KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vaughan
Pyörä: KTM690sm prestige

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Kiitos paljon, vieläkun osais tommosen tilata kun ei saksa taitu kuin korkeajännitys tasolla...
Englannin kielinen nettikauppa linkki olis iso juttu.
vaughan

Työsylkkä purettu ja huomenna paikalliseen etraan hakemaan uudet tiivisteet. Käykö normaali kytkin/jarruneste vai pitääkö tosiaan olla mineraaliöljyä?
takakura
Pyörä: 690 Rally

Viesti Kirjoittaja takakura »

vaughan kirjoitti:Työsylkkä purettu ja huomenna paikalliseen etraan hakemaan uudet tiivisteet. Käykö normaali kytkin/jarruneste vai pitääkö tosiaan olla mineraaliöljyä?
Mineraaliöljyä. Itsellä kokeilussa ATF öljy. Älä ainakaan jarrunestettä laita. Se syö o-renkaat piloille nopeasti.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
vaughan

Aamulla hain paikallisesta etrasta pari eri kovuudella olevaa o-rengasta hurjaan 1,95€ hintaan. Peli nipussa ja hyvin rokkaa! Öljyksi laitoin ihan 10/30 teboiloin pienkoneöljyä.

Saksan korjauskitti jäi vielä odottamaan tilausta, jos sama vaiva vielä toistuu ni sitte tilaan. Kiitokset avusta.
Mixu
Pyörä: joku mopo hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Niin kytkin... Ei tohon edelliseen liity mut mites muilla? Mulla meni ekat kytkin levyt 6500km ja nyt on kohta 13000 ajettu ja parilla viime reissulla on selkeesti kykä lipsahdellu eli alkaa(ko) oleen kohta taas vaihto kamaa? Mahtaako toi olla ihan kunnossa? Toimii kyllä muuten mielestäni hyvin. Katotaa jos ny pääsis tohon 15k huoltoon niin täytyy mainita asiasta.. Öljynä on ollu vaan motorexin crosspoweria ja vaihdettu noin 1500km välein
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Timppa(Varadero)
Pyörä: 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Timppa(Varadero) »

Mixu kirjoitti:Niin kytkin... Ei tohon edelliseen liity mut mites muilla? Mulla meni ekat kytkin levyt 6500km ja nyt on kohta 13000 ajettu ja parilla viime reissulla on selkeesti kykä lipsahdellu eli alkaa(ko) oleen kohta taas vaihto kamaa? Mahtaako toi olla ihan kunnossa? Toimii kyllä muuten mielestäni hyvin. Katotaa jos ny pääsis tohon 15k huoltoon niin täytyy mainita asiasta.. Öljynä on ollu vaan motorexin crosspoweria ja vaihdettu noin 1500km välein

Vähennä välillä nestettä kytkimen pääsylinterin säiliöstä. Levyt ku kuluu ja samalla kytkinpakka ohenee niin neste lisääntyy säiliöön, eikä pääse mistään ulos. Mun ex. 690e:llä nyt ajettu vissiin jo yli 20tkm ja orkkis kytkin. Mulla ollessa yritti yhellä reissulla luistaa, isolla vaihteella huomaa ku lähtee suurimman väännön alueelta vedättään- kierrokset nousee liian nopeesti. Sillon oli ajettu jotain 15 tkm. Käytin sen säiliön kannen auki niin sieltä suorastaan pursui nestettä ulos.
Mixu

Täytyy tarkastaa, oon kyl vaihtanu ja ilmannu noi kytkimen öljyt muutaman kerran (samalla kun jarru nesteetkin)
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
skuikka
Pyörä: SE

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Minä olen noihin kotarin kytkimiin ja fillarin jarruihin laittanut iskariöljyä. Talvella ajavien kannattaa pakkasten tullen kokeilla 5 tai jopa 2.5-viskositeetin oljyä. Sormet kiittää. Eihän se jousivoimaa kytkimessä vähennä, mutta virtaa vaivattomammin letkun ja sylinterien reikien läpi. Puunkiertohommissa ero oli huomattava kotarin orkkis vs Öhlins 4.
Ohuet lovat lirut toki taipuvaisempia vuotamaankin.
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Timppa(Varadero) kirjoitti: Vähennä välillä nestettä kytkimen pääsylinterin säiliöstä. Levyt ku kuluu ja samalla kytkinpakka ohenee niin neste lisääntyy säiliöön, eikä pääse mistään ulos.
No EI NÄIN, siellä on kumipussi ihan tätä varten! Tehdään just päin vastoin kun jarrujen kanssa, eli työnnetään se kumipussi auki ja laitetaan paikalleen niin, ettei sisään yläsäiliöön jää yhtään ilmaa. Sitten kun uusitaan kytkinlevyt, vaihdetaan nestekin. Jarrujen kanssa pussi kasaan ja paikallee niin ettei jää ilmaa.
Ihan järkeilemällä, miksi siellä on pussi, ellei sen ole tarkoitus tehdä mitään?

