Matkaenduroa eli AT vaiko ST?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Lörsson
Pyörä: GSX1100S

Matkaenduroa eli AT vaiko ST?

Viesti Kirjoittaja Lörsson »

Moro.

Kesällä totesin että Katanasta ei sittenkään ole matkapyöräksi (tai sitten kroppa alkaa vaan olla vanha) ja tarttis hankkia matkaenduro.

Olen tuossa pyöriä tutkaillut ruudulla muutaman viikon ajan ja sen seurauksena vaihtoehdot ovat rajautuneet Africa Twiniin ja Super Tenereen. BMW GS menee yli budjetin, joka on niukka.

Kun en ole AT:ta tai ST:tä edes vielä päässyt koeistumaan, mutta kuluvan viikon aikana kyllä, niin onko näistä jompikumpi ahtaampi/avarampi kuskille mittojensa puolesta? Mä olen 186 cm pitkä eli miten nuo passaisivat vaiko molemmat? Mopoilu on yksinäistä puuhaa eli kauniimpi osapuoli on vaan hengessä hommassa mukana.

Hondan tekniikka ja laatu on tuttua aiemmilta vuosilta mutta mites tuo ST kestää kilometrejä poislukien ne yleiset vakiovaivat?

Että tämmöistä perushuttua näin alkajaisiksi.
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Re: Matkaenduroa eli AT vaiko ST?

Viesti Kirjoittaja ceevu »

At:stä en mitään tiedä mutta oman st:een mittari pyörähti juuri ympäri(luultavasti vasta ekan kerran) eikä mitään aihetta korjauksiin.Ei savuta,ei hävitä öljyä eikä kuulosta edes oudolta.Vapaakin löytyy paikallaankin.(Runko ehjä,kaasarit huollettu ja muutenkin kateltu että on asianmukasessa iskussa ja tuoreissa nesteissä/öljyissä)
Kypärään kyllä tulee meteliä,pituuta n 185 mutta kai siitäkin pääsis eroon jos oikeen häiritseväks kokis.
Muddy Waters
Pyörä: KTM+GSA

Viesti Kirjoittaja Muddy Waters »

itse liputan at:n puolesta. Mulla pituutta 188cm ja on hyvinkin passeli vehje mun kokoiselle. Mitään suurempia ongelmiahan näissä peleissä ei ole. Oikeen hyvä valinta! :lol:
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Viestistä päätellen,kun se bemarikin siinti siellä ajatuksissa,päättelin,että etsit kumminkin tehokkaampaa,mutta pitäisi budjetti saada kuriin.No,reseptinä voisin mainostaa,että st ,vaikkapa huonompi/rikki täältä tai ehjä ulkomaillta 1000 - 2000 ja siihen tonnilla 2000 luvun loppupuolen 900 ruiskukone+ 2000 luvun sähköt ja mittaristo.noita on alkanut liikkuun,oli tossa alle tonnilla jo 2008 vuoden pannukin tarjolla.Tarjoaa vakiona tuon 86 hp,ei tunnu niin kauhean nuhaiselta katanan jälkeen...
Iso laturi ja 4,5 l/100 kulutus yhdistettynä isoon tankkiin.Todellinen budjettilaite.Jos tälläiseen päädyt,autan mielelläni ,tälläinen on itellä käytössä ja muutoskatsastettuna.kuvia löytyy projektit- osiosta

Edit:ja näemmä viestin allekirjoituksenkin alta...keleen muisti...
virta
Pyörä: -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virta »

1100set GS:t lähtevät 4k€ pinnasta että suurta säästöä ei ruiskutennarilla saa. Muuten kyllä on aika eri eläin. Toimivat ST ja AT:tkin taitavat olla 3k€ pinnassa.

