Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
pmw
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, T7 Extreme
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja pmw »

Mulla muuten kävi T7 tuossa kytkimen takasinkutsussa. Yamaha Center hoiti homman asiallisesti, nyt ei enää kytkin sekoile. Oli tosiaan sellanen että välillä otti, välillä ei, ja vaihteet meni tahmeesti sisään. Nyt on bueno.

Mutta vaihteisiin liittyen, tuo alkuperänen vaihdepoljin on mun kengille todella surkea. Joko poljin on niin, että kun yritän vaihtaa ylös niin vaihdevipu menee aivan liian ylös ja on yllättävän vaikea saada vaihteita sisään. Eli vipu aivan liian korkealla. Sitten kun säätää alemmas, vipu ottaa runkoon kiinni :!: minusta aika jännä suunnittelumoga käynyt tossa. Ala-asennolla on helpompi vaihtaa vaihteita ylöspäin, mutta alaspäin vaihtaessa vipu ottaa kiinni runkoon eikä vaihteet mene kunnolla alaspäin.

Eli onko porukka kokeillut eri vaihdepolkimia, ainakin osalla brändeistä on säädettäviä. Onko jotakin pro-vinkkejä antaa?
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
WPH
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2024 3:11 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja WPH »

pmw kirjoitti: To Huhti 03, 2025 7:21 pm Mulla muuten kävi T7 tuossa kytkimen takasinkutsussa. Yamaha Center hoiti homman asiallisesti, nyt ei enää kytkin sekoile. Oli tosiaan sellanen että välillä otti, välillä ei, ja vaihteet meni tahmeesti sisään. Nyt on bueno
Mukava kuulla, oma pyörä myös menossa kyseiseen korjaukseen puolentoista viikon päästä. Pahimmillaan vaihteiston tahmeus ja pyörän ryömiminen on todella ärsyttävää
Hnry
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2024 6:21 am
Pyörä: Tenere 700 World Raid

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hnry »

Tuleeko näistä takaisinkutsuista lappu kotiin vai pitääkö se tieto itse etsiä jostain että mitä pyöriä tuo kutsu koskee?
Avatar
pmw
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, T7 Extreme
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja pmw »

Mulle tuli kirje kotio Trafilta. En tiedä sitten kuinka monia koskee? Mulla vm 2024.
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
JPkl
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Huhti 12, 2024 6:39 pm
Pyörä: Tenere 700

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JPkl »

Koskee 253:a pyörää, tällä hetkellä. Luku sisältää muutkin mopot samalla cp2 koneella. https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/17500

Ulkolaisilta saiteilta lukenut että koskee vain -24vm pyöriä, mutta en tähän hätään löytänyt virallista tietoa Suomesta.

Ehkä siinä sun kampanjakirjeessä on tarkemmat speksit?
Avatar
pmw
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, T7 Extreme
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja pmw »

Heitin tuossa kevyen 600 km testilenkin, ja toimii kyllä kivasti. Ja täytyy sanoa että toi tuulilasin poisto oli täydellinen ratkasu tähän, nyt ei kyllä pyöritä kypärään yhtään. Aivan bueno.
Viimeksi muokannut pmw, Ma Kesä 30, 2025 11:05 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
Avatar
Totti
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Totti kirjoitti: Su Maalis 30, 2025 8:38 pm Muistaako kukaan letkun halkaisijaa? Pitääkö olla joku erikoinen T-kappale?
Ja passaako Carb Tunerin vakioletku suoraan ruiskurungon (?) puoleiseen liittimeen.
Itse itselleni vastaten: Yamahan letkut ja liittimet ovat 4 mm. Ostin pätkän 4 mm letkua ja 5 mm T-haaran ja 5 mm suoran liittimen. Näistä kasasin adapterit sopimaan Carbtunen letkuihin. Ei ollut säätötarvetta.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Vima
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 20, 2017 1:26 pm
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Vima »

Onko tilailtu -25 rally mallia? Minkälaisia toimitusaikoja on annettu?
Mhuttu
Viestit: 74
Liittynyt: La Kesä 09, 2018 8:20 am
Pyörä: Tenere 700 2021
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Mhuttu »

