KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

mikkoyli
Pyörä: KTM

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Rally kävi huollossa ja nyt löytyi uusi softa, jolla kaikki toimii niin kuin pitääkin. Quickshifterikin on nyt valikoissa.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Mänäk
Pyörä: Husqvarna 701 LR

Viesti Kirjoittaja Mänäk »

Mulla kävi tonnin huollossa ja sen jälkeen puuttui molemmista sivumuoveista parit pultit läpivientiholkit ja kumipuslat. :?

Siinä ne räpättivät iloisesti tuulessa.

Ei vaivautunut Jyväskylän Marine kommentoimaan tapahtunutta tai oliko niitä edes paikallaan. Itse en ole koskenut.

Noin 2500km mittarissa ja menee venttiilien tarkastukseen / muuten vaan tarkistukseen, kun naputtaa jokin moottorissa. Vaikuttaisi nokkaketjulta tai venttiilikonestosta kuuluvan.

Yllättäen jotuu pari viikkoa odotella että saa pajalle aikoja.
ramirin
Pyörä: Ready To Push

Viesti Kirjoittaja ramirin »

790 on helposti lähestyttävä, jos vaan on tallitilaa käytössä niin suosittelen selailemaan korjausmanuskaa iltojen iloksi - kaupasta pari momenttiavainta joku 5-20Nm ja 20-120Nm + isompi pottu sininen Loctite 243 ja pienempi pottu vihreää tiukempaa. Lisäksi perustyökalut.

Näillä hoitaa suurimman osan huolloista ja korjauksista, vehkeet saa about yhden huollon hinnalla ja sitten tietää miten huollot on tehty - ei ole avaruustiedettä vaan tarvii ainoastaan rauhallisen ja huolellisen asenteen.
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Mänäk

Joo kyllähän ne huollot onnistuu, mutta olen tavannut takuunalaiset vehkeet käyttää pajalla, ettei tarvi alkaa itse makselemaan jos jotain isompaa tulee.

Alkaa vaan kohta olemaan pajat vähissä minne viittii viedä, kun tuntuu touhu vähän olevan mitä sun sattuu.
ramirin
Pyörä: Ready To Push

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Mänäk kirjoitti:Joo kyllähän ne huollot onnistuu, mutta olen tavannut takuunalaiset vehkeet käyttää pajalla, ettei tarvi alkaa itse makselemaan jos jotain isompaa tulee.

Alkaa vaan kohta olemaan pajat vähissä minne viittii viedä, kun tuntuu touhu vähän olevan mitä sun sattuu.
Sillä mä oon laskeskellu et tulee kokonaisedullisemmaksi unohtaa takuut ja tehä itte - ja kyllähän valmistajan ja maahantuojan virhevastuu on ja pysyy teki huollot kuka vaan eli jos takahaarukka katkeaa, niin se ei riipu siitä kuka on vaihtanut öljyjä..

Mä ostin mopon vähän käytettynä ja siihen oli racing bikessa (?) teetetty tonnin huolto.. putsari kuivana paikalle ja minäkin onneton erehdyin pari koeajolenkkiä tekemään ennen kuin purin mopon kun alkoi syksy painaa päälle - omilla kyyneleillä kostutetulla trasulla sitten pyyhin hiekat pois imukanavista.. :cry:
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Kode
Pyörä: F800GS /-11

Viesti Kirjoittaja Kode »

ramirin kirjoitti:
Mänäk kirjoitti:Joo kyllähän ne huollot onnistuu, mutta olen tavannut takuunalaiset vehkeet käyttää pajalla, ettei tarvi alkaa itse makselemaan jos jotain isompaa tulee.

Sillä mä oon laskeskellu et tulee kokonaisedullisemmaksi unohtaa takuut ja tehä itte - ja kyllähän valmistajan ja maahantuojan virhevastuu on ja pysyy teki huollot kuka vaan eli jos takahaarukka katkeaa, niin se ei riipu siitä kuka on vaihtanut öljyjä..

