Eka pyörä iso(hko)lle miehelle?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Propulsion
Pyörä: Ei ole (vielä...)

Eka pyörä iso(hko)lle miehelle?

Viesti Kirjoittaja Propulsion »

Juu, tiedetään, näitä tälläisiä topiceja on ennestäänkin, mutta en löytänyt niistä vastauksia kaikkeen...

Jokakeväinen kuume vaivaa taas ja entistä pahempana tottakai! Eli matkaenskan hankinta pyörii mielessä... Mopoa kummemmalla en oo ajanut, jotain satunnaista wanhan
krossipiikin testausta lukuunottamatta. Korttiakaan ei ole vielä:( Speksataas vähän;)

- Äijällä kokoa 188cm/105kg
- Tarkoituksena ei ole mitään rautaperseajoja suoritella, mutta joku 200-300km pitäis mennä kivuitta. Enemmän kuitenkin pikku nautiskelulenkkejä kuin varsinaista matka-ajoa.
- Tarkoituksena ei ole vetää apinan raivolla pientä mettäpolkua, voisin kuvitella pienimmät ajopolut peltoteiksi yms., pääpainon ollessa kuitenkin asvaltilla ja sorateillä.
- Omaksi ajotyylikseni kuvittelisin sellaisen leppoisan etenemisen maisemista nauttien, ei välttämättä nopeinta mahdollista vauhtia joka paikkaan.
- Mieluummin perushuolloilla "kuuhun ja takas", vaikka vähän ajo-ominaisuuksista tinkien, kuin jatkuvasti kalliita tai hankalia remppoja mutta äärimmäinen ajonautinto
kunnossa ollessaan.
- Mieluummin hyvä vääntö ala- ja keskikierroksilla ilman hirveetä tehopiikkiä ihan ylhäällä, kuin hengetön alhaalla ja kauhee räyhy tonni punarajalta.
- Ajelut ykspäällä, auto on kimppamatkailua varten;)

Hintakatoksi oon speksaillut 3500eur, mieluummin toki alle, kun ajattelin päästä alkuun kokonaisuudessaan 5000 eurolla ja ajovarusteet ja se korttikin pitäis hommata.

Elieli, mikäs se nyt on mitä lähdetään miettimään? Africa Twin, Transalp, Tenere, Super Tenere, DR, Pegaso, f650, Dominator, joku muu? Vanhemman mallista Darraa sais ainakin halvalla ja Dominatoria ja Pegasosta sais jonkin verran muita tuoreempana budjetin hintaluokassa... Onko noista joku esimerkiksi liian ahdas
tai liian vetelä alustaltaan tän kokoiselle karpaasille ja siten heti pois suljettavissa. Tai onko joku noista täysin sopimaton speksattuun käyttöön. Yksilöitähän ton
hintaluokan pyörät on ihan täysin, mutta onko joku noista erityisen kestävän tai huonosti kestävän maineessa? Onko joku ylläpito- ja käyttökuluiltaan ehdottoman edullinen
tai huomattavasti muita kalliimpi?
Helpottakaa nyt kokeneemmat vähän nyypän tuskaa, vaihtoehtoja on liikaa ja tietoa liian vähän, vaikka kuinka koittaa foorumia ahmia:)
tabbe
Pyörä: Africa Twin rd04

Re: Eka pyörä iso(hko)lle miehelle?

Viesti Kirjoittaja tabbe »

No noi pegasokset ja dominatorit, f650 ja muut kevyehköt pyörät on ainakin mun mielestä isolle ukolla vähän liian rimpuloita ja näyttää mopolta ison ukon alla ja kuiteskin haluat pian vaihtaa sen isompaan.

Itse olen 186 ja 105 kg ja näin juuri kävi.

Itsellä ennen oli Domi ja nyt Africa twin joka ois kyllä nyt myytävänä uuden pyörän alta http://www.nettimoto.com/honda/xrv/1074982 .
skuikka
Pyörä: SE

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Saattaa olla että aika on tehnyt tepposet muistikuville, mutta aloitin harrastuksen DR 650:lla, ja se oli mielestäni mukavan tilava ajoasennoltaan. Vaimoharjoittelijalla taas oli taannoin Domi 650, ja se puolestaan tuntui helkkarin ahtaalta. mitat 190/96.
Alustoja en osaa verrata kuin Kotareihin, ja se taas ei ole reilua.
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Niemolasta valmiiksi rakenneltu DR800 8)

Omia kokemuksia siit DR650 kateversiosta on parin viikon Norjan matka tuleva vaimo + kaiken maailman kapsäkit kyydissä,naimisissa ollaan eli hyvin meni sekin reissu :lol:
Hyvin se keskikoko darra toimii vähän joka alustaamjos meinaa ihan sikana vetää niin etujousitukselle pitää jotain tehdä,eikä ole pahitteeksi taaksekin vaihtaa säädettävä.
Helppo ja hyvä pyörä,etenkin hinta7laatu suhdeltaan.

Oikestaan pyörä kun pyörä sopii sulle kunhan mahdut siihen!
Jos jokin tuntuu huonolta pyörässä niin sen saa aina rakeneltua mieleiseksi :wink:
herra47
Pyörä: BMW G 650 GS vm.2012

Viesti Kirjoittaja herra47 »

Harkitse Hondaa-et varmaankaan kadu.Itselläni on Honda Transalp joka on erinomainen aikuisen miehen jokapaikanpyörä.Helppo ajaa kaupungissa ja maantiellä aivan riittävän tehokas.Ajoasento on luonteva ja kerkeää ajaessa katsella ja haistella luontoa.Olen ajanut vuodessa 23500km ja mitään vikoja ei ole ollut.Normaalit huollot.Voin lämpimästi suositella
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Kaksipyttyinen on sulle oikea vaihtoehto kun et peltoteitä pienemmillle urille aio suunnistaa. Ne mitkä jää tuosta sun listasta jäljelle on varmasti hyviä. At:n selässä viihtyy kyllä varmasti isompikin ukko.

Vikalistoja löydät haun avulla, mutta ne on aika lyhyitä tuosta jäljelle jäävästä joukosta.
404 HTTP Error File not found
srbg
Pyörä: 990s

Viesti Kirjoittaja srbg »

En tiedä sopiiko sun hintahaarukkaan bmw f 650 gs dakar. Eipä niitä tuolla nettimotossakaan just nyt näkynyt olevan myytävänä.
Mutta tuollainen oli jokunen vuosi taakseppäin ja se oli aika loistava kompromissi-mopo. Ajaa metsäautotiet ja pidemmät reissut mukavasti.
Tekniikka on luotettavaa ja helppo huoltoista. Kulutus max 4.5l/100km.
Ei se kyllä mihinkään enskaspooriin tai vastaavaan mikään ideaali ole, mutta käyttöpyöränä hyvä.
Niin ja kokoa mulla on 190/95 ja ei se ahtaalta tuntunut.
Sami
Propulsion
Pyörä: Ei ole (vielä...)

Viesti Kirjoittaja Propulsion »

Mitenkäs raati suhtautuu Kawasaki KLE:hen, se jäi tuosta vaihtoehtolistastani pois vahingossa. Aika edukkaasti niitä tuntuu ainakin saavan...
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Kierroskone,eikä mitään tapahdu ennenkuin on kierroksia tarpeeks.
Aatos
Pyörä: Moto Guzzi V85TT

Viesti Kirjoittaja Aatos »

Onhan toi 750 yamaha super tenere. Kulkee ja hinnat edullisia. Nettimotossa 2000-3000 hintaan sa valita useammasta pyörästä.
Kale

Viesti Kirjoittaja Kale »

