R1200GS advendure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Joo, viisikymppiä maksoi vara-avain.
Avainten lukumäärä on myös kirjattu ECU:un siten, että huollossa tulostettavassa lokissa näkyy avainten lukumäärä. Sillälailla fiksua, että käytettyä pyörää ostaessa voi varmistua, että saa kaikki avaimet.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

bemAri kirjoitti:Joo, viisikymppiä maksoi vara-avain.
Avainten lukumäärä on myös kirjattu ECU:un siten, että huollossa tulostettavassa lokissa näkyy avainten lukumäärä. Sillälailla fiksua, että käytettyä pyörää ostaessa voi varmistua, että saa kaikki avaimet.
Niin vai kirjataanko se avainten lukumäärä johonkin bmw tietokantaan jonka se bmw testeri tarkastaa? Jos sitä mopoa ei tarvitse testerissä käyttää niin ei kai sitä avaintietoakaan saa ecuun kirjoitettua?
bemAri

Huollossa tulostettavassa testiraportissa avainten lukumäärä, asennetut lisävarusteet ja ohjelmaversio näkyy, mutta tuleeko tieto sitten pyörän muistista, vai testerin kautta BMW:n tietokannasta, sitä en tiedä.

Virhelokissa minulla on huolloissa ollut kerran maininta liian alhaisesta akkujännitteestä, kun talvisäilytyksessä jännite pääsi putoamaan, ja kerran maininta takalampun häiriöstä, kun vaihdoin alkuperäisen lyhdyn "tuning-malliseen"
Ajovalopolttimo on pariin kertaan palanut, mutta niistä ei ilmoitusta lokiin ole jäänyt.
oraniyan
Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC

Viesti Kirjoittaja oraniyan »

Kun kesäkuun alussa huomasin Saksan ja Englannin foorumeilla tiedon tuosta rengasantennin vaihdosta takuutyönä, meilasin samantien Biketeamiin ja kysyin, mitenkäs Suomessa. Sain vastauksen, että antenninvaihdosta on tulossa aktiopäivitys. Kutsu BMW:ltä kolahtaisi postiluukusta - ei vain ole kuulunut mitään vielä.

Kieltämättä sapettaa tuollainen toiminta BMW:n taholta. Vika on ollut tiedossa vuosia, ennen kuin BMW reagoi siihen. Ehkä tulee halvemmaksi jättää homma 24h-palvelun hoidettavaksi kuin vaihtaa kaikkiin myytyihin pyöriin osa, jossa ei ole valmistevikaa. Joten viis siitä, millaisia hankaluuksia viasta saattaa asiakkaille koitua.

Muutama muukin juttu on mun mielestäni ton hintaisessa pyörässä vielä pielessä - mm. juurikin tuo vara-avain. Ihan pelleilyä tollainen muoviavain. Toinen puute on vakiovarustetyökalujen niukkuus. Aikaisemmin Bemareissa oli ihan kunnon työkalut, joilla oikeasti tekikin jotain. Tän vuoden Adventuren satsi on ihan vitsi. Tolkuttomaan lisähintaan myydään sitten tarvikkeena parempaa työkalusarjaa. Jos ei sitä halua maksaa, sitten joutuu ainakin näkemään vaivan, että kerää tarvittavat työkalut itselleen.

En ole koko viestiketjua lukenut, joten pahoittelen, jos tämä on toistoa. Hyvä listaus uuden Gessun työkaluista löytyy osoitteesta http://www.r1200gs.info/misc/toolkit.html. Tuolla saitilla on muutenkin hyvää tietoa.

...mutta: kuinka moni BMW:n omistaja on kuitenkaan antanut suoraan BMW Suomeen kriittistä palautetta, käsi pystyyn? Kai se on niin, että jos maksaa paljon, on lupa jotain vaatiakin?

PS GSA on mun unelmapyörä, kaikkine puutteineenkin. Mutta seitsemättä kesää tässä nyt seuraan BMW Suomen toimintaa. Tyyli ja laatu puuttuu täysin. Puhdasta rahat pois -meininkiä, kylmän laskelmoivasti ja asiakkaan intressit unohtaen. Lieneekö emoyhtiöstä peräisin...
vkoivu

Eikös BMW ole tehnyt jo useamman version siitä avainrinkulasta eli jotain he kai ovat yrittäneet tehdä? Tämä toiseksi tuorein vain taitaa olla niistä se huonoin ja sen takia niitä ollaan vaihtamassa takaisinkutsuna.

Se muoviavain on ihan hyvä juttu, sillä se on mukavan pieni otettavaksi reissulle mukaan vaikkapa rahapussin kolikkotaskuun. Se 1100/1150 mukana tullut metallinen pikkuavain tosin oli vielä näppärämmän kokoinen, mutta siihen ei ollut tarvinut rakentaa käynnistyksenestojuttuja. Noihin vanhempiin GS:n sai mukana kaksi normaalia avainta ja yhden pikkuavaimen mikä oli hyvä käytäntö. (tai ainakin sellaisen satsin sain saksasta ostetun käytetyn mopon mukana)

Työkaluja voisi olla enemmän ja ne vähäiset mitä tuli mukana voisivat olla parempilaatuisia. BMW näyttäisi siirtyneen työkaluvalikoimansa niukaksi aivan kuten uusien autojenkin työkaluvalikoima taitaa olla nykyisin varsin niukka. Kenties he ovat laskeskelleet, ettei keskivertokuluttaja enää omaa mopoaan huolla itse jolloin kallis työkalusarja menisi hukkaan. Onneksi työkaluja saa kaupasta ja ne ovat verrattain halpoja, joten tuota työkaluhommaa en koe miksikään ongelmaksi. Tulihan työkalujen mukana ainakin se öljyntäyttökorkin avain, jota ei k-raudasta saa. :wink:

Biketeamin kanssa olen asioinut kaksi kertaa ja siellä lappeenrannan bemukaupassakin on tullut pari kertaa käytyä, mutta jatkossa välttelen molempia paikkoja parhaani mukaan. Maahantuojan kanssa olen asioinut kun tarvin lappusen hp2:n vanteista ja kun siellä vihdoin oli joku paikalla niin tarvittava lappu tuli samantien faksina, sähköpostin liitteenä ja seuraavana päivänä postitse.
oraniyan
Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC

Viesti Kirjoittaja oraniyan »

Se kuppi voi olla puoliksi täysi tai puoliksi tyhjä - ainakin Bemarin tapauksessa mä näen sen puolityhjänä. Niin paljon kyseenalaista näen heidän tavassaan toimia, että en jaksa yrittää nähdä asioita myönteisessä valossa.

Mun käsittääkseni BMW on ollut kaikki nää vuodet aivan hipi-hiljaa tosta EWS-ongelmasta. Tyypillinen BMW:n tapa on vaieta asiat "kuntoon". Jos se ei auta, sitten vasta informoidaan asiakkaita. Vai onko joku saanut viime tai toissa vuonna kotiin kirjeen, jossa on kerrottu, että EWS saattaa rikkoutua milloin tahansa ja tehdä pyörän ajokelvottomaksi? Eikö tuollaisesta olisi aiheellista varoittaa ja kertoa, miten pyörän omistaja tunnistaa EWS-ongelman? Ehei suinkaan, antaa vain 24h-palvelun hoitaa homma, tosin vain kahden ensimmäisen vuoden ajan.

Se muoviavain tosiaankin on vain lompakkoavain, ja helpompi pitää lompakossa kuin metallinen. Mutta jos lähdet vaikka kahden kuukauden reissulle teille tiettymättömille, otatko mieluummin mukaan kaksi oikeaa avainta, vai yhden oikean ja yhden leluavaimen? Kun sillä pitäisi sivulaukkujakin aukoa ja sulkea...kauanko mahtaa kestää se vara-avain, jos siihen joutuu turvautumaan? Miksi ei pyörän mukana voi olla kahta oikeaa avainta? Kyllä väärässä kohtaa yrittää BMW voittojaan maksimoida.

