Kokemuksia F800GS:stä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Askemux
- Pyörä: BMW F800GS, -11
Re: Kokemuksia F800GS:stä
Sattuuko kellään Tampereella tai lähellä olemaan F800GS:ää matalammalla satulalla? Ja jos pääsis vielä koe istumaan kuinka sopis tällaselle 172cm pitkälle persjalkaselle. Oon pähkäilly 800GS:n ja 650GS:n välillä kumpaan vaihtais oman FZ6:sen. Kävin koeajaan Heinolla normi satulalla olleen 800GS:n ja tuntu kyl pirun korkeelta. 650 Twinin uskon olevan passelin korkunen.
Onko muuten 800 ja 650 twinin tehossa ja väännössä käytännössä kuinkakin iso ero?
Onko muuten 800 ja 650 twinin tehossa ja väännössä käytännössä kuinkakin iso ero?
-
GSR600
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
F 650 GS (2syl.) ja F 800 GS ovat molemmat 800 cm3 moottorilla olevia vaikka F 650 GS mallinimi erehdyttävästi viittaakin että kyseessä olisi 650 cm3 moottori.
Biken vertailussa F650 GS vääntö takapyörältä 73.5 Nm 5300 rpm
F 800 GS vääntö takapyörältä 72.8 Nm 5800 rlpm
Huipputehot takapyörältä vastaavasti F 650 GS 66,5 hv / 7600 rpm
ja F 800 GS 77.0 hv / 8200 rpm
Moto 1 lehdissä on paljon testiraporttia F 650 GS mallista . Veijo Saanolla on sellainen käyttötestissä .
Testissä todetaan että F 800 GS tuntuu selvästi sähäkämmältä korkeilla kierroksilla .
Saanon mielestä F 650 GS suorituskyky on kuitenkin riittävä 2 hengen kuormallakin tavaroineen matka käytössä.
Vanhoja Moto 1 lehtiä pystyy tilaamaan edullisesti Moto 1 nettisivujen kautta.
Biken vertailussa F650 GS vääntö takapyörältä 73.5 Nm 5300 rpm
F 800 GS vääntö takapyörältä 72.8 Nm 5800 rlpm
Huipputehot takapyörältä vastaavasti F 650 GS 66,5 hv / 7600 rpm
ja F 800 GS 77.0 hv / 8200 rpm
Moto 1 lehdissä on paljon testiraporttia F 650 GS mallista . Veijo Saanolla on sellainen käyttötestissä .
Testissä todetaan että F 800 GS tuntuu selvästi sähäkämmältä korkeilla kierroksilla .
Saanon mielestä F 650 GS suorituskyky on kuitenkin riittävä 2 hengen kuormallakin tavaroineen matka käytössä.
Vanhoja Moto 1 lehtiä pystyy tilaamaan edullisesti Moto 1 nettisivujen kautta.
-
Harri Hemmilä
- Pyörä: R1200GS
Itävallassa vuokrasin -09 vuonna matalalla satulalla olevan 800 gs:sän ja mulla ainakin otti ihan pirusti alaselkään.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Itse aikanani olin myös ostamassa F650;stä, mutta onneksi minut puhuttiin keväällä ympäri ( kiitokset vielä R:M.Heinolle). Pituutta mulla 172-173 cm ja 8 gessuni on normaalilla satulalla. Totta se on et on se kyllä vähä korkee näin keskenkasvuiselle, mutta hyvin olen pärjännyt tuon korkeuden kanssa. Mulla ei ollu vertailukohtaa, mutta tietty katupyörän jälkeen...Askemux kirjoitti:Sattuuko kellään Tampereella tai lähellä olemaan F800GS:ää matalammalla satulalla? Ja jos pääsis vielä koe istumaan kuinka sopis tällaselle 172cm pitkälle persjalkaselle. Oon pähkäilly 800GS:n ja 650GS:n välillä kumpaan vaihtais oman FZ6:sen. Kävin koeajaan Heinolla normi satulalla olleen 800GS:n ja tuntu kyl pirun korkeelta.
Pyörissä on kyllä niin paljon eroja, et helpompi luetella mikä on samaa, eli lohko.
Jos noista pitää valita niin sinuna harkitsisin kyllä enempi tuota 8 Gessua, ja matalampaa satulaa löytyy sitten tarvikkeena moneltakin firmalta jos vielä siltä tuntuu..
PS; Alkukesästä minua valistettiin, et se pyörä kaatuu kerrallaan vaan toiselle puolelle ja silloin jalka jo yltääkin maahan..
