Joku vuosi sitten KTM teki "päivityksen" varaosahinnastoon kertoimella 2x-3x riippuen osasta. Sellaiset osat, joita saa tarvikkeena säilyi entisen hintaisena, mutta uniikkiosat päivitettiin moninkertaiseksi. Triumph Bonneville 1200 ihan samannäköinen keinuvipu maksaa n 60e/kpl.
KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
B12
- Pyörä: 690 Enduro R -15
Re: KTM 690 Enduro (/R)
KTM 690 Enduro R -15
BMW R-NineT 2023 Option 719 Aluminium
- _JPA_
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Pakkohan sitä jostain koittaa rahaa repiä kun moottoripyörien myynti alkoi sakata.
Ja kuinka paljon sakkasi sen jälkeen, kun tuosta kaksin tai kolmin kertaisesta varaosahinnoittelusta alettiin puhua maailmanlaajuisessa sosiaalisessa mediassa sen lisäksi, että merkki on ollut aina kuuluisa kohtalaisesta varaosatarpeesta?
Omalla kohdalla tuo kylmensi täysin aika vahvat ostohalut kuusysikymppiseen.
Oho. En ole kuullu mitään tällaisesta. Enkä kyllä ole törmännyt erityisen kalliisiin osiinkaan. No ei niitä kyllä paljo tarvikkaan.XL250R kirjoitti:Ja kuinka paljon sakkasi sen jälkeen, kun tuosta kaksin tai kolmin kertaisesta varaosahinnoittelusta alettiin puhua maailmanlaajuisessa sosiaalisessa mediassa sen lisäksi, että merkki on ollut aina kuuluisa kohtalaisesta varaosatarpeesta?
Omalla kohdalla tuo kylmensi täysin aika vahvat ostohalut kuusysikymppiseen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
- Ariel
- Pyörä: RE Himalayan
’21 690 hukkaa jäähdytysnestettä. Ei mee öljyyn, eikä varmaan palotilaan kun ei ole mitään sen suuntaisia oireita.
Käy tosi kuumana ja kylmänä, jos seisoo liikenne valoissa flekti lähtee melkein heti pyörimään, jos ajaa kun ulkoilma jotain 15C on jäähdytysvesi 70C. Termarin tarkastin, se toimii.
Mut paisuntasäiliöön joudun lisäämään vettä, se katoaa sieltä ja jos en lisäile, alkaa laite käymään tosi nopeesti kuumana.
Mulla on erillinen mittari josta näen jäähdytys nesteen lämpötilan.
Epäilen syylärin korkkia, siinähän on paineventtiili.
Oon Norjassa ajelemassa enkä nyt täällä tee muuta kun
lisäilen vettä aamuisin. Istun tässä hörppimässä olutta ja aattelin
kysyä teiltä.
Pysyykö muilla neste systeemissä (on sitä Motorex punaista valmiiks blandattua) vai ootteko joutunut lisäilee? Mun ajaminen on rauhallista en aja rundit tapissa.
Muuten erinomainen pyörä, tää hieman ahdistaa.
Käy tosi kuumana ja kylmänä, jos seisoo liikenne valoissa flekti lähtee melkein heti pyörimään, jos ajaa kun ulkoilma jotain 15C on jäähdytysvesi 70C. Termarin tarkastin, se toimii.
Mut paisuntasäiliöön joudun lisäämään vettä, se katoaa sieltä ja jos en lisäile, alkaa laite käymään tosi nopeesti kuumana.
kysyä teiltä.
Pysyykö muilla neste systeemissä (on sitä Motorex punaista valmiiks blandattua) vai ootteko joutunut lisäilee? Mun ajaminen on rauhallista en aja rundit tapissa.
jv
- Ariel
Ehkei noin pienestä? kannata pyörää hylätä. Myn mielest kerrassaan mainio laite ja vois olettaa et jos keinuvivut on jossain määrin kulutusosia ja KTM hinnoittelee ne kalliiksi, luulis et joku muu alkais tarjoomaan vastaavia?Omalla kohdalla tuo kylmensi täysin aika vahvat ostohalut kuusysikymppiseen.
Meneeks niitten venttiiliä painavien rullien laakerointi vai mikä niissä antautuu?
Onks tää ongelma jossain / johonkin vuosimalliin saakka vai kautta linjan?
690 motti on mun ymmärryksen mukaan vuosien saatossa päivitetty useampaan kertaan.
jv
Keinuvipu ongelmat liittyy vanhempiin, oisko ollu ennen 2018 malleihin rullakeinuilla, joissa menee juurikin rullien laakereita. Tuosta uudemmat on täysin laahari keinuilla/sormiseuraajilla, joten ei ainakaan rullat hajoa.
