KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Siinäpä ne tärkeimmät muutokset on, imu/pako hengittävämmäksi, SAS pois käytöstä, oikeat seoskartat ja AMa kaasukartta. Pitemmälle kuksille tangon korotus 25-40mm ja -30mm jalkatapit tuo paljon ajomukavuutta ja tapeilta ajaminen ei muistuta koripallon kanssa köyrimistä kun voi ajaa ryhdikkäästi pystyssä. Iskareiden shimmaukset on myös must juttu joka antaa lisää mukavuutta ja toimivuutta. Johtosarjat on hyvä käydä läpi jos niitä ei ole vielä käyty.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kotariko
Pyörä: KTM 1290 SA

Viesti Kirjoittaja Kotariko »

Muddy Waters kirjoitti:Oon tuossa 690:ä kattellut "sillä silmällä" eli tarkoitus olis vaihtaa tuo iso Adve.
Käytettyjä lähinnä miettinyt, mutta kävin hieman kokeileen uuttakin ja kyselin muutamasta paikasta vaihtotarjousta.
Siitä tulikin mieleeni, että mitä on ne "must do" hommat mitä kannattee tehdä 690:lle?
Hengittävyyttä ulos ja sisään päin tietenkin ja tangon korokkeet. Mutta onko muuta?
(nämähän on tietty makuasioita)
Lähinnä jos uuden hommaa niin tietää laittaa budjettiin mukaan...

Tietenkin jos jotain kiinnostaa niin saa omaansa tarjota vaihdossa...
Minulla on ollut uusi -14 malli ajossa nyt muutaman viikon ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Tässä alla oman pyöräni muutokset ja muutamia huomioita, jos päädyt uuteen kuusysikymppiin...

- jäykemmät jouset eteen ja taakse (oma painoni 110-120 kg...). En ole kaivannut shimmauksia ym. (14 mallissa on muuten uusi keula, jonka compit ja reboundit pystyy säätämään pikanapsuttimilla suoraan putken yläpäästä. Kätevää...)
- alumiininen pohjapanssari (en usko muovisen kestoon kovassa rymistelyssä ja onhan alu hyvän näköinen...)
- renkaaksi otin Pirelli MT21 mallin, sillä ensiasennuskumeilla (Sahara) ei tee mitään maastossa (varsinkaan märällä)
- Offroad dongle. Palikka, jolla ABS saadaan pois takarenkaalta/kokonaan ja se jää vieläpä muistiin, joten ei tarvitse aina ottaa pois abs:ää uudelleen kun käynnistää mopon...
- Wings titanium/hiilikuitu slipari. Erittäin kevyt, hyvät äänet, hyvän näköinen ja ei kuumene, kuten orkkis
- tilavampi ilmanputsarin kansi ja EVO 1 mappaus (ensihuollossa)
- tangon korotuspalat (olen 191 cm pitkä)
- matalammat jalkatapit (- 3 cm olisi hyvä) hakusessa. Onko kenelläkään ehdotuksia hyvistä???

Kuten aluksi totesin, olen oikein tyytyväinen pyörääni. Minäkin etukäteen oudoksuin mm. abseja kurapyörässä, mutta tuo offroad-mode, jossa takarengas lukkiutuu normaalisti, toimii loistavasti. Oikeastaan nyt olen tyytyväinen, että etujarrua voi käyttää rohkeammin esim. märällä alustalla kohnottaessa. Myöskään sähköisestä vaijerittomasta kaasukahvasta (ride by wire) en ole tällä lyhyellä kokemuksella löytänyt moitittavaa. Ylipäätään moottorin ohjaus tuntuu vanhempia ajamiani malleja sivistyneemmältä, eikä pyörä esim. stumppaile, kuten vanhempi kuusysikymppiseni.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Kysymyksiä voit laittaa yyveelläkin jos haluat.
YamahaDT125,HondaNS125,HondaVF750,KawasakiGPZ900R,YamahaFZR1000,HondaCB1100,SuzukiGSX1300RHayabusa,
KTM690Enduro,KTMEXC350,HusabergTE300,SuzukiGSF1250,BMWF800GS,YamahaFZS1000,KTM690EnduroR,BMWR1200GSLC,KawasakiZZR1400,KTM 1290 SA
Koheltaja