AT:ssa ongelmina bensapumput, jännitteensäätimet ja vetoakselin boorit. Bensapumppu ei ole ongelma nykyään kun kärkisarjoja saa muutamalla kympillä stormilta. Jännitteensäätimet lähinnä RD04:n vaiva, korvaava osa hintaluokkaa satku. Nuo vetoakselin boorit käyvät kalliiksi jos sattuu kohdalle. Osalla on kestänyt satoja tuhansia, osalla on selkeää kulumista jo muutamassa kymmenessä tuhannessa. Ongelmahan tässä hintaluokassa on että korjaaminen maksaa pyörän hintaan nähden kovasti paljon. Uuden AT:n vetoakselin ja vaihtotilppeiden hinnalla saa iipeistä koko koneen?

GS:n suurin huolenaihe lienee tuo perä. Pyöränlaakereiden(=perän laakerit) vaihto siihen maksaa ~saman verran kuin AT:hen / km. Eli kolme kertaa kalliimpi mutta tehdään kolme kertaa harvemmin. Rengasvalikoima on myös hiukan huonompi GS:ssä kuin AT:lla ja ST:llä, mutta ei mahdoton.

100tkm ei ole mitenkään huolestuttava mittarilukema kummallakaan.
- jani
api
Pyörä: Honda Africa Twin 750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja api »

"Nuo vetoakselin boorit käyvät kalliiksi jos sattuu kohdalle."

Olen yrittänyt kysellä noista vetoakselivioista AT:n omistajilta sekä Hondan huoltajilta. Kukaan ei ole törmännyt akselivikoihin. Kysyin Hondan huollosta alkuperäisen ketju/rataspaketin hintaa. Ajattelin laittaa sellaisen kun siinä on joku kumivaimennus. Myyjä antoi ymmärtää, että se poistaa ääntä muttei vaikuta mihinkään muuhun.

Eli onko kukaan törmännyt kuluneeseen vetoakseliin vai onko kyseessä netissä kiertävä huhu, joka on ottanut siivet alleen?

Honda mittarissa on nyt 65000 km. Itse olen ajanut sillä 35000 km ilman ainuttakaan vikaa. Jännitteensäätimen olen joka talvi puhdistanut ettei se kesällä käytössä kuumene.

Tehoja saisi ehkä olla enemmän, varsinkin motarilla ajettaessa. Porin seudulla ei kyseistä ilmiötä pääse kuitenkaan esiintymään :)
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
virta
Viesti:

Omassani oli selvää kulumaa alle 50tkmn. Ja tällä foorumillakin on raportoitu ainakin yhdestä vaihdosta kuvien kanssa. Google löysi nettimotosta myynnissä yhden josta josta vaihdettu ja muutaman muualta netistä jotka valittelevat suomeksi kuluneisuutta. Ei noita afrikkalaisia suomessa montaa sataa ole, joten kyllä toi kaiketi ihan oikea ongelma on.

Kumivaimennus koskee lähinnä rattaan ulkokehää, kun boorit vaikuttavat sisäkehällä :). Rattaan päittäisvälyksen minimissään pitäminen tuohon lienee lääke. Eli uusi kiinnitysrengas usein, ja mahdollisesti vielä prikoilla rattaan sovittaminen akseliin ettei pääse heilumaan. Niin ja tietysti reilusti rasvaa.

Potentiaalisesta tyyppivikalistasta unohtui CDI boksit. Lienee enemmän kyllä vanhempien transalpien vaiva jostain syystä. Niin ja ne sähköliitokset maakaapeli tuppaa irtoilemaan ja jännitteensäätimen liittimet lämpeämään/palamaan.

Kaikki ongelmat vetoakselia lukuunottamatta pieniä, aika harvinaisia ja aika vähällä rahalla korjattavissa.

Niin ja alkuperäiseen kysymykseen. Itse 183 ja tilaa AT:ssa on ok. Pleksi ei kyllä taida olla hyvä yli 150 senttiselle ja vakio jakkara ei taida olla alkuunkaan ihmisille suunniteltu.
- jani
psi
Pyörä: Africa Twin RD07

Viesti Kirjoittaja psi »

Boorien kulumisesta on ihan selkeitä kuvia ulkomaan foorumeilla ollut ( http://images.google.com/images?q=site: ... rive+shaft siinä joukossa löytyy).