Tota avainasiaa ja työkaluja voisi katsoa myös vähän siitä vinkkelistä, että miten BMW Adventurea markkinoi. "Unstoppable", maailmanmatkaajan pyörä, saksalaisissa lehdissä olen nähnyt käytettävän ilmaisua "weltreisetauglichkeit serienmässig" eli suomeksi sanottuna "maailmanmatkakelpoisuus vakiovarusteena". Mitä tällaisen markkinoinnin valossa voi pyörältä odottaa? Mielestäni ei ainakaan huononnuksia sen varustelussa.

Varmaan on niin, että suurin osa Adventuren kuskeista ei aja maailman ympäri, mutta monella on mielessa jollakin tavalla haasteellinen matka. Niin myös mulla, useitakin itse asiassa. En mä tuollaiselta pyörältä odota, että siinä olis teltta ja makuupussi mukana, kun sen kaupasta haen, mutta kyllä siinä pari metallista virta-avainta saisi olla ja ne työkalut kanssa, mielellään vielä mukana muutama BMW:n erikoistyökalu, jos sellaisia voi joutua pitkällä reissulla tarvitsemaan. Renkaanpaikkausarja ehdottomasti. Jos se jätetään pois jostain katumallista, niin sen vielä voisi jotenkin ymmärtää, mutta miksi se on jätetty pois sellaisesta pyörästä kuin Adventure??? Haloo, BMW!!!

Lyijyllisen bensan käytöstä yritin saada tietoa heti pyörän ostettuani. Syksyn reissuni kun suuntautuu Afrikkaan, ja lyijyllistä bensaa ei ole saatavissa läheskään aina. Netistä ja kirjallisuudesta oon löytänyt viitteitä, että BMW:n katalysaattori saattaisi kestää lyijyllistä bensaa. Maahantuojan virallinen vastaus oli, että pitää olla lyijytöntä. Kun sitten halusin heidän ratkaisuehdotuksensa siihen ongelmaan, että matkalla ei saa lyijytöntä, tuli vastaukseksi, että pitää vain tehdä reittisuunnitelma sillä tavalla, että saa tankattua lyijyllistä...juu, ihan totta! Näin mulle vastattiin. Että tämmöinen maailmanmatkakelpoinen pyörä. Ja tämmöinen maahantuoja.

Ja maahantuoja antoi jo keväällä ymmärtää, että en saisi kysyä heiltä suoraan, vaan pitää kierrättää kysymykset myyjäliikkeen kautta. No kun näin tein, niin kolme viikkoa makasi seuraava kysymys liikkeen sähköpostilaatikossa, ennen kuin se (mun uudestaan asiaa tiedusteltuani) lähetettiin edelleen BMW:lle. Niin sitä pitää, palvelu pelaa. Sähköpostin edelleenlähettäminen _on_ raskasta ja vaivalloista.

Kuriositeettina mainittakoon vielä maahantuojan perustelu kysymysten kierrättämiseen: kun kysyn asiaa BMW:ltä suoraan, vastaus jää yksin minun tiedokseni. Kun kysyn liikkeeltä, ja he puolestaan BMW:ltä, silloin myös liike kuulee vastauksen ja he voivat sen jälkeen vastata itse muiden asiakkaiden esittämään samaan kysymykseen. Nerokasta! Mutta entäpä jos minä kysyn BMW:ltä, ja sen jälkeen he laittavat kysymyksen ja vastauksen koko Suomen, tai vaikkapa koko maailman liikkeiden käytettäväksi johonkin tietopankkiin. Ja miksei myös asiakkaiden luettavaksi. "Osta lukuoikeus BMW R 1200 GS -tietopankkiin. Hinta vain 20000 euroa. Kaupanpäälle ajopeli, johon voit tietoja soveltaa".

