AFRICA TWIN

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

-Henkka
Pyörä: XRV 750 1996

Re: AFRICA TWIN

Viesti Kirjoittaja -Henkka »

Mistä johtuu että takarengas ei enään tunnu yltävän maahan asti kun nostaa pyörän keskituelle. Aikasemmin ketjun rasvaus onnistu hyvin keskituelta mutta nyt ei rengas enää pyöri, ilman että nostaa tarakasta.
Uus kumi on tullut ja jousituksen esijännitystä oon ruuvannut kovemmalle kun kaks päällä ajoa.

Keskituki on aika mutkalla ja nyt en osaa sanoa että oisko se aina ollut semmonen vai onko vääntynyt?
Banned
Pyörä: KTM 990 Adv

Viesti Kirjoittaja Banned »

Banned kirjoitti:Vajaalla tankilla välillä prötää kun kiihdyttää reippaammin. Bensapumppuko se siellä oireilee? Sopan syötössä tuntuisi olevan ongelmia
Kärkienvaihto ilmeisesti auttaa, mistä kannattaa hommata?
Röpötys ja paukauttelu korjaantui niinkin yksinkertaisella toimella kuin akun kengän kiristäminen. Tänään startatessa löi virrat kokonaan pois ja sitä pähkäillessä löytyi tuokin. Onneksi oli Stormilta kärjet loppu, niin en ehtinyt niitä vielä turhaan vaihtamaan. Tulevatpahan silti varalle autotallin hyllyyn.
sim
Pyörä: Tenere 709WR/XRV750

Viesti Kirjoittaja sim »

Karva-Asser kirjoitti:Terve.

Minkäslaisilla suuttimilla porukka ajelee AT:lla? Mulla RD07a ja suuttimet näkyy olevan 115 ja tyhjäkäyntisuutin 40. Lisäksi mulla on akran avara putki ja pari 35mm reikää putsarissa sekä Pipercrossinnsuodatin. Ryyppyä tuo ei tarvitse ikinä ja lähtee ryypyt tulpattunakin heti käyntiin?

Nyt mulla olisi suuttimia väliltä 115-125, mutta en osaa arvata, kuinka suuret tuonne voisi laittaa? Kertokaa, minkälaisia settejä Teillä käytössä ja missä mallissa? Mihin kaikkeen tuo tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa?

Omassa pyörässä ei ongelmia noillakaan suuttimilla. Ei paukuta putkeen, vaikka luulisi laihalla olevan. Seosruuvit olleet auki välillä 2,5-3 kierrosta...

Saako lisää tehoja jos laittaa tupla prikat yhden sijasta neulojen alle? Mielipiteitä / kokemuksia ?

Kiitos :?
RD07A

vakiona oli 40s pilotti ja 115 pääsuutin
vakio pönttö + k&n ja kannesta kanavia säädetty, samat suuttimet, vakio neulojen alla o-rengas, eli noin 1 mm nostoa. Toimi ihan hyvin, jos paukutti niin sitä ei vakio putken takia huomannut.

Reilusti avarampi pönttö + edelliset etupuolella:
Dynojetin stage 1 :
1. dynojetin neulat suositellussa ja pääsuutin 125, tuntu että käy laihalla eikä seosruuveissa riitä säätövara
2. dynojetin neulat yksi säätöväli lisää (eli prikka alempana= neula ylempänä) + 45 tyhjäkäynti ja 125 pääsuutin. Söi bensaa aika reilusti, tuntu toimivan, bensa haisi välistä takana.
3. dynojetin neulat suositellussa + 45 tyhjäkäynti ja 125 pääsuutin nyt. Paras tähän mennessä.

Säädöt tehty korva kuulolla, pitäs käyttää oikeassa mittauksessa, mutta tuntuvat toimivan oikein tai ainakin ovat ns. turvalliset. E07 takana söi 2. setupilla sen 10l bensaa pehmeillä hiekoilla kun oli hieman kevättä rinnassa, viimesimmällä asetuksella ja E09 renkaalla tuntu jäävän kulutus 8l alueelle. Toki kuski on sitten isompi mies ja tosissaan aika pehmyttä hiekkaa tuli möyryttyä.