Kotariko kirjoitti:- matalammat jalkatapit (- 3 cm olisi hyvä) hakusessa. Onko kenelläkään ehdotuksia hyvistä???
Hyviä ei saa mistään mutta parhaat löytyy Motobaulta :wink: Posteineen 156€ ja laatu on huippua, sopii myös EXC. http://motobau.de/product_info.php?info ... m-690.html

-30mm tapeilla joutuu koloamaan pohjapanssaria vaihdekepakkoa varten ja jarrupolkimen "kolmio" pitää siirtää poljinvarren alapuolelle, samalla saa vetää kaikki säädöt tappiin että polkimen saa tarpeeksi alas penkiltä ajaessa.
Kylänmies
Pyörä: polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Kotariko kirjoitti: Ylipäätään moottorin ohjaus tuntuu vanhempia ajamiani malleja sivistyneemmältä, eikä pyörä esim. stumppaile, kuten vanhempi kuusysikymppiseni.
Sulla ei selkeesti ole ollut AMa:n karttoja aiemmassa. ;)

Keulan säädöt saa tehtyä yläpäästä kummatkin? Tuo on kyllä kätevää, ettei tartte konttailla säätäessä. Tuossa voi olla aika suuria eroja miten se orkkis keula skulaa, kun on eroja kuskin painoissakin. Mun 70kg painolle oli vanhan mopon keula aika hirvitys, josta sai todella hyvän suht edullisesti shimmaamalla uusiksi.
jli
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja jli »

Kotariko kirjoitti: - Offroad dongle. Palikka, jolla ABS saadaan pois takarenkaalta/kokonaan ja se jää vieläpä muistiin, joten ei tarvitse aina ottaa pois abs:ää uudelleen kun käynnistää mopon...
Miten pyörä kertoo (paitsi kokeilemalla), mikä mode on päällä? Omassa pyörässäni tulee epämääräisiä abs-valon vilkahduksia epämääräisin välein, joista sitten pitäisi yrittää päätellä lukkiutuuko etunen vai ei.
Selkeämpää olisi, jos olisi valo pois, kun etupyörän abs toimii ja valo päällä kun ei toimi.
Kotariko

jli kirjoitti:
Kotariko kirjoitti: - Offroad dongle. Palikka, jolla ABS saadaan pois takarenkaalta/kokonaan ja se jää vieläpä muistiin, joten ei tarvitse aina ottaa pois abs:ää uudelleen kun käynnistää mopon...
Miten pyörä kertoo (paitsi kokeilemalla), mikä mode on päällä? Omassa pyörässäni tulee epämääräisiä abs-valon vilkahduksia epämääräisin välein, joista sitten pitäisi yrittää päätellä lukkiutuuko etunen vai ei.
Selkeämpää olisi, jos olisi valo pois, kun etupyörän abs toimii ja valo päällä kun ei toimi.
Jos abs on kytketty kokonaan pois päältä, abs-merkkivalo palaa koko ajan. Jos abs on toiminnassa, minulla se ainakin vilkkuu harvakseltaan...
YamahaDT125,HondaNS125,HondaVF750,KawasakiGPZ900R,YamahaFZR1000,HondaCB1100,SuzukiGSX1300RHayabusa,
KTM690Enduro,KTMEXC350,HusabergTE300,SuzukiGSF1250,BMWF800GS,YamahaFZS1000,KTM690EnduroR,BMWR1200GSLC,KawasakiZZR1400,KTM 1290 SA
Tee__Vee
Pyörä: Honda CRF 1100D

Viesti Kirjoittaja Tee__Vee »

Muddy Waters kirjoitti: Siitä tulikin mieleeni, että mitä on ne "must do" hommat mitä kannattee tehdä 690:lle?...
Olen itse pärjännyt loistavasti ihan vain seuraavilla muutoksilla: sähköjohtojen suojaus, kahvalämppärit, tangon korotus, pykälää pienempi eturatas ja kartanvaihtonamiskuukkeli ohjaustangossa.
Ylimääräiset rahat vaikkapa ajovarusteisiin ja suojiin.

Makuasioitahan nämä ovat ja taidan olla itse melkoinen outolintu suhteellisen vakion pyörän suhteen.
Kotariko

Noita Motobaun jalkatappeja olenkin netissä ihaillut. En tosiaan ajatellut, että pohjapanssarihan tulee noin lähelle vaihdepoljinta... Ei auta muuta kun rälläköidä.

