fighter82 kirjoitti:Kaikki uudet on jotenkin hölmön näköisiä ja ainoastaan BMW:llä löytyy toi dakar, joka hivelis silmää....
Heh, makuasia, mutta ihan hyvä lähtökohta
fighter82 kirjoitti:mutta millainen se on??? Onhan näitä foorumeja, mut nyt kaipaisin tosimiesten/naisten kommentteja.
Tosimiehet varmaan kommentoivat lisää, mutta minun mielestäni se on ihan hyvä
yleispyörä! Ja nyt puhutaan vm. 2004 BMW GS Dakarista siis.
Mitä tuohon oikeastaan sanoisi - kokemusta ei ole kovin monesta laitteesta joten näkemys on aika subjektiivinen. Pari viikkoa sitten URAA!!!:lla tuli joissain paikoissa havaittua, että sehän on täysi katupyörä. Sitten taas pääosin olin sitä mieltä, että kyllä se minulle on ihan hyvä, vaikka oranssikin on kieltämättä kiinnostava väri...
Kokoisekseen painava (1-pyttyinen 650cc), mutta sitä myöten taas aika jämäkkä.
Alkutuntumalta melko valmis paketti, joka sopii moneen menoon. Hyvä ajaa maantiellä ja sorallakin kulkee, jos kuski osaisi ajaa.
Korkea pleksi ei sovi minun pituiselle (182) kun Rouva on kyydissä: pyörteet heiluttavat päätä. Perus-GS:n matala pleksi auttaa asiaa. Yksin ajettaessa ei ongelmaa ole. Ja ainakin matalalla pleksillä alkuperäinen yläetulokari ilman alalokaria (Dakarissa siis) heittää nykymallissa (2004->) kurat suoraan visiiriä pitkin silmille sateella ajettaessa. Alalokarin asennus Dakariin vaatii erityissovelluksen/-lokarin. Itse asensin Acerbiksen tarvikelokarin alkuperäisen tilalle.
Kahvanlämppärit on kylmäsormiselle loistava juttu. Satula sopii hyvin pitempäänkin ajoon - myös kahdelle. Ajoasento on ryhdikäs. Valot voisivat olla paremmat (tuplavalot tekeillä...). ABS-jarrut tuovat turvallisuuden
tuntua. Alkuperäisvälitykset minun makuun - kaupunkiruuhkiin ja hitaaseen hakkuuaukeamöyrimiseen - liian pitkät. Etupäätä ei saa säädettyä kuin öljyn ja jousien vaihdolla. Takaiskarissa on sentään paluuvaimennuksen säätö ja jopa ajon aikana säädettävä esijännitys.
fighter82 kirjoitti:...eli kannattaako kuitenkin odotella ensi kesään... ennen kuin pääsee ajelemaan??? vai?
Älä odota. Osta heti ja elä
nyt!
fighter82 kirjoitti:Entä pystyykö huoltamaan tarpeentullen tienpäällä, ajetellen esim euroopan kiertämistä???
Öljynvaihtoväli 10 000 km, perushuoltoväli 20 000 km. Kuinka pitkään ajattelit kiertää Euroopassa? Sitä paitsi Manner-Euroopassa BMW on kohtuullisen tunnettu merkki...
Sekin on todettu käytännössä, että kiveen kaadettu, vuotava syyläri korjattiin ruuvimeisselillä ja siirtoleukapihdeillä kenttäolosuhteissa. Toimii edelleen... Pystyy siis jotain huoltamaan matkallakin!
fighter82 kirjoitti:Ja TÄRKEE Mitä eroo on yks ja kaks pyttysellä mallilla käytännössä??? muutakuin ulkonäkö???
EOS, mutta varmaan PALJON? Tuo Rotaxin 1-pyttyinen ei minun mielestäni tärise 1-pyttyiseksi juuri mitään, mutta joku muu on varmaan eri mieltä. 2-pyttyinen käy kuitenkin taatusti tasaisemmin... Ja varmaan suurin ero on koko: 650 vs. 800 cc!
fighter82 kirjoitti:Ja mites kaks päällä...niin ite 192cm ja emäntä noin 160cm
Hyvin pelaa! 182/90+ ja 174/??? sopii hyvin kyytiin, vaikka minulla onkin pitkät jalat (reunimmaiset). Juuri kinttujen pituudesta johtuen on muutoslistalla jalkatappien siirto alemmas/taemmas. Polvet kun ei ajohousuissa (huom!) mahdu "tankissa" oleviin syvennyksiin. Niin, tankkihan on penkin alla ja siinä etukatteiden alla on öljysäiliö, akku ja ilmanputsarikotelo. Ollaan siis ajettu matkaa sivulaukuilla ja takamakkaralla 2-päällä, ja meille on riittänyt vauhtia ja voimaa, muttei onneksi paljon vaaratilanteita. Toki onko voimaa koskaan liikaa?? Mutta
minun mielestäni toimii hyvin 2-päällä.
Lopuksi: bemari on hyvä vaihtoehto - mutta ei suinkaan ainoa.
Onnea pyörän hankintaan!

Taas menossa jonnekin...