Öljyksi jos mineraaliöljyä vaaditaan, on keulaöljy parasta, huonoinkin riittävän liukasta, 5W. Kestää nestekoneen lämmön parhaimmin. Jollain moottoriöljyllä vika tapaa alkaa niin että kuumana kytkin katoo, jäädyttyään löytyy, jatkuu muutaman kerran kunnes öljyt karannu eikä kytkintä enää ole.
E: skuikka ehtikin tähän ensin.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Mixu

nimenomaan keulaöljyä oon käyttäny.
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Niin, silloin kun niillä vanhoilla kasattiin ja jätettiin pussi kasaan, otitko auki kun vaihdoit levyt?
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Mixu

THA kirjoitti:Niin, silloin kun niillä vanhoilla kasattiin ja jätettiin pussi kasaan, otitko auki kun vaihdoit levyt?

jos tää oli mulle sun muisti pätkii... tjsp ;)

Meinaan mää oon tasan kerran ton aukassu ja sillon laitoin uudet levyt (massat ja välilevyt yhtä välilevyä lukuun ottamatta kun puuttu paketista), millää vanhoilla ei oo kasailtu mun kykää.
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Timppa(Varadero)
Pyörä: 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Timppa(Varadero) »

THA kirjoitti:
Timppa(Varadero) kirjoitti: Vähennä välillä nestettä kytkimen pääsylinterin säiliöstä. Levyt ku kuluu ja samalla kytkinpakka ohenee niin neste lisääntyy säiliöön, eikä pääse mistään ulos.
No EI NÄIN, siellä on kumipussi ihan tätä varten! Tehdään just päin vastoin kun jarrujen kanssa, eli työnnetään se kumipussi auki ja laitetaan paikalleen niin, ettei sisään yläsäiliöön jää yhtään ilmaa. Sitten kun uusitaan kytkinlevyt, vaihdetaan nestekin. Jarrujen kanssa pussi kasaan ja paikallee niin ettei jää ilmaa.
Ihan järkeilemällä, miksi siellä on pussi, ellei sen ole tarkoitus tehdä mitään?
Joo noinhan se teoriassa toimii, ei oo ihan uus juttu mullekaan. Mutta se on tuo 690 kotarin Maguran säiliö niin helkkarin pieni ja siellä oleva "kumipussi" ihan tautisen jäykkä, paremminkin umpikumi ku pussi että yhen kytkimen iän aikana sitä nestettä on ihan pakko vähentää välillä. Esim. EXC kotarissa on Brembon kytkinsylinteri jossa on huomattavasti isompi säiliö ja samanlainen kumipussi ku yleensä jarrusyl. säiliöissä on mut tässä 690 on jo mainittu Magura.
maakus
Pyörä: EXCF350, exät FE350, SMC690

Viesti Kirjoittaja maakus »

Kytkinnesteiden määrästä: mulla kohta 9000km ajettu ja mitään lipsumista ei ole vielä ollut, mutta pitääkö/kannattaako tehdä jo ennalta noilla kilometreillä nestepinnalle jotain? Ja ihan yksinkertaistaen yksinkertaiselle, mistä ja miten olette päästäneet nesteitä pois?

Kiittäen!
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Kyllä se pussi riittää hyvin kompensoiman työsylkyn männän iskun. Kokeile vaikka työntämällä se ulos, sit nostat pois ja painat alhaalta männän sisään.
Mixu, en toki muista varmaksi oliko siellä levyjä silloin ensinkään kun sitä öljyn tapasta lillua sieltä poistettiin, mutta siitä oon ihan varma että uusia levyjä ei vielä silloin ollu ainakaan paikallaan, pöydällä katteltiin niitä vanhoja. Se näkymä piirtyny mun muistiin ikiajoiks, niin pahan näköstä kytkinpakettia en o vielä ennen nähny.
Ja vielä tohon tiivisteen pettämiseen, niitä kytkimen nesteitä kantsis vaihdella aina kun mopoo muutenkin huoltaa: kansi auki, ruutalla säiliöstä vanhat pois ja uudet tilalle. Kun vaihtelee usein, ei tarvii alakautta edes päästää pois, eikä ilmailla. Kustannus lienee lk. 50 cnt / kerta ja työ onnistuu vaikka naapurin mummelilta.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin