Kokemuksia F800GS:stä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Kokemuksia F800GS:stä
Jos tästä olis apua 
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Näyttäis siistiltä hommalta... 
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nyt on kotiuduttu parin viikon pikku turneelta, Skotlanti+Irlanti, n. 7500 km. Meitä oli 2 kpl F800GSA mopoja, kaverin pyörälle tehtiin menomatkalla Hampurin liepeillä sisäänajohuolto. Mukava reissu, säät tosin oli melko sateiset tuolla Skotlannissa. 3:lla tislaamolla käytiin pyörähtämässä, ja nähtiin vilaus Nessiestä.
Molemmissa pyörissä esiintyy todella ärsyttävää etupään pompotusta n. 60 km/h vauhdissa. Osaisiko Villho kertoa, poistuiko tuo pompotus Öhlinsin keulasarjalla? Kumeista se ei ainakaan voi enää johtua, koska vaihdoin ne sileämpiin ennen reissua, ja pompotusta esiintyi edellisilläkin kumeilla. Tasapainotus tehty "staattisesti" tasapainotuspukilla.
Loppureissusta huomasin, että ilmeisesti on mennyt ohjainlaakeri sököksi, selvä pykälä nyt keskellä. Pyörällä oli tuossa vaiheessa ajettu huikeat 23 tkm. Saapa nähdä mitä sanovat huomenna huollossa, takuu lienee mennyt umpeen ihan näillä näppäimillä.
Lisäksi tankin korkin aukipitomekanismi hajosi toistamiseen, se vaihdettiin jo kerran aiemmin takuuseen.
GPS:n nopeudeksi saatiin max. 191 km/h autobaanalla, ehkä se ilman laukkuja olisi vielä vähän enemmän mennyt.
Lähden kyllä maanantaina koeajamaan KTM 1190 Adventure R:n, jospa siinä olisi hieman parempi peli...
Molemmissa pyörissä esiintyy todella ärsyttävää etupään pompotusta n. 60 km/h vauhdissa. Osaisiko Villho kertoa, poistuiko tuo pompotus Öhlinsin keulasarjalla? Kumeista se ei ainakaan voi enää johtua, koska vaihdoin ne sileämpiin ennen reissua, ja pompotusta esiintyi edellisilläkin kumeilla. Tasapainotus tehty "staattisesti" tasapainotuspukilla.
Loppureissusta huomasin, että ilmeisesti on mennyt ohjainlaakeri sököksi, selvä pykälä nyt keskellä. Pyörällä oli tuossa vaiheessa ajettu huikeat 23 tkm. Saapa nähdä mitä sanovat huomenna huollossa, takuu lienee mennyt umpeen ihan näillä näppäimillä.
Lisäksi tankin korkin aukipitomekanismi hajosi toistamiseen, se vaihdettiin jo kerran aiemmin takuuseen.
GPS:n nopeudeksi saatiin max. 191 km/h autobaanalla, ehkä se ilman laukkuja olisi vielä vähän enemmän mennyt.
Lähden kyllä maanantaina koeajamaan KTM 1190 Adventure R:n, jospa siinä olisi hieman parempi peli...
Kyllähän se niin taitaa olla, että ruoho on vihreämpää siellä Itävallan puolella...peteace kirjoitti:Nyt on kotiuduttu parin viikon pikku turneelta, Skotlanti+Irlanti, n. 7500 km. Meitä oli 2 kpl F800GSA mopoja, kaverin pyörälle tehtiin menomatkalla Hampurin liepeillä sisäänajohuolto. Mukava reissu, säät tosin oli melko sateiset tuolla Skotlannissa. 3:lla tislaamolla käytiin pyörähtämässä, ja nähtiin vilaus Nessiestä.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Mä ehdin ajaa omalla vakiokuosissa olleella pyörällä vuosi sitten vain varmaan jotain reilut 500 km ja sitten meni Öhlinsit asennukseen, joten en kyllä muista, että keula olisi pomputtanut. Saattoi se tehdä niin, mutta saattoi olla tekemättäkin. Nykyäänhän mulla on vielä ohjausiskarikin, niin keulaa tuskin tuota paremmaksi enää saa, enkä itse siltä enää enempää osaa vaatiakaan.peteace kirjoitti:Molemmissa pyörissä esiintyy todella ärsyttävää etupään pompotusta n. 60 km/h vauhdissa. Osaisiko Villho kertoa, poistuiko tuo pompotus Öhlinsin keulasarjalla?
Tämän kyllä tietää, miten tässä käy...peteace kirjoitti:Lähden kyllä maanantaina koeajamaan KTM 1190 Adventure R:n, jospa siinä olisi hieman parempi peli...
Jos pyörä ei kuitenkaan vielä vaihdu, niin mulla on Espoossa koeajettavana tuo mun GSA, jos haluaa jotain vertailupohjaa vakiokeulaan.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Hienon reissun olette tehneet. Minä olen koeajanut adv R ja en havainnut alustassa muuta kuin positiivisia piirteitä verraten 8gs. Toki tuo sun gsa keula pitäisi ollaan pykälää parempi kuin tuo minun orkkis - 11 keula. Ole varovainen se R kaasun kanssa. Minulla koelenkillä R veti pystyyn kun käänsin kaasua rutiininomaiseti 8gs tapaanpeteace kirjoitti: Lähden kyllä maanantaina koeajamaan KTM 1190 Adventure R:n, jospa siinä olisi hieman parempi peli...
Kyllä tuo pompotus johtuu eturenkaasta/vanteesta. Tästä on poristu tälläkin foorumilla jonnin verran. Ei sillä ole oikein mitään tekemistä etupään iskunvaimennuksen kanssa. Jos etupäässä on todella fiinisti toimiva erittäin hyvin säädetty vaimennus, sillä voi itse pompotusta hieman hillitä, mutta aiheuttaja se ei ole. Tasapainotuspukilla painotuksen saa sinne päin, koska pukissa on aina kitkatekijöitä (+ onko vaakasuorassa joka suuntaan), joita ei esiinny konepainotuksessa. Ja sitten kun laukataan kunnon vauhtia pidempi pätkä, niin kyllä se vaan se pienikin heitto renkaassa ja vanteessa alkaa tuoda esiin pienen epätasapainon tai vanteen muodon ja pinnojen kireyden heitoista johtuvan virheen (siis onko suora ja pyöreä ja onko pinnat tasaisesti oikeassa kireydessä). Ja rengas lähtee kulumaan tietystä kohtaa enemmän.peteace kirjoitti:Molemmissa pyörissä esiintyy todella ärsyttävää etupään pompotusta n. 60 km/h vauhdissa. Osaisiko Villho kertoa, poistuiko tuo pompotus Öhlinsin keulasarjalla? Kumeista se ei ainakaan voi enää johtua, koska vaihdoin ne sileämpiin ennen reissua, ja pompotusta esiintyi edellisilläkin kumeilla. Tasapainotus tehty "staattisesti" tasapainotuspukilla.
Sen verran olen näistä pompotuskirjoitteluista tulkinnut että ainakin 21" etusella se on juuri tuo n. 60 nopeus, kun pompottaa eniten. Sen syvällisemmin asiaan perehtymättä voisin muulla koulutuspohjalla arvailla, että kyse olisi jonkinlaisesta resonointitaajuudesta, koska ei tapahdu hitaammissa eikä nopeammissa vauhdeissa. Nopeammissa voi toki pyörimisnopeus "häivyttää" pompotuksen havaintorajoista ulos ja rengas vaan kuluu "painavimmasta" kohdasta.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Erittäin hyvä tiivistelmä Å:lta, noin se varmaan menee. Ehkä hyvä keula ei lähde niin herkästi resonoimaan?
