KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Noniin, ISO kiitos vielä Koheltajalle vinkistä!
Eli vajaa evo 1 sarja tuli jönneiltä tilattua.
Eli vajaa evo 1 sarja tuli jönneiltä tilattua.
-
Birdie
- Viestit: 257
- Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
- Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Perhana,
Vein pyörän reilu kuukausi sitten pajalle alustan vaihtoa varten ja veikkasivat (sitoumuksetta), että kahdesta viikosta kuukauteen voisi homma kestää. Ei muuten, mutta takapampun osien saatavuus / nopeus saattaisi vähän kestää.
Nyt on sitten jo reilu kuukausi kulunut ja pari päivää sitten paja sai ensimmäisen ilmoituksen briteiltä, että osat on tulossa joulukuun aikana. Eli minun tulkintani mukaan ihannetapauksessa joulukuun loppuun mennessä ja vähintään yhtä suurella todennäköisyydellä tammikuun puoliväliin mennessä. Sitten pamppu ja jotkut erikoiskilkkeet pyörii kuulemma hetken Rovaniemen kelkkatehtaalla ennen takaiskarin niputtamista ja säätötyötä. Alkaakin vahvasti näyttää siltä, että sydäntalvi voi olla takana, ennen kuin mopo uusissa seteissään on palautunut mulle.
Eihän tässä muuten mitään kiirettä olisi, mutta oma seura järjestää maaliskuun alkupuolella enskakisat, johon periaattessa tekisi mieleni osallistua; olenhan ollut itse raivaamassa kyseisiä ajoreittejä ja osa niistä kuuluu viikottaisten kesävakipätkien osastoon. Spoorienskaa talvella en ole vielä koskaan ajanut - kertovat, että on vaikeaa - mutta mikäli pyörän saisin pajalta vuodenvaihteeseen mennessä, kerkeäisin kymmenkunta treeniä nastoilla ajaa ennen kisaa. Toki se ei ole paljon, mutta ehkä kuitenkin riittävästi sen arvioimiseksi, onko osallistumisessa mitään järkeä vai lähdenkö sittenkin enskapoikuuden menettämiseen johonkin kesäkauden CC-cupin kisaan.
Hyvin näyttää pitävän kutinsa se vanha sanonta, jonka mukaan "odottavan aika on pitkä".
Terv. Birdie
"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Vein pyörän reilu kuukausi sitten pajalle alustan vaihtoa varten ja veikkasivat (sitoumuksetta), että kahdesta viikosta kuukauteen voisi homma kestää. Ei muuten, mutta takapampun osien saatavuus / nopeus saattaisi vähän kestää.
Nyt on sitten jo reilu kuukausi kulunut ja pari päivää sitten paja sai ensimmäisen ilmoituksen briteiltä, että osat on tulossa joulukuun aikana. Eli minun tulkintani mukaan ihannetapauksessa joulukuun loppuun mennessä ja vähintään yhtä suurella todennäköisyydellä tammikuun puoliväliin mennessä. Sitten pamppu ja jotkut erikoiskilkkeet pyörii kuulemma hetken Rovaniemen kelkkatehtaalla ennen takaiskarin niputtamista ja säätötyötä. Alkaakin vahvasti näyttää siltä, että sydäntalvi voi olla takana, ennen kuin mopo uusissa seteissään on palautunut mulle.
Eihän tässä muuten mitään kiirettä olisi, mutta oma seura järjestää maaliskuun alkupuolella enskakisat, johon periaattessa tekisi mieleni osallistua; olenhan ollut itse raivaamassa kyseisiä ajoreittejä ja osa niistä kuuluu viikottaisten kesävakipätkien osastoon. Spoorienskaa talvella en ole vielä koskaan ajanut - kertovat, että on vaikeaa - mutta mikäli pyörän saisin pajalta vuodenvaihteeseen mennessä, kerkeäisin kymmenkunta treeniä nastoilla ajaa ennen kisaa. Toki se ei ole paljon, mutta ehkä kuitenkin riittävästi sen arvioimiseksi, onko osallistumisessa mitään järkeä vai lähdenkö sittenkin enskapoikuuden menettämiseen johonkin kesäkauden CC-cupin kisaan.
Hyvin näyttää pitävän kutinsa se vanha sanonta, jonka mukaan "odottavan aika on pitkä".
Terv. Birdie
"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
-
Koheltaja
- Viestit: 8074
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Kas kas, kohta "samalla" kylällä on kaksi RR690:stäf1zz kirjoitti:Eli vajaa evo 1 sarja tuli jönneiltä tilattua.
