Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Justeeri
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Täytyy täältä hakee varmuus tuohon gessun öljynpinnan tsekkaukseen. Vaihdoin öljyt niin katsotaanko tuosta öljyn pinta lämpöisenä eikä korkkia kierretä ollenkaan ja silloin öljynpinta pitäis olla MAX tai lähelle ?
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Justeeri kirjoitti:Täytyy täältä hakee varmuus tuohon gessun öljynpinnan tsekkaukseen. Vaihdoin öljyt niin katsotaanko tuosta öljyn pinta lämpöisenä eikä korkkia kierretä ollenkaan ja silloin öljynpinta pitäis olla MAX tai lähelle ?
Kone käyntiin ja kun flekti on pyörinyt pari kertaa, niin pyörä keskiseisontatuelle ja mittaus siten, että et kierrä tikkua kierteelle.

Itse olen hoitanut asian siten, että mittasin aikoinaan tuolla tavoin MAX-arvon ja sitten katsoin, missä öljyn pinta on kylmällä koneella (siis kesälämmössä eli n. 20 C). Ei tartte aina ajaa konetta kuumaksi tarkastaakseen öljymäärän.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Justeeri

Å kirjoitti: Kone käyntiin ja kun flekti on pyörinyt pari kertaa, niin pyörä keskiseisontatuelle ja mittaus siten, että et kierrä tikkua kierteelle.

Itse olen hoitanut asian siten, että mittasin aikoinaan tuolla tavoin MAX-arvon ja sitten katsoin, missä öljyn pinta on kylmällä koneella (siis kesälämmössä eli n. 20 C). Ei tartte aina ajaa konetta kuumaksi tarkastaakseen öljymäärän.
Kiitos. Näin teen.
Patukka
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Å kirjoitti:
Justeeri kirjoitti:Täytyy täältä hakee varmuus tuohon gessun öljynpinnan tsekkaukseen. Vaihdoin öljyt niin katsotaanko tuosta öljyn pinta lämpöisenä eikä korkkia kierretä ollenkaan ja silloin öljynpinta pitäis olla MAX tai lähelle ?
Muuten hyvä konsti mutta epävarma kuivasumppukoneessa. Niissä kun ei voi luottaa että öljypumpun takaiskuventtiili olisi täydellisen pitävä eikä öljyä pääsisi valumaan öljysäiliöstä öljypohjaan. Käytännössä kaikissa kuivasumppukoneissa - Brittipyörillä ajaneet tietävät tämän erittäin hyvin - öljyä valuu hiljalleen säiliöstä öljypohjaan, näin käy Dominaattorissakin, pidemmän - useampi viikko - seisonnan jälkeen voi öljysäiliön vajaus olla useamman desin. No, sitä varten moottorissa on paluupumppu joka pumppaa öljyn takaisin säiliöön. Äffästä ei vielä ole kokemusta kuinka se käyttäytyy. Tämän vuoksi kuivasumppukoneen öljymäärän taso tarkastetaan aina vasta sen jälkeen kun moottori on käytetty lämpimäksi. Toki alustava tarkastus - että öljyä ylipäätään on - on paikallaan.
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Patukka kirjoitti:
Å kirjoitti:
Muuten hyvä konsti mutta epävarma kuivasumppukoneessa. Niissä kun ei voi luottaa että öljypumpun takaiskuventtiili olisi täydellisen pitävä eikä öljyä pääsisi valumaan öljysäiliöstä öljypohjaan. Käytännössä kaikissa kuivasumppukoneissa - Brittipyörillä ajaneet tietävät tämän erittäin hyvin - öljyä valuu hiljalleen säiliöstä öljypohjaan, näin käy Dominaattorissakin, pidemmän - useampi viikko - seisonnan jälkeen voi öljysäiliön vajaus olla useamman desin. No, sitä varten moottorissa on paluupumppu joka pumppaa öljyn takaisin säiliöön. Äffästä ei vielä ole kokemusta kuinka se käyttäytyy. Tämän vuoksi kuivasumppukoneen öljymäärän taso tarkastetaan aina vasta sen jälkeen kun moottori on käytetty lämpimäksi. Toki alustava tarkastus - että öljyä ylipäätään on - on paikallaan.
Onpa hyvä että tämäkin virheellinen toimintatapa paljastui ja onneksi paljastumiseen ehti mennä vain seitsemän vuotta ja vähän vaille 100 000 km. Ei onneksi ehtinyt tulla konerikkoa.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Patukka

Å kirjoitti:
Patukka kirjoitti:
Å kirjoitti:
Onpa hyvä että tämäkin virheellinen toimintatapa paljastui ja onneksi paljastumiseen ehti mennä vain seitsemän vuotta ja vähän vaille 100 000 km. Ei onneksi ehtinyt tulla konerikkoa.

Harvemmin noin toimien konerikkoa saa aikaiseksi, jos moottorissa on ollut öljyä silloin kun se on sammutettu niin on sitä siellä uudelleen käynnistettäessäkin. Mutta jos on käynyt niin että öljyt ovatkin valuneet öljysäilöstä öljypohjaan ja mittatikusta katsotaan - kylmänä - että öljy on vähissä ja sitä lisätään sitten yläviivaan asti. Näin toimien saadaan aikaan, pahimmillaan, reilu ylitäyttö jonka seuraus yleensä on pyörän voiteleminen moottoriöljyllä - ulkopuolelta. Tai jos öljynkiertojärjestelmä - en tiedä onko yhdessäkään moottorissa näin - on niin tiivis että öljy ei pääse mistään ulos ns. luonnollista tietä niin joku paikka varmasti ratkeaa ja silloin suuremmankin vaurion vaara on olemassa. Tämä on syy miksi kuivasumppukoneen öljymäärä tulee tarkastaa vasta sen jälkeen kun moottoria on hetki käytetty. Jokainen joka joskus on touhunnut brittipyörien kanssa tietää tämän, niiden takaiskuventtiilit eivät oleet kovinkaan hyviä eikä näissä uudemmissakaan moottoreissa voi 100% luottaa siihen että öljyt ovat pysyneet öljysäiliössä. Tämän vuoksi ovat valmistajat antaneet ohjeen, täysin perustellusti - tämän tyyppisissä moottoreissa - tarkastaa moottorin öljytaso vain lämpimästä moottorista.

Minulla tuo kuivasumppukoneiden öljytason tarkastus menee niin että se tehdään aina tultuani ajosta, ajolämpöiselle pitempään käyneelle moottorille. Jos on tarvetta, harvemmin, öljyn lisäämiselle niin lisätään. Näin siksi että jos ajosta tulleessa moottorissa öljytaso on kohdallaan niin öljyä on saman verran myös seuraavan kerran ajoon lähdettäessä - mikäli moottorin alta ei löydy isoa öljyläikkää....
mertimo
Pyörä: bmwf800gs

Viesti Kirjoittaja mertimo »

Vaihdetaan jutustelu seuraavaan kysymykseen eli miten saisi 800 kessun korkeutta matalammaksi?
Winkula
Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600

Viesti Kirjoittaja Winkula »

mertimo kirjoitti:Vaihdetaan jutustelu seuraavaan kysymykseen eli miten saisi 800 kessun korkeutta matalammaksi?
http://advrider.com/index.php?threads/f ... on.411916/
Tuolta löytyy ohje jos haluaa teeseitse menetelmällä hoitaa homman.
Patukka

Winkula kirjoitti:
mertimo kirjoitti:Vaihdetaan jutustelu seuraavaan kysymykseen eli miten saisi 800 kessun korkeutta matalammaksi?
Tai turhatekin madallussarjalla: http://shop.touratech.com/lowering-kit- ... -2012.html :D. Ja jos tuo edellinen on liian halpa niin sitten tästä: http://shop.touratech.fi/lowering-level ... -2013.html.
Winkula

Winkula kirjoitti:
Mä hommasinkin jo valmiiksi ebaysta halavalla orkkis takaiskarin, jota meinasin modata
ko ohjeen mukaan. Ei paljo menetä jos menee vit...
Mut hyvinkin voi tulla ihan toimiva madallus tällaisen persjalkaisen pappaendurointiin :D
Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Sittenhän on saatavilla matalampia istuimia ainakin Bemarilta ja muistaakseni myös Touratechiltä.
Olen kerran ajanut 1000km matalalla satulalla ja mun selkä ei kyllä tykänny siitä yhtään...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Winkula

Harri Hemmilä kirjoitti:Sittenhän on saatavilla matalampia istuimia ainakin Bemarilta ja muistaakseni myös Touratechiltä.
Olen kerran ajanut 1000km matalalla satulalla ja mun selkä ei kyllä tykänny siitä yhtään...
Joo se matala penkki ei sovellu mullekkaan kovin hyvin.
Aattelinkin jos madaltais pyörää vähän, niin vois laittaa standartti penkin takaisin
-ainakin mun bärshiille se sopii paremmin.
suke62
Pyörä: Tiger 800

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Ahtereita on niin monenlaisia :D mulle sopii toi matala satula hyvin toki jo pituuteni puolesta :wink:
Mulla on takana -50mm. jousi todellinen madallus on paljon vähemmän. :oops:
Autotallista löytyy -25mm. madaltava Hyperpro takajousi jos jotakuta kiinnostaa niin ota yhteyttä :?
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
suke62
Pyörä: Tiger 800

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Fiäteri vaihtoi omistajaa :D
Liitteet
Jouset.jpg
Jousen tiedot.jpg
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Justeeri

Oletteko vaihtaneet tuppeja omiin. Jouduin omasta tupin palastelemaan kun oli kolvaus irronnut lämpöelementistä.

Ei tahdo oikein löytyä ainakaan helpolla tuppeja mitkä menis lämpöelementin päälle.

Renthalin tuppeja kokeilin mutta ovat inan liian pienet. Ei menny edes rasvan kanssa :D
Vastaa Viestiin