Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
-jn-
Viestit: 547
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Pyörä: SE/EXC350/GS
Paikkakunta: Vihti

Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja -jn- »

Moi

Olen etsimässä ihantelliista matkaenduroa , jolla pitäis olla vähintään seuraavat ominaisuudet

- kisaenduron ketteryys
- ei liikaa painoa
- normaalit huoltovälit ( ei 10h)
- tarpeeksi pitkä tomintasäde
-mahdollisuus lastata vähintään viikon kamat mukaan , eli matkustaminen ilman huoltoautoa...
- luotettava tekniikka
- helppo korjata keskellä ei mitään
-kohtuuhintainen

jotenkin olen tullut johtopäätökseen että tämmöistä pyörää ei valmiina saa vaan sen joutuu rakentaa itse , mutta mistä tehdä neuvoja kaivataan

terv. jn
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/
Avatar
matti
Viestit: 448
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
Pyörä: KTM ADV640
Paikkakunta: Kello & Kerava

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja matti »

Jotenkin juuri näin Joulun alla tulee listastasi mieleen,
että käyneekö tuohon pyrkiessä samoin kuin joulukuusen
haussa ja akan otossa: Juuri kun saa yhden nurin, niin
huomaa, että on vielä komeampi vieressä... 8)
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Avatar
jonkko
Viestit: 3558
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja jonkko »

KTM 640 Adventure vuosmallia pikkasen vanhempi (oliks se nytt -03 asti?) misä on se 28L tankki,sillä ajaa +500 kilsaa parhaimillaan.

Ja mun kommentti on täysin puolueton :mrgreen:
Avatar
RTJ
Viestit: 1572
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Kuulostaa aivan siltä että tarvitset 640 LC4 Adventuren. Se täyttää kaikki vaatimuksesi.

Ketterähän se ei enää ole 40l alu-laukkujen kanssa. Notkeampi se on kuitekin kuin 1200GS.

Vaikka nuo ponttoonit on ollut sivuilla kiinni kesä- ja talviajeluissa niin ei se hirveästi ole menoa haitannut.
Ensimmäinen pyöräni joka hanaa avatessa mutkassa lähtee heti hallittuun sladiin ja sen sladin saa pidettyä päällä kaasulla.


Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Avatar
-jn-
Viestit: 547
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Pyörä: SE/EXC350/GS
Paikkakunta: Vihti

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja -jn- »

Moi


Olen miettinyt tuota LC4 Advea :lol: ,, toinen kova ehdokas vois olla Suzuki DR650 ( 10 kg kevyempi kuin adve) , niitä ei kait enää tuoda Suomeen , mutta käytettynä vois varmaan tuoda Jenkeistä noita 2000 luvun pyöriä (näihin saa 30 l tankkeja ?) .

Mites Husgvarna TE610 (05-06) , noihin sais 19 l tankin ?, mutta voiko sillä ajaa pitkää matkaa (satulan modaus ), ja miten takarunko kuormattuna ? , onko kokemuksia ?

Pitää huomauttaa että tämmöisen pyörän käyttö tulisi keskittyymään kaikkealle muualle kuin asfaltille ,eli siksi katson tälläistä , olen humannut että omat mieltymykseni vievät aina liian pienille teille ja ISO GS on todellakin väärä pyörä noihin paikkoihin :oops: :P

terv. -jn-
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Sattumoisin varmaan useat kehuvat omia valintojaan, niin minäkin, vaikken maailmanympärireissuja teekään ;)

BMW:lle tehty 650 Rotax on melko kestävässä maineessa. Pikkugessut ja Dakarit lienevät määrällisesti yksiä suosituimmista aihioista reissata mp:llä vähän huonompia teitä pitkin maailmaa. Siitä vähän vielä keveämpään ja enskampaan suuntaan sitten Xchallenge. Ei kannata ohittaa pohdinnoissaan sitä.


Onhan tuota X:ää muutkin valinneet reissuillensa, esimerkiksi tuo eräs Walter Colebatch on sahannut Venäjää ja staneja ympäri Xchallengella noin 85 000 kilsan verran. Kaveri on melko vakuuttunut ollut valinnastaan, muutaman päivän verran juttulukemista alkaa löytyä täältä:
http://www.sibirskyextreme.com/equipment/
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
-jn-
Viestit: 547
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Pyörä: SE/EXC350/GS
Paikkakunta: Vihti

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja -jn- »

MarkkuHoo kirjoitti:Sattumoisin varmaan useat kehuvat omia valintojaan, niin minäkin, vaikken maailmanympärireissuja teekään ;)

BMW:lle tehty 650 Rotax on melko kestävässä maineessa. Pikkugessut ja Dakarit lienevät määrällisesti yksiä suosituimmista aihioista reissata mp:llä vähän huonompia teitä pitkin maailmaa. Siitä vähän vielä keveämpään ja enskampaan suuntaan sitten Xchallenge. Ei kannata ohittaa pohdinnoissaan sitä.


