Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

WPH
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja WPH »

Jerex kirjoitti: Ma Syys 29, 2025 8:31 am Millaisia kokemuksia on kertynyt uudesta -25 mallisesta tenerestä? Ja jos olis vielä vertailukohtaa vanhempiin, onko vaihtamisen arvoinen?
Vakiomallin takajousitus on Advriderin varaosavertailun mukaan sama kuin -23 vuosimallista eteenpäin, -21 näytti muuttuvan linkun varaosanumero toiseksi.
Ride by wire- myötä saatanee jossain välissä vakionopeudensäädin joko OEM tai tarvike. Esijännityksen säätö keulassa, mahdollisesti päivitetyt vaimennuksen säädöt. Melkein sanoisin että olisi koeajettava huolella ennen kuin lähtisin itse päivittämään omaa -23 mallin pyörää, Rallyyn ehkä 🤔
Avatar
paturi
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2012 7:20 pm
Pyörä: Tenere 700 Rally
Paikkakunta: Nokia

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja paturi »

Moro,

Edellinen -20 mallinen palveli hyvin, mutta olen ollut uuteen Rallyyn erittäin tyytyväinen.

Pyörä on köykäsempi/helpompi käsitellä teknisessä hitaassa ajossa. En tiedä, mikä tämän eron tekee. Onko se painopiste sitten oikeasti alempi vai joku geometriakikka.

Vanhemmassa oli K-tech venttiilisarja edessä ja takana, vieterit kuskin (95kg + ajo- ja reissukamat) mukasesti, mutta vakio Rallyn jousitus pesee sen mukavuudessa silti pohjailematta sellasessa patikossa, mihin tämmösen pyörän kehtaa viedä. Kantaa Moskon kamat myös hyvin.

Tykkään myös vilkun katkasijasta ja siitä, että ABS + Traction Control lähtee pois painamalla ABS nappia ennen liikkeellelähtöä. Absit edelleen pulassa pehmeällä/irtonaisella.

Quick shifter on osoittautunut kivaks, kun koittaa edetä ripeämmin ja vaihteita vekslataan jatkuvasti.

Edellisessä oli Rally penkki erikseen hankittuna ja Rallyn orkkis penkki on ok. Stongakinnon korkeammalla ja seisten ajelu maistuu. Vanhaan laitoin protaper adventuren +30mm. Niin korkea tämä tosin ei ole. Jalkatappeja pudotin 15mm, niinkuin tein vanhassakin (mittaa 187cm).

En rarvitse miedompaa kaasuvastetta, enkä juuri käytä luiston estoa vaikka se kyllä joskus pelastaisi oho-huh tilanteilta. Moottoritiet välttää mieluusti edelleen vaikkakin tuulisuoja ehkä naksun parempi.

Tankin korkki ei tipu maahan tankatessa.

Teho ei ole kait juuri lisääntynyt, mutta riittää sorateillä hullutteluun. Bensaa menee vahaan malliin.

Ajettu on siis tälle kesälle mm. AT ralli, Uraa, KKKK ja Kivetty. Näihin kuljettu myös kinttupolkuja reissukamat päällä. Ja aina vaan maistuu!

Oliko jollain jo tieto mitkä on vakiojouset Rallyssä? N/mmKuva

Lähetetty One plussasta Tapatalkilla

Avatar
mek
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mek »

WPH kirjoitti: Ma Syys 29, 2025 6:16 pm Vakiomallin takajousitus on Advriderin varaosavertailun mukaan sama kuin -23 vuosimallista eteenpäin, -21 näytti muuttuvan linkun varaosanumero toiseksi.
Ride by wire- myötä saatanee jossain välissä vakionopeudensäädin joko OEM tai tarvike. Esijännityksen säätö keulassa, mahdollisesti päivitetyt vaimennuksen säädöt. Melkein sanoisin että olisi koeajettava huolella ennen kuin lähtisin itse päivittämään omaa -23 mallin pyörää, Rallyyn ehkä 🤔
2025 Tenereenkin saa Cruisen jo molemmilta tarvikevalmistajilta.
https://veridiancruise.com/product/yamaha-tenere-700/
https://mccruise.com/product/cruise-con ... -2025-tbw/
RoyalBluez
Viestit: 44
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja RoyalBluez »

paturi kirjoitti: Ma Syys 29, 2025 7:46 pm Pyörä on köykäsempi/helpompi käsitellä teknisessä hitaassa ajossa. En tiedä, mikä tämän eron tekee. Onko se painopiste sitten oikeasti alempi vai joku geometriakikka.
Voisiko olla kaikkien niiden muutoksien summa, jota tuossa uudessa on, ei pelkästään mikään yksittäinen juttu. Solakampi geometria jalkojen välissä voi vaikuttaa jo merkittävästi, kuten myös se miten jousitus toimii hitaassa vauhdissa. Ja sitten ihan vaan se ajoasento..

