Stark VARG sähköpyörä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pturu
Viestit: 296
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin litiumioniakkua ladatessa litiumionien tulee päästä asettumaan kiinteän anodimateriaalin sekaan. Koska lämpöliike ja sitä kautta diffuusio (aineen tasainen jakautuminen) hidastuu kylmässä ei litiumionit enää ehdi jakautua tasaisesti anodimateriaalin sekaan vaan alkavat kertyä anodin pinnalle. Anodin pinnalle kertynyt litium on pois akun kapasiteetista ja lisää myös akun sisäistä vastusta. Sama ilmiö voi käsittääkseni tapahtua liian nopeassa (liian isolla virralla tapahtuvassa) lataamisessa.
Avatar
timo
Viestit: 3032
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja timo »

Kai nämä jutut litium-ionitasoa myöten selviävät mulle joskus. Eli mikä meininki siellä anodin ja katodin välillä oikein pohjimmiltaan on.
Se jyijy/ rikkihappo/ vesi- kombo alkoikin jo vähän kyllästyttämään. Mitään uutta opittavaa ei siinä ole ollut yli sataan vuoteen. :D
Kai tuo useiden vehkeiden alle pakkasrajan tapahtuva latauksen esto on tavallaan keinotekoinen tai varmuuden vuoksi asetettu turvaraja? Ja ketä hölmöä nyt kiinnostaisikaan käyttää varsinkaan kaksipyöräistä silloin kun maa on jäässä eli liukas?
Mutta jos sellaista tarvetta joku joskus jossain tuntee, niin ehkä asiaan pikkuhiljaa tulee muutos. Eli sama kuten autoihinkin: kennojen hallittu lämmitys ennen lataustapahtumaa (kai se niin menee, koska paukkupakkasella se auton pohjalevyssä kiinni oleva akusto on yhtä kylmä kuten ulkoilmakin).
Avatar
timo
Viestit: 3032
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja timo »

Aha.. Prutu laittoikin samalla faktaa. Kiitos.
Avatar
Pturu
Viestit: 296
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Pturu »

timo kirjoitti:Aha.. Prutu laittoikin samalla faktaa. Kiitos.
Ei nyt puhuta ihan faktasta kuitenkaanKuva Kyseessä on sangen vajavaisilla sähkötekniikan, kemian ja sähkökemian tiedoilla varustetun mieleni eri lähteistä kerätyn tiedon koostamasta kuvauksesta, joka riittää pitämään minun aivot tyytyväisenä, kunnes joku tietävämpi ampuu turhat luulot alasKuva
ceevu
Viestit: 1980
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++
Paikkakunta: jokela

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ei taida kovinkaan pitkään mennä kun ekat diy lämmittimet on askarreltu,jos tulee edes kuviteltava tarve saada ladattua ilman pakua... Suoraan ajosta paketti on varmaan riittävän lämmin,ainakin jos on yhtään eristystä ympärillä. Ja ollu tehojen pyyntöä... Eikä noissa kaikissa autoissakaan ole akun lämmitystä, ne kai luottaa siihen että tolpalle ajetaan eikä odotella yön yli kotipihassa ja vastaa aamulla panna johtoon. mm audi oli pari vuotta sitten sitämieltä että heillä on niin hyvät akut ettei tartte lämmittää. Toki huomasivat puutteen.
Avatar
Hsippe
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ny olis, Supermotoakin tarjolla:
https://www.xracing.fi/uutinen/stark-fu ... -sm-mallin

Mahtaako tuosta tulla nuorison suosikki ohi piikkisten EXC kotareiden yms kisaenskoista rakennettujen? Pelihän on, kuten myös se kilvellinen enskamalli, A1 tyypitetty vaikka hetkellistä tehoa onkin se 60 tai jopa 80hp.
Hintaa tietenkin on mutta ne piirtää kellä liitua on...
Vastaa Viestiin