Onhan tuota X:ää muutkin valinneet reissuillensa, esimerkiksi tuo eräs Walter Colebatch on sahannut Venäjää ja staneja ympäri Xchallengella noin 85 000 kilsan verran. Kaveri on melko vakuuttunut ollut valinnastaan, muutaman päivän verran juttulukemista alkaa löytyä täältä:
http://www.sibirskyextreme.com/equipment/
Moi


Kiitos tuosta , ei hassumpi vaihtoehto , pitää lisätä listaan .

terv. -jn-
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/
Avatar
MTK
Viestit: 639
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 8:53 pm
Pyörä: KTM

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja MTK »

Yamaha WR 250 R? En ole edes koeajanut. Täälläkin hirveän hiljaista tuon pyörän suhteen, mutta Advriderissa hullun pitkä ketju WR R:stä.

- kisaenduron ketteryys (DRZ400:lla ja KTM 520:llä ajanut tyyppi kirjoitti, että on kevyemmän tuntuinen ajossa kuin nuo)
- ei liikaa painoa (126kg kuivapaino)
- normaalit huoltovälit ( ei 10h) (Öljynvaihto 3000mailia, venttiilinsäädöt 26600 mailia)
- tarpeeksi pitkä tomintasäde (Saa 14-15litraista tankkia ja kulutus on pientä)
-mahdollisuus lastata vähintään viikon kamat mukaan (400lb kuski plus kamat, eli jos kuski satakiloinen niin kamaa vielä n.80kg kyytiin)
- luotettava tekniikka (On kai...)
- helppo korjata keskellä ei mitään (En tiiä...)
-kohtuuhintainen (Jaa-a. Pari käytettyä nettimotossa viiden tonnin päälle. Uutena ennen veroja 30e kalliimpi kuin uus pikku Tenere! (Nippelitietoa.) Mutta uusi veroineen siis 9000e. Tuttu myyjä kysyi kerran lamppuostoksilla minulta, että "Paljonko haluaisit tästä maksaa?". Tuon kysymyksen haluais kuulla useamminkin :lol: Saisi siis Yammukin olla edullisempi, jos minulta kysyttäisiin.

Onko tehovaatimuksia? Tuossahan on vakiona se 30 hp.
Nuo laittamani tiedot on ihan muistipohjalta, mitä olen netistä lukenut. Ne jotka tietävät paremmin korjatkoon, jos on virheellisiä tietoja.
Avatar
mamoller
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Syys 28, 2009 12:23 pm
Pyörä: KTM 640 Adv. 2003 /RE Bullet 500 1967

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja mamoller »

Kyllähän se olis tosi mukava rakentaa pyörä haluamansa laiseksi itse.

Xchallenge on kyllä varmaan luottopeli ja hyvä aihio. Ainut puute taitaa olla huonompi jousitus ajattevuutta ajatellen, mut onko se tuollasessa reissaamisessa miten tärkeä jää omistajan huoleksi. Tarkotan, et Öhlinsit eteen ja taakse on aika kalliita. Lisätankki, valomaski uusiks.. No, rahaa niihin menee.

Vanhemmasta LC4 endurosta vois kans muokata reissupyörän, saisi kevyemmän kuin adv. jossa esim. lamppusysteemi ei ole keveimmästä päästä.
Tää vois olla budjettivaihtoehto.

http://www.albertodottori.net/
Tuolla vois olla jotain aiheeseen liittyvää.

Tällänenkin vois itselle kelvata 8)
http://www.albertodottori.net/ktm%20690 ... 20race.htm

Luotettava tekniikka on kyllä niin häilyvä käsite. Se varmaan pakottaa suosittelemaan jotain melko pitkään samanlaisena pysynyttä moottoria.. dakar, xr tms. vai?
meikä
Viestit: 1194
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja meikä »

Joko vanha ilmajäähy dr350, xr250, 400, jopa 600 tai 650r jne. Päivitetyllä alustalla noilla pysyy ihan oikeasti kisaenduroiden mukana ja ilmankin ainakin xr400 menee ihan hyvin. Huoltoväli on vähän suhteellinen juttu nimittäin veikkaan että jos joku huudattaisi montulla 5000 kilsaa samoilla öljyillä niin sieltä tulisi enemmän rautaa kuin öljyä ulos... Toisaalta kisaendurollakin voi tiellä ajaa huoletta vaikka kuinka kauan sanoi manuaali mitä tahansa.