Minä, kenties tyhmän idealistisesti, näen asian niin, että BMW, joka varmasti parhaiten tuntee pyöränsä, voisi hyvinkin olla ensisijainen tiedonlähde mitä tulee pyörään ja sen matkakäyttöön liittyvään tietoon. Sen sijaan tietoa saa tuntitolkulla kalastella pitkin poikin Internettiä, ilman että voi edes olla varma löydetyn tiedon luotettavuudesta. Mutta BMW:n politiikka on olla ihan hiljaa, eikä kertoa mitään. Jos jotain kysytään, tyhjentävän vastauksen antaminen lienee yhtiön säännöissä kielletty.

Jokainen muodostaa mielipiteensä omien kokemustensa pohjalta. Varmasti monella on pelkästään hyviä kokemuksia BMW:stäkin, tai vaikkapa Biketeamistä, tai mistä tahansa liikkeestä. Sitä auttaa, jos ei ole mitään vaikeita kysymyksiä tai kriittistä palautetta, jota minä olen antanut - aina asiallisella tavalla. Mulla hyvät kokemukset rajoittuu pyörästä saatuihin. Asiakaspalvelu ja muu myynnin jälkeinen on voittopuolisesti yllä kuvatun tasoista. Joo, no vuonna 2003 ne lähetti mulle kalenterin, kun olin kesällä ostanut uuden pyörän. Olihan se hurjan huomaaavaista. Ehkä taas tänä syksynä...tai sitten ei.
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Minäkin teen matkoja kotikulmia pidemmälle, ainakin joskus(ja paljon useammin haaveilen niistä) ja olen koko lailla tyytyväinen GSA:han. Maahantuojan toiminnasta olen samaa mieltä edellisten kanssa. Vielä kymmenen vuotta sitten maahantuoja hoiti osansa tyylikkäästi, nyt siitä on tullut paperitiikeri, joka ei taida edes haluta olla pyörien omistajien kanssa tekemisissä. Asiantuntemuskaan ei aina tunnu olevan aivan huipussaan, ainakin jos katsoo esitteiden käännöksiä.
Virta-avaimien määrästä purnaamista en ymmärrä. Eikö kauppias kysynyt ostotilanteessa teiltä, montako avainta haluatte? Siinä yhteydessähän asian voi jokainen itse ratkaista, eikä se edes kovin paljoa maksa.
Ne työkalut taas... Mikä valmis "seikkailupyörä" pitkille matkoille se semmoinen on, mistä ei saa edes etupyörää irti sen omilla työkaluilla? Eihän tuo tietysti ole iso työ hitsata paria mutteri kiinni sopivankokoiseen pulttiin, jolloin se tarvittava avain etuakseliin syntyy, mutta..
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Minulla on yksi kokemus bmw:n maahantuojasta, negatiivinen kuva jäi.

Hommasin gessun saksasta ja siihen vaativat konttorilla todistuksen että täyttää päästöt. Saitana ihmisenä ajattelin kysyä josko antavat sellaisen saksasta ilmaiseksi. Laitoin viestiä bmw:n saksan sivuilta jossa kerroin asiani. Taisi viikko mennä niin suomen maahatuoja vastaa että he voivat paperin toimittaa 150euron hintaan.
Ihan ok palvelua muuten mutta tuo hinta harmitti.
Tilasin saman paperin suomalaisen firman kautta joka oli sen tilannut suoraan saksasta bmw:ltä hinta oli alle satasen.

