Stark VARG sähköpyörä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2278
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

En tunne paremmin, mutta tuossa jutussa luki, että sähköisten A1 laitteiden huipputeho saa olla suurempi kuin polttomootorivehkeiden. Olisiko niin, että tuon jatkuva teho on 11 kW, ja hetkellinen huipputeho sitten enemmän tai jotain.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Jani M
Viestit: 2278
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ja analogiana tuohon, että sähköavusteisissa fillareissa jatkuva teho on max 250 wattia, mutta huipputehot taitaa niissäkin olla kilowatin luokkaa parhaimmillaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Peltsi
Viestit: 2789
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No tuohan ois oikein tyypillistä sekoilua ja sopisi hyvin tähän kaikkeen sähköajoneuvo psykoosiin.
Paskapuhetta, mutta uskon.
skuikka
Viestit: 2237
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Stark
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Peltsi taisi vahingossa copypasteta otteen Seiska-lehden autoliitteen kommenttikentästä.
Varmaan ISO 23280:2022 -normia meinasit?
Sehän tosiaan selittää tuon 30min keskitehomittauksen jonka takia tämä porsaanreikä on olemassa. Olettaakseni tuo mittaus on laissa juurikin siksi ettei sähkiksiä päästäisi myymään valtavilla huipputehonumeroilla vaan teholukema olisi sellainen mitä laite voi tuottaa pidempiaikaisesti.
Muuta spekulaatiota: Vanhassa on Molicel inr21700-p45b kennot 4,5Ah/kenno, Molicel julkaisi kesällä p50b kennon, loogisesti 5Ah/kenno, molemmat siis 21700:ia eli samaan koteloon sopii joten lienee syytä olettaa että akkukapasiteettimuutos johtuu kennotyypin vaihdoksesta. Ainakin numerot täsmää.
Edit2: Max purkuvirta kasvaa suoraan kapasiteetin funktiona ja nykyisestä kennosta saa ottaa 50A/kenno vanhan 45A:n sijaan ja vääntökin on kasvanut samassa suhteessa 940>1040Nm. Rohkenen epäillä että jos jännitettä ei ole tiputettu, sitä huipputehoakin on lisää.
Peltsi
Viestit: 2789
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No ei varsinaisesti vahingoisa. Hyvä että reikiå löytyy
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
jiknnn
Viestit: 358
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Hinta olis kyllä kohtuullinen kun vertaa vaikka kottaraisen 500:een, nettimotossa ylivuotinen 16500€ ja -25 malli tonnin enemmän.
Avatar
_JPA_
Viestit: 702
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Jani M
Viestit: 2278
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kyselin tästä Biketeamilta, niin pyörää pitäisi säilyttää yli nollassa ja mielellään yli kymmenessä asteessa, eikä saa ladata alle neljässä asteessa, joten talvella tämä vaatii lämpimän tallin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
timo
Viestit: 3032
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja timo »

Tämä on aika perustavaa laatua oleva juttu ja se on minua mietityttänyt kovasti.
Itselläni on ollut Spessu-sähkö(avusteinen)pyörä jo pitkään ja vain siitä on siis omaa koemusta. Hyvin pelaa, paitsi että se ei lataudu alle nollassa. Järjestelmä on sitä mieltä, että se on tuotava tallin lämpöön. Se siis odotuttaa liian kylmän ajolenkin jälkeen kunnes lämpö leviää akkuelementtiin ennen kuin mitään tapahtuu.
Pari kysymystä tietäjille: onko sähköautoissa, sähkökaksipyöräisissä jne sama akkukemia ja miksi noita nelipyöräisiä kaiken maailman "Tesloja" voi huoletta säilyttää ja ladata missä vain, koska vain?
Jani M
Viestit: 2278
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tietääkseni kaikissa on vastaavat litiumakut, jotka ei tykkää pakkasesta, mutta sähköautoissa on akun lämmitystoiminto.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
skuikka
Viestit: 2237
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Stark
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Justiinsa näin. Jos li-ionia lataa kylmässä, syntyy kennoihin pysyviä vaurioita. Em syystä lataussofta ei anna ladata kylmää kennoa tai sitten kuten Jani jo sanoi, kennot lämmitetään ensin.
Purkaa saa vielä paljon kylmemmässä kuin edes Timo suostuu ajamaan, energiaa vaan ei saa ulos niin paljoa.
Starkkiin mietin kaikenlaisia lämppäreitä mutta päädyin tekemään akun etupuolelle suojauksen ja ostamaan lämppärin pakun perään.
Protopuuhasteluissa joihinkin akkumoduleihin saatiin valmiita vastuslevyjä joita pakattiin modulien väliin, yhteen akustoon kieppasin 200W lattialämmityskaapelin akkuston ympärille, siihen päälle vaahtomuovin ja alumiinikotelon. Asiakas kehui että kylläpä hienon teitte, toimii -25°C:ssä vielä hyvin :D
Jani M
Viestit: 2278
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

skuikka kirjoitti: Su Joulu 22, 2024 3:07 pm Starkkiin mietin kaikenlaisia lämppäreitä mutta päädyin tekemään akun etupuolelle suojauksen ja ostamaan lämppärin pakun perään.
Lataatko pyörää myös pakun perässä parkissa ollessa, vai onko tuo lämppäri tavaratilassa vain sitä varten, että saa pyörän akku lämpöisenä ajopaikalle?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
timo
Viestit: 3032
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja timo »

Lienee puhelimia, starttiakkuja ym. myöten nykyään niin, ettei niin tyhmää softaa näissä kuluttajaversioissa olekaan, joka mokaisi lataustilanteessa jotenkin. Eli antaisi vahingon syntyä.
Jännä että vedettömässä prosessissa 0 astetta on joku maaginen raja. Ainakin Spessun mielestä on. Miksiköhän niin? Ja missä lämpötilassa oikeasti jotakin vsurioituu ja miten?
TheJ0rma
Viestit: 3
Liittynyt: La Touko 14, 2016 4:51 pm
Pyörä: Freeride 350

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja TheJ0rma »

Mx starkin akun P45B kennoilla min latauslämpötila on 0C. Enduromallin P50B kennoissa on spekseissä min latauslämpö -20C. Jos kerran akun kennot sallii latauksen pakkasella, niin ihmettelen suuresti jos endurossa on lataus rajoitettu nollaan. Helmikuussa varmaan viimeistään selviää kun pitäisi olla oman pyörän luovutus.
skuikka
Viestit: 2237
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Stark
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jani M kirjoitti: Su Joulu 22, 2024 5:33 pm

Lataatko pyörää myös pakun perässä parkissa ollessa, vai onko tuo lämppäri tavaratilassa vain sitä varten, että saa pyörän akku lämpöisenä ajopaikalle?
Lataan auton perässä kun ei ole lämmintä tallia kotona.
Timo, autosähkökollegalta vasta kysyin tuota vauriomekanismia mutta en saanut tallennettua vastausta. Akkukemiaan liittyi ja jotain peruuntamattomia prosesseja siinä tapahtui.
Vastaa Viestiin