Stark VARG sähköpyörä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Jani M
- Viestit: 2278
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Stark VARG sähköpyörä
En tunne paremmin, mutta tuossa jutussa luki, että sähköisten A1 laitteiden huipputeho saa olla suurempi kuin polttomootorivehkeiden. Olisiko niin, että tuon jatkuva teho on 11 kW, ja hetkellinen huipputeho sitten enemmän tai jotain.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
Jani M
- Viestit: 2278
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Stark VARG sähköpyörä
Ja analogiana tuohon, että sähköavusteisissa fillareissa jatkuva teho on max 250 wattia, mutta huipputehot taitaa niissäkin olla kilowatin luokkaa parhaimmillaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: Stark VARG sähköpyörä
No tuohan ois oikein tyypillistä sekoilua ja sopisi hyvin tähän kaikkeen sähköajoneuvo psykoosiin.
Paskapuhetta, mutta uskon.
-
skuikka
- Viestit: 2237
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Stark VARG sähköpyörä
Peltsi taisi vahingossa copypasteta otteen Seiska-lehden autoliitteen kommenttikentästä.
Varmaan ISO 23280:2022 -normia meinasit?
Sehän tosiaan selittää tuon 30min keskitehomittauksen jonka takia tämä porsaanreikä on olemassa. Olettaakseni tuo mittaus on laissa juurikin siksi ettei sähkiksiä päästäisi myymään valtavilla huipputehonumeroilla vaan teholukema olisi sellainen mitä laite voi tuottaa pidempiaikaisesti.
Muuta spekulaatiota: Vanhassa on Molicel inr21700-p45b kennot 4,5Ah/kenno, Molicel julkaisi kesällä p50b kennon, loogisesti 5Ah/kenno, molemmat siis 21700:ia eli samaan koteloon sopii joten lienee syytä olettaa että akkukapasiteettimuutos johtuu kennotyypin vaihdoksesta. Ainakin numerot täsmää.
Edit2: Max purkuvirta kasvaa suoraan kapasiteetin funktiona ja nykyisestä kennosta saa ottaa 50A/kenno vanhan 45A:n sijaan ja vääntökin on kasvanut samassa suhteessa 940>1040Nm. Rohkenen epäillä että jos jännitettä ei ole tiputettu, sitä huipputehoakin on lisää.
Varmaan ISO 23280:2022 -normia meinasit?
Sehän tosiaan selittää tuon 30min keskitehomittauksen jonka takia tämä porsaanreikä on olemassa. Olettaakseni tuo mittaus on laissa juurikin siksi ettei sähkiksiä päästäisi myymään valtavilla huipputehonumeroilla vaan teholukema olisi sellainen mitä laite voi tuottaa pidempiaikaisesti.
Muuta spekulaatiota: Vanhassa on Molicel inr21700-p45b kennot 4,5Ah/kenno, Molicel julkaisi kesällä p50b kennon, loogisesti 5Ah/kenno, molemmat siis 21700:ia eli samaan koteloon sopii joten lienee syytä olettaa että akkukapasiteettimuutos johtuu kennotyypin vaihdoksesta. Ainakin numerot täsmää.
Edit2: Max purkuvirta kasvaa suoraan kapasiteetin funktiona ja nykyisestä kennosta saa ottaa 50A/kenno vanhan 45A:n sijaan ja vääntökin on kasvanut samassa suhteessa 940>1040Nm. Rohkenen epäillä että jos jännitettä ei ole tiputettu, sitä huipputehoakin on lisää.
Re: Stark VARG sähköpyörä
No ei varsinaisesti vahingoisa. Hyvä että reikiå löytyy 

Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Stark VARG sähköpyörä
Hinta olis kyllä kohtuullinen kun vertaa vaikka kottaraisen 500:een, nettimotossa ylivuotinen 16500€ ja -25 malli tonnin enemmän.
- _JPA_
- Viestit: 702
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Stark VARG sähköpyörä
Ex-mallin esittely:
https://youtu.be/c34vyuCp8A0?si=FzA14uXIldNKU5mP
https://youtu.be/c34vyuCp8A0?si=FzA14uXIldNKU5mP
-
Jani M
- Viestit: 2278
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Stark VARG sähköpyörä
Kyselin tästä Biketeamilta, niin pyörää pitäisi säilyttää yli nollassa ja mielellään yli kymmenessä asteessa, eikä saa ladata alle neljässä asteessa, joten talvella tämä vaatii lämpimän tallin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: Stark VARG sähköpyörä
Tämä on aika perustavaa laatua oleva juttu ja se on minua mietityttänyt kovasti.
Itselläni on ollut Spessu-sähkö(avusteinen)pyörä jo pitkään ja vain siitä on siis omaa koemusta. Hyvin pelaa, paitsi että se ei lataudu alle nollassa. Järjestelmä on sitä mieltä, että se on tuotava tallin lämpöön. Se siis odotuttaa liian kylmän ajolenkin jälkeen kunnes lämpö leviää akkuelementtiin ennen kuin mitään tapahtuu.
