Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2796
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Hitsin hitsi, taas kävi eilisissä kisoissa niin hassusti että loppu kunto kesken 690:n kans.
Eka kiekka meni ihan ookoo vauhtia vaan toka hyyty ihan täysin. Tulos 36/45.
Väkisinki hiipii mieleen ajatus että pitäs joko laittaa spooripyörä kaveriksi tai sitten vaihtaa johonki kevyempään,
kun tuota enskaa tulee kuitenki ajettua aika lailla, kesät talvet.
Vaan pärjääkö yhdellä? Soralla pitää olla yli 500 kuutioinen, mikä rajaa mahikset aika lailla 570:een ja 530:een.
Husaa en oo koittanu, enkä uudempaa kotariakaan, kuinka ne on raskaita enskan ajossa.
Kokemuksia?
Toinen vaihtoehto ois tietenki että laittas kaveriksi vaikka 250 tai 450 exc-f:n tai husqvarnan, näin esimerkiksi...
Auttakaa nyt miestä mäessä ja sanokaa että sulla on hyvä pyörä, mäne hyvä mies ajamaan!
Eka kiekka meni ihan ookoo vauhtia vaan toka hyyty ihan täysin. Tulos 36/45.
Väkisinki hiipii mieleen ajatus että pitäs joko laittaa spooripyörä kaveriksi tai sitten vaihtaa johonki kevyempään,
kun tuota enskaa tulee kuitenki ajettua aika lailla, kesät talvet.
Vaan pärjääkö yhdellä? Soralla pitää olla yli 500 kuutioinen, mikä rajaa mahikset aika lailla 570:een ja 530:een.
Husaa en oo koittanu, enkä uudempaa kotariakaan, kuinka ne on raskaita enskan ajossa.
Kokemuksia?
Toinen vaihtoehto ois tietenki että laittas kaveriksi vaikka 250 tai 450 exc-f:n tai husqvarnan, näin esimerkiksi...
Auttakaa nyt miestä mäessä ja sanokaa että sulla on hyvä pyörä, mäne hyvä mies ajamaan!
- MarkoV
- Viestit: 528
- Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
- Pyörä: Husqvarna FE 350 -15
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
entisenä 690:läisenä on pakko todeta, osta rinnalle 450-kisaenska. On se kuitenkin sen verran painava tuo 690 että itseäni ainakin vidu***di kun sillä ei voi nauttia spoorista jne. Nyt sitten ajomiehet sanoo että vedetään sitä spooria SE:lläkin, mutta kyllä se on ittensä pettämistä uskotella että ihan hyvä tämä on... Itse olen todennnut, että hyvää kompromissipyörää ei olekaan vaan niitä on oltava vähintään kaksi vaikka käytössä olisikin 690 joka on melko surkea matkaenskana. 690 on omimmillaan reippaassa mwtsäautotie/soratiepätkällä jossa voi mennä sladista sladiin. Sopivalla tiellä se SEkin jää helposti jälkeen. Kompromissipyöränä ottaisin muuten itse mieluummin SE:n kuin 690:sen.
Onneksi näistä ongelmista pääsee eroon ostamalla sellaisen/sellaiset pyörät kuin itse tarvitsee, siksipä nyt on hankinnassa kisaenska Teneren rinnalle
Marko
Onneksi näistä ongelmista pääsee eroon ostamalla sellaisen/sellaiset pyörät kuin itse tarvitsee, siksipä nyt on hankinnassa kisaenska Teneren rinnalle
Marko
Pessimisti ei pety!
Marko & Husqvarna FE 350 -15
Marko & Husqvarna FE 350 -15
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Minen jaksa uskoa että 140kg pyörällä jaksaa keski-ikäinen mies vetää kilpaa spoorissa. Osta multa SE ja kaveriksi 250cc kisanelari.
SE on mainio kompromissipyörä Jukan kokoiselle ja kuntoiselle häiskälle (mulle reiluhko).
SE on mainio kompromissipyörä Jukan kokoiselle ja kuntoiselle häiskälle (mulle reiluhko).