- _JPA_
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Edellisessä sukupolvessa oli joissakin yksilöissä syylärissä pientä vuotoa. Oma 2014 malli alkoi ensin haista jäähdytysnesteelle ja sitten ajan kanssa paljastui pienenpieni vuoto korkin puolen yläkulmasta.Ariel kirjoitti: ↑Pe Heinä 11, 2025 6:31 pm ’21 690 hukkaa jäähdytysnestettä. Ei mee öljyyn, eikä varmaan palotilaan kun ei ole mitään sen suuntaisia oireita.
kysyä teiltä.
Uudempien mallien osalta ei ole havaintoja mainitusta ongelmasta
KTM on tuttu merkki jo vuosikymmenien takaa, eikä päälinja tunnu muuttuneen vuosien saatossa: hyviä ajaa, nopeita, usein hyvän näköisiä, mutta tekniikan ylläpitämisessä usein kummallisia haasteita.Ariel kirjoitti: ↑Pe Heinä 11, 2025 6:40 pmEhkei noin pienestä? kannata pyörää hylätä. Myn mielest kerrassaan mainio laite ja vois olettaa et jos keinuvivut on jossain määrin kulutusosia ja KTM hinnoittelee ne kalliiksi, luulis et joku muu alkais tarjoomaan vastaavia?Omalla kohdalla tuo kylmensi täysin aika vahvat ostohalut kuusysikymppiseen.
Epäilemättä monilla on se luotettava yksilö, johon ei ole tarvinnut vaihtaa kuin kuluvia osia ja tankata välillä, mutta kovin monella on ollut jatkuvia teknisiä murheita ihan normiajossa, eikä kyse ole ollut mistään kisakäytöstä. Ennen ongelmista kuuli käyttäjältä toiselle sittemmin sosiaalinen media tuo asiaa jatkuvasti esille, eikä valmistaja ole tuntunut olleen kiinnostunut asiasta.
Kotarin varaosat eivät koskaan ole olleet mitenkään ilmaisia, mutta hinnaston kertominen kahdella tai kolmella on ollut mielestäni käsittämätön teko.
On tainnut olla monen muunkin mielestä, koska taloudellinen tila on nyt mitä on. Saa nähdä mihin suuntaan uusi omistajataho merkkiä vie.
Kuusysikymppisellä ei oikein vastaavaa kilpailijaa ole, mutta kun ns ostoikkuna on sammunut niin minkäs teet. Enkä taida olla ainoa, jolla ko merkin suhteen on noin käynyt.
- Ariel
Sitä olen hieman ihmetellyt, nää enduro tyyppiset matkapyörät on joko niit julmetun kokosia ja painavia iso-gessuja tai sit mennään jonnekkin Honda 300. Aika vähän on keskikokosia. Aamulla kun lähdin hotlasta oli parkkihallissa yli 30 isoo gessua ja muita isoja pyöriä, Odyssey Travel luki huoltoautossa ja Kreikkalaisia. Sen verran oon kokeillu isoo gessua et iso respekti tyypeille jotka niillä aja, varsinkin jos poiketaan pois pikitieltä.
Bemarinkin pienemmät on mun mielest vähä semmosii wannabe-iso gessuja. Kait mä oon vaan niin surkee ajamaan kun mun mielest 690 on niin loistava kun on pieni? ja kevyt Isommat pyörät tuntuu niin vaikeilta hallita. Korkeuteen tottuu ja muistaa katsoa mihin pysäyttää. Onneks ei oo vielä ollut isompia tekniikka ongelmia, huolto kyllä antaisi aihetta pitempäänkin tarinointiin.
Tää mainoksien työntäminen tänne sieppaa. Foorumi menettää käytettävyyden kun mainoksia tuppaa koko ajan. Saisko nää rahalla pois? Oon Norjassa ja paikallinen asuntomainos peittää liki koko sivun.
Bemarinkin pienemmät on mun mielest vähä semmosii wannabe-iso gessuja. Kait mä oon vaan niin surkee ajamaan kun mun mielest 690 on niin loistava kun on pieni? ja kevyt Isommat pyörät tuntuu niin vaikeilta hallita. Korkeuteen tottuu ja muistaa katsoa mihin pysäyttää. Onneks ei oo vielä ollut isompia tekniikka ongelmia, huolto kyllä antaisi aihetta pitempäänkin tarinointiin.