Tähän asti kuuluneita teorioita on ollut:
- eturatas ollut päällä väärinpäin (näkyisi jälkiä rattaan suojakopassa)
- ketju liian tiukalla, katupyörän mitassa vaikka takahaarukalla on joustoa (tämän pitäisi nusasta myös vetoakselin laakerin)
- karkaisukäsittely akseleille epäonnistunut (ei selitä miksi vaihteiston puoleiset rattaat eivät ole ottaneet damagea)

ST:stä ei ole kokemusta mutta ymmärsin silloin pari vuotta kuumeen kanssa tuskaillessa suunnilleen näin:
- ykkönen on aika nopea
- tehoa saa lisää helpommin (Juhanan TDM:n moottorin vaihto)
- en tiedä onko vain AT-lasien läpi katsottuna mutta mielestäni ST:hen liittyviä varaosia liikkuu vähemmän
- AT:ta haukutaan persoonattomaksi kun se ei temppuile vaan jaksaa ja jaksaa.

AT:hen päädyin sen takia että erehdyin luulemaan ST:tä rivineloseksi (tyhmä minä) ja toisaalta AT:lla oli hyvin luotettavan koneen maine (kaikki tänä päivänä liikkeellä olevat ovat jo valikoituneet jollain lailla toimiviksi ;). Enkä siis tarkoita että ST:stä olisi muuta sanottu, AT:n kanssa se vain korostui. Aloittelijalle ja peukalokämmeiselle tuo on ollut erittäin leppoisa laite.

Omassa on mittari juuri kääntynyt 99tkm:sta ympäri, pian saattaakin tulla myyntiin "mummon sunnuntaikirkkoon ajettu" ronsu (as if). Kaksi vuotta tuota olen käynyt pikkuhiljaa läpi eikä mitään suurempaa kuin jännitesäätimen mustunut liitin ole löytynyt (luonnolliset kulumat tietenkin päälle). Itseaiheutettuja sen sijaan..
Русский военный корабль, иди на хуй
Lörsson
Pyörä: GSX1100S

Viesti Kirjoittaja Lörsson »

Kiitoksia arvon herroille kaikista kommenteista. Lisää otetaan vastaan mieluusti.

Em. viestien perusteella sanoisin, että kovinkaan hälyttäviä ongelmia ei näytä olevan kummassakaan vehkeessa vaikkakin tuo AT:n akseli oli mulle uusi juttu. Hyvä tietää sekin kun jotakin lähtee livenä katsomaan.

Tuossa kun katselin Euroopan tarjontaa niin joko olen sokeutunut hintojen suhteen tai sitten hinnat ovat laskeneet huomattavasti. Muutamalla tonnilla saa esim. aivan pirun siistin RD07:n jolla ajettu (ilmoitettu) alle 40 tkm. Vero on varsin maltillinen.

Virta mainitsi BMW GS:n. Eipä ollut allekirjoittaneella taas hajua, että niitä lähtee noinkin kohtuuhinnoilla, kun motoscout24.de tarjontaa katselin. Aiemmin ollut R1100RT, K1200LT ja K1100RS - tässä epäloogisessa järjestyksessä.

Mä luulen, että hankintaprojektista tulee hieman pidempi kestoltaan ja saattaa venyä jopa keväälle. Jos/kun sopivan löytää voisi vaikka lennähtää paikan päälle ja tulla ajamalla takaisin Härmään. Ans kattoo ny.

Olisko em. motoscout24.de:n ohella neuvoa muita moposivustoja?
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

psi kirjoitti:Boorien kulumisesta on ihan selkeitä kuvia ulkomaan foorumeilla ollut ( http://images.google.com/images?q=site: ... rive+shaft siinä joukossa löytyy).

