Ktm 1090 Adventure R
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Art51
- Viestit: 61
- Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
- Pyörä: KTM 1090 Adventure R
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Ktm 1090 Adventure R
Tässä "tapeltu enempi tai vähempi" tuon etujarrun jumputuksen/ pumppauksen kanssa pyörän ensihetkistä eteenpäin. Nyt kyllästyin putsailuun, hiomiseen, niittien pyörittelyyn yms koska niiden vaikutus oli vähäinen tai olematon joten hankin uudet tarvike levyt ja palat. Asennus vaiheessa katsottu että levy istui hyvin omalle paikalle eikä mikään vanteessa jäänyt kantamaan tai ollut muutenkaan viturallaan.
Nyt kuitenkin kun rengasta pyörittelee paikoillaan, niin levy ei pyöri täysin suorassa tuossa jarrupalojen välissä, vaan ottaa välistä molemmin puolin kiinni jarrupaloihin. Ei paljoa, mutta ottaa kuitenkin. Johtuuko tämä tuosta kelluvuudesta, voiko tästä vetää mitään johtopäätöstä jarrujen toimivuuden suhteen? Levy ollut löysällä, kireällä ja vain muutamalla ruuvilla kiristettynä, ihan vain testimielessä vaikuttaako mitään tuohon jarrupalon kiinniottoon; ei vaikutusta. Sen verran liukasta ettei tien päälle pääse kokeilemaan, mutta pitääkö olla huolissaan? Jos tämä ei toimi, niin sitten ongelma on vanteessa, ja ollut siinä koko ajan? Pitääkö hankkia heittokello millä näkisi vanteen ja levyn kiinnityskohtien mahdollisen heiton? Ajatuksia/ kokemuksia tällaisesta ongelmasta?
Nyt kuitenkin kun rengasta pyörittelee paikoillaan, niin levy ei pyöri täysin suorassa tuossa jarrupalojen välissä, vaan ottaa välistä molemmin puolin kiinni jarrupaloihin. Ei paljoa, mutta ottaa kuitenkin. Johtuuko tämä tuosta kelluvuudesta, voiko tästä vetää mitään johtopäätöstä jarrujen toimivuuden suhteen? Levy ollut löysällä, kireällä ja vain muutamalla ruuvilla kiristettynä, ihan vain testimielessä vaikuttaako mitään tuohon jarrupalon kiinniottoon; ei vaikutusta. Sen verran liukasta ettei tien päälle pääse kokeilemaan, mutta pitääkö olla huolissaan? Jos tämä ei toimi, niin sitten ongelma on vanteessa, ja ollut siinä koko ajan? Pitääkö hankkia heittokello millä näkisi vanteen ja levyn kiinnityskohtien mahdollisen heiton? Ajatuksia/ kokemuksia tällaisesta ongelmasta?
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04, ajossa KTM 1090 adventure R -18
-
Samppahoo
- Viestit: 34
- Liittynyt: Su Elo 25, 2019 10:41 pm
- Pyörä: Ktm 890 adv R, Hva fe 350
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Ktm 1090 Adventure R
Tällaisen testin tekisin aiheesta henkilökohtaisesti:
Pyörittelisin vannetta ja merkkaisin vanteeseen ja jarrulelyihin kohdat/alueen, joissa levyt kahnaa jarrupaloja. Eli merkit samalle sektorille.
Irrottaisin jarrulevyt ja kääntäisin jarrulevyjä puoli kierrosta navassa ja kiristäisin ne uudelleen kiinni.
Sama testi uudestaan.
Kahnaako levyt nyt levyihin merkityltä vai vanteeseen merkityltä alueelta jarrupaloihin kiinni. Mikäli kahnaa vanteen merkkien kanssa yhtenevästi, vika ei ole levyissä.
Tällä näkee onko heitto navassa vai onko uudet levyt kierot. Mikäli silmällä ei saa selvyyttä, heittokelloa tarvitsee avuksi.
Pyörittelisin vannetta ja merkkaisin vanteeseen ja jarrulelyihin kohdat/alueen, joissa levyt kahnaa jarrupaloja. Eli merkit samalle sektorille.
