelkkää pikakiinnitystä, mutta muuttanut/tukevoittanut sen myöhemmin ja jättänyt mekanismin pelkäksi roiske/peitelevyksi? :roll: No jokatapauksessa, ei ihan loppuunasti mietitty juttu.
Viimeksi muokannut Sottapytty, Ti Kesä 17, 2008 8:08 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
amaunu
Viestit: 650
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Mistäpäin maailmaa hommasit sottapytty sen Reklusen. Ja löytykö säätö helposti??

Ihmettelijä.
-ari
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

amaunu kirjoitti:Mistäpäin maailmaa hommasit sottapytty sen Reklusen. Ja löytykö säätö helposti??

Ihmettelijä.
Touratech:iltä, en muistanut englannin Reklusen olemassaoloa :oops: Suoraan jenkeistä ei saa tilattua.

Ei tarvinnut säätää lainkaan, ohjeiden mukaisesti kahta eri painoista palloa pykälään ja 10-15min. "alkutahmeuden" jälkeen toimii kuin unelma.
Kuluneille kytkinlevyille on "varalla" vähän paksumpi Rekluse-välilevy.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Takapään korkeussäätö. (Ilmaiskari, XChallenge)


BMW jotenkin "luopui" vesivaaka-systeemistä.
Kertoivat oikean säädön olevan mitattavissa, kuljettajan istuessa mopon päällä, jalat tapeilla. Taka-akselin mutterin yläpuolen pyöristyksestä, taaempaan tavaratelineen kiinnitysruuvin keskikohtaan 520mm. (+- 5mm.)
(Akselireiän yläreunasta n.526mm.)

Takapään korkeudensäätö on yksin "hieman" hankalaa, eli istua mopon päällä ja mitata. Joten tein tuollaisen yksinkertaisen apuvälineen.
:!: Ei maantiekäyttöön :!: :wink:
Liitteet
Taustapeilinäkymä.jpg
(52.07 KiB) Tiedosto ladattu 190 kertaa
Mittatikku_kiinnitettynä.jpg
(57.15 KiB) Tiedosto ladattu 214 kertaa
Mittatikku.jpg
(17.97 KiB) Tiedosto ladattu 196 kertaa
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Ainoa Bemari Rally Transorientale:ssa!

Kaikkien niiden kymmenien "KT-ämmien" :wink: seassa ajaa urhoollisesti Australialainen Simon Pavey (nro 5.) BMW G650XChallengella :D

http://www.transorientale.com/
Kuljettaja mopoineen löytyy ehkä nopeimmin,
jos kirjoitat hakukenttään: Bmw


Keskustelua Rally Transorientale-ohjelmasta löytyy:
viewtopic.php?t=10336
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Sottapytty kirjoitti: 15 piikkinen ei kuulemma mahdu poistumaan paikalta ilman takaswingin löysäystä, eli olisi siis näppärämpää pelata 14 piikkisten kanssa.
Nyt se on ihan itse todennettu että, XChallenge:n alkup. 15 piikkinen eturatas poistuu paikaltaan ihan nätisti.
Olisikohan "tietolähteeni" tarkoittanut 16 piikkistä, jota käytetään XMoto- ja XCountry:ssä, siinä saattaa olla ahtautta havaittavissa?
Ämpee
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 11:00 pm
Pyörä: WR250R

Viesti Kirjoittaja Ämpee »

Voi video, nyt se on mullakin Xchallenge ja kokonaisen päivän omistamisen syvällä rintaäänellä totean, että onpahan hauska pyörä. Pikkugessun jälkeen nautinto tästä harrastuksesta nousi aivan uudelle tasolle. Onhan se persjalkaselle (175cm) juluman korkia, mutta eipä näytä paljon olevan tarvetta hipsutella jaloilla maata. Matala penkki on kuitenkin postissa ja harkinnassa Wilberssin 50 mm madaltava jousitus. Onkohan kenelläkään tietoa tuon jousituksen toimivuudesta?
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Onneksi olkoon! :D
Onko ihkauusi vai vähän käytetty?
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Ihanhan tuo oli kuin pakasta vedetty peli Ämpeellä pihassa, tuskin naarmuakaan missään. Nyt sitten Puttaalla jos tulee vastaan mustilla rystereillä Xchallenge, niin se on varmaan Ämpeen, meikäläisen tuntee valkosista. Saatamma tulla peräjälkeenkin kyllä sitten :)


Minä oon laittanut omaani viime näkemän Touratechin isomman konesuojan, matalan öljypropun, Unifilter vaahtokumi-ilmanputsarin, poistanut ilmanputsarikotelon sisältä ylimääräisen suojakannen (lisää virtausta), ja edessä on pykälää pienempi 14-hampainen eturatas. Hyvin liikahtaa näillä avuin. Takana TT:n pienempi kuralokari. Sitten on ruuvattu kiinni TT:n jalkatuen rungon hard part, sekä vaihdepolkimeen porattu reiät, joiden kohdalta sen pitäisi tarvittaessa sitten taipua/katketa. (Ameriikassa jotkut ovat saaneet vaihdeakselin kivikosketuksessa poikki, kun orkkis-vaihdepoljin on ollut turhankin jämäkkää tekoa.) Joo, ja renkaat on edessä MT21 ja takana TKC nyt, varalla Pirelli Scorpion Pro:t ihan kunnon hiekka/kurailuun.

Kuvassa alla näkyy URAA-matkavarustus, eli takaritsalla 5l lisäbensakannu hihnoilla kiinni, Ortliebin matkasäkki, Wolfman Enduro tankkilaukku, ja pda/gps Pelican-boxissa Ram-mountilla tangossa kiinni. Vieläpä pieni pleksintynkä lamppukatteessa kiinni, ei tuolla paljon tainnut tosin vaikutusta olla. Rengasraudat takarungossa kulkee nätisti myös. Näillä avuin Xchallenge menee maantiellä kuin juna, ja tuo tehdas-madallettu penkki ei puuduta persusta juuri nimeksikään, ihmeen hyvä kapine. Kokonaisuutena mahottoman hyvä matkaenduro.

Kuva
Liitteet
bmwmatka.JPG
(90.11 KiB) Tiedosto ladattu 166 kertaa
Viimeksi muokannut MarkkuHoo, Pe Heinä 18, 2008 12:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin