R1200GS

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Putkessa paukkuminen kuulostaa siltä kun mopo kävisi laihalla eikä rikkaalla.

Jos räpätystä ja hyytymistä(?) esiintyy erityisesti silloin kun koneen kuorma on huipussaan, eikä se ole välttämättä riippuvainen pelkästään kierroksista, kuulostaa siltä kun mopo ei saisi tarpeeksi bensaa. Mä olisin ensimmäisenä käynyt tutkiskelemaan bensapumppua ja pumpun ohjauselektroniikkaa, mutta nehän sä jo kokeilit. Lisäksi kannattaa kurkata bensansuodatin (en äkkiseltään muista missä sellanen 12gs:ssä on) ja viimeisenä bensansaantiin liittyvänä juttuna voi ihmetellä toimiiko bensanpaineensäädin, mutta se sijaitsee sen verran vittumaisessa paikassa ettei sitä kannata käydä ihan ekana vaihtamaan (se on ilmanputsarikotelon ja abs ykskön välissä).

En muista mitä arvoja gs911 näyttöön saa 12gs:stä, mutta jos siellä on bensanpaineenmittaus niin sen reaaliaikaisia arvoja voisi koittaa kyttäillä silloin kun konetta kuormittaa ja onhan siinä se joku logi toimintokin johon en ole perehtynyt. Helppona bensanpainekokeiluna voi koittaa nyppästä sen paluuletkun liittimen irti siitä tankin päästä. Kyseisessä liittimessä olevan lukituksen takia liittimen läpi ei bensa tule ulos jos se ei ole tankissa kiinne (tai ei ole muuten kikkaillut), jolloin bensanpaine tod näk nousee niin ylös mitä pumppu kykenee antamaan.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

vkoivu kirjoitti:Putkessa paukkuminen kuulostaa siltä kun mopo kävisi laihalla eikä rikkaalla.

Jos räpätystä ja hyytymistä(?) esiintyy erityisesti silloin kun koneen kuorma on huipussaan, eikä se ole välttämättä riippuvainen pelkästään kierroksista, kuulostaa siltä kun mopo ei saisi tarpeeksi bensaa. Mä olisin ensimmäisenä käynyt tutkiskelemaan bensapumppua ja pumpun ohjauselektroniikkaa, mutta nehän sä jo kokeilit. Lisäksi kannattaa kurkata bensansuodatin (en äkkiseltään muista missä sellanen 12gs:ssä on) ja viimeisenä bensansaantiin liittyvänä juttuna voi ihmetellä toimiiko bensanpaineensäädin, mutta se sijaitsee sen verran vittumaisessa paikassa ettei sitä kannata käydä ihan ekana vaihtamaan (se on ilmanputsarikotelon ja abs ykskön välissä).

En muista mitä arvoja gs911 näyttöön saa 12gs:stä, mutta jos siellä on bensanpaineenmittaus niin sen reaaliaikaisia arvoja voisi koittaa kyttäillä silloin kun konetta kuormittaa ja onhan siinä se joku logi toimintokin johon en ole perehtynyt. Helppona bensanpainekokeiluna voi koittaa nyppästä sen paluuletkun liittimen irti siitä tankin päästä. Kyseisessä liittimessä olevan lukituksen takia liittimen läpi ei bensa tule ulos jos se ei ole tankissa kiinne (tai ei ole muuten kikkaillut), jolloin bensanpaine tod näk nousee niin ylös mitä pumppu kykenee antamaan.
Kahdella eri pumpulla ja elektroniikalla kokeillut, molemmilla sama homma. Bensansuodatin on polttoainepumppu paketissa, eli sekin on tullut käytyä läpi.
Tällä hetkellä on joka ainoa liitin irti pyörästä ja kaikki oon käsitellyt contact cleanerillä.
Tuo paineensäädin on tosiaan melko paskassa paikassa... Se on sitten viimeisenä vuorossa.
Mun mielestä tuossa GS-911:ssä ei pääse näkemään polttoaineen painetta, kaikki muut anturit siinä näkyy. Lambdat toimivat moitteetta.
Tänään vielä vuorossa puolien mittaus.

Pitääpäs testata irroittaa tuo paluuletku. Kiitokset hyvistä vihjeistä!
Avatar
AM
Viestit: 936
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja AM »

Entäs Hall-anturit. Keräävät kaikenmaailman kakat ja sopivasti kosteutta, niin vaikutta kummasti käyntiin.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja mek »

Öhlinsiltä on tulossa ESA:n korvaaja, eli kilpailija Wilbersin WESA:lle. 2500 £ + VAT
MAV
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2005 6:47 pm
Pyörä: Himalayan 452
Paikkakunta: Lahti

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja MAV »

Vielä tuohon Markon pyörän käyntiongelmaan:

Eikös 1200:ssa ole nakutustunnistimet? Mitä bensaa olet viimeksi tankannut, Saksassahan on niitä matalaoktaanisiakin laatuja? Nakutustunnistimien puuttuminen peliin tuntuu kai samalta kuin kierrosluvun rajoittimen toiminta, joten korkampioktaanisella bensalla ilmiön pitäisi vähetä.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

MAV kirjoitti:Vielä tuohon Markon pyörän käyntiongelmaan:

