KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

ÖÖ.
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

enska kirjoitti:Ja mulla releellä edellisessä ja nykyisessä. Akulta otin virran. Muuten valo(55w) särisee/vilkkuu tyhjäkäynnillä.
Toi Adven pitkien umpio on ihan pers...tä. Xenonit toki parantaa, mutta ei hyvä.
Ihan saman ongelmat oli mulla niin siksi otin virtaa akulta. Vakiona jännite valoille tais olla alle 12 V vaikka akulla oli reilu 13 V. Ei mikään mailmanparas tuo vakiokaapelointi.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Jerry Cotton kirjoitti:miksi ylimääräinen rele tarvitaan väliin? Mä kytkin ballastin suoraan orkkisvalopiuhoihin, eikä tuon kytkennän kanssa ollut mitään ongelmia niiden 50 tkm aikana kun ko. pyörällä ksenonien kanssa ajoin.
Mulla on releillä myös, koska xenonit on jo toinen vaihe, miten valojani parantelin. Pelkät releet oli se ensimmäinen 8)
Sellainen etu releistä on, että on helppoa panna ylimääräinen katkaisija väliin, jolla valot saa kokonaan pois. Mulla ainakin startatessa räpsyttää tuota xenonia eikä se syty välttämättä silloin. Käynnistäessä en siis viitsi kiusata sitä ollenkaan, vaan napsautan valot pois ja käännän virrat päälle vasta sitten. Voihan sen katkaisijan panna väliin vaikka ottaisi suoraan originaaleista johdoista virran, mutta kun ovat jo muutenkin hieman nirkun narkun tuoton kanssa.
Itse panin katkaisijan lyhyen releen maajohdon väliin eli kokonaan valoitta käyttämisen lisäksi on mahdollisuus polttaa vain pelkkää pitkääkin. Ehkä tuollaisesta mahdollisuudesta voisi olla hyötyä, jos vaikka on jo apuvirralla joutunut käynnistämään ja haluaa ladata mahdollisimman nopeasti ja lisäksi ajaa vielä kovaa.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Jerry Cotton
Pyörä: Harkinnassa.

Viesti Kirjoittaja Jerry Cotton »

Taitaa olla melkoisia eroja ballastien toiminnassa. Kyllähän mullakin välillä sääliksi kävi tuota polttimoa, kun pyörän valot syttyy kahteen kertaan aina kun käynnistää, mutta joka kerta se suostui syttymään ilman välkkymisiä ja räpsyjä.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
ÖÖ.
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Jerry Cotton kirjoitti:Taitaa olla melkoisia eroja ballastien toiminnassa. Kyllähän mullakin välillä sääliksi kävi tuota polttimoa, kun pyörän valot syttyy kahteen kertaan aina kun käynnistää, mutta joka kerta se suostui syttymään ilman välkkymisiä ja räpsyjä.
Varmasti on juu. Tää mun settikin on joku Ebayn toisekshalvin. Pyörissäkin voi olla eräkohtaisia eroja mikä vaikuttaa tuohon.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
mico
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black

Viesti Kirjoittaja mico »

RKi990 kirjoitti:
mico kirjoitti:Vakio pöntöillä/putkella?
Akran mölytoosat..

Kulutus siinä vähän nousee. Seuraavaksi kokeilen normi ja akrakartan välimuotoa, kunhan saan tuneeculla tehtyä..

Mulla on fmf:n pöntöt ja akran kartta, tosin dakar edition:ssa on R:n motti. Laitahan tuosta kokeilusta kommentteja...
Corni
Pyörä: Myyty

Viesti Kirjoittaja Corni »

mico kirjoitti: Mulla on fmf:n pöntöt ja akran kartta, tosin dakar edition:ssa on R:n motti. Laitahan tuosta kokeilusta kommentteja...
Huomiona vain, että sama moottori se on R:ssä, kun normissakin (2009 eteenpäin). ECUn kartta vain eri.

Mitä muuten tulee noihin eri karttoihin, niin itse en huomannut käytönnön eroa kulutuksessa akra ja vakiokartalla. 6,1l/100km kutakuinkin kulutus molemmilla kartoilla minun ajotyylillä.
pekkas
Pyörä: 1090 R

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Corni kirjoitti:
mico kirjoitti: Mulla on fmf:n pöntöt ja akran kartta, tosin dakar edition:ssa on R:n motti. Laitahan tuosta kokeilusta kommentteja...
Huomiona vain, että sama moottori se on R:ssä, kun normissakin (2009 eteenpäin). ECUn kartta vain eri.
Onko tämä tietoa vai mutua..perusmoottori kyllä sama mut onko jotai nokka ym.eroja

Onko kenellekkään laitettu huollon toimesta R karttaa normi malliin..
olis jo melko hyvä viritys jos tuolla n.10 hepoa tulee
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Corni
Pyörä: Myyty