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2796
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Jaksaahan sillä kyllä ympäri mennä (9 kisaa takana) vaan alkaa suivauttaan ko ei pärjää!Pasi kirjoitti:Minen jaksa uskoa että 140kg pyörällä jaksaa keski-ikäinen mies vetää kilpaa spoorissa. Osta multa SE ja kaveriksi 250cc kisanelari.
SE on mainio kompromissipyörä Jukan kokoiselle ja kuntoiselle häiskälle (mulle reiluhko).
690 on jotenki niin mieluisa tienpäälläki että en mie taia enää takasin SEn pariin palata.
Ajelin tässä viikolla pari kilsaa enskarataa 200cc 2T kotarilla. Yllätyin positiivisesti moottorin luonteesta, vetoja
oli paremmin alakierroksillaki mitä oisin oottanu. Siinä piti sekunnissa omaksua ihan eri ajotyyli ku 690:llä...
Mutta kyllä oli kiva kun se lenteli mihin sattuu kun pikkusen vihjasi. Pateissa keula nousi ajatuksen voimalla seuraavan patin päälle...
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
No, ehken kysymys kuuluukin jotta onko tuolla sijoituksella sitten väliä, jos on niin sittenhän pitää olla kilpailukykyinen kalusto!?
Ei ole vielä tullut paikkaa mihin ei olisi päässyt SXC:llä siinä missä noilla exc:illäkin, toki hiki on varmasti ollut kovempi ja välillä kunto loppunut (ainakin kerran oikein kunnolla, kiitos Arille kun ajoi viimeiset pari sataa metriä silloin pyörääni pois pahimmasta pehmeiköstä). Mutta siis, jos sillä sijoituksella on väliä niin välineitä voi parantaa aina eikä koskaan ole normi budjetilla sitä parasta alla... 690/625 pääsee ja on hauskaa siinä missä noilla pikkuisillakin, vauhti vain "vähän" pienempi
Pakko se on jonkun puolustaa näitä norsujakin !!! Niin, ja meidän (Jukka/minä) mitoilla tuo exc:n ajoasento voi olla aikaste tiukka polvikulmaltaan ???, ainakin pikatestin perusteella.
Niin, ja aika moni foorumillakin vaikuttava näkyy vaihtavan noita SE:itä pikkuisempiin, Jukka mukaan lukien, mikä lie syynä?
Eli minä aion pärjätä yhdellä, huomenna kalaan hiekkateiden päähän, 150km, no, oikeeta "spooria" en ole tainnut ajaa koskaan... ainakaan kilpaa.
edit: Tjaa, pari viestiä jo välissä mutta...
Ei ole vielä tullut paikkaa mihin ei olisi päässyt SXC:llä siinä missä noilla exc:illäkin, toki hiki on varmasti ollut kovempi ja välillä kunto loppunut (ainakin kerran oikein kunnolla, kiitos Arille kun ajoi viimeiset pari sataa metriä silloin pyörääni pois pahimmasta pehmeiköstä). Mutta siis, jos sillä sijoituksella on väliä niin välineitä voi parantaa aina eikä koskaan ole normi budjetilla sitä parasta alla... 690/625 pääsee ja on hauskaa siinä missä noilla pikkuisillakin, vauhti vain "vähän" pienempi
Pakko se on jonkun puolustaa näitä norsujakin !!! Niin, ja meidän (Jukka/minä) mitoilla tuo exc:n ajoasento voi olla aikaste tiukka polvikulmaltaan ???, ainakin pikatestin perusteella.
Niin, ja aika moni foorumillakin vaikuttava näkyy vaihtavan noita SE:itä pikkuisempiin, Jukka mukaan lukien, mikä lie syynä?
Eli minä aion pärjätä yhdellä, huomenna kalaan hiekkateiden päähän, 150km, no, oikeeta "spooria" en ole tainnut ajaa koskaan... ainakaan kilpaa.
edit: Tjaa, pari viestiä jo välissä mutta...
antti
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Mitekähän tuo Husabergin TE 570 pelais...?
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2796
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Sitähän mieki tässä pohdiskelen... Lähistöllä ois yks demopyörä, meinasin käyä koittaan.Nurkve kirjoitti:Mitekähän tuo Husabergin TE 570 pelais...?