Suzukin DR 650RSE ja DR 800 on ainakin sopivia isolle ukolle (itse olen 190cm/100kg) mutta noista kahdesta isompi on selvästi mukavampi ajettava mutkaisella pikitiellä isomman vääntönsä ansiosta. Pienempi on taas vähän mukavampi ajettava löysällä soralla tiukoissa mutkissa, kun on vähemmän painoa. Nämä on siis meikäläisen mielipiteitä ja kokemuksia.
Yksipyttyinen ilma/öljy jäähdytteinen on aika varmatoiminen, eikä vaadi ihan ihmeellisiä huoltotoimenpiteitä. Öljyn vaihdot 6tonnin välein ja venttiilin välysten tarkistus/säätö, sekä tasapainoakselin ketjun kiristys/kireyden tarkistus tavallisten ilmanputsarin puhdistusten/vaihtojen lisäksi.
Huollosta selviää siis hyvin ilman moottoripyörätekniikan väitöskirjaa :lol:
Putputin
Pyörä: mitä milloinkin

Viesti Kirjoittaja Putputin »

Propulsion kirjoitti:Mitenkäs raati suhtautuu Kawasaki KLE:hen, se jäi tuosta vaihtoehtolistastani pois vahingossa. Aika edukkaasti niitä tuntuu ainakin saavan...
"Kele" on tosiaan hieman ylärekisteripainotteinen huipputehon suhteen,mutta on mielestäni varsin hauska ajettava,kun vaihteita on kuusi,ja ei lopu kierrokset ihan heti kesken 8)
Makuasiahan tuo on,ihan mistä tykkää,mutta kannattaa varmaan kokeilla eri vaihtoehtoja,mikäli mahdollista.
KLE:n kulutus on hieman yksipyttyistä maltillisempi,ja vakuutukset olen ilokseni huomannut ihmeen pieniksi :P
zuidi
Pyörä: 750 tennari

Viesti Kirjoittaja zuidi »

Aatos kirjoitti:Onhan toi 750 yamaha super tenere. Kulkee ja hinnat edullisia. Nettimotossa 2000-3000 hintaan sa valita useammasta pyörästä.
+1 ääni tälle.

ite kans 188/+100kg
olen kyllä ollu erittäin tyytyväinen valintaan
Jutale
Pyörä: LC4 640 Adv / XTZ750 Super Tenere

Viesti Kirjoittaja Jutale »

zuidi kirjoitti:
Aatos kirjoitti:Onhan toi 750 yamaha super tenere. Kulkee ja hinnat edullisia. Nettimotossa 2000-3000 hintaan sa valita useammasta pyörästä.
+1 ääni tälle.

ite kans 188/+100kg
olen kyllä ollu erittäin tyytyväinen valintaan
Pakkohan tälle on ääni antaa :mrgreen: 185 oon pitkä ja hyvin on sopivan kokoinen mopedi.Olen tyytyväinen :P
...elo ilman enskaa on kuin masturbaatio ilman käsiä...
Naru
Pyörä: BMW R 1200 GS

Viesti Kirjoittaja Naru »

Kannattaa ottaa max. 3 suosikkia ja vertailla niitä. Mopotin ostetaan fiiliksellä. Mikä tuntuu itsestä parhaalta se on oikea. Japsipelejä pidetään luotettavina, niin se onkin. Mulla on ollut mm. 650 Gessu 1994 ja pomminvarma sekin oli. Sitä koeajaessaan kokeneemmatkin kaverit luonnehtivat sitä parhaaksi 1. pyttyiseksi. Kävin sillä mm Jekaterinburgissa 6200 km reissun 10 pv aikana, joten ainakin mun persaus ja satula muodostivat toimivan parin. Yamahassa on yleensä voimakoneet verrattuna Hondaan esim. Afrikkalainen 60 hp ja SuperTenere karvan alle 60 kW!!!!
Mut muista, FIILIS on tärkein. 8) 8)

naru
Parasta aikaa matkalla.
Vastaa Viestiin