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Minä olen vain 170cm enkä koe mitään ongelmaa vakiosatulalla. Toki joudun kallistamaan hieman lantiota sille puolelle jonka jalkaterän haluan koskettavan maata. Jos kaikki menee hyvin niin haen pyörän lauantaina kotiin.Askemux kirjoitti:Sattuuko kellään Tampereella tai lähellä olemaan F800GS:ää matalammalla satulalla? Ja jos pääsis vielä koe istumaan kuinka sopis tällaselle 172cm pitkälle persjalkaselle. Oon pähkäilly 800GS:n ja 650GS:n välillä kumpaan vaihtais oman FZ6:sen. Kävin koeajaan Heinolla normi satulalla olleen 800GS:n ja tuntu kyl pirun korkeelta. 650 Twinin uskon olevan passelin korkunen.
Matalan satulan suhteen en pysty avittamaan, mutta lähestyisin itse ehkä tuota ostopäätöstä hieman eri suunnasta.800cc kirjoitti:Askemux kirjoitti:Sattuuko kellään Tampereella tai lähellä olemaan F800GS:ää matalammalla satulalla? Ja jos pääsis vielä koe istumaan kuinka sopis tällaselle 172cm pitkälle persjalkaselle. Oon pähkäilly 800GS:n ja 650GS:n välillä kumpaan vaihtais oman FZ6:sen. Kävin koeajaan Heinolla normi satulalla olleen 800GS:n ja tuntu kyl pirun korkeelta. 650 Twinin uskon olevan passelin korkunen.
Eli satuloita on markkinat (ainakin jenkki) pullollaan, ja niillä pystyy tietyissä rajoissa "säätämään" tuota korkeutta
suuntaan ja toiseen. Penkin leveys on melki yhtä iso tekijä kuin korkeus, kun aletaan kokeilemaan osuuko varvas
maahan vaiko ei. Uskoisin siis, että saat satulakorkeuden "sopivaks" oikealla penkillä, eikä se tule olemaan ongelma.
Itse näkisin tuon valintadilemman ennemminkin ON vaiko OFF road tyyliisenä kysymyksenä. Jos meinaat alkaa tutkimaan
sorateitä ja pienempiä polkuja, niin vaakakuppi kallistuu F8 suuntaan. Jos taas luulet, että Bembölen kahvituvalle johtava
soraosuus (100m?) riittää sulle soratiesurautteluun, niin sitten kannattanee säästää jokunen euro ja valita enemmän katuorientoitunut F650GS.
Molemmista malleista saa toki pienellä
Hankkiudu liikkeeseen, missä pääset koeajamaan molemmat saman päivän aikana, niin veikkaan päätöksen
syntyvän ihan itsekseen. (järkisyyt lentävät romukoppaan, ja tunteella mennään..)
-m
ps. Jos päädyt F800GS:ään, ja tilaat sen matalalla satulalla, niin multa (oikemmin kaverilta) löytyy normikorkuinen
pari tonnia ajettu jakkara, joka lähtee tasarahalla 100e. Sit olis vaihtoehtoja. Matala maastoon ja korkea kadulle.
Itsellä on nyt mielestäni aika paljon kokemusta sekä normaalista että matalasta satulasta. Normaalin satulan valitsen heti, jos ajelen jotain helppoa kuten turistiajelua tai näitä suomalaisia sorateitä (mukaan lukien metsäautotiet). Tälläin jalkojen asento on huomattavasti leppoisampi.
Normaalilla matalla satulalla en ole ajanut paljokaan, koska kavensin sitä heti. Siinä on aivan turhaa leveyttä. Vakio matala satula ei juurikaan auta, koska leveys on aivan järkyttävä. Käyttökelpoista ulottuvuutta sillä ei juurikaan saa lisää. Kavensin satulaa aika reilusti ja luutavasti kavennan ja muotoilen sitä hieman lisää, mutta jo tuolla ensimmäisellä modifikaatiolla pyörän hallittavuus haastavissa paikoissa (esim. tuolla KOLA TOUR 2011 retkellä) oli aivan muuta kuin yhdelläkään vakiolla penkillä. Sain noilla modauksilla tarvittavat lisäsentit pahojen paikkojen ajamiseen ja kaadot johtuivatkin sitten näkymättömissä olleista liukkaista puista ja kivistä - niistä kun mennään nurin silmänräpäyksessä, jos on mennäkseen nurin.
Pituus mulla on 174 cm ja olen suht sopusuhtainen mitoiltani (en siis persjalkainen tms.)