Oletan että suomen bmw olisi lapun saanut samasta paikasta tai kirjoittanut itse. Ihmettelen että miksi pyytävät siitä 150e jos ulkopuolinen firma myy minulle samanlapun alle satasella ja siinäkin täytyy olla voittoa firmalle.
Ilmoitin suomen bmw:lle että hinta on liian kova, saan lapun halvemmalta muualta. (tosin silloin en tiennyt että lappu tulee bmw:ltä, olisin antanut hieman laajemman palautteen).
vkoivu

oraniyan kirjoitti: Mun käsittääkseni BMW on ollut kaikki nää vuodet aivan hipi-hiljaa tosta EWS-ongelmasta. Tyypillinen BMW:n tapa on vaieta asiat "kuntoon". Jos se ei auta, sitten vasta informoidaan asiakkaita. Vai onko joku saanut viime tai toissa vuonna kotiin kirjeen, jossa on kerrottu, että EWS saattaa rikkoutua milloin tahansa ja tehdä pyörän ajokelvottomaksi? Eikö tuollaisesta olisi aiheellista varoittaa ja kertoa, miten pyörän omistaja tunnistaa EWS-ongelman? Ehei suinkaan, antaa vain 24h-palvelun hoitaa homma, tosin vain kahden ensimmäisen vuoden ajan.
Eikö tuo ole valitettavan normaalia monien muiden ajoneuvojen kanssa? Mikäli vikaantumisaste ei ole montaa prosenttia niin aiheesta 'vaietaan' ja korjataan vikoja sitä mukaan kuin niitä ilmaantuu. Mopoista tulee ainakin mieleen DRZ:n nokkaketjun kiristäjä, joka katkoi nokkaketjuja ja josta sitten oli monta eri evoluutioversiota. Minkäälaista takaisinkutsua ei ole aiheesta näkynyt. Kotari vaihtoi LC4:n kytkinakselin laakerin tuoreemmissa malleissa kartiomalliseksi kun kuulalaakerit eivät kestäneet. Kuulalaakerilisen omaavat eivät ole ikinä saaneet mitään takaisinkutsua. Vastaavia tapauksia on varmasti paljon.
oraniyan kirjoitti: Se muoviavain tosiaankin on vain lompakkoavain, ja helpompi pitää lompakossa kuin metallinen. Mutta jos lähdet vaikka kahden kuukauden reissulle teille tiettymättömille, otatko mieluummin mukaan kaksi oikeaa avainta, vai yhden oikean ja yhden leluavaimen? Kun sillä pitäisi sivulaukkujakin aukoa ja sulkea...kauanko mahtaa kestää se vara-avain, jos siihen joutuu turvautumaan? Miksi ei pyörän mukana voi olla kahta oikeaa avainta? Kyllä väärässä kohtaa yrittää BMW voittojaan maksimoida.
Parin kuukauden reissulle ilmanmuuta hommaisin kaksi metalliavainta ja yhden EWS antennin varuiksi. Siis mikäli reisssaisin jossain hieman eksoottisemmissa paikoissa. Tuollaiselle reissulle tuskin bemun laukkuja kuitenkaan ostaisin. Muoviavaimen hinta on aika tasan sama kuin metallisen, joten avaimen avaimen hinnassa tuskin on yritetty säästää. Se muovinen vain soveltuu paremmin vara-avain käyttöön.
oraniyan kirjoitti: Tota avainasiaa ja työkaluja voisi katsoa myös vähän siitä vinkkelistä, että miten BMW Adventurea markkinoi. "Unstoppable", maailmanmatkaajan pyörä, saksalaisissa lehdissä olen nähnyt käytettävän ilmaisua "weltreisetauglichkeit serienmässig" eli suomeksi sanottuna "maailmanmatkakelpoisuus vakiovarusteena". Mitä tällaisen markkinoinnin valossa voi pyörältä odottaa? Mielestäni ei ainakaan huononnuksia sen varustelussa.