Keulan repoundit ja compit tosiaan saa napsuteltua 14-mallissa pelkästään yläpäästä samalla tavalla kuin EXC Six Dayssien ja Husabergien uudemmissa monikammiokeuloissa. Toinen putki vaimentaa toiseen suuntaan ja toinen toiseen...
jli
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja jli »

Kotariko kirjoitti: Jos abs on kytketty kokonaan pois päältä, abs-merkkivalo palaa koko ajan. Jos abs on toiminnassa, minulla se ainakin vilkkuu harvakseltaan...
Olen ollut päättelevinäni oman pyörän perusteella seuraavasti:

- Takajarrun abs ei ole toiminnassa koskaan
- Jos abs on toiminnassa etupyörässä, valo vilkahtaa harvakseltaan (kuten sinullakin)
- Jos abs ei ole toiminnassa etupyörässä, valo palaa vilkkuessaan pidempään
- Aina kun virrat kytkee pois, järjestelmä palaa tilaan jossa etujarrun abs toimii, takajarrun ei

Ehkä toimintaa voi jollain valopäisellä dippikytkinyhdistelmällä tai ohjelmoinnilla säätää, mutta käyttöohjeita taitaa olla turha etsiskellä.
Tallikoira
Pyörä: Ktm 690

Viesti Kirjoittaja Tallikoira »

Vielä penkeistä: onko Touratech tuotteista kokemuksia? Mulla on jo tän kesän 4000 km jälkeen häntäluun seudulla sellainen kiputila, että hintakaan ei enää ole esteenä :)
Asmo
Pyörä: 690 Enduro

Viesti Kirjoittaja Asmo »

Itsellä oli tuo powerpartsin ergoseat, mutta ei omalle takalistolle tuntunut kovin ergonomiselta, oikeestaan huonommalta kuin alkuperäinen.

Mutta, apu löytyi seatconceptilta, http://www.seatconcepts.com/ , toimitus oli nopea, hinnaltaan inhimillinen, asennus melko helppo, niitit ei paineilmanitojalla uponnut runkoon, liimautin sitten päälisen verhoilijalla, mutta liimaus onnistuu kyllä kotonakin kunnon liimalla. Istuvuus oli hyvä, pientä sanomista olisi siinä et saumat päästävät vähän vettä sisäänsä kovalla sateella, mutta vielä on sisukset kuivuneet, pitäis koittaa jotenkin tilkitä.

Omalle takapuolelle oikein hyvä satula, sileähkö päälinen ja leveämpi kuin alkuperäinen, omalta kohdalta suosittelen tätä.

Onhan sitten vielä Corbin: http://www.corbin.com/ktm/ktm690smcen8.shtml paljon,paljon kalliimpi vaihtoehto, tietysti tulli vielä päälle....
Ei ole olemassa sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi!
Koheltaja

Mulla helpotti häntäluun kipeytyminen -30mm jalkatapeilla, polvikulma pienenee ja lonkka asettuu paremmin penkille.

KTM Ergosta ja SeatConseptista samaa mieltä edellisen kanssa. Vaihtoehtona on irroittaa vakiojakkarasta päälinen ja rälläkällä hioa materiaalia pois häntäluun kohdalta. Paras vaihtoehto lienee SeatConsepts.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Vakiojakkarat on vuodesta 2012 parempia, edeltävät on aivan karmeita. Itellä on 2008 pyörässä 2013 penkki ja hyvin menee.

Edit: vaihdettu vuosi 2011 arvolle 2012
Viimeksi muokannut Tase, Ma Heinä 14, 2014 11:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koheltaja

Eikös se ollut 2012->? Mulla oli kyseinen vuosimalli ja penkistä ei ole huonoa sanottavaa, eihän se mikään tourinki penkki ole mutta kyllä siinä päivän viihtyy kun touhuu vä'lillä muutakin kun ajelee tylsiä teitä.
MarkkuHoo
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Joo, vasta 2012 mallista alkaen on selkeästi mukavampi penkki, ja tosiaan sen penkin voi istuttaa vanhempiinkin 690-malleihin.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Vastaa Viestiin