Viesti Kirjoittaja Corni »

pekkas kirjoitti:
Corni kirjoitti:Huomiona vain, että sama moottori se on R:ssä, kun normissakin (2009 eteenpäin). ECUn kartta vain eri.
Onko tämä tietoa vai mutua..perusmoottori kyllä sama mut onko jotai nokka ym.eroja

Onko kenellekkään laitettu huollon toimesta R karttaa normi malliin..
olis jo melko hyvä viritys jos tuolla n.10 hepoa tulee
Ainakin tuolla ameriikan voorumilla on monet laittaneet R- kartan normi 990:n ja todenneet osanumerot samaksi. Jotkin dealeritkin suostuu lataamaan R -mapin normimalliin jne.. Tuosta yllämainitusta vuodesta lähtien sylinterin yläpää on muuttunut, kuten nokat on uudet jne.
mico
Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black

Viesti Kirjoittaja mico »

R mallissa ainakin eri nokat ja palotilat, kaiketi myös kampiakseli. Ruiskukartta tietty myös eri.
pekkas
Pyörä: 1090 R

Viesti Kirjoittaja pekkas »

mico kirjoitti:R mallissa ainakin eri nokat ja palotilat, kaiketi myös kampiakseli. Ruiskukartta tietty myös eri.

Mistähän tämä tieto on peräisin..faktaa??

Kampiakseli sama
Nokat samat

Palotilat on tyhjää tilaa ei osa :lol:

Männissä saatta olla jotain eroa,eli vaikuttaisi että puristussuhde vois muuttua.
nopeesti penkasin varaosa manuaaleja ja vaikuttais että eroa mäntien osalta Adve/adve R/superduke R/SMT ym.

2008 muuttuu sit varaosanumerot
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Voihan vidun viiidu, meinaan kun meinaa pukata hivenen kuumeoireilua tommoseen 990 Adventure R malliseen vekottimeen. Pitää tieten jossakin käydä koeajamas moinen härpäke ja toivoa että petyn siihen aivan saatanasti jotta kuume paranee siltä seisomalta. Pitääs nyt kuitenkin malttaa ens kevääseen, ettei sitä tarviis talliin semmosta talaveksi ostaa seisomaan, tai kykenisköhän sitä tämmönen "vanhakin" kuski nastarenkailla pieniä surautuksia tommosella heittää, vai onkohan se ja minä aivan liian kömpelöitä moiseen puuhaan.

Tämmöstä spekulointia tällä kertaa, eikä niistä ruukaa hyvää seurata rahankulutuksen merkeissä, mutta katsotaan nyt sano sokea.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
MotoMasa
Pyörä: 990Adv

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

Rapakko kirjoitti:.. kun meinaa pukata hivenen kuumeoireilua tommoseen 990 Adventure R ...
Vähän samaa vikaa ollut Rahikaisella viime aikoina..

Tykkään nykyisestä menopelistä näin aloittelun merkeissä, mutta aika hengetönhän tämä on, kun tuntuu ettei yli 4000rpm tapahdu yhtään mitään ja perän saa irti vain kolmosella irtosoralla. Varmaan jokin GasiGessu olis luonnollisin vaihtoehto, mutta mutta.. Toisaalta olis kiva saada samaan pakettiin toimiva alusta. Tosin tällä kokemuksella ei varmaan pitäis paljoa vaatia ajo-ominaisuuksilta, kun ei tiedä mikä vaikuttaa mihinkin, mutta olishan se kiva kun ei ainakaan pyörän tarjoamia mahdollisuuksia vois syyttää. Voihan se toi 100+ ponia olla vähän liikaa aloittelijalle, mutta eihän niitä olis pakkoa kaikkia kerralla käyttää.. Eniten oikeastaan askarruttaa tuo korkeus, mutta kai niillä ajaa minuakin (184cm) lyhemmät kuskit. Pitäis käydä koeajamassa.
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

MotoMasa kirjoitti:
Rapakko kirjoitti:.. kun meinaa pukata hivenen kuumeoireilua tommoseen 990 Adventure R ...

Tykkään nykyisestä menopelistä näin aloittelun merkeissä, mutta aika hengetönhän tämä on, kun tuntuu ettei yli 4000rpm tapahdu yhtään mitään ja perän saa irti vain kolmosella irtosoralla. Varmaan jokin GasiGessu olis luonnollisin vaihtoehto, mutta mutta.. Toisaalta olis kiva saada samaan pakettiin toimiva alusta. Tosin tällä kokemuksella ei varmaan pitäis paljoa vaatia ajo-ominaisuuksilta, kun ei tiedä mikä vaikuttaa mihinkin, mutta olishan se kiva kun ei ainakaan pyörän tarjoamia mahdollisuuksia vois syyttää. Voihan se toi 100+ ponia olla vähän liikaa aloittelijalle, mutta eihän niitä olis pakkoa kaikkia kerralla käyttää.. Eniten oikeastaan askarruttaa tuo korkeus, mutta kai niillä ajaa minuakin (184cm) lyhemmät kuskit. Pitäis käydä koeajamassa.
Ite tein saman siirron viime kesänä. Tai siis siirryin tohon normi versioon kotkasta. Taitoa ei oo ihan hirmusesti ja toi pyörän raskaus vähänkään hankalammassa maastossa oli ensimmäinen yllätys. Tai siis 100- pollea (siis tossa 06 perusmallissa tais olla vähän alta 100) oli se isoin yllätys ja se miten toi runko sopi omaan runkoon niin paljon paremmin vähänkään pidemmällä siirtymällä. Ei polvet kolota ja veri riittää varpaisiinkin saakka kun ei oo kaikki valtimot puristuksissa kyykkyasennossa. Siis ihan unelma ekaksi pyöräksi toi pikkugessu, mutta ainakin 180 cm oli mun mielestäni liian pieni geometrialtaan.