Varmaan on niin, että suurin osa Adventuren kuskeista ei aja maailman ympäri, mutta monella on mielessa jollakin tavalla haasteellinen matka. Niin myös mulla, useitakin itse asiassa. En mä tuollaiselta pyörältä odota, että siinä olis teltta ja makuupussi mukana, kun sen kaupasta haen, mutta kyllä siinä pari metallista virta-avainta saisi olla ja ne työkalut kanssa, mielellään vielä mukana muutama BMW:n erikoistyökalu, jos sellaisia voi joutua pitkällä reissulla tarvitsemaan. Renkaanpaikkausarja ehdottomasti. Jos se jätetään pois jostain katumallista, niin sen vielä voisi jotenkin ymmärtää, mutta miksi se on jätetty pois sellaisesta pyörästä kuin Adventure??? Haloo, BMW!!!
Mopoja myydään hyvin pitkälti mielikuvien mukaan. Ready to race kotareihin asennetaan abs jarruja yms. Ja hyvinhän tuo mielikuvamarkkinointi näyttää toimivan. Citymaastureita mainostetaan oikeina maastureina ja GS bemareita huoltoverkoston ulkopuolella riskittömän ongelmattomina laitteina ja kauppa käy. Suurin osa asiakkaista ei käy testaamassa laitteitaan 'tosi paikoissa', joten eipä sillä niin väliä onko laite todella mielikuviensa veroinen.

Työkalujutuista tuolla jo kirjottelinkin, että ne on halpoja ja jos jotain maailmanympärireissua ajattelee niin sellaiselle reissulle kaikkein mieluiten itse työkaluni kokoaisin kuin ottaisin jonkun valmiin paketin. Tai mikäli se valmis paketti olisi 'riittävä' niin en ymmärrä miksi yli 95%:lle mopon ostajista pakkomyytäisin kyseinen paketti kalliiseen hintaan. Taitaa olla todella vähän sellaisia remontinkohteita joita ei saisi tehtyä ilman bmw:n erikoistyökaluja. Jokainen pyörän mukana oleva varuste kun lopulta laskutetaan pyörän ostajalla niin joku mopon ostanut voi sitten olla pahoillaan jos vakiovarustukseen ei kuulukkaan penkilämmitin, bmw-laukkusarja, kiillotussetti ja vyölaukku.

Mikäli pitkälle reissulle lähtee niin silloin kannattaa rengasrikkoihin varautua muutenkin kuin niillä tubeless paikoilla. Itse en ainakaan reissuun lähtisi ilman, että ottaisin mukaan sisärenkaat.
oraniyan kirjoitti: Lyijyllisen bensan käytöstä yritin saada tietoa heti pyörän ostettuani. Syksyn reissuni kun suuntautuu Afrikkaan, ja lyijyllistä bensaa ei ole saatavissa läheskään aina. Netistä ja kirjallisuudesta oon löytänyt viitteitä, että BMW:n katalysaattori saattaisi kestää lyijyllistä bensaa. Maahantuojan virallinen vastaus oli, että pitää olla lyijytöntä. Kun sitten halusin heidän ratkaisuehdotuksensa siihen ongelmaan, että matkalla ei saa lyijytöntä, tuli vastaukseksi, että pitää vain tehdä reittisuunnitelma sillä tavalla, että saa tankattua lyijyllistä...juu, ihan totta! Näin mulle vastattiin. Että tämmöinen maailmanmatkakelpoinen pyörä. Ja tämmöinen maahantuoja.
Mitäpä muuta se maahantuoja olisi voinut vastata jos tehtaan speksit ovat sellaiset, ettei lyijyllistä saa käyttää? Kenties he olisivat voineet epävirallisesti sanoa, että sitä lyijyllistä voi käyttää omalla vastuulla ja että takuu raukeaa mikäli lyijyllistä käyttää.