Eikös 1200:ssa ole nakutustunnistimet? Mitä bensaa olet viimeksi tankannut, Saksassahan on niitä matalaoktaanisiakin laatuja? Nakutustunnistimien puuttuminen peliin tuntuu kai samalta kuin kierrosluvun rajoittimen toiminta, joten korkampioktaanisella bensalla ilmiön pitäisi vähetä.
On tunnistimet ja niiden arvoja saa ainakin luettua sillä GS911:sta. Tunnistimet löytyvät sylinterien alta ja niiden liittimet irroittamistakin voi kokeilla. Todennäköisesti jos liitin on irti niin boksi siirtyy automaattisesti varaohjelmaan ja jättää nakutuksentunnistimien infon huomioimatta.
TTA
Viestit: 1563
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja TTA »

Marko Hemmilä kirjoitti:Onko kenelläkään gessussa ollut sellaista ongelmaa että räpättää kiihdytettäessä (aivan kuin kierroksenrajoitin iskisi päälle)?
Tämä tapahtuu ehkä noin 4000-5000 kierroksen kohdalla.
Kaikki liittimet olen käynyt läpi kontakti sprayllä, tulpat tarkastanut, ilmanputsarin vaihtanut, kokeillut toista bensapumppua ja pumpun ohjauselektroniikkaa, sivuseisontatuki ei temppuile.
GS-911:llä oon tarkastanut pyörän, eikä ole mitään vikailmoituksia.

Nyt alkaa kekseliäisyys loppua kesken että mitä seuraavaksi...

Onko kukaan mitannut puolia? Millaista arvoa pitäisi näyttää?
Itsellä oli ongelmaa että kävi raskaasti, tietyllä kierrosalueella tosiaan räpätti ja pohdin että koska on tietyn kierrosalueen ongelma niin kaasun asentotunnistin voisi olla tuolla alueella vioittunut. Mittasin anturia, en löytäny ongelmia. Purin sen varovaisesti ja katsoin näkyykö mekaanista vikaa. Ei mitään silmin nähtävää. Vaihdoin ko. anturin ja ongelma korjaantui. Jos muuta syytä et löydä niin kokeile viimeiseksi vaikka vaihtaa ehjästä pyörästä tuo anturi hetkeksi ja katsoa korjaantuuko.
TTA
Viestit: 1563
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja TTA »

MAV kirjoitti:Vielä tuohon Markon pyörän käyntiongelmaan:

Eikös 1200:ssa ole nakutustunnistimet? Mitä bensaa olet viimeksi tankannut, Saksassahan on niitä matalaoktaanisiakin laatuja? Nakutustunnistimien puuttuminen peliin tuntuu kai samalta kuin kierrosluvun rajoittimen toiminta, joten korkampioktaanisella bensalla ilmiön pitäisi vähetä.
Nakutustunnistin säätää sytkäennakkoa (ja ehkä jotain muuta parametria) ja sen huomaa ainakin itse siinä että tehot vaan putoaa. Ei se yhtäkkiä vetäse kipinää poikki vaan sallii ajamisen matalampioktaanisella säätämällä moottoria siten ettei enää nakuta.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Viimeksi tankkasin Shellin V-poweria, joten ei ole tuo matalaoktaanisuus syynä. Yleensä ajelen 98-lla.
Aukaisen ja puhdistan myös kaikki kahvojen kytkimet (vilkut, tappokytkimen yms). Suojakumit alkaa olemaan noissa kytkimissä hapertuneita (eikä niitä saa mistään erikseen), joten sieltäkin saattaa syy löytyä.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Kaikki liittimet käyty läpi, sama homma jatkuu.
Kokeilin myös irroittaa tuon polttoaineen paluuletkun, itse asiassa kävi huonommin silloin kun tuo letku oli irti.
Vielä voisi kokeilla uudella polttoaineella tuota, mutta sen jälkeen pitää varmaan viedä liikkeeseen se ihmeteltäväksi.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Tänään kävin pyörän kanssa paikallisessa pemari huollossa.
Siellä ajettiin kaikki mahdolliset testit läpi eikä ongelmaa löytynyt. Jätin sitten pyörän sinne ihmeteltäväksi, huomenna pitäisi käydä katsastamassa että ovatko jotain löytäneet.
On se kumma kun näitä ongelmia tulee just sisäänajettuun pyörään... (174000km)...
TTA
Viestit: 1563
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itselläkään ei testeri sanonu mitään mut asentotunnistin oli lopulta.se viallinen.osa.
Avatar
AM
Viestit: 936
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja AM »

Sama juttu täällä 1100:sessa. Käynti muuttui kummasti, kun otti koko anturilevyn käteen ja putsasi sen elektroniikan puhdistussprayllä.
Oletan ,että 1200:ssa on samanlainen systeemi kampiakselin hihnapyörän takana.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Huomenna toivottavasti selviää se ongelma.
Menen joka tapauksessa käymään tuolla liikkeessä huomenissa.
Tarkoitattekos anturilla kuvassa näkyvää osaa (numero 11)
Liitteet
anturi.jpg
Avatar
AM
Viestit: 936
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: R1200GS

Viesti Kirjoittaja AM »

Näyttäisi olevan uudempi kessu yhdellä asentotunnistimella jos kuvaa oikein luin. Vanhassa niitä on kaksi kiinnitettynä käänneltävään levyyn. Anturi voi olla vikaantunut ja antaa älylle väärään aikaan tiedon kampiakselin asennosta ja sytytys on joko myöhäisellä tai aikaisella.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Vastaa Viestiin