Birdie, näinhän se monesti menee kun projektissa on useampi osapuoli, jossain vaiheessa aikataulu lähtee enemmän tai vähemmän omille teilleen. Hyvää kannattaa odottaa ja kyllä se alkaa hymyilyttämään kun saa pitkät joustot ajoon.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
Birdie
- Viestit: 257
- Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
- Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Voi sviddu (potenssiin 2),
Fyssarilta tuli sitten ainakin 1,5 kuukauden ajokielto, jotta saadaan tumput kerralla kuntoon ensi kesän koitoksia varten. No, yhtäänhän ei tekisi mieli ajaa... Eikä ole sillä pyörän saamisella pajaltakaan enää mitään kiirettä, eipähän tarvi vääntäytyä koittamaan lumispooriin kisa-ajoa tänä talvena...
Terv. Birdie
"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Fyssarilta tuli sitten ainakin 1,5 kuukauden ajokielto, jotta saadaan tumput kerralla kuntoon ensi kesän koitoksia varten. No, yhtäänhän ei tekisi mieli ajaa... Eikä ole sillä pyörän saamisella pajaltakaan enää mitään kiirettä, eipähän tarvi vääntäytyä koittamaan lumispooriin kisa-ajoa tänä talvena...
Terv. Birdie
"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Re: KTM 690 Enduro (/R)
moro
tähän päivitys.
kaiken takana oli johtosarja.
sen päivityksen jälkeen kaikki toimii.
terv
ptr
tähän päivitys.
kaiken takana oli johtosarja.
sen päivityksen jälkeen kaikki toimii.
terv
ptr
ptr kirjoitti:Moroptr kirjoitti:Moro
Onko muilla mennyt ruiskusta askelmoottori ja sitä kautta koko ruisku uusiksi?
Aika suolanen hinta osalla, toki harrastus maksaa - mutta kuitenkin.
Onko tiedossa edullista vinkkiä vaiko vaan suoraan piirimyyjältä?
ptr
Tuohon päivitystä
eli Ebaystä löytyi käytetty.
Tehtaalta ei ole ollut saatavana elo- eikä syyskuussa.
Osa tuli ja toimii, mutta nyt herjaa uutta vikakoodia. Ilmeisesti vika on johdoissa. Siihen tietoa ensiviikolla kun seppä saa testerin lainaksi maahantuojalta.
Onko vika ollut alunperinkin muualla - siihen ei ainakaan mitään oireita ollut. Askelmoottori oli rikki.
Mittariin on tullut lisäominaisuus, kun on pajalla ollut. Kaasua kääntäessä mittareista katoaa kaikki ainakin osa numero infosta.
ptr
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Hei!
Palstalta löytyy niitä jotka ovat nokka-akselin rallye-tyyppiin. Kykeneekö nokka-akselin vaihtamaan ilman koneen irroitusta?
Palstalta löytyy niitä jotka ovat nokka-akselin rallye-tyyppiin. Kykeneekö nokka-akselin vaihtamaan ilman koneen irroitusta?
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Ja lisäkysymyksenä, että oletteko hiottaneet koneistaneet vanhaa nokka-akselia tuolle rallyenokan arvoille? Olisin hyvin kiinnostunut tähän liittyvistä kokemuksista.
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tästä on jo pari vuotta, kun viimeksi olen noihin nokkia vaihtanut, mutta muistelen, että 690SM:ään sai nokka-akselin vaihdettua konetta irrottamatta, mutta SMC:n konetta piti muistaakseni kipata hieman. Endurossahan on käsittääkseni sama runko, kuin SMC:ssä joten konetta joutuu varmaan vähän kääntämään.
Säätöjä saa hieroa perkeleesti, että sen saa toimimaan hyvin ja tumppailematta. Hyvän putken kanssa ja säädöt kohdallaan keskikierrosvoimaa on sen verran, ettei uskoisi samaksi pyöräksi. Huipputeho ei muistaakseni paljoakaan noussut.
Säätöjä saa hieroa perkeleesti, että sen saa toimimaan hyvin ja tumppailematta. Hyvän putken kanssa ja säädöt kohdallaan keskikierrosvoimaa on sen verran, ettei uskoisi samaksi pyöräksi. Huipputeho ei muistaakseni paljoakaan noussut.
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Laitoin nyt kuitenkin sitten tilaukseen täydellisen satsin:
- molemmat keinuvivut akselineen
- rally(evo)-nokka
- kannentiiviste
Mikäli jollain on vinkkejä nokan vaihdosta niin, ettei kantta tarvitsisi ottaa irti niin olisin kiitollinen niistä.