Mä ostin mopon vähän käytettynä ja siihen oli racing bikessa (?) teetetty tonnin huolto.. putsari kuivana paikalle ja minäkin onneton erehdyin pari koeajolenkkiä tekemään ennen kuin purin mopon kun alkoi syksy painaa päälle - omilla kyyneleillä kostutetulla trasulla sitten pyyhin hiekat pois imukanavista.. :cry:
Kumma kyllä se vaan tuntuu olevan niin, että tulkoon mitä tahansa ongelmaa, niin ensimmäisenä kysytään huoltokirjaa / historiaa. Jos ei merkkiliikkeen leimoja löydy, niin keskustelu käy tämän jälkeen huomattavasti hankalammaksi.. Ja myös minä pyrin jatkossa tekemään kaiken itse, kun ei uskalla enää pyörää juuri minnekään viedä..
Minkä huollan, sen myös korjaan.
An77i
Pyörä: BMW R1250GSA Trophy

Viesti Kirjoittaja An77i »

mikkoyli kirjoitti:Rally kävi huollossa ja nyt löytyi uusi softa, jolla kaikki toimii niin kuin pitääkin. Quickshifterikin on nyt valikoissa.
Oliko puhetta mitä muuta tuossa päivitetyssä softassa tuli kun Qs+ valikkoon?
Ariel
Pyörä: RE Himalayan

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Kun >30v vedin meidän ASS osastoa olen ihmetellyt ja varsinkin pyöräpuolella
kuin ei satsata & ymmärretä sen merkitystä. Varsinkin pyörien suhteen, sen normi
kinnerin millä mennään töihin ja takas, ei oo niin väliä, mut pyörä on eräänlainen
poistuminen oravan pyörästä, kellä enemmän, kellä vähemmän.
Vaikkei se huolto välttämättä suoraan vaikuta merkkiin, mutta uskoisin et sillä on
merkitystä. Jos tiedät et pyörä huollettu hyvin, on ihan toinen fiilis lähteä reissuun
kun se et mielessä pyörii et mitähän tällä kertaa jäi tekemättä.
Huollatin Bemarin Myllymaalla ja siellä asia meininki, suosittelen jos Bemarilla ajaa.
jv
Kode
Pyörä: F800GS /-11

Viesti Kirjoittaja Kode »

[quote
Huollatin Bemarin Myllymaalla ja siellä asia meininki, suosittelen jos Bemarilla ajaa.[/quote]

Kiitokset tästä. Kun tarvetta niin vien sitten tänne.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Mänäk

Mänäk kirjoitti:Mulla kävi tonnin huollossa ja sen jälkeen puuttui molemmista sivumuoveista parit pultit läpivientiholkit ja kumipuslat. :?

Siinä ne räpättivät iloisesti tuulessa.

Ei vaivautunut Jyväskylän Marine kommentoimaan tapahtunutta tai oliko niitä edes paikallaan. Itse en ole koskenut.

Noin 2500km mittarissa ja menee venttiilien tarkastukseen / muuten vaan tarkistukseen, kun naputtaa jokin moottorissa. Vaikuttaisi nokkaketjulta tai venttiilikonestosta kuuluvan.

Yllättäen jotuu pari viikkoa odotella että saa pajalle aikoja.

No niin uusi motti saapuu parin viikon päästä takuun piikkiin. Että siinä mielessä kannatti teettää tonnin huolto liikkeessä ettei mene omaan piikkiin tai mene tappeluksi.

Siinä mielessä ei, jos hajottivat sen siellä Jyväskylän Marinella.

Jostain syystä ei ollut saanut yläkertaan nokalle ja seuraajalle öljyä ja oli nokka ja seuraaja aika hyvin kulahtaneet.

Paikallinen paja avasi venttiilinkopan ja kuvasi ja katto vahingot.

Ottivat maahantuojaan yhteyttä ja tulee uus motti.

Sitä en tiedä mikä sitten aiheutti voitelunhäiriöt, mutta ei oikein hyvin uudelle pyörälle alkanut... Kuukauden verran tässä nyt ainakin ilman mopedia pitää olla.
mikkoyli

An77i kirjoitti:
mikkoyli kirjoitti:Rally kävi huollossa ja nyt löytyi uusi softa, jolla kaikki toimii niin kuin pitääkin. Quickshifterikin on nyt valikoissa.
Oliko puhetta mitä muuta tuossa päivitetyssä softassa tuli kun Qs+ valikkoon?
Ei ollut ja ei ne huollossakaan varmaan tiedä kun eivät tienneet ennen johtoon kytkemistä onko toimivaa softaa olemassa. Ymmärsin, että Rallyssa on uuden mallin tft-näyttö, johon vanha softa ei ollut yhteensopiva. En tiedä onko muissa 2020 malleissa ollut sama ongelma.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Sauli
Pyörä: 890 Adv R