Onhan se totta, ettei täynnä turhaakin tekniikkaa oleva mopo ole mikään ideaalilaite pitkille matkoille. Mikäli itse vielä joskus lähden mopolla jonnekin kauemmas niin matkakohteesta riippuen hommaan jonkun yksipyttyisen tai vaikkapa 1100gs:n joista puuttuu absit, käynnistyksenestot, katit yms turhuus.
oraniyan kirjoitti: Kuriositeettina mainittakoon vielä maahantuojan perustelu kysymysten kierrättämiseen: kun kysyn asiaa BMW:ltä suoraan, vastaus jää yksin minun tiedokseni. Kun kysyn liikkeeltä, ja he puolestaan BMW:ltä, silloin myös liike kuulee vastauksen ja he voivat sen jälkeen vastata itse muiden asiakkaiden esittämään samaan kysymykseen. Nerokasta! Mutta entäpä jos minä kysyn BMW:ltä, ja sen jälkeen he laittavat kysymyksen ja vastauksen koko Suomen, tai vaikkapa koko maailman liikkeiden käytettäväksi johonkin tietopankkiin. Ja miksei myös asiakkaiden luettavaksi. "Osta lukuoikeus BMW R 1200 GS -tietopankkiin. Hinta vain 20000 euroa. Kaupanpäälle ajopeli, johon voit tietoja soveltaa".

Minä, kenties tyhmän idealistisesti, näen asian niin, että BMW, joka varmasti parhaiten tuntee pyöränsä, voisi hyvinkin olla ensisijainen tiedonlähde mitä tulee pyörään ja sen matkakäyttöön liittyvään tietoon. Sen sijaan tietoa saa tuntitolkulla kalastella pitkin poikin Internettiä, ilman että voi edes olla varma löydetyn tiedon luotettavuudesta. Mutta BMW:n politiikka on olla ihan hiljaa, eikä kertoa mitään. Jos jotain kysytään, tyhjentävän vastauksen antaminen lienee yhtiön säännöissä kielletty.
Jälleen kerran kuulostaa tutulta tarinalta muidenkin maahantuojien osalta. Toisaalta maahantuojalla ei välttämättä ole oikeastikaan tietoa mopoistaan kaikissa mahdollisisssa olosuhteissa. He keskittyvät päämarkkoihinsa ja rahan tekemiseen. Harrastajat joutuvat sitten itse etsimään tietoa ja modifioimaan ajokkejaan omaan käyttöön sopiviksi. Jollekin tietylle pienehkölle ryhmälle kun ei kannata käydä tekemään hirmuisen spesifikoituja ajoneuvoja.

Muistaakseni etelä-afrikan maahantuojan sivuilta löytyy ainakin jotain 'ihan oikeaa' tietoa. Muutoinhan nykyään kaikkien isojen tuotemerkkien ja maahantuojien sivut ovat vain täynnä niitä hienoja flash animaatioita.

Ei sillä, että olisin kaikinpuolin tyytyväinen mihinkään, mutta asioilla on aina puolensa. EWS, GS-keula, ABS-jarrut, epämieluisat välitykset, turhan lyhyet joustot, turhan iso paino, kiviin osuvat pytyt, turhan pieni maavara ja kallis hinta on kaikki ominaisuuksia, joita en toivoisi gessuissa olevan. Siitäkin huolimatta saatan joskus sellaisen hommata ja yrittää elää mopon kanssa joka ei kaikilta osin ole mieleiseni.
HeikkiT

Viesti Kirjoittaja HeikkiT »

Olen ajatellut poistaa katin GSA:sta. Joitakin viikkoja sitten ajoin n. 15 l Venäjän lyijyllistä bensaa, kun lyijytöntä ei enää löytynyt ja mitään ongelmaa en ole havainnut tuosta määrästä. Kannattaako mielestänne katti poistaa, jos ajelua lyijyllisellä bensalla on enemmän ja millaisia ongelmia katin särkyminen aiheuttaa? Tarvitseeko konetta säätää katin poiston takia mitenkään? Onko SR-Racing kokoputkistossa kat?
vkoivu

