R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Pekkavee kirjoitti:
Mika_Tz kirjoitti: Ahaaa.... Enpäs huomannut tankata keskituella, kun en ole kummallakaan edelliselläkään niin tehnyt.... Teneressä ei sellaista edes ollut. Kiitos vinkistä! Tuo meinaa kaatua syliin päin kun painaa jalalla keskitukea maata vasten. Dakarissa ei sitä ongelmaa ollut... Väärä tekniikka?
Taitaa olla väärä tekniikka.
Se pitää nostaaa ihan pystyyn, kun on ensin painanut keskituen alas. Sen tuntee hyvin, kun keskituen molemmat jalat ottavat maahan. Sitten vaan heilauttaa sen keskituelle, kun samalla painaa jalalla täysin voimin sitä keskituen vipua.
Pitäisi mennä helposti.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
No niin olen tehnytkin, mutta vipu on niin ulkona pyörän kyljestä, että lähtee kampeamaan painamisen suuntaan, eli painajaa kohti. Mutta olen siis saanut sen keskituelle. Se vaan heilahtaa aina itseen päin. Nyt kun sen tietää, niin ei haittaa. Ekalla kerralla hieman yllätti.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Servot pelästytti tänään. Mutta onneksi olikin rysteri liikahtanut ja painoi etujarrukahvaa. Teki vikailmoituksen ja ABS:t olivat hetken poissa...

Jarruja ei ilmeisesti kannata risteyksissä paljoa painaa, kun servo inisee kokoajan silloin ja kuluttaa akkua?

Muutama kiukkuinen sorapätkä tuli tänään ajettua, Metzeler Tourance Exp ei takana ole kovin pitävä... Sutii jatkuvasti :lol:

Kaatumaraudan yksi pultti on poikki, pitää käydä liikkeessä motkottamassa...
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Avatar
juvander
Viestit: 1783
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

Tuon servon kanssa on akku syytä olla kunnossa, se todellakin tarvitsee sitä toimiakseen. Paljon jarruja käyttäessä huonon akun kanssa voi käydä niin, että se tiputtaa itsensä vikakoodin kera pois päältä ja sitten jarrut vähän niin kuin hävisi...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

juvander kirjoitti:Tuon servon kanssa on akku syytä olla kunnossa, se todellakin tarvitsee sitä toimiakseen. Paljon jarruja käyttäessä huonon akun kanssa voi käydä niin, että se tiputtaa itsensä vikakoodin kera pois päältä ja sitten jarrut vähän niin kuin hävisi...
Aika hyvin pystyi kyllä jarruttamaan perinteisesti ilman servojakin, ABS on tietenkin poissa myös pelistä. Tietysti jos pitkään on tottunut ajamaan servoilla, niin jarrutehon muutos voi yllättää. Tuo on kyllä hyvä pitää mielessä. Taitanee olla myös yksi syy, miksi servot poistuivat uudemmista malleista. Metsätierymyämisen jälkeen ei ollutkaan jarruja...
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Avatar
juvander
Viestit: 1783
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

LT:ssä nuo servot saa pois pelistä myös siten, että starttaa ja samalla painaa jarrua. Tällöin ei saa ilmeisesti tuota servon diagnostiikkaa ajettua läpi ja servot jää sen myötä kokonaan pois.

Ja tuossa härpäkkeessä ilman servoja ei kyllä oikeasti ole jarruja, sen verran tehoton on tuo jarruvoima ilman niitä. Voi juuri ja juuri pitää alamäessä vehkeen paikallaan niiden kanssa...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

juvander kirjoitti:LT:ssä nuo servot saa pois pelistä myös siten, että starttaa ja samalla painaa jarrua. Tällöin ei saa ilmeisesti tuota servon diagnostiikkaa ajettua läpi ja servot jää sen myötä kokonaan pois.

Ja tuossa härpäkkeessä ilman servoja ei kyllä oikeasti ole jarruja, sen verran tehoton on tuo jarruvoima ilman niitä. Voi juuri ja juuri pitää alamäessä vehkeen paikallaan niiden kanssa...

Niin kummassa ei ole? LT:ssä vai GS:ssä?
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Avatar
juvander
Viestit: 1783
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja juvander »

LT:ssä, en ole ajanut servollisella GS:llä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

juvander kirjoitti:LT:ssä, en ole ajanut servollisella GS:llä.

Se oli vähän oudomman tuntuinen ja kyllä jarruja sai painaa, että pysähtyi. Takarenkaan sai kyllä asvaltilla lukkoon. No, Teneressä oli aikoinaan ehkä yhtä tehokkaat jarrut 8)

Mutta varmaan jos menisi yhtäkkiä, niin olisi pulassa.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Havainto bensamittarista. Näytti täyttä 140km:iin asti ja sitten yhtäkkiä putosi puoliväliin. Aika jännää... :shock:

Vaihteisiin on myös tottumista. On aika pitkät välitykset. Millaisilla kierroksilla ja vaihteilla porukka yleensä ajaa?

