R1200GS
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- tertsu
- Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07
Re: R1200GS
Tulipa päivitettyä venttiilikoneiston työntötangot uuden mallisiin -04 mallin gessusta.
Oire semmoinen, että kuumalla kelillä kone naputti ja ilmeisesti noista vanhanmallin tangoista pääsee lämpölaajenemisen seurauksena niiden päässä oleva pallo liikkumaan ja se aiheuttaa naputuksen. Tuossa hyvä video jossa homma selitetään: https://www.youtube.com/watch?v=pRXeaequvzk
Vaihtotyö onnistui venttiilikoneistoa irrottamatta ja tankojen hinta ~130€ / 4kpl (Osanumero 11 31 7 688 631)
Kuvassa vanhan ja uuden mallin työntötangot. Vanha versio ylempänä.
Oire semmoinen, että kuumalla kelillä kone naputti ja ilmeisesti noista vanhanmallin tangoista pääsee lämpölaajenemisen seurauksena niiden päässä oleva pallo liikkumaan ja se aiheuttaa naputuksen. Tuossa hyvä video jossa homma selitetään: https://www.youtube.com/watch?v=pRXeaequvzk
Vaihtotyö onnistui venttiilikoneistoa irrottamatta ja tankojen hinta ~130€ / 4kpl (Osanumero 11 31 7 688 631)
Kura lentää...
Raudat on hyvät ja siistitkin. Mun pyörä ja nuo raudat vaan eivät sovi yhteen. Muuten täysin sopivat mutta pohjapanssari on minulla erilainen. Minulla ei ole lainkaan sellaisia kumitolppia jotka näiden rautojen kiinnitystarpeissa on. Tai sitten en vaan ymmärrä jotain. Maksoin noista satkun toimitettuna, sain siis myyjän toimittamaan ne koska hakumatkaa olisi ollut reilusti. Tämä ei ole syytös myyjää kohtaan, hän ei ole väittänytkään että nuo sopisivat pyörääni. Olin itsekin siinä uskossa että menevät aivan heittämällä paikalleen. Nyt ne ovat siis joutilaina ja jos joku tarvitsee...piston kirjoitti:Minulla olisi joutilaana SW-Motechin rautojen vanhempi malli. Vanhempi malli siis alapäästään kiinnittyy myös pohjapanssariin. Purin pois kun kaiketi tärinästä tai jostain muusta syystä johtuen repi ne kumitolpat poikki pohjapanssarin kiinnityksestä.TLi kirjoitti:-08 normi Gessu, mistä sopuhintaan kaatumaraudat? Ajo on tiepainotteista, pusikoissa rymyämistä en harrasta. Rautojen tulisi suojata sylinterit mahdollisilta hidasvauhtisista kippauksista. Jos jollain on joutilaat niin olen kiinnostunut. Entä mistä madalletut jalkatapit kustannustehokkaasti tilaten?
Tässä kuva omasta moposta kun ne vielä olivat kiinni. Oma Gessu vuosimallia -05, kaiketi käy tuohon uudempaankin?
Jos kelpaa, niin viidellä kympillä saa käydä noutamassa. En postittele tai toimita muillakaan tavoilla, ainoastaan nouto.
Edit: Raudat kelpasivat TLi:lle.
On siinä toimituskulut olleet kohtuuttomat 50€ vaikka ei nuo vieläkään ole pahan hintaiset jos on siistit. Minuakin kiinnostaisi mutta ei passaa HP2kkoseen.
Weteraani kurapyöräilijä
Itse tarjosin noita kuluja, bensa olis maksanut saman verran ja aikaakin olisi mennyt. Luulin tekeväni ok kaupat mutta sattuuhan näitä 
No voi hitsi, luulin minäkin että ne olisivat istuneet myös uudempaan Gessuun. Täällä kuvat 05 ja 08 pohjapanssarin piirustuksiin ja äkkiseltään näyttäisivät ainakin itse pohjapanssarit samanlaisilta kiinnitysruuvien paikkoineen. Kiinnitystapa koneen pohjaan noissa vaan taitaa olla erilainen. Tuolla aiemmin linkittämässäni kuvassa olevat kilkkeet eivät kuulu asennustarvikkeisiin, jäivät vaan siihen purettuani ne pois omasta pyörästä. Tai no, ruuvit joissa noi mun jämät on kiinni kuuluvat asennustarvikkeisiin.TLi kirjoitti:Mun pyörä ja nuo raudat vaan eivät sovi yhteen. Muuten täysin sopivat mutta pohjapanssari on minulla erilainen. Minulla ei ole lainkaan sellaisia kumitolppia jotka näiden rautojen kiinnitystarpeissa on. Tai sitten en vaan ymmärrä jotain.