Olikohan nuo vääntölukemat ihan oikein tuolla ylempänä?
Normaalilla matalla satulalla en ole ajanut paljokaan, koska kavensin sitä heti. Siinä on aivan turhaa leveyttä. Vakio matala satula ei juurikaan auta, koska leveys on aivan järkyttävä. Käyttökelpoista ulottuvuutta sillä ei juurikaan saa lisää. Kavensin satulaa aika reilusti ja luutavasti kavennan ja muotoilen sitä hieman lisää, mutta jo tuolla ensimmäisellä modifikaatiolla pyörän hallittavuus haastavissa paikoissa (esim. tuolla KOLA TOUR 2011 retkellä) oli aivan muuta kuin yhdelläkään vakiolla penkillä. Sain noilla modauksilla tarvittavat lisäsentit pahojen paikkojen ajamiseen ja kaadot johtuivatkin sitten näkymättömissä olleista liukkaista puista ja kivistä - niistä kun mennään nurin silmänräpäyksessä, jos on mennäkseen nurin.
Pituus mulla on 174 cm ja olen suht sopusuhtainen mitoiltani (en siis persjalkainen tms.)
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Mitä öljyä olette käytättäneet 8gs kanssa, kävisiköhän 5W-40 teboil diamond vai onko liian lirua alapäästä. Suunnittelin että tee itse ylimääräisen öljyn vaihdon 500Km paikkeilla ennen 1000Km huoltoa. Onko tuo muuten sallittu, vai meneekö takuu kun itse huoltaa mopoa. 
Oletkos Å joutunut taistelemaan kypärään kohdistuvan turbulenssin kanssa? Ajattelin kysyä kokemuksia kun olet saman pituinen.Å kirjoitti:Itsellä on nyt mielestäni aika paljon kokemusta sekä normaalista että matalasta satulasta. Normaalin satulan valitsen heti, jos ajelen jotain helppoa kuten turistiajelua tai näitä suomalaisia sorateitä (mukaan lukien metsäautotiet). Tälläin jalkojen asento on huomattavasti leppoisampi.
Mulla on matala satula ja orkkis-pleksi käytössä ja sen kanssa kypärän tärinä on karmeaa. Tällä hetkellä ajan ilman pleksiä.
Pikkuisen kun nousen penkiltä niin turbulenssi loppuu, joten voisikohan auttaa jos vaihtaisi normaalin satulan..
Mikäs pleksi sulla on Å käytössä ja miten vaikuttaa turbulenssiin kun ajelet eri penkeillä?
- Per Saukko
- Pyörä: --?--
Jos tuo kyseinen öljy on auton moottoriin tarkoitettu, niinkuin luulen sen olevan, ei sitä kannata käyttää kuin sellaisissa moottoripyörissä joissa on kuiva kytkin.kävisiköhän 5W-40 teboil diamond
Tuollainen öljy sisältää paljon kitkaa pienentäviä lisäaineita ja ne huonontavat märkäkytkimen toimintaa saaden sen luistamaan helposti. F800gs on varustettu nimenomaan märkäkytkimellä.
En tiedä muutenkaan kuinka tarpeellinen on tuo 500 km öljyn vaihto, mutta ei siitä ainakaan haittaakaan ole. Varsinkin, jos laittaa oikeanlaista, märkäkytkimellä varustettuihin moottoripyöriin tarkoitettua öljyä. Takuun siitä ei ainakaan pitäisi raueta.
-millähän nyt ajelis???
-
Timo Kalkkila
- Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Näin on. Nyrkkisääntö on, että noudattaa käsikirjan kertomia API suosituksia. Täyssynteettiset autoöljyt eivät yleensä täytä niitä juuri noiden lisäaineiden takia. Erityisiä moottoripyöräöljyjä ei ole pakko käyttää. Tällä hetkellä pyörässä on Castrolin mineraaliöljyt.Per Saukko kirjoitti:Jos tuo kyseinen öljy on auton moottoriin tarkoitettu, niinkuin luulen sen olevan, ei sitä kannata käyttää kuin sellaisissa moottoripyörissä joissa on kuiva kytkin.kävisiköhän 5W-40 teboil diamond
Tuollainen öljy sisältää paljon kitkaa pienentäviä lisäaineita ja ne huonontavat märkäkytkimen toimintaa saaden sen luistamaan helposti. F800gs on varustettu nimenomaan märkäkytkimellä.
En tiedä muutenkaan kuinka tarpeellinen on tuo 500 km öljyn vaihto, mutta ei siitä ainakaan haittaakaan ole. Varsinkin, jos laittaa oikeanlaista, märkäkytkimellä varustettuihin moottoripyöriin tarkoitettua öljyä. Takuun siitä ei ainakaan pitäisi raueta.
nimim. 120 tkm bilteman autoöljyillä ajanut
-
GSR600
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
F650 GS vs F 800 GS vääntö
Luvut on kopsattu Bike Testi Extra numerosta 1/2010 jossa lukee kannessa "kello ei valehtele"
Mitatut arvot . Allroad - mustaa valkoisella.
Vääntöluvut ovat niin kuin ne lehteen on painettu . Takapyörältä F 650 GS 73,5 Nm , F 800 GS 72,8 Nm
Onko ne sitten oikein , sitä en osaa sanoa .
Kyllähän noissa Bikenkin jutuissa on virheitä.
Onhan noi vääntöluvut kai teoriassa mahdollisia , molemmat ovat kuitenkin 800 cm3 Twinejä
Vertailussa on mukana F 650 GS , F 800 GS , Transalp 700 , Versys , DL 650 V-Strom
Tässä vielä vertailun kokonaispisteet:
1. F 800 GS 476 pistettä
2. F 650 GS 464
3. Versys 440
4. DL 650 439
5. Transalp 416
Luvut on kopsattu Bike Testi Extra numerosta 1/2010 jossa lukee kannessa "kello ei valehtele"
Mitatut arvot . Allroad - mustaa valkoisella.
Vääntöluvut ovat niin kuin ne lehteen on painettu . Takapyörältä F 650 GS 73,5 Nm , F 800 GS 72,8 Nm
Onko ne sitten oikein , sitä en osaa sanoa .
Kyllähän noissa Bikenkin jutuissa on virheitä.
Onhan noi vääntöluvut kai teoriassa mahdollisia , molemmat ovat kuitenkin 800 cm3 Twinejä
Vertailussa on mukana F 650 GS , F 800 GS , Transalp 700 , Versys , DL 650 V-Strom
Tässä vielä vertailun kokonaispisteet:
1. F 800 GS 476 pistettä
2. F 650 GS 464
3. Versys 440
4. DL 650 439
5. Transalp 416
Ohjekirjassa lukee: Mineral oil of API classification SF through SH.Timo Kalkkila kirjoitti: Näin on. Nyrkkisääntö on, että noudattaa käsikirjan kertomia API suosituksia. Täyssynteettiset autoöljyt eivät yleensä täytä niitä juuri noiden lisäaineiden takia. Erityisiä moottoripyöräöljyjä ei ole pakko käyttää. Tällä hetkellä pyörässä on Castrolin mineraaliöljyt.
Tämän jälkeen mainitaan juuri noista öljyn lisäainesta joita ei suositella.
Laakereista, vielä. Tai taas.
Meinasin pistää tilaukseen satsin SKF 6204-2RS laakereita. Mutta ennen kuin vedän
liipaisimesta, niin opastakaapas nyt vielä noiden välyksien suhteen. C3?
Jollain sivulla toi C3 mainitaan ja toisilla ei.
-m
Meinasin pistää tilaukseen satsin SKF 6204-2RS laakereita. Mutta ennen kuin vedän
liipaisimesta, niin opastakaapas nyt vielä noiden välyksien suhteen. C3?
Jollain sivulla toi C3 mainitaan ja toisilla ei.
-m
Tämä Teboilin 4T 15W-50 öljystä löytyy nuo API luokitukset: SJ,SH,SG800cc kirjoitti:Ohjekirjassa lukee: Mineral oil of API classification SF through SH.Timo Kalkkila kirjoitti: Näin on. Nyrkkisääntö on, että noudattaa käsikirjan kertomia API suosituksia. Täyssynteettiset autoöljyt eivät yleensä täytä niitä juuri noiden lisäaineiden takia. Erityisiä moottoripyöräöljyjä ei ole pakko käyttää. Tällä hetkellä pyörässä on Castrolin mineraaliöljyt.
Tämän jälkeen mainitaan juuri noista öljyn lisäainesta joita ei suositella.
Uskaltaisiko tuota laittaa märkäkytin moottoriin. Mikä näistä merkinnöistä kertoo, että siinä ei ole kytkintä haittaavia lisäaineita?
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1 ... ;4355;4416
Olisiko tämä kuitenkin varmempi valinta: Castrol Power 1 GPS 4T 10W-30
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050407