Eli, jos jos jotain yrittäsin niin alottasin projektin nostamalla vakio neulaa 1mm, lähtee varmasti paremmin. Sitten jatkasin pääsuuttimeen 118.

Mutta minulla on tähtäimessä ollut helposti ajettava moottori, eli lisää vääntöä alas ja keskelle. Ja ne kannet kuulemma virtaa huomattavasti paremmin mitä alkuperäset, tarkkoja lukuja en tiiä kun en niistä ymmärrä. Konemestari vaan toimitti kannet ja sano että nosta neuloja o-renkaalla niin se on hyvä (vakio pönttö + k&n) setuppi, kulutti pahimmallaan 8.2l ja parhaimillan pelkässä assulla 5.5l

dynojetin stage1 mukana tuli muistaakseni neulat, 118 ja 125 pääsuutin, suositteli 118 jos k&n ja 125 jos myös pakoputki on paremmin virtaava. Niin ja dynojetin ohjeissa oli porata molemmat reiät luistimessa samankokoiseksi ks. kuva : https://images.cmsnl.com/img/products/v ... 1_3ee4.jpg huomaa reiät laidoissa, ainakin minulla oli toinen pienempi mitä toinen. Nyt ovat samankokoiset kun porasin setin mukana tulleella terällä vain pienempää.
Itsellä on se tehtynä sitten noissa kaikissa dynojetin säädöissä. Ei tarkkaa tietoa mitä se tarkkaa ottaen tekee.

Eli siitä lottoamaan. ( ja sitten minä en näistä tiedä mitään, olen vaan noudattanut dynojtin stage1 paketin ohjeita ja soveltanut)
SavoSusi
Pyörä: Africa Twin RD07A, entinen AT Army RD07

Viesti Kirjoittaja SavoSusi »

Mä mietin kumpi ostaisin alkuperäinen tai tarvike bensapumppu? En halua ostaa kallista...
Mitä te suosittelette?

Tutkin jo netistä Pierburgista ja Mikuni yms.. hmmm vaikea valinta.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Alkuperäiseen uudet kärjet kolmellakympillä ja matka jatkuu seuraavat 30-50tkm. Jo vähän enemmän sijoittaa niin pumpun vaihto nykyaikaiseen sähköiseen on järkevämpi vaihtoehto.
Kylätason kurapyöräilijä.
Totti
Pyörä: Tenere 700
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Totti »

Ja jos haluaa niin voihan samalla tehdä joko relevirityksen tai juottaa diodin että kipinöinti loppuu.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
SavoSusi

Koheltaja kirjoitti:Alkuperäiseen uudet kärjet kolmellakympillä ja matka jatkuu seuraavat 30-50tkm. Jo vähän enemmän sijoittaa niin pumpun vaihto nykyaikaiseen sähköiseen on järkevämpi vaihtoehto.

Mä sain tänään kärjet Stormilta ja Vaihdoin heti kärjen pumpussa. kokeilen toimiiko se kun laitan ylihuomenna se mopoon. Onneksi mä laitoin "huoltovihko" muistiin aiemmin ja nyt tarkistin milloin viimeksi kärjen vaihto, Ihmettelin laskea kuinka viimeksi 4 vuotta sitten kärjet vaihdettu ja ajettu yhteensä noin 17000 km välissä pumpun kärjestä??! :shock:
Totti
Viesti:

Pumppu kärsii kaikkein eniten silloin kun bensa loppuu, silloin se hakkaa kuin kalkkarokäärme. Kannattaa kääntää varatankille aikaisemmin.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

T Koponen
Pyörä: BMW R 1150 GS

Viesti Kirjoittaja T Koponen »

Mites tämä navigaattorin johto kannattaa kytkeä? Yksinkertaisia ohjeita... :) Onko se virtalukolta lähteviin johtoihin vai valon johtoihin? Pitäisi saada sillä tavalla että virta sammuu navista ilman johtoja että tarvii repiä irti!
Liitteet
20170622_125139 (500x375).jpg
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa

EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
SavoSusi

Totti kirjoitti:Pumppu kärsii kaikkein eniten silloin kun bensa loppuu, silloin se hakkaa kuin kalkkarokäärme. Kannattaa kääntää varatankille aikaisemmin.