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Mulla kierähti jo ärrän mittariin kolmaskymmenestuhannes kilometri elikkäs lomareissulla pyörähti mittari yli 20 tuhannen. Etuvanteessa oli uutena pystyheittoa, ennen tonnin huoltoa suihki jäähdytysnestettä letkuliitoksista jotka sitten itse kiristin. Öljyjä vaihtanu 5 tonnin välein ja pessy ilmanputsaria. Öljyvuotoja ei ole ollut toisin kuin ilmeisesti maailmalla paljonkin vetoakselin välistä. Nokkaketjun kiristin muistuttaa tyyliltään hyvin paljon Honda CBR:n vastaavaa, noin 500m ehtii ajaa vaikka käyttää hetken tyhjäkäyntiä ennenkun paineet hiljentää ketjun. En koe että harmittaisi kun tuli hankittua. Kaikin puolin pätevä pyörä ja parhaimmillaan kovassa ajossa.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Kolmisen viikkoa on minulla nyt ollut 790R, vajaa 4000 km olen ajanut josta ensimmäiset 100 km soralla. Loput matka-ajoa asfaltilla. Ohessa kokemuksia laitteesta.

Luovutushuollossa ei oltu avattu tankin yhdysletkun hanoja. Polttoainepumppu on oikealla ja mittarin anturi vasemmalla. Tankkasin täyteen ja ajelin 311 km kunnes meno hyytyi. Mittarin mukaan polttoainetta oli vielä riittävästi, niin sitä olikin 7 litraa mutta vaan vasemmalla puolella. Kulutus on pieni, vähän päälle 4 litraa sataselle.

Jarrutuksessa tuntui jonkinlainen välys tai kolahdus. Ohjauslaakeri oli vähän löysällä, kiristin sen ohjekirjan mukaisesti ja välys katosi. Väljää ohjauslaakeria on raportoitu maailmallakin. Luovutushuoltoon eikä 1000 km ensihuoltoon välyksen tarkistus ei kuulu.

Mittariston kirjasinkoko voisi olla vähän suurempi, jonkin verran auttaa kun valitsee mustan taustan. Ikänäkö alkaa jo vaivata.

Ensimmäinen ajokokemus tutulla sorareitillä pisti sanattomaksi. Kuinka jousitus voi vakiosäädöissä olla niin hyvä ja kuinka parin sadan kilon pyörä voi tuntua niin kevyeltä ajaa. Alhainen painopiste tekee ihmeitä, siinä on todella hyvin onnistuttu. En tiedä mihin tuota vertaisi. Minulla on ollut monenlaisia pyöriä 200EXC:stä 1190R:ään, kuten myös pari kertaa 690 enduro sekä 950 ja 990 adventuret. Parhaimmalta tuo 790R ainakin nyt tuntuu meikäläisen ajeluihin. Asfalttiajossa isoveljet ovat sitten suuremman tehon ja parempien katteiden takia voitolla. Tosin mutkapätkillä 790 on notkeampi taittumaan kurveihin.

Käväsin pyörällä täydessä laukkuvarustuksessa Nordkapin reissun. Olen aikaisemmin käynyt Norjan reissuja 990 ja 1190R Adventureilla. 790 vaatii enemmän vaihteiden käyttöä. 4200 rpm on kierrosluku josta ylöspäin se vetää puhtaasti 6 vaihteella minkä tahansa ylämäen. Nopeus on tuolloin noin 100 km/h. Voima riittää myös ohituksiin. 120 km/h moottoritievauhti vakiopleksillä ei tuntunut enää kivalta mutta 100 km/h ja alle nopeudet ok. Aion lähteä asfalttiturneelle tuolla toistekin, tosin en välttämättä Saksan moottoriteille mutta pienempiin nopeuksiin.

Jos hakee yhtä pyörää jolla voi ajaa rymyajoja ja tehdä myös matkailua, mielestäni 790 on hyvin lähellä sitä.
mikkoyli

Nähtävästi Coober auttaa alavääntöön kun hyvin vetää kuutosella jo 80 vauhdista. Ajettiin Altan Wanha postitie ja olihan märkää. Puton ylityksessä stumppasi ja olen muutenkin huomannut, että hankalassa paikassa yllättävän helposti sammuu. Onko jollain kokemusta auttaako luistoneston asetuksen muuttaminen siihen tai vaikuttaako se mitenkään. Mulla taisi olla se 3 tai 4 kun piti säästää rengasta.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tasaisella ja alamäessä 6 vaihde on käyttökelpoinen jo 80 km/h. Ylämäkeen tarvitaan vähän enemmän kierroksia. Hyvä moottori tuo on vakionakin.
Vastaa Viestiin