Tää mainoksien työntäminen tänne sieppaa. Foorumi menettää käytettävyyden kun mainoksia tuppaa koko ajan. Saisko nää rahalla pois? Oon Norjassa ja paikallinen asuntomainos peittää liki koko sivun.
jv
Ilmainen AdBlocker toimii hyvin läppärissä, kännykässä ei ole mitään ja ei jaksa palstoja paljon lukea, kun jättikokoiset mainokset painavat päälle.
Ymmärrän, että ei ole ilmaisia lounaita, mutta jos luettavuus menetetään, niin anti olla.
Ymmärrän, että ei ole ilmaisia lounaita, mutta jos luettavuus menetetään, niin anti olla.
-
B12
690 on viimeisiä mohikaaneja genressä '"dual sport". Niitä oli takavuosina paljonkin (DR, XT, XL jne). Eli vähän enduron näköinen ja sopii soralle ja kadulle.Ariel kirjoitti: ↑La Heinä 12, 2025 1:41 pm Sitä olen hieman ihmetellyt, nää enduro tyyppiset matkapyörät on joko niit julmetun kokosia ja painavia iso-gessuja tai sit mennään jonnekkin Honda 300. Aika vähän on keskikokosia. Aamulla kun lähdin hotlasta oli parkkihallissa yli 30 isoo gessua ja muita isoja pyöriä, Odyssey Travel luki huoltoautossa ja Kreikkalaisia. Sen verran oon kokeillu isoo gessua et iso respekti tyypeille jotka niillä aja, varsinkin jos poiketaan pois pikitieltä.
Bemarinkin pienemmät on mun mielest vähä semmosii wannabe-iso gessuja. Kait mä oon vaan niin surkee ajamaan kun mun mielest 690 on niin loistava kun on pieni? ja kevyt Isommat pyörät tuntuu niin vaikeilta hallita. Korkeuteen tottuu ja muistaa katsoa mihin pysäyttää.
Sitten tulivat "matkaendurot", jotka kasvoivat ja turposivat vuosi vuodelta ja saivat nimen möhköenduro, matkanorsu jne.
Dual sportit jäivät 250-300 kuutioisiksi Thaimaa-pyöriksi. Isoja dual sportteja ei juuri ole enää kuin 690. Muut ovat kuolleet pois ja 200-300kg matkanorsut vallaneet markkinat.
KTM 690 Enduro R -15
-
Jani M
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Juurihan markkinoille tuli 390 Enduro R ja DR-Z4S täyttämään CRF300L:n ja 690:n väliin jäävää rakoa. Toisaalta 300:iakaan ei ole enää myynnissä kuin tuo Honda. AJP PR7:kin tietty on 690:n kilpailija, mutta onhan se aika harvinainen näky. Ducati on ainoa, jolla on edes yksisylinterinen kone, joka voisi päätyä dual sporttiin, jos Ducati sellaiseen lähtisi. Se on tosin lyhytiskuinen ja korkeakierroksinen.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
B12
Tuo kyllä totta. 390 kotarin 45hv ja 159kg ovat samalla viivalla kasarin ja ysärin 550-650 dual sporttien kanssa. 690/701 ovat omassa yksinäisyydessään.Jani M kirjoitti: ↑Ti Heinä 15, 2025 9:53 pm Juurihan markkinoille tuli 390 Enduro R ja DR-Z4S täyttämään CRF300L:n ja 690:n väliin jäävää rakoa. Toisaalta 300:iakaan ei ole enää myynnissä kuin tuo Honda. AJP PR7:kin tietty on 690:n kilpailija, mutta onhan se aika harvinainen näky. Ducati on ainoa, jolla on edes yksisylinterinen kone, joka voisi päätyä dual sporttiin, jos Ducati sellaiseen lähtisi. Se on tosin lyhytiskuinen ja korkeakierroksinen.
(Purnataan sen verran, että Suzukin 12k€ vs kotarin 8k€ ei olisi vaikea valinta.)
KTM 690 Enduro R -15
-
chilimakkara
- Pyörä: KTM 690
Mulla -20 mallisessa samankaltaiset oireet lämpenemisen ja nestehukan suhteen. Tosin mulla neste näkyy tulevan ylivuotoputkesta ulos. En ole huomannut muuta vuotopaikkaa. Vähän väliä täytyy pikkasen lisätä nestettä. Ja kuten sanoit, flekti hyrrää tosi helposti, mikäli ajaa oikeastaan mitään alle 50kmh.Ariel kirjoitti: ↑Pe Heinä 11, 2025 6:31 pm ’21 690 hukkaa jäähdytysnestettä. Ei mee öljyyn, eikä varmaan palotilaan kun ei ole mitään sen suuntaisia oireita.
kysyä teiltä.
Toistaiseksi olen vain tyytynyt lisäämään nestettä.