Pari kysymystä tietäjille: onko sähköautoissa, sähkökaksipyöräisissä jne sama akkukemia ja miksi noita nelipyöräisiä kaiken maailman "Tesloja" voi huoletta säilyttää ja ladata missä vain, koska vain?
Itselläni on ollut Spessu-sähkö(avusteinen)pyörä jo pitkään ja vain siitä on siis omaa koemusta. Hyvin pelaa, paitsi että se ei lataudu alle nollassa. Järjestelmä on sitä mieltä, että se on tuotava tallin lämpöön. Se siis odotuttaa liian kylmän ajolenkin jälkeen kunnes lämpö leviää akkuelementtiin ennen kuin mitään tapahtuu.
Pari kysymystä tietäjille: onko sähköautoissa, sähkökaksipyöräisissä jne sama akkukemia ja miksi noita nelipyöräisiä kaiken maailman "Tesloja" voi huoletta säilyttää ja ladata missä vain, koska vain?
-
Jani M
- Viestit: 2278
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Stark VARG sähköpyörä
Tietääkseni kaikissa on vastaavat litiumakut, jotka ei tykkää pakkasesta, mutta sähköautoissa on akun lämmitystoiminto.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
skuikka
- Viestit: 2237
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Stark VARG sähköpyörä
Justiinsa näin. Jos li-ionia lataa kylmässä, syntyy kennoihin pysyviä vaurioita. Em syystä lataussofta ei anna ladata kylmää kennoa tai sitten kuten Jani jo sanoi, kennot lämmitetään ensin.
Purkaa saa vielä paljon kylmemmässä kuin edes Timo suostuu ajamaan, energiaa vaan ei saa ulos niin paljoa.
Starkkiin mietin kaikenlaisia lämppäreitä mutta päädyin tekemään akun etupuolelle suojauksen ja ostamaan lämppärin pakun perään.
Protopuuhasteluissa joihinkin akkumoduleihin saatiin valmiita vastuslevyjä joita pakattiin modulien väliin, yhteen akustoon kieppasin 200W lattialämmityskaapelin akkuston ympärille, siihen päälle vaahtomuovin ja alumiinikotelon. Asiakas kehui että kylläpä hienon teitte, toimii -25°C:ssä vielä hyvin
Purkaa saa vielä paljon kylmemmässä kuin edes Timo suostuu ajamaan, energiaa vaan ei saa ulos niin paljoa.
Starkkiin mietin kaikenlaisia lämppäreitä mutta päädyin tekemään akun etupuolelle suojauksen ja ostamaan lämppärin pakun perään.
Protopuuhasteluissa joihinkin akkumoduleihin saatiin valmiita vastuslevyjä joita pakattiin modulien väliin, yhteen akustoon kieppasin 200W lattialämmityskaapelin akkuston ympärille, siihen päälle vaahtomuovin ja alumiinikotelon. Asiakas kehui että kylläpä hienon teitte, toimii -25°C:ssä vielä hyvin
-
Jani M
- Viestit: 2278
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Stark VARG sähköpyörä
Lataatko pyörää myös pakun perässä parkissa ollessa, vai onko tuo lämppäri tavaratilassa vain sitä varten, että saa pyörän akku lämpöisenä ajopaikalle?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: Stark VARG sähköpyörä
Lienee puhelimia, starttiakkuja ym. myöten nykyään niin, ettei niin tyhmää softaa näissä kuluttajaversioissa olekaan, joka mokaisi lataustilanteessa jotenkin. Eli antaisi vahingon syntyä.
Jännä että vedettömässä prosessissa 0 astetta on joku maaginen raja. Ainakin Spessun mielestä on. Miksiköhän niin? Ja missä lämpötilassa oikeasti jotakin vsurioituu ja miten?
Jännä että vedettömässä prosessissa 0 astetta on joku maaginen raja. Ainakin Spessun mielestä on. Miksiköhän niin? Ja missä lämpötilassa oikeasti jotakin vsurioituu ja miten?
Re: Stark VARG sähköpyörä
Mx starkin akun P45B kennoilla min latauslämpötila on 0C. Enduromallin P50B kennoissa on spekseissä min latauslämpö -20C. Jos kerran akun kennot sallii latauksen pakkasella, niin ihmettelen suuresti jos endurossa on lataus rajoitettu nollaan. Helmikuussa varmaan viimeistään selviää kun pitäisi olla oman pyörän luovutus.
-
skuikka
- Viestit: 2237
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Stark VARG sähköpyörä
Lataan auton perässä kun ei ole lämmintä tallia kotona.
Timo, autosähkökollegalta vasta kysyin tuota vauriomekanismia mutta en saanut tallennettua vastausta. Akkukemiaan liittyi ja jotain peruuntamattomia prosesseja siinä tapahtui.