- molemmat keinuvivut akselineen
- rally(evo)-nokka
- kannentiiviste
Mikäli jollain on vinkkejä nokan vaihdosta niin, ettei kantta tarvitsisi ottaa irti niin olisin kiitollinen niistä.
-
Koheltaja
- Viestit: 8074
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Ohut muistikuva kertoo että huollossa olisi kertoneet nokan vaihdon olevan noin 3h homma. Jos tieto pitää paikkansa niin silloin ei tartteisi irroittaa moottoria, ainakaan kokonaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Kannen irrotus ei tulisi minulle mieleenkään nokka-akselin vaihdossa. Kone on nopea irrottaa ja kallistaa sitä hieman niin, että nokka-akselin mahtuu vetämään sivusta ulos. Joku runkoputki siinä muistaakseni oli muuten edessä.
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
- antti_p
- Viestit: 317
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
- Pyörä: Hypermotard 1100,CRF300L, 701 Enduro
- Paikkakunta: Savo
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Toimiikos toi 690 miten kovilla pakkasilla? Huomenna tarkoitus lähteä pitempään reissuun ja ensi viikolla takaisin, paluumatkalle lupaili rapsakkaa keliä n. -20. Onko mitään erikoista mitä pitäs tehdä? Riittääkö pelkän syylärin peittäminen osittain? Lähtö tapahtuu kyl lämpimästä tallista 
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Halloota tällekin osiolle.
Vuoden -12 mallinen 690 Enduro R tuli haettua pari viikkoa sitten Seinäjoelta (uskoakseni käyttäjän "anykala" entinen peli) 958km päiväreissulla. Luettuani n.150 sivua tätä viestiketjua + muita foorumeita joissa pääasiassa kehutaan pyörän ominaisuuksia, kasvoi kuume liian isoksi.
Kerran on päässyt laitetta testaamaan ja maistui erittäin hyvältä. Edellinen omistaja todellakin pitänyt kuin kukkaa kämmenellä, eikä edes koneen sivukopissa ole saappaanjälkiä.
Edellinen mopo oli -08 300EXC, eikä tämä nyt paljoa nopeassa hiekkatie-testi-ajossa sille juurikaan hävennyt. Nyt todennäköisemmin selviää "hiukan" pienemmällä huoltoruljanssilla eikä brutaalin kilpaenduron hyvät ominaisuudet mene hukkaan soratiekikkailussa johon 690ER soveltuu uskoakseni enemmän kuin hyvin. Eikä lisääntynyt toiminta-etäisyyskään haittaa yhtään..
Vuoden -12 mallinen 690 Enduro R tuli haettua pari viikkoa sitten Seinäjoelta (uskoakseni käyttäjän "anykala" entinen peli) 958km päiväreissulla. Luettuani n.150 sivua tätä viestiketjua + muita foorumeita joissa pääasiassa kehutaan pyörän ominaisuuksia, kasvoi kuume liian isoksi.
Kerran on päässyt laitetta testaamaan ja maistui erittäin hyvältä. Edellinen omistaja todellakin pitänyt kuin kukkaa kämmenellä, eikä edes koneen sivukopissa ole saappaanjälkiä.
Edellinen mopo oli -08 300EXC, eikä tämä nyt paljoa nopeassa hiekkatie-testi-ajossa sille juurikaan hävennyt. Nyt todennäköisemmin selviää "hiukan" pienemmällä huoltoruljanssilla eikä brutaalin kilpaenduron hyvät ominaisuudet mene hukkaan soratiekikkailussa johon 690ER soveltuu uskoakseni enemmän kuin hyvin. Eikä lisääntynyt toiminta-etäisyyskään haittaa yhtään..
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Eipä o syylärin teippailun, kaasukäden kalibroinnin ja normaalien kausihuoltojen lisäksi tullut tehtyä mitään muita talvirituaaleja ja hyvin tolla viime talvena ajeli sen muutaman kuukauden mitä kelejä oli.antti_p kirjoitti:Toimiikos toi 690 miten kovilla pakkasilla? Huomenna tarkoitus lähteä pitempään reissuun ja ensi viikolla takaisin, paluumatkalle lupaili rapsakkaa keliä n. -20. Onko mitään erikoista mitä pitäs tehdä? Riittääkö pelkän syylärin peittäminen osittain? Lähtö tapahtuu kyl lämpimästä tallista
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Koko viimetalven turailin, ja kertaakaan ei mitään kylmyydestä johtuvaa ongelmaa ollu.
Jos lunta oikein pöllyttää niin kannattee joku "leipurinhattu" viritellä ilmanputsariin.
Jos lunta oikein pöllyttää niin kannattee joku "leipurinhattu" viritellä ilmanputsariin.