Eipä löytynyt 1190 Adv R:ää koeajoon. Koeajoin kuitenkin seuraavat:
BMW S1000XR
BMW R1200GSA
KTM 1290 SA
XR oli noista selvästi mutkateiden kuningas, mutta rymypaikkoihin sillä ei varmaan ole asiaa. Tavallisia sorateitä silläkin luulis kyllä ajelevan. Toisaalta mulla olis nyt se rymypyöräkin erikseen. XR:n pleksi myös miellytti eniten, se jäi sen verran alas ettei pyörteilyt häirinneet.
1290 halusi myös nostaa etutassua ihan kaasulla. Ruutiakin on selvästi enemmän kuin gessussa. Tykkäsin kovasti. Jotain johtosarjan osia oli näkyvillä, ja niistä huokuva "KTM-henki" vähän laittoi vielä mietityttämään. Muuten tuo on kyllä varsin varteenotettava vaihtoehto isolle GSA:lle, hintakin olisi hieman edullisempi kaikkine varusteineen. Jotenkin jäi silti fiilis, että GS olisi taittunut mutkiin herkemmin kuin KTM? Gessussa oli jopa kaikki laukut paikallaan koeajolla. Tai ehkä mulla oli vaan enemmän vauhtia kotarilla mutkiin mennessä?
Näissä menijöissä muuten kaikissa oli pienemmät etuvanteet (19"), XR:ssä jopa 17". 1190:ssä olis sitten taas 21". Unohtui tsekata vaan tuo 60 km/h tasavauhti...
Halvin vaihtoehto olis vaan päivittää kasisatkuun tuo Öhlinsin keula. Ruutia siihen ei oikein saa lisää, mutta onhan sitä alle 120 km/h vauhteihin kuitenkin ihan kohtalaisesti. Päivitysajatuksethan mulla heräsi lähinnä tuota pakollista autobaanasiirtymää tehdessä.
No nyt tämä meni jo aikalailla off topiciksi. Sorry.
Eipä löytynyt 1190 Adv R:ää koeajoon. Koeajoin kuitenkin seuraavat:
BMW S1000XR
BMW R1200GSA
KTM 1290 SA
XR oli noista selvästi mutkateiden kuningas, mutta rymypaikkoihin sillä ei varmaan ole asiaa. Tavallisia sorateitä silläkin luulis kyllä ajelevan. Toisaalta mulla olis nyt se rymypyöräkin erikseen. XR:n pleksi myös miellytti eniten, se jäi sen verran alas ettei pyörteilyt häirinneet.
1290 halusi myös nostaa etutassua ihan kaasulla. Ruutiakin on selvästi enemmän kuin gessussa. Tykkäsin kovasti. Jotain johtosarjan osia oli näkyvillä, ja niistä huokuva "KTM-henki" vähän laittoi vielä mietityttämään. Muuten tuo on kyllä varsin varteenotettava vaihtoehto isolle GSA:lle, hintakin olisi hieman edullisempi kaikkine varusteineen. Jotenkin jäi silti fiilis, että GS olisi taittunut mutkiin herkemmin kuin KTM? Gessussa oli jopa kaikki laukut paikallaan koeajolla. Tai ehkä mulla oli vaan enemmän vauhtia kotarilla mutkiin mennessä?
Näissä menijöissä muuten kaikissa oli pienemmät etuvanteet (19"), XR:ssä jopa 17". 1190:ssä olis sitten taas 21". Unohtui tsekata vaan tuo 60 km/h tasavauhti...
Halvin vaihtoehto olis vaan päivittää kasisatkuun tuo Öhlinsin keula. Ruutia siihen ei oikein saa lisää, mutta onhan sitä alle 120 km/h vauhteihin kuitenkin ihan kohtalaisesti. Päivitysajatuksethan mulla heräsi lähinnä tuota pakollista autobaanasiirtymää tehdessä.
No nyt tämä meni jo aikalailla off topiciksi. Sorry.