Tähän asti kuuluneita teorioita on ollut:
- eturatas ollut päällä väärinpäin (näkyisi jälkiä rattaan suojakopassa)
- ketju liian tiukalla, katupyörän mitassa vaikka takahaarukalla on joustoa (tämän pitäisi nusasta myös vetoakselin laakerin)
- karkaisukäsittely akseleille epäonnistunut (ei selitä miksi vaihteiston puoleiset rattaat eivät ole ottaneet damagea)
Ilmeisesti sama ongelma on vaivannut noita hondan yksipyttyisiäkin, XL/XR600r yms, eturattaan kiinnityshän on samanlainen pultti&laippa viritys noissa.
JPS
Pyörä: polkupyörä

Viesti Kirjoittaja JPS »

Siis ST:n varaosia on Iipei pullollaan. Englannissa ja Saksassa todella paljon ja edullisia.
Harrastavat paljon kyseisiä laitteita siellä ja pyörätarjontaakin yllättävän paljon.
Jamahan (pyörän) hinnat todella edullisia verrattuna Hondaan.
OEM-osat myös edullisempia ja tarjontaa enempi (koetas löytää Hondaan muualta kuin CMSNL:ltä ja maahantuojalta-on kokemusta).
Pajoja jotka kauppaa kaikenmaailman osaa löytyy kyllä jos viittii vähänkään googlettaa.
Mulla on nyt 62tkm ajettu ST ja ei mitn vikaa.
Ja molemmilla ajaneena voin sanoa että tuo parallel twin käy kyllä todella paljon nätimmin ja värinättömästi.
Molemmat täyttää matkalehmän tehtävän, mutta ST huomattavasti edulllisemmin.
Mobile.de:tä mä kurkin aina toisinaan.
virta
Viesti:

Lörsson kirjoitti: Virta mainitsi BMW GS:n. Eipä ollut allekirjoittaneella taas hajua, että niitä lähtee noinkin kohtuuhinnoilla, kun motoscout24.de tarjontaa katselin.
Olisko em. motoscout24.de:n ohella neuvoa muita moposivustoja?
Mobile.de lienee suurin. Ebay.de:stä voi tehdä löytöjä. Kaveri huusi jo 2 vuotta sitten ebaystä 3k€:llä ~50tkm ajetun 1100GS:n. Ja näyttäisi mobile.de:nkin hinnat lähtevän alle 3k:n. Toki siinä pientä riskinottokykyä kaivataan että shoppaa mopon postimerkin kokoisten kuvien perusteella :) Toisaalta tuntuu molemmissa mobile.de:ssä ja ebay:ssä olevan hyvin usein kuvia "virheistä" mopoissa, jos sellaisia on.
Viimeksi muokannut virta, Ti Marras 02, 2010 9:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jani
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Yamppu

Viesti Kirjoittaja Yamppu »

Jotenkin tuntuu että oma AT on jäänyt jotenkin unohduksiin talliin,johtuu varmaan siitä kun ei ole mitään rassattavaa.

Vetoakseli hommaan senverran,itselläni ollut useita vanhoja enduroita joissa on ollut vetoakselit kuluneita joissain enemmän ja joissain vähemmän.Osittiain saattaa johtua ajotyylistä, jos väännätellään pienillä kierroksilla esim 1 mukiset endurot tai yleensäkin alavääntoiset.Spooriin ja ketjuihin kohdistuva voima on hakkaavaa. Uskoisin että käyttäjallä on aika iso merkitys,ketjut ja rattaat vaihdettava ajoissa niinkuin myös oljytkin. Eturatas materiaaleissakin on eroja jotka nopeuttavat spoorien kulumista kun pinnat eivät ole enään yhteen sopivat. Itse ajan pari eturatasta yksillä laatu-ketjuilla koska tuntuu kuluvan eturatas nopeammin vaikka kuinka huoltaisi hyvin,tällä pystyy hidastamaan "kaliimpia kulumisia" mutta jokainen tyylillään.
psi
Pyörä: Africa Twin RD07

Viesti Kirjoittaja psi »

Tuli vastaan aika paha case, mutta 200k (maileja?) on jo aika hyvä, etenkin jos samalla moottorilla on vielä senkin jälkeen jatkettu.

http://advrider.com/forums/showthread.p ... st14408967
Русский военный корабль, иди на хуй
Vastaa Viestiin