En tiennyt tästä jutusta, nyt hyvä tietää. :)
sim
Pyörä: Tenere 709WR/XRV750

Viesti Kirjoittaja sim »

Juice kirjoitti:Vähän katsellut tuollaista RD07 mallia, mutta budjettiin soveltuvilla laitteilla on ajettu n. 95tkm tai yli 100tkm. Kannattava ostos? Jos bensapumppu on korjattu ja vetoakselin boorit on ehjät, mitä muuta pitäisi katsella? Ehkä pari tonnia tulee per kausi ajoa, mutta senverran paljon asvaltilla kuitenkin että tuollaisella olisi ehkä mukavampi ajaa siellä kuin katteettomalla pyörällä.

Jälleenmyyntiarvohan tuolla on jo aika olematon kun mennään yli sadan tonnin, mutta parin kolmen tonnin vehkeissä ei niin hirveästi haittaa.
Tein omaani kone remontin 100tkm. Ainut mitä piti vaihtaa oli tiivisteet kannen kopassa koska minä itse rikoin ne, toki aika on saattanut auttaa. Ja sitten yksi venttiilivarren kumi oli irti, jonka takia se kulutti vähän öljyä. Sylinterissä oli kuulemma hoonausjäljet näkyvilla eikä kulumia näkynyt, nokkaketjut oli kulunu muistaaksen 5-5.5mm kun vaihtoraja on muistaakseni 6. Eli kyllä se kestää kun kuuntelee ja vaihtaa osia ajoissa
Totti
Viesti:

T Koponen kirjoitti:Mites tämä navigaattorin johto kannattaa kytkeä? Yksinkertaisia ohjeita... :) Onko se virtalukolta lähteviin johtoihin vai valon johtoihin? Pitäisi saada sillä tavalla että virta sammuu navista ilman johtoja että tarvii repiä irti!
En kytkisi suoraan pyörän sähköihin vaan tekisin relekytkennän omalla sulakkeella, herätevirta vaikka parkeilta.

-Henkka
Pyörä: XRV 750 1996

Viesti Kirjoittaja -Henkka »

Kuuluuko etuhammasrattaasa olla klappia? Akseli ei tuntuis äkkiseltään väljältä mutta hammasrattaassa on reilu välys booreihin? Ja toisekseen, sieltä tipahti joku peltinen lipare josta ohjekirja ei ainakaan tiedä mitään. Liekköhän kuulunut tuonne alunperinkään?
HeceR
Pyörä: AT -93, XX -97

Viesti Kirjoittaja HeceR »

-Henkka kirjoitti:Kuuluuko etuhammasrattaasa olla klappia? Akseli ei tuntuis äkkiseltään väljältä mutta hammasrattaassa on reilu välys booreihin? Ja toisekseen, sieltä tipahti joku peltinen lipare josta ohjekirja ei ainakaan tiedä mitään. Liekköhän kuulunut tuonne alunperinkään?
Paljonhan tuosta on kuullut puhetta, mutta en osaa sanoa millainen välys on ok.

Kaikkialla puhutaan, että pitäisi käyttää originaalia eturatasta. Mistähän semmoisen saisi edes jokseenkin järkevään hintaan?
tekes
Pyörä: T7

Viesti Kirjoittaja tekes »

Itse tilasin etuhammasrattaita Ruggedroads.co.uk:sta muiden osien lisäksi.

Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla
Vastaa Viestiin