Yksi vaihtoehto keulaan (Ei tuo Bitubo) löytyy täältä: http://www.carpimoto.it/en-FI/Bike_BMW_ ... Fork-Kits/
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
-
Taavi_Ankka
- Pyörä: BMW F800GS
Jos vannenauha ei ole kunnolla keskellä, tulee pompotusta enemmän tai vähemmän.Å kirjoitti:Kyllä tuo pompotus johtuu eturenkaasta/vanteesta. Tästä on poristu tälläkin foorumilla jonnin verran. Ei sillä ole oikein mitään tekemistä etupään iskunvaimennuksen kanssa. Jos etupäässä on todella fiinisti toimiva erittäin hyvin säädetty vaimennus, sillä voi itse pompotusta hieman hillitä, mutta aiheuttaja se ei ole. Tasapainotuspukilla painotuksen saa sinne päin, koska pukissa on aina kitkatekijöitä (+ onko vaakasuorassa joka suuntaan), joita ei esiinny konepainotuksessa. Ja sitten kun laukataan kunnon vauhtia pidempi pätkä, niin kyllä se vaan se pienikin heitto renkaassa ja vanteessa alkaa tuoda esiin pienen epätasapainon tai vanteen muodon ja pinnojen kireyden heitoista johtuvan virheen (siis onko suora ja pyöreä ja onko pinnat tasaisesti oikeassa kireydessä). Ja rengas lähtee kulumaan tietystä kohtaa enemmän.peteace kirjoitti:Molemmissa pyörissä esiintyy todella ärsyttävää etupään pompotusta n. 60 km/h vauhdissa. Osaisiko Villho kertoa, poistuiko tuo pompotus Öhlinsin keulasarjalla? Kumeista se ei ainakaan voi enää johtua, koska vaihdoin ne sileämpiin ennen reissua, ja pompotusta esiintyi edellisilläkin kumeilla. Tasapainotus tehty "staattisesti" tasapainotuspukilla.
Sen verran olen näistä pompotuskirjoitteluista tulkinnut että ainakin 21" etusella se on juuri tuo n. 60 nopeus, kun pompottaa eniten. Sen syvällisemmin asiaan perehtymättä voisin muulla koulutuspohjalla arvailla, että kyse olisi jonkinlaisesta resonointitaajuudesta, koska ei tapahdu hitaammissa eikä nopeammissa vauhdeissa. Nopeammissa voi toki pyörimisnopeus "häivyttää" pompotuksen havaintorajoista ulos ja rengas vaan kuluu "painavimmasta" kohdasta.
-
rajamti
- Pyörä: 1190 ADV R
+1 vanteen tarkistamiselle
1190 ADV R pomppotteli keulaa 60 vauhdissa, loppui vanteen rihtauksen jälkeen.
1190 ADV R pomppotteli keulaa 60 vauhdissa, loppui vanteen rihtauksen jälkeen.
Lähtihän se sitten sen verran lapasesta, että siirryn porkkanaleiriin.
Parin päivän päästä kasisatku vaihtuu 1290 Super Adventureen.
Ne Hepco&Beckerin lisäkaatumaraudat olis nyt ylimääräisenä, voi laittaa vaikka yv:tä jos kiinnostaa. Muut tilpehöörit taitaa olla jo varattu kaverille.
Ne Hepco&Beckerin lisäkaatumaraudat olis nyt ylimääräisenä, voi laittaa vaikka yv:tä jos kiinnostaa. Muut tilpehöörit taitaa olla jo varattu kaverille.
-
rajamti
- Pyörä: 1190 ADV R
Olkoon porkkanasi makeaa laatuapeteace kirjoitti:Lähtihän se sitten sen verran lapasesta, että siirryn porkkanaleiriin.
-
Harri Hemmilä
- Pyörä: R1200GS
Toivottavasti toimii yli 10tkm...
KTM:n laatu kun tiedetään
KTM:n laatu kun tiedetään
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005