Irrottaisin jarrulevyt ja kääntäisin jarrulevyjä puoli kierrosta navassa ja kiristäisin ne uudelleen kiinni.
Sama testi uudestaan.
Kahnaako levyt nyt levyihin merkityltä vai vanteeseen merkityltä alueelta jarrupaloihin kiinni. Mikäli kahnaa vanteen merkkien kanssa yhtenevästi, vika ei ole levyissä.
Tällä näkee onko heitto navassa vai onko uudet levyt kierot. Mikäli silmällä ei saa selvyyttä, heittokelloa tarvitsee avuksi.
-
Art51
- Viestit: 61
- Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
- Pyörä: KTM 1090 Adventure R
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Ktm 1090 Adventure R
Jarrut purettu ja levyjen kiinnityspisteet "kellotettu" kotikonstein (vanne akselista vaakatasoon kiinni ja akselista rautalangalla kellotus). Vanteen kiinnityspisteissä heittoa. Toiselta puolelta hiottu kolmea kiinnityspistettä ja toiselta puolelta neljää (enkä teitenkään huomannut katsoa onko vastakkaisilta puolilta). Tarkkaa heittoa en osaa sanoa koska kellona toimi rautalanka ja ajatus oli vain saada kaikki kiinnityspisteet samaan tasoon huolimatta heiton todellisesta määrästä. Maalin vahvuus lähti vähintäänkin kaikista hiotuista kohdista ja korkeimmasta kohtaa varmaan 2-3 maalin vahvuutta. Tämän jälkeen paketti kasaan ja johan alkoi levy pyöriä täysin suorassa...
En osaa sanoa voiko vanteen pieni kiinnityspisteiden heitto vaikuttaa näiden pyörien etujarruongelmiin yleisemmin. Mutta jos jollain samanlaista taistelua etujarrujen kanssa on, niin ehkä kannattaa tarkistaa tuota vannettakin näissä pyörissä...
En osaa sanoa voiko vanteen pieni kiinnityspisteiden heitto vaikuttaa näiden pyörien etujarruongelmiin yleisemmin. Mutta jos jollain samanlaista taistelua etujarrujen kanssa on, niin ehkä kannattaa tarkistaa tuota vannettakin näissä pyörissä...
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04, ajossa KTM 1090 adventure R -18
Re: Ktm 1090 Adventure R
Tästä vaihtoehdosta oli viime kesänä puhetta paikallisessa KTM kaupassa, meni palat ja levyt takuuseen mutta tuo voi hyvin olla syynä monien jarruongelmiin ettei ole napaa sorvattu riittävällä tarkkuudella levyjen kiinnityspisteistä.Art51 kirjoitti: ↑Ke Maalis 16, 2022 11:12 pm Jarrut purettu ja levyjen kiinnityspisteet "kellotettu" kotikonstein (vanne akselista vaakatasoon kiinni ja akselista rautalangalla kellotus). Vanteen kiinnityspisteissä heittoa. Toiselta puolelta hiottu kolmea kiinnityspistettä ja toiselta puolelta neljää (enkä teitenkään huomannut katsoa onko vastakkaisilta puolilta). Tarkkaa heittoa en osaa sanoa koska kellona toimi rautalanka ja ajatus oli vain saada kaikki kiinnityspisteet samaan tasoon huolimatta heiton todellisesta määrästä. Maalin vahvuus lähti vähintäänkin kaikista hiotuista kohdista ja korkeimmasta kohtaa varmaan 2-3 maalin vahvuutta. Tämän jälkeen paketti kasaan ja johan alkoi levy pyöriä täysin suorassa...
En osaa sanoa voiko vanteen pieni kiinnityspisteiden heitto vaikuttaa näiden pyörien etujarruongelmiin yleisemmin. Mutta jos jollain samanlaista taistelua etujarrujen kanssa on, niin ehkä kannattaa tarkistaa tuota vannettakin näissä pyörissä...
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
-
Petroska
- Viestit: 76
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 5:30 pm
- Pyörä: BMW G650Xchallenge, KTM250MX
- Paikkakunta: Rauma
Re: Ktm 1090 Adventure R
Moron,
askarruttaa tän pyörän korkeus hiukkasen.
Millä tapaa porukat on näitä mahdollisesti madaltaneet? Mitään omaa madallus sarjaa näihin ilmeisesti ei ole tehty.