Mutta sitten tosiaan toi paino yllätti vähän. Vai lieneekö huomattavasti korkeampi painopiste. Pikkugessua riuhto asentoon ja toiseen hankalammassa maastossa ihan käsivoimin kun yhdelläkin trialpätkällä reenailin. Siis mulle ihan hirmu rialia, taitavammalle varmaan pelkkä suupala. Samantyylistä, mutta helpompaa läksin yks päivä kokeilemaan kotarilla. Ei riittänykkään enää käsivoimat, vaan tartti ihan koko kropan heiluttelemaan painopistettä suuntaan jos toiseenkin. Pyörä melko helposti kyljelleen ja sitten punnertamaan pystyyn. Pystyyn punnerrus kohtuu helppoa, mutta tosiaan kun lähtöö kaatumaan johonkin suuntaan, niin yleensä multa loppuu ruis korjata liike ja taas ollaan kylellään.

Sama mettäteillä. No, harjottelun puutetta sanosin. Tämä kesä meni tosin ihan muussa kuin piti, joten matkaa ei tullu ollenkaan sitä mitä olisin toivonu. Oma käyttöni ehkä mahdollisimman paljon ominaisuuksia hukkaavaa kun tänäkin kesänä assu ollu varmaan 90% ajosta. Mutta sitten kun pääsi tonne soralle... There is a god. Ja jokanen saa päätellä mitä tarkotan. Siis ainakin mun taidoillani.

Mulle varmaan oikeesti paras olis joku 250 exc tai vast ja sitten joku iso matkamöhkö. Mutta kun mä haluun molemmat yhdessä, niin sitten ajelen tolla. Ja todennäköisesti vielä monta vuotta.

En usko, että korkeus sinänsä tulee sulle ongelmaksi. Alkuun aika omituinen kun tosta gessukasta hyppäs, mutta siihen kyllä tottuu. Toki tuo perusmalli on matalampi, mutta nyt kun vaihdon geelipenkin, niin jalat n. senttiä vaille molemmista kantapäistä yltää maahan ja olen miettiny olisko sittenkin tarve vaihtaa korkeampaan.
KKO
Pyörä: -----

Viesti Kirjoittaja KKO »

MotoMasa kirjoitti:

Sama ilmiö oli täällä, älä vaan käy koeajolla... Josset ole varautunut hillittömään kuumeeseen sen jälkeen.

Itse erehdyin juurikin BMW 650 (Dakar) jälkeen koittamaan LC8:aa (omassa tapauksessa tosin SE), paluuta ei oikein ole sen jälkeen :| :| Adventurekin olisi ollut kelpo vaihtoehto.

Niin ja itse olen 178cm lyhyt ja hyvin pärjää!
Kari

"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

jaa kirjoitti:[Mutta sitten tosiaan toi paino yllätti vähän. Vai lieneekö huomattavasti korkeampi painopiste. Pikkugessua riuhto asentoon ja toiseen hankalammassa maastossa ihan käsivoimin kun yhdelläkin trialpätkällä reenailin. Siis mulle ihan hirmu rialia, taitavammalle varmaan pelkkä suupala. Samantyylistä, mutta helpompaa läksin yks päivä kokeilemaan kotarilla. Ei riittänykkään enää käsivoimat, vaan tartti ihan koko kropan heiluttelemaan painopistettä suuntaan jos toiseenkin. Pyörä melko helposti kyljelleen ja sitten punnertamaan pystyyn. Pystyyn punnerrus kohtuu helppoa, mutta tosiaan kun lähtöö kaatumaan johonkin suuntaan, niin yleensä multa loppuu ruis korjata liike ja taas ollaan kylellään.
Itse olisin sitä mieltä, että huonossa maastossa, kun on uria tai kiviä, kalteva alusta yms... tuntuu, että pyörä alkaa viedä miestä eikä mies pyörää, iso syypää on ison Adven jumalattoman leveä takarengas. 150mm leveän renkaan reunan alle, kun osuu kiven kulma, niin sillä on jo aikamoinen vipuvarsi kammeta pyörää kumoon. Virittelin omaani vanhan LC4:n takavanteen ja kapealla renkaalla kivikossa ajelu on paljon helpompaa kuin leveällä.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Vastaa Viestiin