Käväisin koeajamassa X Challengea iltapäivällä, ja kun oli sen verran lipussa aikaa, niin pääsin ajamaan soralla puolisen tuntia. Moottori oli aika mukava, mutta voimaa olisi saanut olla lisää versus KTM625. Kierroksilla tuntui venyvän hiukan ehkä pitempään kuin Kotka, mutta samaa potkaisua ei tullut kuin kotarilla.
Alusta oli minun vauhteihin vähintään riittävä, ja keulasta tai jarruista en löytänyt puutteita. Takajousitus on aika mielenkiintoinen...aluksi tuntui että tällä jousituksella heittää nypyissä perää ilmaan, mutta ei. Rengas pysyi tiessä hyvin, ja pitoa oli myös peräkkäisissä kuopissa. Noo, tuohon nyt voisi sanoa, että kun ajaa jäykän kardaanin omaavalla Kantturalla, niin turhapa noita takajousituksia on paljon kommentoida
Korkea tuo kuitenkin on, kun minulla ( lyhytjalkainen 177 senttinen pygmi ) ei yltänyt yhtä aikaa varpaat maahan...Noin keveässä pyörässä se ei kuitenkaan haittaa niin paljoa kuin aluksi ajattelisi. Niin ja takajousituksen painetta säädettiin mun painolle sopivaksi ennen ajamista. Harmiksi tuossa oli alla Metzin enduro 3:t, eikä HP2:sta tutut Karoot.
Mutta sitten saa aloittaa sen saman vanhan virren, kuten kaikkien näidenn uusien matkaenduroiden kohdalla: 9 litran tankilla tulee Lapissa ahdinko, ja X Challengessa ei ole minkäänlaista tarakkaa.
Tässä taisi olla ensimmäinen 1-sylinterin bemu, jonka voisi ajatella hankkivansa...Mutta jos olisin hankkimassa uutta ajokkia, niin kyllä se 690 Kotkakin pitäisi tutkia. Tietenkin jos tuo sinivalkoinen potkurilogo aiheuttaa omistamisen halua oletetun laadun, arvonpysyvyyden tai ympäristön hyväksynnän kautta, niin sittenhän tuossa on todellinen matkaenska nurkille. Kauas on kuitenkin mukavan pitkä matka, ja bensaa hankala kuljettaa repussa.