R1200GS advendure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Kimble
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 12:05 pm
Paikkakunta: Turku/Paattinen

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Itselleni tuli vaihdettua 1200 ST BMW 1200 GSA:han juhannuksen tietämissä ja heti 600 km ajon jälkeen törmäilin peuran kanssa ja pyörä yli kuukauden pois ajosta mutta nyt on takana 5000 km ja kulkee hyvin.
GSA ssani on ajotietokone ja sumarit lisänä ja joku nimesikin sen parkkipaikalla taisteluhelikopterin näköiseksi.

Pyörästä on pelkkää positiivista sanottavaa, Tankilliset riittää 550 -650 km ja iso plexi kuittaa pyörteet ja kypärämelun, ajoasento loistava (ryhdikäs ja tilava) ja fiilikset aina ihan katossa kun lähtee tielle. Itse olen 180 cm ja varpaat + päkiät ulottuu maahan mikä riittää. Alla olevat Michelin Anakeet eivät ole parhaat mahdolliset sorateille ja katselenkin seuraavaksi rengassarjaksi hiukan karheempaa pintaa.
Nyt se on tutkittavana alusta alkaen esiintyneen ohjaustangon lievän "vapinan" vuoksi (omat rengaspaine/jousituskokeilut eivät auttaneet).
Olen ajanut Mp:llä noin 30 vuotta ja nyt tuntuu että vihdoin se oikea peli alla. Suosittelen lämpimästi.

Vaihdellaan GS/GSA kokemuksia ja hyvässä ja pahassa kun niitä eteen tulee.
TTA
Viestit: 1566
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

njurmi kirjoitti:paripäivää sitten vaihdin kattiputken katittomaan ,tuli sopivan muhkeat äänet.seuraavaksi vois ruuvata ruiskunsäätöyksikön ja paremman pohjapanssarin.
Onko Adventuressa katti äänenvaimentimessa? Perus R1200GS:ssä se on kytkimen alapuolella putkien yhtymäkohdassa.

Kimble, mikä ihme tuo ajotietokone on?

Aika huonoa mainosta on Bemarille kun tehdään muka loistava servoavusteinen jarrusysteemi ja nyt ollaankin siitä luovuttu. Moni moittii tuota servojarrua ja jonkun lehden toimittaja oli kaatunutkin mukamas jarrun vuoksi kun oli alamäkeen käännyttäessä "yllättynyt" jarrun viiveestä. Veikkaan että yllätys tuli kun jarru tarraskin välittömästi kiinni ja sitten vietiin. Tiedän että on parempiakin jarruja tuntumaltaan kuin servoabsit mutta en usko että kauheasti tehokkaampia enää löytyy. GS:llä jarruttamiseen riittää yksi sormi. Hätätilanteessa käytän kahta. En ikinä kaikkia neljää. Mitään suurta viivettä en ole jarruissa huomannut.

Integraalisysteemi on kyllä arseesta. Ärsyttävää kun ei voi polttaa kumia ;) Ihmettelen miksi joku on integraalijarrun edes keksinyt. Miksi? Eikös mopo ole laite jota pitää opetella ajamaan ja jos ei osaa niin sitten kaatuu. Kaikkein pelottavimmat keksinnöt on olleet Hondan integraali jossa jalkajarru käskytti myös etujarrua!!!

Myös tuo abs jakaa mielipiteitä. Itsekään en joka soratiepätkälle muista kytkeä absia pois ja pari kertaa on meinattu mennä mutkassa ojaan kun ei olekaan saanut kuulalaakerisoralla pyörää pysähtymään. Soralla jarrutusmatkassa on valtava ero kun ottaa absit pois ja vetäisee takapyörän lukkoon etujarrulla jarruttamisen lisäksi. Toisaalta mm. tuolla keski/itäeuroopassa on paljon todella liukasta asfalttia ja varsinkin sateella. Viime kesänä lähti satasen vauhdista kakspyöräluisuun ihan suoralla tiellä ja ikinä ei oo ollu yhtä pahaa tilannetta päällä. Pelottaa vieläkin mitä olis voinu käydä. Kaks päällä ja reissukamat lisäksi. Tuollaisessa sadekelissä absit on loistava keksintö. Oon testannukin niitä ihan tarkoituksella vetämällä sateella täysjarrutuksia.