Ykkösellä kun ajaa hidasajoa, niin välillä kuuluu jotain kolahduksia tms. Käytän ehkä liian vähän kierroksia.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Generig
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 2:26 pm
Pyörä: Iso gessu -08
Paikkakunta: Tampere/Etelä-Pohojammaa

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Generig »

-08 lähtien se bensamittarin anturi vaihtui vielä huonompaan. Kai se on luotettava enemmän kilsoihin kuin mittariin :)

Kolina on siitä kardanista, kuuluu asiaan.

Normi gessun ykkönen on pidempi kuin adventuressa. Tuo lyhyempi ykkönen on monen mielestä ollut tervetullut juttu.

Kierrokset riippuu toki siitä mitä tavoitellaan ja millä tyylillä ajetaan. Kyllä se jaksaa pienilläkin kierroksilla mennä. Ei tarvitse niin usein vaihtaa jos luottaa vääntöihin.
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Minun gessuni on vuosimallia -07, ihan viimeisiä, lokakuussa 2007 valmistuneita, mm. perässä on jo öljynvaihtoproppu kuten -08:ssa. Siinä bensamittari näyttää ihan oikein, samoin ajotietokone kulutuksen (ei heitä desiä enempää) ja toimintasäteen (hieman varovaisesti, parempi niin).
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

mek kirjoitti:Minun gessuni on vuosimallia -07, ihan viimeisiä, lokakuussa 2007 valmistuneita, mm. perässä on jo öljynvaihtoproppu kuten -08:ssa. Siinä bensamittari näyttää ihan oikein, samoin ajotietokone kulutuksen (ei heitä desiä enempää) ja toimintasäteen (hieman varovaisesti, parempi niin).

Voihan olla, että minullakin näyttää ja kulutus on vaan aivan mahdoton... :lol: :mrgreen:

No ajan kanssa se selkiintyy.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
virta
Viestit: 854
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja virta »

Niin siis noissa ensimmäisissä matriisinäytöllä olevissa GS:issä bensamittarin ensimmäinen "segmentti" on noin reilut kolmannes tankkia, seuraava kanssa, ja sitten pienempiä. Näkee ihan bensamittarin näkymässä olevista "katkoista". Anturina tosiaan koho, joka on varsin toimintavarma.

Vanha mittari:
Kuva
Uusi mittari:
Kuva

Oli aika erikoista kustannussäästöä tuo segmenttinäyttöön vaihtaminen bemarilta. Ainakin mun mielestä tuo matriisinäyttö on kovasti paljon hienompi.

Se accelerator johdonpätkä ainakin itsellä laajensi käytettävää kierrosaluetta aika paljon. Kävi paljon siistimmin ihan tyhjäkäynniltä isommilla vaihteilla vetäessä.
- jani
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

virta kirjoitti:Niin siis noissa ensimmäisissä matriisinäytöllä olevissa GS:issä bensamittarin ensimmäinen "segmentti" on noin reilut kolmannes tankkia, seuraava kanssa, ja sitten pienempiä. Näkee ihan bensamittarin näkymässä olevista "katkoista". Anturina tosiaan koho, joka on varsin toimintavarma.

Vanha mittari:
Kuva
Uusi mittari:
Kuva

Oli aika erikoista kustannussäästöä tuo segmenttinäyttöön vaihtaminen bemarilta. Ainakin mun mielestä tuo matriisinäyttö on kovasti paljon hienompi.

Se accelerator johdonpätkä ainakin itsellä laajensi käytettävää kierrosaluetta aika paljon. Kävi paljon siistimmin ihan tyhjäkäynniltä isommilla vaihteilla vetäessä.

Ahaa.... Kiitos selvennyksestä. Tankki ei siis ollutkaan puolillaan 140km:n kohdalla, vaan vasta kolmannes oli mennyt. Mikä tuo accelerator johdonpätkä on?
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

N. 600km on takana ja täytyy myöntää, että olen erittäin tyytyväinen valintaan. Tottumista on tietenkin, mutta on tuo vaan kiva peli tasaisesti ajaessa ja vedättäessäkin löytyy potkua. Ainakin minulle ihan riittävästi ja pelottavastikin, ainakin hiekkatiellä :lol: :lol:

Kuinka usein noissa on vaihdettu yleensä peräöljyt? Mites keulaöljyt, kun siinä on se WP edessä? Yritin kurkistella putkista jotain tyhjennysproppua, mutten löytänyt.

Otin "suokauhan" takaa pois, kun Dakarissa oli siitä huonoja kokemuksia. Se lähti lentoon nappularenkaan osuttua töyssyssä siihen.... Ja samaa olen kuullut käyneen isossa Gessussakin... Voi toki nyt nousta pyörteen mukana vettä ja kuraa selkään, mutta siihen totuin Dakarilla ajaessa jo.

Onko porukka laittanut jotain suojia sivuille, ettei takarenkaasta roisku jaloille vettä ja kuraa?
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Vastaa Viestiin