Tässä kuvassa näkyvä alapoikittaistuki tulee pohjapanssarin alle siten, että ruuvit 2 ja 3 (tässä kuvassa) irroitetaan ensin ja sitten tuo alapoikittaistuki kiinnitetään pohjapanssariin niillä mukaan laittamillani ruuveilla (jotka olivat siis kiinni niissä mun paikalleen jättämissä vermeissä).
En tiedä auttoiko tämä tuohon "Tai sitten en vaan ymmärrä jotain" kohtaan, mutta toivotaan niin.
Kaikesta huolimatta hyvää Vappua!
Saattoi vaikka vähän auttaakin. Katselen paremmalla ajalla uudestaan tuota asennusta. Nuo pohjapanssarin kumihärpäkkeet vähän aiheutti hämmennystä.
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Kauanko meni aikaa tuohon hommaan?tertsu kirjoitti:Tulipa päivitettyä venttiilikoneiston työntötangot uuden mallisiin -04 mallin gessusta.
Löysäsitkö koneiston vai millä konstilla nuo vaihdoit?
- tertsu
Sylinterien kopat ja muutama pultti auki, että saa keinuvivun kouraan. Sen jälkeen työntanko lähtee ihan käsin nyppäsemällä irti siitä kupista ja sitten vaan uusi kevyesti painamalla paikalleen. Uusien tankojen asennusten jälkeen keinuvipujen ja venttiilien välysten säätö ja romut kasaan. Olisko parintunnin homma kun huolella tekee.Marko Hemmilä kirjoitti: Löysäsitkö koneiston vai millä konstilla nuo vaihdoit?
Kura lentää...
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Hiljenikö kone? Veikkaan että kyllätertsu kirjoitti:Sylinterien kopat ja muutama pultti auki, että saa keinuvivun kouraan. Sen jälkeen työntanko lähtee ihan käsin nyppäsemällä irti siitä kupista ja sitten vaan uusi kevyesti painamalla paikalleen. Uusien tankojen asennusten jälkeen keinuvipujen ja venttiilien välysten säätö ja romut kasaan. Olisko parintunnin homma kun huolella tekee.Marko Hemmilä kirjoitti: Löysäsitkö koneiston vai millä konstilla nuo vaihdoit?
- tertsu
Tuo naputus kuului ainoastaan kone kuumana ja kaupunkinopeuksissa, mutta ei ole tosiaan naputellut enää tuon remontin jälkeen. Muuten kone käy sievästi kun betonimylly 
Oliko Markolla samanlaista vi... ööh ominaisuutta vähän enempi ajetussa gessussa?
Oliko Markolla samanlaista vi... ööh ominaisuutta vähän enempi ajetussa gessussa?
Kura lentää...
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Kyllähän se kuulostaa melkoiseltatertsu kirjoitti:Tuo naputus kuului ainoastaan kone kuumana ja kaupunkinopeuksissa, mutta ei ole tosiaan naputellut enää tuon remontin jälkeen. Muuten kone käy sievästi kun betonimylly
Oletkos muuten katsonut että sulla on vasemmalla puolella kiristimenä uusi versio? (Vanha on 17mm kannalla, uusi 15mm kannalla).
Tässä parhaillaan odottelen vaihtokonetta Hollannista. Talven aikana ajatuksena aukaista kone ja katsella että missä kunnossa se on noiden kilometrien jälkeen. Jos on ok kunnossa niin todennäköisesti teen kunnon remontin sille (laakerit yms) ja heitän jälleen paikalleen
-
pärnäkivi
- Pyörä: Triumph Tiger 800
Sanokaapa Gessu-miehet, mikä vuosimalli (viimeisiä ilmajäähdytteisiä) oisi semmoinen, jossa oleellisimmat tyyppiv.. -ominaisuudet olisi korjattu? Oma oletukseni nettilukemisen pohjalta oisi 2009? Velimies (Nimim. "tunturisport") osti sen v. 2012 Rally-version, jossa komeasti puna-valko-sini -väritys perinnehenkeen. Onnea Markolle projektiin; fb:ssä olen tiukasti seurannut seikkailuasi 
Pitkiä Vetoja!
kokemusta-08:sta .
plussat: mukava pyörä ajaa,hyvät jarrut, pieni kulutus, luistonesto
miinukset: polttoaineanturi, peränlaakeri ja ESA: toiminta
2009 on viimeinen jossa venttiilinsäätö on ruuvisäätöinen. 2010 tuli DOHC http://www.dualsportafrica.com/BMWR1200GSAdventure.htm
plussat: mukava pyörä ajaa,hyvät jarrut, pieni kulutus, luistonesto
miinukset: polttoaineanturi, peränlaakeri ja ESA: toiminta
2009 on viimeinen jossa venttiilinsäätö on ruuvisäätöinen. 2010 tuli DOHC http://www.dualsportafrica.com/BMWR1200GSAdventure.htm
-
GSR600
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Itsellä 2009 jolla olen ajanut 50 tkm. Toiminut ainakin toistaiseksi moitteetta.pärnäkivi kirjoitti:Sanokaapa Gessu-miehet, mikä vuosimalli (viimeisiä ilmajäähdytteisiä) oisi semmoinen, jossa oleellisimmat tyyppiv.. -ominaisuudet olisi korjattu? Oma oletukseni nettilukemisen pohjalta oisi 2009? Velimies (Nimim. "tunturisport") osti sen v. 2012 Rally-version, jossa komeasti puna-valko-sini -väritys perinnehenkeen. Onnea Markolle projektiin; fb:ssä olen tiukasti seurannut seikkailuasi
Edes bensa anturin liuska ei ole oikutellut.