Jos Adventure olis tullu jo 2005 niin olisin ostanu sen. Toisaalta olis varmaan menny hermot porukalla matkaillessa kun joka 300 kilsan välein olis joutunu pysähtelemään kun kaverit tankkaa :D
bemAri
Viestit: 305
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 9:52 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Ulkomaisissa foormeissa on kyllästymiseen saakka puitu servo, tai ei servoa paremmuutta. Molemmilla olen jonkin verran ajanut, servolliset tuntuvat ensikertaa ajavalle äkäisiltä, mutta varmaan niihin tottuu. Uudet servottomat jarrut toimivat pehmeämmin, tarvittava voima on progressiivisempi. Hidastuvuus riittää kummallakin, hiekalla ajan mieluummin näillä uusilla.
Ajotietokone on samantapainen kuin autoissa, näyttöön saa valittua keskinopeuden, pitkällekkö bensa riittää-näytön, ulkolämpötilan, tai kellon.
Adventuren korkeampi istumakorkeus tulee käsittääkseni juuri tuosta pidemmästä joustovarasta. Satula näyttää erilaiselta, mutta en tiedä onko korkeudessa eroa.
njurmi
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:41 pm
Paikkakunta: kauhava

Viesti Kirjoittaja njurmi »

TTA kirjoitti: Onko Adventuressa katti äänenvaimentimessa? Perus R1200GS:ssä se on kytkimen alapuolella putkien yhtymäkohdassa.

kyllä se sielä kytkimen alla on .vaihdoin kattiputken en äänenvaimenninta.
Kimble
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 12:05 pm
Paikkakunta: Turku/Paattinen

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Niin ja ajotietokoneessa on lisäksi automaattinen moottoriöljyn pinnan tarkastus eli esim liikennevaloissa pyörä vapaalle ja tyhjäkäynnillä niin muutaman sekunnin päästä tietokone ilmoittaa ok tai .check.
Nämä varusteet oli pyörässäni ostaessani sen suoraan "hyllyltä" kun en malttanut odottaa tehtaan toimitusaikaa. Kyllä ne toisaalta on ihan mukavia lisukkeita olemassa.

Korkeusero tulee tosiaankin joustoista muuten rungoiltaan samat paitsi GSA:n vahvempi apurunko.
Ennakkoasenteet servojarruista karisivat edellisen ST Bemarini kanssa. Pienen totuttelun jälkeen oli mukava pysäyttää pyörä pelkällä etusormella.
ABS-oli uusi tuttavuus ST:ssä jota ei edellisissä pyörissä ollut. Mihinkään hankalaan tilanteeseen en sen kanssa joutunut mutta sen olemassaolo kyllä rauhoittaa. Onneksi sen saa sorille kytkettyä pois.
Avatar
karkka
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 5:34 pm
Pyörä: R1250GSA/F650GS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja karkka »

Nyt tuli sitten ilta testattua tavallista gs:ää soralla ja asvaltilla.Aikalailla makean tuntuinen peli.Taitaa talvi tuntua tämän iltaisten komemusten jälkeen vähintään 2 kuukautta pitenmältä :lol: .Täytynee ruveta kilpailuttaan kauppiaita adventure mallista.Onkohan bemarilla ollut yleensä mitään "talvi kamppanjoita"?Asia joka arvelutti oli onko adventure malli liian korkea päivittäis käytössä esim. työmatkoilla ja kapunkiajossa tälläiselle 180cm:lle.tTavalisessa gs:ssä jalat ylti ainakin hyvin maahan ja kuvittelin siihen sen 5 cm lisää niin uskoisin, että ei tule ongelmia tai sitten pitää lähteä kasvatuslaitokseen.
Kimble
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 12:05 pm
Paikkakunta: Turku/Paattinen

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Olen 180 cm ja ongelmia ei ole ollut jokapäiväisessä ajossa. Pyörä pysyy hyvin käsissä kaupungilla kurvaillessa.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2620
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Pyörä siis tuntuu aluksi isolta ja korkealta (joku viittasi eiffeltorniin), mutta tuossa on painopiste melko matalalla ja tästä johtuen ajaminen on helppoa.
Avatar
karkka
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 5:34 pm
Pyörä: R1250GSA/F650GS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja karkka »