Toinen lähestymistapa sitten on uudemmat wr250, drz400, exc, husqvarnat, husabergit jne. Itse valitsin rfs-exc:n koska kone kestää, on tarpeeksi kevyt, palikkaa saatavilla siedettävään hintaan ja viimeisempänä muttei vähäisimpänä: se voima ja tapa jolla sitä tarjoillaan on vaan niin riemukas. Kisapyörilläkin ajelee pitkän viikonlopun yhtä soittoa ilman huoltoja, mutta kone kyllä alkaa pyytää öljynvaihtoa viimeistään jossain parin kolmen tuhannen kilsan välillä aika ponnekkaasti vaihteiston takkuilun ja muuttuneen äänen kautta. "Katu"endurolla tuo kai ei meinaa mitään, mutta kyllä siinä vaiheessa jo öljyt mielellään vaihtaisi.
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja -W- »

Xchallenge lisätankilla, kunnon jousituksella ja paremmilla valoilla...
Jarno
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

mamoller kirjoitti: Vanhemmasta LC4 endurosta vois kans muokata reissupyörän, saisi kevyemmän kuin adv. jossa esim. lamppusysteemi ei ole keveimmästä päästä.
Toisaalta jos keventäisi sitä 640adv keulaa, luultavasti halvempi projekti kuin pienen tankin kasvattaminen isoksi?

Alumiini runkoa sen verran että pari kevyttä lamppua ja tarvittava mittarivarustus pysyy matkassa mukana eikä kate ihan repsota tuulessa.
Mahtaisikohan katteen kuituversiosta saada tuota vakiota kevyempää?
Avatar
amaunu
Viestit: 651
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja amaunu »

-jn- kirjoitti:Moi


Olen miettinyt tuota LC4 Advea :lol: ,, toinen kova ehdokas vois olla Suzuki DR650 ( 10 kg kevyempi kuin adve) , niitä ei kait enää tuoda Suomeen , mutta käytettynä vois varmaan tuoda Jenkeistä noita 2000 luvun pyöriä (näihin saa 30 l tankkeja ?) .

Mites Husgvarna TE610 (05-06) , noihin sais 19 l tankin ?, mutta voiko sillä ajaa pitkää matkaa (satulan modaus ), ja miten takarunko kuormattuna ? , onko kokemuksia ?

Pitää huomauttaa että tämmöisen pyörän käyttö tulisi keskittyymään kaikkealle muualle kuin asfaltille ,eli siksi katson tälläistä , olen humannut että omat mieltymykseni vievät aina liian pienille teille ja ISO GS on todellakin väärä pyörä noihin paikkoihin :oops: :P

terv. -jn-
Lukematta muita tämän viestin jälkeisiä mielipiteitä, ja sun speksit huomioon ottaen. 640 Adventure. ja jos siitä ketteryydestä (paskat mä siitäpuolesta oikeastaan mitää tiedä lue muitten milipiteitä) vähän tinkiin niin 950ADV. Ja jos tinkii vielä vähän enemmän niin BMW1150gs,, ja jos matkustaa niinkuin jotkut tuolta alaskasta tulimaahan niin nt 700 Deauvillekään mikään susi oli. Itteasiassa soralla parempi kuin ulkonäkö antas periksi.

puolueellinen mielipide,, myäässs

edit dr650 ??? tosissaan?
-ari
dq
Viestit: 406
Liittynyt: To Helmi 28, 2008 8:35 pm
Pyörä: Monkey 125, TDM 900, XR250
Paikkakunta: Naantali

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja dq »

Kisaenduromaisen ketteriä vehkeitä tosissaan. :lol: Mut eihän sellasta taida tosiaan ollakaan, 690 Enduro nyt menee lähimmäksi mut taidat etsiä hiukan halvempaa vaihtoehtoa. DRZ400 isommalla tankilla, jos teho riittää. CCM 644 DS, Freewindin kone, WP:n alusta, Brembon jarrut mut vaan 13 l:n tankki, ei saa kiksiä ja kilvityksen onnistumisesta ei tietoa. CCM tehnyt myös DRZ400 tekniikasta jotain versiota. Honda XR650R vois kans olla potentiaalia.
Avatar
srbg
Viestit: 795
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 9:38 pm
Pyörä: 990s
Paikkakunta: Leppävirta-area

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja srbg »

No jos se ei olis rahasta kiinni, niin 690 safaritankilla. Bensaa kulkis silloin mukana 26l ja sillä pääsis jo yli 400km. Siihen vielä ne rumat ktm-laukkuraudat, niin vois ripustella jos jonkinnäköistä kapsäkkiä mukaan. Penkin kun modais vähän leveämmäksi niin avot. Siinä olis kyllä seikkailupyörä joka maastoon. Eihän se nyt länkkärillä valko-venäjällä voi rahasta kiinni olla? :lol: :lol: :lol:
Mutta kun tuossa vaatimuslistassa oli viimeisenä se "-kohtuuhintainen", niin ktm 640 adventure.
Sami
Vastaa Viestiin