Itse koeajoin pikaisesti 2025-mallia (Low-versio), muttei tuo lyhyt kokemus varsinaisesti ollut niin merkittävä omalla kohdallani, että olisin päätynyt hankkimaan 2025-mallin pakasta vedetyn ylivuotisen 2024-perusmallin sijasta. Rallyn saatavuus kun on mitä on niin valinta oli sitäkin helpompi.

Vilkun keinukytkin toki oli mukavampi käyttää, mutta se "Explore"-ajomoodi oli kyllä lähinnä kuriositeetti. Onneksi tuli huomattua koeajolla suhteellisen ajoissa vaihtaa Sport-asetukseen, sillä ensimmäinen ajokosketus Tenereen oli koitua melkoiseksi pettymykseksi.
Yamaha Tenere 700 2024

EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
STN
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: T7. Tunturi Start

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja STN »

paturi kirjoitti: Ma Syys 29, 2025 7:46 pm

Pyörä on köykäsempi/helpompi käsitellä teknisessä hitaassa ajossa. En tiedä, mikä tämän eron tekee. Onko se painopiste sitten oikeasti alempi vai joku geometriakikka.



Lähetetty One plussasta Tapatalkilla
Itellä 2022 T7 ja entinen 2011 660 tennari, on huomattava ero miten helpompi vanhempi tennari oli viedä hitaassa ja teknisemmässä maastossa verrattuna tuohon nykyiseen, vaikka painoero ei mikään iso ole. Itsekkin jo pappamallia niin en tuota kriittiseksi laske, ei tule enää niin kontattua mopon kanssa. Ovat vissiin saaneet palautetta ja asialle tehty jotain. Hyvä niin.

STN
RoyalBluez
Viestit: 44
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja RoyalBluez »

Takajousesta, edelleen... Pyöränä perus-Tenere 2024.

Kuski kamoineen 100-102 kg. Kaatumaraudat + muut kilkkeet 10kg. Eli noin 110kg yhteispainolla päädyttäisiin OTR/Tractive/Rallyraid-jousella 95 N/mm luokkaan.

Koska isompien matkakamppeiden kanssa ei ole tarkoitus - ainakaan alustavasti - ajella mitään kovin rehvakasta maastoilua, niin lienee sopivaa ainakin napsun löysempi jousi ottaa, jolloin päätyisi 90 N/mm:iin.

Oma ajo siis pääosin soratietä + pienempää huonokuntoisempaa metsätietä. Jotakin enduropolun tapaista satunnaisesti, hyvin kevyellä tavaramäärällä. Onko raati sitä mieltä että 90 N/mm on vielä liian tymäkkä jousi näille suunnitelmille, ja pitäisi katsella 85 N/mm jousta ennemmin? Tavoitteena olisi kuitenkin päästä mahdollisimman pienellä preload-asetuksella oikeisiin sageihin.
Yamaha Tenere 700 2024

EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
Koheltaja
Viestit: 8137
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ota suosiolla 90n jousi, toimii paremmin kun 85n noilla painoilla.
Kylätason kurapyöräilijä.
RoyalBluez
Viestit: 44
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja RoyalBluez »

Oliko kellääni mitään tietoa Rally Raidin jousen kanssa käytettävien sovitekaulusten mitoista? Jousen ylä- ja alapäähän tulevat renkaat ovat hieman eri kokoa, yläpään kauluksessa pienempi ja alapään kauluksessa isompi sisämitta.
Yamaha Tenere 700 2024

EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
WPH
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja WPH »

Talviseisonnan aikana selviäisi jos ei ole kiire. Ostin keväällä ko. jousen kun sitä sattui olemaan Really Raidilla hyllyssä.
RoyalBluez
Viestit: 44
Liittynyt: Su Kesä 10, 2018 10:27 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja RoyalBluez »

WPH kirjoitti: To Loka 09, 2025 6:36 am Talviseisonnan aikana selviäisi jos ei ole kiire. Ostin keväällä ko. jousen kun sitä sattui olemaan Really Raidilla hyllyssä.
Kiire ei mitenkään ääretön, talviaikaan pitäisi alusta saada jonkinlaiseen kuntoon. Rally Raidilla ei ole jousta nyt hyllyssä, niin siksi kaulusten koko kiinnostaa, josko sellaiset saisi tekaistua tarpeen vaatiessa.
Yamaha Tenere 700 2024

EX:Husqvarna FE 250 2019, KTM 690 Enduro R 2012, Husaberg FE 390 2010, Kawasaki KMX 125 1986
Justi
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Maalis 30, 2012 12:49 pm
Pyörä: XT 1200 ZE Ténéré
Paikkakunta: Kajaani

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Justi »

No nyt tuli odotettuja ominaisuuksia mm. vakionopeudensäädin

https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/motor ... raid-2026/
sim
Viestit: 275
Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Pyörä: Tenere 709WR/XRV750
Paikkakunta: Helsinki/Kainuu

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja sim »

Voisiko joku tiivistää tähän parhaat vinkit.

2002 WR malli on itsellä, jousitus on nyt kunnossa ( tai jo helmiä sialla , se toimii ihan hyvin)

jos haluais "vähällä" viilata paremmaksi.

itseä ottaa päähän se että aina pitää laittaa takapään absi pois päältä ( tähän lötyy joku mokkula)
takajarru tuntuma on huono ( joku camel osa se oli )
itse olen miettiny että isommat halkaisia/pehmemmät gripit ( mutta oxfordin paikalla olevat toimii hyvin, ja ne oxfordin isommat mitä on jo kaapissa on aika kovat), entä onko hajua mitkä vivut vois laitta kun vaikka kädet on lapiot niin ois mukava saada vähän lähemmäs vivut, vai suoraan alibabsta / temusta ?

ja sitte tehoa tehoa, mutta voiko sen alottaa nii nettä ei tartteis vaihtaa putkia ja pönttöä kun ne toimii , eli toisin sanottuna saako jollain pienellä ilmanotto modilla ( ilman uusiksi säätämistä mitään iloa ) jotain ? kun toi on nyt sopivan hiljanen tänne helsinkiin ihmisten ilmoille, ei vedä liikaa huomiota. Vai suoraan jonnekkin säätöön. Se ois mukava pitää pitkälti lain ja säädösten mukasena ja sellasena ettei vedä litraa enempää satasella kuten edellisen kanssa kävi ( tai no, saihan sen juomaan jopa vähemmän mutta kaasua on mukava vääntää )

ja sitten tuolista mielipiteita ja tekijöitä tiedossa , ajatuksena on nostaa 2-4cm että polvi kulma ois parempi ja pää puhtaassa ilmassa mutta kuka tekis tai mitä niin on auki. ja vinkkiä paremmista peileistä , ne taitaa olla pahimmat turbulenssin tekijät nyt
Koheltaja
Viestit: 8137
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pakopuoli noissa ahdistaa. Vakiovaimennin ohuella laikalla saumoista auki, väliseinissä on yhdet putket ja laittaa toiset niiden kaveriksi, ulostuloputki vaihdetaan saman pituiseen ja muotoiseen 40mm putkeen, hitsataan vaimennin tigillä kasaan ja maalataan 600 lämpömaalilla. Lopputuloksena on vakiovaimennin missä äänet muuttui matalammaksi mutta ei juurikaan kovemmaksi, alavääntö lisääntyi joka antaa käyttöaluetta ja voimantunnetta lisää. Tämän tajusi viimeistää siinä vaiheessa kun laitoin kokeeksi kaverin vakiovaimentiman paikalle, alavääntö on selvästi ohuempi eikä kone sysää samalla tavalla.

Tai sitten vaihtaa vaimentimen ja kuristaa äänet killerillä vakion tasolle = yhtä tuhnu kun vakiovaimennin.