Tuossa aamupäivällä kun palautteli gs takaisin koe ajosta niin huomasin, että matka kotoa kaupunkiin muuttui yli 3 kertaa pitenmäksi :D
Avatar
anselmi
Viestit: 9
Liittynyt: La Syys 23, 2006 9:10 pm
Pyörä: GS 1200 Adventure, Suzuki GT 750
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja anselmi »

Tällä aiheen kimpussa kun näytää olevan on GS miehiä niin varmaan on kokemusta myös renkaista.
Mulla on alla ensiasennus Anakeet ja ajettu 8700 km ja minä moitin renkaiden uraherkkyyttä. Kun ajaa paksumman maalatun suojatieviivankin yli niin sekin tuntuu persuksissa.
Onkos kellään ollut Touranceja ja Anakeeta GS:n alla että vois kertoa kokemuksia :o
Anselmi
Juro
Viestit: 155
Liittynyt: Ke Touko 31, 2006 2:13 pm
Pyörä: KTM 690R, Rocket
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Juro »

Takana ollut tourance nyt jonkun 6..8 tkm. En muista tarkkaan milloin vaihdoin sen. alkuunsa tuntui ihan hyvältä mutta nyt tuntuu pienetkin tien maalaukset luiruiluna, samoin pikiteillä on perä ruvennyt lipsumaan mutkissa (onkohan vauhdit nousseet syksyä kohti?). Pintaa on vielä jäljellä. hiekallahan se on liukas. Täytyy tarkistaa ilmanpaine, jos sen lisääminen auttaisi uraherkkyyteen.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2620
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Itse ajelin Anakeilla 12tkm. Noilla olisi vielä päässyt pitemmällekkin, mutta tuli Suomen reissu eteen, joten alle meni Tourancet.

Itse pidin Anakeita asfaltilla parempina kuin touranceja. Jotenkin vain luotettavamman oloiset. Tourancet on olleet alla nyt saman 12tkm ja kyllä noilla vielä useampi tuhat km menee.
TTA
Viestit: 1566
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itse olen päinvastaista mieltä. Tourancet Analkeitä paremmat. Mut pitää muistaa aina tää renkaiden vertailu joka tapahtuu useimmiten loppuunajetun vanhan renkaan ja pakasta revityn uuden renkaan välillä. Ja erohan tuolloin on jo samanmerkkisillä renkaillakin valtava.

Anakeet tuntu kuitenkin kurvissa melko liukkailta asfaltilla. Siis ihan kuivallakin asfaltilla ei oikein uskaltanu kanttailla. Tourancen kumi tuntuu jo ihan sormella pehmeämmältä.
Renkailla on nyt ajettu noin 12 tonnia ja pintaa on vielä jäljellä. Kanttailu vain ei oo enää kovin jouhevaa vaan pyörää pitää joko pitää melko pystyssä tai sitten kantata reilusti. Jos jää siihen välimaastoon niin olo on melko hutera. Takanen kun on kulunut jostain syystä keskeltä enemmän kuin reunoista :/
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2620
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Jepulis, renkaista on varmaan yhtä monta mielipidettä kuin on käyttäjiäkin.
Omat kommentit perustuivat keskieurooppalaiseen routimattomaan asfalttiin ja hiusneulojen ajamiseen alpeilla.

Soralla ajamisesta noilla Anakeilla en osaa sanoa mitään :cry: :x :(
Kimble
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 12:05 pm
Paikkakunta: Turku/Paattinen

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Nyt se on tutkittavana alusta alkaen esiintyneen ohjaustangon lievän "vapinan" vuoksi (omat rengaspaine/jousituskokeilut eivät auttaneet).

Vika löyti, tehtaan laatutarkastuksesta läpi päässyt pieni "ura"renkaan sisäreunan ja vanteen yhtymäkohdassa (ilmapuolella). Ilma pysyi sisällä mutta rengas ei istunut kumminkaaan 100 % vanteelle.
Kiitos TR-Pyötälle sitkeästä salapoliisitoiminnasta.
Vastaa Viestiin