Kävin viime viikolla Heinolla Tampereella koeajopäivillä.
Vaihturi rivistössä oli R 1200 GS 2011 jolla ajettu 154 000 km.
Istuimella oli tulostettuna huoltodokumentit jokaisesta huollosta, renkaanvaihdosta ym.
Mikäli lista sisälsi kaikki mitä pyörälle on tehty, oli 154 000km mennyt kutakuinkin
ilman vikoja. Silmiini ei osunut kulutusosien lisäksi muuta kuin polttoainepumpun kaulus.
Esim. jarrulevyt oli vaihdettu vasta 150 000 km huollossa.
Venttiilinvälysten tarkastuksistakin oli selvitty yleensä ilman säätöpaloja eli pelkällä tarkastuksella eli ei noita 2010 alkaen olevia palasäädöllisiä DOHC malleja kannat sen vuoksi vierastaa.
Todennäköisesti viimeiset ilma/öljyjäähdytteiset R 1200 GS vuosikerrat ovat kaikista huolettomimpia.
Vielä tuosta laturiongelmasta. Remppa mutkistui tällä(kin) kertaa katkenneisiin pultteihin. Kaksi hihnan ylemmän suojamuovin pulttia katkesi lohkoon kiinni ja motivaatio rempan loppuunsaattamiseen sammui muutamaksi viikoksi.
Nyt on kuitenkin ebaysta hommattu laturi (n 120e) paikallaan. Vanha laturi on aika jumissa ja kuorikin siitä on halki. Pieni ongelma on siinä että uusikaan laturi ei lataa. Tätä kirjoittaessa rupesi tosin mietityttämään laitoinkohan laturin pistoketta edes kiinni.
Lisäongelmana huomasin käynnistäessä ettei kytkin irroittanut ollenkaan. Vaikka kytkinkahvan vastus tuntui ihan normaalilta, tarkastin kuitenkin että kytkimen työsylinteri toimi kuten pitääkin. Pikaisen googlettamisen perusteella ei liene kovin yleinen ongelma gessussa. Ladakerholaisilla oli tosin ollut samaa ongelmaa ladojensa kanssa, sieltä ladafoorumilta löytyikin vahvistusta epäilykselleni, että kytkinlevy voi ruostua vauhtipyörään kiinni. Pelkkä startin vääntö ei kuitenkaan riittänyt kytkinlevyä irrottamaan. Ykkösvaihteella mopo käyntiin, baanalle nonstoppina ja pykältämään isompaa vaihdetta. Viitosvaihteella vedättämällä kytkin sitten pamahti irti ja tuntui sen jälkeen pelaavan normaalisti.
Ensi talveksi pitänee etsiä säilytyspaikaksi kuiva sisätila
Nyt on kuitenkin ebaysta hommattu laturi (n 120e) paikallaan. Vanha laturi on aika jumissa ja kuorikin siitä on halki. Pieni ongelma on siinä että uusikaan laturi ei lataa. Tätä kirjoittaessa rupesi tosin mietityttämään laitoinkohan laturin pistoketta edes kiinni.
Lisäongelmana huomasin käynnistäessä ettei kytkin irroittanut ollenkaan. Vaikka kytkinkahvan vastus tuntui ihan normaalilta, tarkastin kuitenkin että kytkimen työsylinteri toimi kuten pitääkin. Pikaisen googlettamisen perusteella ei liene kovin yleinen ongelma gessussa. Ladakerholaisilla oli tosin ollut samaa ongelmaa ladojensa kanssa, sieltä ladafoorumilta löytyikin vahvistusta epäilykselleni, että kytkinlevy voi ruostua vauhtipyörään kiinni. Pelkkä startin vääntö ei kuitenkaan riittänyt kytkinlevyä irrottamaan. Ykkösvaihteella mopo käyntiin, baanalle nonstoppina ja pykältämään isompaa vaihdetta. Viitosvaihteella vedättämällä kytkin sitten pamahti irti ja tuntui sen jälkeen pelaavan normaalisti.
Ensi talveksi pitänee etsiä säilytyspaikaksi kuiva sisätila
"pariisi-new york-lontoo, kyllä suomalainen mies haisee"