Sattuipa eilen erikoinen tilanne kun olin parinsadan kilometrin lenkillä. Normaalia soratieajoa oli takana jo jonkin aikaa kun käännyin pienemmälle tielle että laitan off road tilan päälle. Kun lähdin liikkeelle niin muutaman sekunnin kuluttua lähti etupää täysin varoittamatta alta. Vasemalle kyljelle kaatui, pää kenttään ja vasen olkapää, oikea peukalo sai myös hieman osumaa. Ehkä lievä aivotärähdys ja pikku kipuja ei mitään vakavampaa,. Mutta syy kaatumiseen jäi epäselväksi, 50 v ajouralla ei ole tuommoista käynyt, kun mietin asiaa niin tuntui että etujarru olisi lyönyt täysin lukkoon, satavarma on että käsi ei ollut jarrukahvalla ollenkaan. Ei kai tuon pitäisi olla mahdollista?? Kai oma ajovirhe mutta ihan normaali ajotilanne.
Jäi pieni eikä ihan pienikään pelko nyt takaraivoon että mitä tapahtui kun pyörä noin voi karata käsistä. Pyörä säilyi täysin vaurioitta kaatumarautojen ansiosta, tanko ehkä hieman taipui
Avatar
Totti
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Mhuttu kirjoitti: Ma Touko 12, 2025 10:03 amMutta syy kaatumiseen jäi epäselväksi
Hyvä ettei pahempaa. Kaatumisen juurisyy saattaa joskus jäädä mysteeriksi. Minulle kävi sama juttu muutama vuosi sitten. Pitkään se kummitteli mielessä.

Sanoit kääntyneesi pienemmälle tielle. Kävitkö katsomassa oliko risteysaluella sammalta? Se nimittäin on todella liukasta.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Mhuttu
Viestit: 74
Liittynyt: La Kesä 09, 2018 8:20 am
Pyörä: Tenere 700 2021
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Mhuttu »

Siis käännyin ja pysähdyin ja laitoin off road tilan päälle . Siitä kun lähdin kiihdyttämään niin etupää lähti alta, suora tie, hyvin lievää routa uraa mitä nyt on vähän väliä. Ihan kun etujarru olisi runtattu täysillä pohjaan..arvoitukseksi jää..
Avatar
Roiske
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Tsekkaappa näkyykö etulokarin sisäpinnalla tuoretta raapimajälkeä. Ala lokarin kanssa on mahdollista, että imaisee jonkun riittävän suuren kiven lokarin ja renkaan väliin ja jumittaa hetkellisesti etupyörän. On mahdollista tapahtua myös liisterisaven pakkautuessa väliin ja nuoskalumella jopa todennäköistä.
Avatar
mek
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja mek »

Routa on tosi paha, jos lähellä pintaa. Rouda päällä voi olla muutama sentti sulaa materiaalia, joka on pinnasta ihan kuiva, mutta heti roudan yläpuolella onkin luikasta velliä. Muutama vuosi sitten kävin toukokuun lopulla Niekalla ja tie oli paikoin tosi vaikea ajettava, vaikka näytti ihan hyvältä soratieltä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 619
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

mek kirjoitti: Ti Touko 13, 2025 6:06 am Routa on tosi paha, jos lähellä pintaa. Rouda päällä voi olla muutama sentti sulaa materiaalia, joka on pinnasta ihan kuiva, mutta heti roudan yläpuolella onkin luikasta velliä. Muutama vuosi sitten kävin toukokuun lopulla Niekalla ja tie oli paikoin tosi vaikea ajettava, vaikka näytti ihan hyvältä soratieltä.
Tätä veikkaisin kans. Olen muutaman kerran osunut sellaiseen paikkaan, onneksi vain ensimmäisellä kerralla kävin nutullani. Vuosi sitten Ruotsissa oli vastaavaa metsäautotietä. Ei siinä juuri rupulikumitkaan auta.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
pmw
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, T7 Extreme
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja pmw »

Jatketaampa myös toisella ajoteknisellä kysymyksellä:

Tänään tuli ajettua hieman sporttisemmin T7:lla asfalttimutkapätkää. Vähänkin voimakkaammin kun alko jarrutteleen etujarrulla, tuntu että välillä jarrukahva anto "myöden" enempi (pysty painaan paljon syvemmälle kuin normaalisti) ja välillä taas toimi normaalisti. Melkein voisi sanoa että joka toisessa kurvissa kahva toimi erilailla. Tuli välillä semmonen olo että pysähtyykö tämä rakkine kohta enää :mrgreen:

Tie oli todella huonokuntonen, välillä oli oikein rajujakin paikkausjälkiä asfaltissa missä vedin aika jämäkkiä jarrutuksia. En ole ihan nyt 100% varma että rusnasko ABS siellä etupäässä näissä, vai mikä homma. Mulla ei ole ennen ABS-pyörää ollut joten nämä on ihan uusia tuntemuksia. Pyörällähän on siis ajettu 2500km ja nyt oli ensimmäiset kerrat kun oikeasti painoin kunnolla etujarrua. Mietin että voiko vaan palat asettua kohdilleen tms..

Ei ole nimittäin millään pyörällä ennen tommosta ollut, että kahvan liikerata olisi vaihdellut noin paljoa. Nesteet siellä on minusta oikein eikä tartte kyllä ilmausta, koska normaalissa ajossa ei huomaa mitään outoa ja kahvan liike toimii täysin loogisesti. Vasta tuossa kun alkoi hieman rankaseen laitosta alkoi tapahtua tuo.

Olenko herännyt ABS-jarrujen toiminnallisuuteen vai mitä? Kummia nämä modernit mopot :mrgreen:
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
Vastaa Viestiin