Imupuolella kokeilin hengittävämpiä tötteröitä mutta imuäänet kasvoi enemmän kun moottorin ajotuntuma. Lopulta lyhensin vakio snorkkelin kotelon sisäpuolelta ja pysyttelin oem ilmansuodattimessa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Totti
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

sim kirjoitti: La Loka 25, 2025 11:08 pm
itseä ottaa päähän se että aina pitää laittaa takapään absi pois päältä ( tähän lötyy joku mokkula)
takajarru tuntuma on huono ( joku camel osa se oli )
entä onko hajua mitkä vivut vois laittaa

ja sitte tehoa tehoa, mutta voiko sen alottaa nii nettä ei tartteis vaihtaa putkia ja pönttöä kun ne toimii.
Vai suoraan jonnekkin säätöön. Se ois mukava pitää pitkälti lain ja säädösten mukasena ja sellasena ettei vedä litraa enempää satasella kuten edellisen kanssa kävi ( tai no, saihan sen juomaan jopa vähemmän mutta kaasua on mukava vääntää )

ja vinkkiä paremmista peileistä , ne taitaa olla pahimmat turbulenssin tekijät nyt
ABS vaivaan löytyy apu täältä: https://www.lskelectronics.com/store/Ya ... c173037758
Minulla on tämä dongle ja voin suositella.

Takajarruun Camel Adv tarjoaa apua: https://camel-adv.com/collections/yamah ... rake-pedal
Tämän voi tilata Euroopasta esimerkiksi: https://rally-motor.nl/collections/yamaha-t7-700-tenere
En ole tätä vielä ostanut, mutta varmaan ensi kesäksi tulee laitettua.

Vivuiksi vaikkapa nämä:
https://www.off-the-road.de/en/brake-cl ... kh-kl-t700

Suosittelen vahvasti pyörän säädättämistä ammattilaisella. Muuttuu kaikin puolin huomattavasti parempaan suuntaan. Polttoaineenkulutus nousi hieman, ehkä viisi prosenttia. Eniten harmittaa etten vienyt aikaisemmin.

Peileistä en osaa sanoa juurikaan mitään. Kokeilin Rottweilerin tangonpääpeilejä, eivät olleet minun juttu.
Turbulenssiin peileillä ei ollut vaikutusta. Rallipenkki ja matala pleksi on paras yhdistelmä minulle.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
STN
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: T7. Tunturi Start

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja STN »

sim kirjoitti: La Loka 25, 2025 11:08 pm Voisiko joku tiivistää tähän parhaat vinkit.

2002 WR malli on itsellä, jousitus on nyt kunnossa ( tai jo helmiä sialla , se toimii ihan hyvin)

jos haluais "vähällä" viilata paremmaksi.

itseä ottaa päähän se että aina pitää laittaa takapään absi pois päältä ( tähän lötyy joku mokkula)
takajarru tuntuma on huono ( joku camel osa se oli )
itse olen miettiny että isommat halkaisia/pehmemmät gripit ( mutta oxfordin paikalla olevat toimii hyvin, ja ne oxfordin isommat mitä on jo kaapissa on aika kovat), entä onko hajua mitkä vivut vois laitta kun vaikka kädet on lapiot niin ois mukava saada vähän lähemmäs vivut, vai suoraan alibabsta / temusta ?

ja sitte tehoa tehoa, mutta voiko sen alottaa nii nettä ei tartteis vaihtaa putkia ja pönttöä kun ne toimii , eli toisin sanottuna saako jollain pienellä ilmanotto modilla ( ilman uusiksi säätämistä mitään iloa ) jotain ? kun toi on nyt sopivan hiljanen tänne helsinkiin ihmisten ilmoille, ei vedä liikaa huomiota. Vai suoraan jonnekkin säätöön. Se ois mukava pitää pitkälti lain ja säädösten mukasena ja sellasena ettei vedä litraa enempää satasella kuten edellisen kanssa kävi ( tai no, saihan sen juomaan jopa vähemmän mutta kaasua on mukava vääntää )

ja sitten tuolista mielipiteita ja tekijöitä tiedossa , ajatuksena on nostaa 2-4cm että polvi kulma ois parempi ja pää puhtaassa ilmassa mutta kuka tekis tai mitä niin on auki. ja vinkkiä paremmista peileistä , ne taitaa olla pahimmat turbulenssin tekijät nyt
Omaan laitoin LeoVincen putken, ilmanoton avarammaksi ja Rapid Bike Evo Exclusive ruiskun ohjaimen mikä toimii alkuperäisen rinnalla. Ainakin tuntuu että sai vetoa lisää, ja sehän on pääasia. Kulutus pysyi samana ellei jopa tippunut. Imuäänet kasvoi jonkin verran, pakoäänet vielä asialliset.

STN
Vastaa Viestiin