Netin haulla vastaan tuli ainostaan lyhyempää jousta takaiskaria varten sekä metissen lautasjousta asennettavaksi alkuperäisen tilalle.
Etupäätä nyt pystyy n.30mm laskemaan yläkolmion läpi. Se on selkee reitti.
Mutta mitä kannattaa tehdä takaiskarin suhteen? Lähinnä siten, että iskarin toiminto ominaisuudet kärsisivät mahd. vähän.
Motopalvelu tarjosi iskarin purkamista ja uudelleen kasaamista lisäholkin kanssa, joka rajoittaisi ulospäinjoustoa.
Matelempaa istuinta ei juuri ole tarjolla tai on touratecilla, mutta oletuksena -10mm madallus on aika pieni hyöty 500eur penkissä.
Toki tässä istuimen muotoilulla olis suurempi merkitys siihen miten jalka tapaa maan kamaraa. Näistä ei juuri juttua mistään löytynyt.
Tollasta penkkiä olis oikeastaan pakko jossain kokeilla ennen hankintaa. Suuri vaara et menee rahat täysin hukkaan...
Hyviä Ajatuksia Kellään?
askarruttaa tän pyörän korkeus hiukkasen.
Millä tapaa porukat on näitä mahdollisesti madaltaneet? Mitään omaa madallus sarjaa näihin ilmeisesti ei ole tehty.
Netin haulla vastaan tuli ainostaan lyhyempää jousta takaiskaria varten sekä metissen lautasjousta asennettavaksi alkuperäisen tilalle.
Etupäätä nyt pystyy n.30mm laskemaan yläkolmion läpi. Se on selkee reitti.
Mutta mitä kannattaa tehdä takaiskarin suhteen? Lähinnä siten, että iskarin toiminto ominaisuudet kärsisivät mahd. vähän.
Motopalvelu tarjosi iskarin purkamista ja uudelleen kasaamista lisäholkin kanssa, joka rajoittaisi ulospäinjoustoa.
Matelempaa istuinta ei juuri ole tarjolla tai on touratecilla, mutta oletuksena -10mm madallus on aika pieni hyöty 500eur penkissä.
Toki tässä istuimen muotoilulla olis suurempi merkitys siihen miten jalka tapaa maan kamaraa. Näistä ei juuri juttua mistään löytynyt.
Tollasta penkkiä olis oikeastaan pakko jossain kokeilla ennen hankintaa. Suuri vaara et menee rahat täysin hukkaan...
Hyviä Ajatuksia Kellään?
Re: Ktm 1090 Adventure R
Mistä löytäisin tähän sopivan polttoainepumpun?
Alkuperäinen malli taitaa olla HFP-PPN17-KRT.
Merkkiliikkeestä kysyttynä toimitusaika tuntui venyvän lähes kuukauteen
Alkuperäinen malli taitaa olla HFP-PPN17-KRT.
Merkkiliikkeestä kysyttynä toimitusaika tuntui venyvän lähes kuukauteen
Re: Ktm 1090 Adventure R
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Re: Ktm 1090 Adventure R
Kiitos vinkeistä! Postikulujen vuoksi tilasin All Balls KTM 47-2048 -bensapumpun Motardinnista noin 100 €:n hintaan toimituskuluineen. Toimitus kesti parisen viikkoa.
Kaiken kaikkiaan pyöräilyyn tuli tasan kuukauden tauko.
Alkuperäinen pumppu kesti 30 tkm, eikä sitä näytä olevan tällä hetkellä saatavilla yli 500€ hintaan, Tuotekoodi: 60307088100, tulossa varastoon: 22.08.2025
Huonolta vaikuttaa ainakin tämän kokemuksen myötä KTM-varaosien saatavuus.
Kaiken kaikkiaan pyöräilyyn tuli tasan kuukauden tauko.
Alkuperäinen pumppu kesti 30 tkm, eikä sitä näytä olevan tällä hetkellä saatavilla yli 500€ hintaan, Tuotekoodi: 60307088100, tulossa varastoon: 22.08.2025
Huonolta vaikuttaa ainakin tämän kokemuksen myötä KTM-varaosien saatavuus.