Ja seuraava kysymys: Onko tiedossa kotimaista Tripmaster-korjaajaa? Omassa vilkkuu minuutit, mutta napeista ei tapahdu mitään. Edellinen omistaja (Ruotsissa) vaihtanut kondensaattorit n 6v sitten joten ehkäpä vika on mikrokytkimissä? Google-haku keinukytkimen koodilla ei tuota mitään järkevää tulosta joten esim osien hankinta on minulle täysi mysteeri.
Eino Epatto kirjoitti: ↑Pe Touko 30, 2025 8:57 pm
Vihdoin ja viimein sain tänään pyörän ulos tallista ja reilun 70 km lenkin ajettua, kaikki hyvin. Heräsipä samalla kysymys että onko tähän (-97 RD07) jo olemassa varaosia joita ei enää saa tai valmisteta?
Eino Epatto kirjoitti: ↑Pe Touko 30, 2025 8:57 pm
Vihdoin ja viimein sain tänään pyörän ulos tallista ja reilun 70 km lenkin ajettua, kaikki hyvin. Heräsipä samalla kysymys että onko tähän (-97 RD07) jo olemassa varaosia joita ei enää saa tai valmisteta?
Vetoakseli on kai yksi mutta jostakin customi mallista on ollut sovellettavissa.. rd07 ajasta alkaa kyllä itsellä olla jo aika kauan niin voi muisti jo heittää.
Oliko jostain saatavissa sähkökaavioita, RD07 1994? Onko Tourmaxin jännitteensäädin laadukas vai suositellaanko jotain muuta? (Nyt on sellainen paikallaan, mutta siinä EHKÄ ongelma).
Pyörän omalla akku oli tyhjä, sen lataus ei oikein auttanut ja käyntiin saaminen oli toivotonta eli akku varmaan rikki. Auton akun avulla käyntiin ja kävi kyllä normaalisti mutta valot välkkyi. Latausjännite akun navoilla Fluken yleismittarilla DC mitattuna vain reilut 4V.
Pyörän akku pois ja ladattu auton akku käynnistyskaapeleilla kiinni. Näin kytkettynä näyttää kyllä järkevää jännitettä navoista, valot palaa tasaisesti, mutta se taitaa olla tuon akun jännite. Kun akun kytkee pois niin pyörä kyllä edelleen käy, mutta valojen teho "värisee" ja akun navoilla on vain reilu 4V DC. Useimmitenhan näissä karkaa jännitteet liian isoiksi kun jännitteensäädin hajoaa?
Jännitteensäätimen pienempi kantikas valkoinen liitin tuntuu lämpenevän, itse jännitteensäädin ei niinkään. Liittimien kontaktit/pinnit näyttäisi olevan ihan ok.
Oletteko testailleet noita jotenkin niin että AC teholähteellä sisään ja mittaisi mitä tulee ulos? (Minulla tosin ei ole säädettävää AC virtalähdettä, mutta kaverilla saattaisi olla sellainen.)
Mistä kohtaa on hyvä mitata staattorin tuottama jännite/virta? Fluken virtapihdit löytyy.
Hei!
Tuosta kyseisestä pyörästä ja sen sähköistä en tiedä mitään.
Mutta, jos on perinteinen latausjärjestelnä...
- Pyörän laturilta tulee luultavasti 3 johdinta?
- Irrota säätimestä ja mittaa käämityksen resistanssit jokaisesta välistä. Jos samat luultavasti käämitys on OK
- Mittaa käämityksestä jostain vaiheesta resistanssi maahan /runkoon. Luultavasti Y--kytkentä. Pitäis olla lähinnä ääretön yleismittarilla. Niin OK
Voit mitata käydessä laturilta ulostulevan AC-jännitteen. Tämän voi mitata säädin kiinnikin liittimestä. Pitäis olla sama jokaisesta välistä. Kymmeniä voltteja AC
Kytke kiinni säädin ja säätimen ulostulosta mittaat käydessä jännitteen. Pitäis olla jotain 14.4V luokkaa.
Mittaa myös säätimestä ulostuleva AC-Jännite komponentti.
Eli näkyykö akun navoilla AC,tä.
Jos ei ole DC-kännitettä, mutta AC,tä löytyy on tadasuuntaaja sitten sökö.Ja kohta on akkukin sökö.
Yksittäisiä diodeja ei kannata tutkia, kun vaihtaa niitä tuosta säätimestä ei kuitenkaan voi.
Toivottavasti selviää mikä tuota vaivaa.
Laitapa viestiä kun jotain selviää
Rusty kirjoitti: ↑Su Heinä 27, 2025 12:10 pm
Kun akun kytkee pois niin pyörä kyllä edelleen käy,
Tuolla tavalla saa ainakin jännitteensäätimen kärähtämään helposti. Kun akku on kytketty eikä moottori käy, niin navoissa on pelkän akun jännite, mutta koneen käynnistyttyä se jännite, mitä lataus antaa. Ellei ko jännite ole akun jännitettä suurempi, about 14.4 V niin vika tuskin akussa.
Eilen noita johtoja ja liittimiä katselin ja putsailin ja yritin raaputella. Säätimen käytin irti ja laitoin taakse lisää metallia jäähdyttämään....ja tapahtui jokin ihme. Sehän ainakin toistaiseksi toimii ihan sillä omalla vanhalla akulla. Jänniteet nyt ihan normaalit. Kyllä on mäihä jos oli vain jotain hapettumaan tms.
Hei!
Hyvä että lähti toimimaan. Ilmeisesti kontaktionngelma oli kyseessä.
Olis varmaan hyvä saada liittimiin jotain mikä estäisi hapettumista ja parantaisi kontaktia.
Ehkä kuparitahnaa pieni sipaisu jokaiseen kontaktipintaan.
Olisikohan jollain parempaa ideaa.?
Tuo vikahan uusiutuu satavarmasti jos et jotenkin tuota paranna.
Melitos kirjoitti: ↑La Touko 31, 2025 10:05 pm
Ja seuraava kysymys: Onko tiedossa kotimaista Tripmaster-korjaajaa? Omassa vilkkuu minuutit, mutta napeista ei tapahdu mitään. Edellinen omistaja (Ruotsissa) vaihtanut kondensaattorit n 6v sitten joten ehkäpä vika on mikrokytkimissä? Google-haku keinukytkimen koodilla ei tuota mitään järkevää tulosta joten esim osien hankinta on minulle täysi mysteeri.
tuolta kaivoin spostin ja ohjeet. sitten postiin ja ja ohjeita seuraamalla ( mainitsemalla siis ääneen että posti on nyt lähdossä sveitsiin) niin saa lisää lappuja täytettäväksi siinä postin tiskillä.
Homma pelannu hyvin , sain spostin maksoin ja nyt odotan kuinka pitkään postilla menee paketin toimituksessa takaisin. Oisko postilla menny viikko toimittaa paketti , viikossa sain spostin että korjattu ja nyt postin hallussa loppumatka. Itselllä meni näytön suoja, kaikki nappien suojat ja sitten sisältä oli ekat konkat alkanu menee rikki.
Joo, sähköpostilla otin yhteyksiä Sveitsin suuntaan ja sieltä tuli hyvät toimintaohjeet tullin ja lähetyksen suhteen. Vika ei ollut keinukytkimessä vaan piirilevyllä oli joku kuparikontakti epäkunnossa, luultavasti aiemmin vuotaneet kondensaattorit oli sitä syövyttäneet.