HeikkiT kirjoitti:Olen ajatellut poistaa katin GSA:sta. Joitakin viikkoja sitten ajoin n. 15 l Venäjän lyijyllistä bensaa, kun lyijytöntä ei enää löytynyt ja mitään ongelmaa en ole havainnut tuosta määrästä. Kannattaako mielestänne katti poistaa, jos ajelua lyijyllisellä bensalla on enemmän ja millaisia ongelmia katin särkyminen aiheuttaa? Tarvitseeko konetta säätää katin poiston takia mitenkään? Onko SR-Racing kokoputkistossa kat?
Yleensä katti kaiketi tukkeutuu jonka jälkeen virtaus vähenee joka aiheuttaa tehon alenemista ja kenties kulutuksen kasvua. Mopon seoksia ei voi muuttaa muutoin kuin ulkopuolisella apuboksilla, joita löytyy kyseiseen mopoon ainakin wünderlichiltä ja rapid bikeltä. Säätö ei kuitenkaan ole tarpeen mikäli viraus ei merkittävästi muutu.

SR-Racingin putkistoa saa sekä katilla, että ilman kattia. Mulla on HP:ssä katiton versio ja hemmilällä gs:ssä katillinen. Ainakaan hp:n en kyseistä putkistoa suosittele ja jos itse olisin moisen ostanut niin pyytäisin rahat takaisin. GS:n putkilinjaus on toivottavasti onnistuneempi eikä siitä mulla ole kokemuksia.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

HeikkiT kirjoitti:Olen ajatellut poistaa katin GSA:sta. Joitakin viikkoja sitten ajoin n. 15 l Venäjän lyijyllistä bensaa, kun lyijytöntä ei enää löytynyt ja mitään ongelmaa en ole havainnut tuosta määrästä. Kannattaako mielestänne katti poistaa, jos ajelua lyijyllisellä bensalla on enemmän ja millaisia ongelmia katin särkyminen aiheuttaa? Tarvitseeko konetta säätää katin poiston takia mitenkään? Onko SR-Racing kokoputkistossa kat?
SR-Racingin putkistossa on myös katalysaattori (http://markojamirkka.homelinux.net/r120 ... G_4493.jpg)
BMW:ltä on mahdollista ostaa katiton putkisto.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

vkoivu kirjoitti:
Yleensä katti kaiketi tukkeutuu jonka jälkeen virtaus vähenee joka aiheuttaa tehon alenemista ja kenties kulutuksen kasvua. Mopon seoksia ei voi muuttaa muutoin kuin ulkopuolisella apuboksilla, joita löytyy kyseiseen mopoon ainakin wünderlichiltä ja rapid bikeltä. Säätö ei kuitenkaan ole tarpeen mikäli viraus ei merkittävästi muutu.

SR-Racingin putkistoa saa sekä katilla, että ilman kattia. Mulla on HP:ssä katiton versio ja hemmilällä gs:ssä katillinen. Ainakaan hp:n en kyseistä putkistoa suosittele ja jos itse olisin moisen ostanut niin pyytäisin rahat takaisin. GS:n putkilinjaus on toivottavasti onnistuneempi eikä siitä mulla ole kokemuksia.
Tässäpäs vastaus oli jo valmiina.
SR-Racingin sivuilla on useampia malleja tuohon putkilinjaukseen. Itselläni putkisto kulkee aikalailla samoja reittejä kuin alkuperäinenkin.
Sen olen huomannut että jos tykkää ajaa ja putkiston pitää olla koko ajan "bling bling" kiiltoinen niin silloin tuo SR ei tule kyseeseen, koska putkisto hapettuu kohtuu nopeasti.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

vkoivu kirjoitti:

GS:n putkilinjaus http://markojamirkka.homelinux.net/r120 ... G_4494.jpg
bemAri

Tuosta 24h/ Mobile service:stä minulle oli yllätys, että palvelu on voimassa vain Euroopassa.
Elikkä Euroopan ulkopuolelle, vaikkapa Route 66:lle, Afrikkaan tai pitemmälle Venäjälle matkaavien kannattaa tarkistaa, että keskeytysvakuutus on voimassa.
BMW:n mobile service on toteutettu Autoliiton palveluna, joten saattaisi kannattaa kysyä myös AL:lta, saako heiltä Euroopan ulkopuolellakin toimivaa turvaa.
Vastaa Viestiin