Siinä ois tenkua soralle (ei kyllä tankkia...) ja ainaki painon puolesta pitäs jaksaa viedä radallaki,
painaa samanverran ku 390:n. Lisäksi siitäki saa ruiskun eri asentoihin, eli uskoakseni sama huippuhyvä
viritys lempeämmän luonteen saavuttamiseksi ku 690:ssä.
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Millä tavalla joku 525 tai vastaava kisakireä ei kelpaa? Liikaa huoltoa vai mitä? Jos se on voimasta kiinni niin eh... Husaberg 570 niin alkaa 690 jäädä jalkoihin asfaltillakin. Omasta mielestäni optimaalinen hiekkapeli on supermoto vähän karkeammilla renkailla, saa nimittäin aika hullu olla että tehokkaalla kisaendurolla lähtee nappularenkailla painamaan "niin lujaa kuin mahdollista" koska pito ei lopu ikinä kesken eikä kovin kauaa anna itsesuojeluvaisto ajella sataaviittäkymppiä mutkiin. Kun pitoa on vähän, niin jopa kiihdytykset on haasteellisia.
Mutta itse laittaisin 250-300cc 2t harjoituspyöräksi, on niillä kuitenkin niin iso ero painossa nelareihin. Lisäksi noita on metsävarustuksessa saatavana kilven kanssa aika edullisesti.
Mutta itse laittaisin 250-300cc 2t harjoituspyöräksi, on niillä kuitenkin niin iso ero painossa nelareihin. Lisäksi noita on metsävarustuksessa saatavana kilven kanssa aika edullisesti.
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Eikös tohon Husabergiin saa jo sen muovisen takarungon korvaavaa lisätankkiakin jälkivalmisteena..?
Taitaa vain huoltovälit olla samaa luokkaa kuin noilla pienemmilläkin versioilla (jos se nyt mitään haittaa)..? Kieli pitkällä kanssa odotellut tässä lottovoittoa ja katsellut noita..
edit: tossahan tuo takarunkotankkijuttu olikin: http://husaberg.org/forum/viewtopic.php ... &start=210
Taitaa vain huoltovälit olla samaa luokkaa kuin noilla pienemmilläkin versioilla (jos se nyt mitään haittaa)..? Kieli pitkällä kanssa odotellut tässä lottovoittoa ja katsellut noita..
edit: tossahan tuo takarunkotankkijuttu olikin: http://husaberg.org/forum/viewtopic.php ... &start=210
Viimeksi muokannut -W-, To Heinä 29, 2010 9:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Ostappa rinnalle pykälää vanhempi 2t,mausta riippuen 200-300cc.
Huolto/korjauskustannukset maltillisia ja varmasti jaksaa ukko viedä paremmin moista spoorissa
ku tota möhköä. Eikä hankintahinnatkaan pitäis pilviin nousta..
Haittapuolena tietysti se että pitäis löytää se ehjä ja hyvä.
Huolto/korjauskustannukset maltillisia ja varmasti jaksaa ukko viedä paremmin moista spoorissa
ku tota möhköä. Eikä hankintahinnatkaan pitäis pilviin nousta..
Haittapuolena tietysti se että pitäis löytää se ehjä ja hyvä.
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Eikös Husaan saa jo isonpaa tankkiakin...joku vois kirjoitella tuosta Husabergistä vähän kokemuksiakin, jos vaan löytyis joku, joka on ajellut kyseisellä pyörällä...kiinnostais vähän itseäkin...
- Kipa
- Viestit: 1946
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Mulle on jo "vähän varattuna" Keitaassa SE:n (joka on jo tallissa) lisäksi 690 ja 450 EXC-R Reklusella varustettuna. Enää ei puutu ku se seittemän oikein....
Sitä odotellessa yhellä mennään sen vähän mitä ajamaan ehtii.
edit: ja lisäyksenä vielä SE:llä bonuksena seurusteluenduroreissut ulkomaita myöten. Eli yhdellä pärjää, tosin ei ehkä pärjää kisoissa
edit: ja lisäyksenä vielä SE:llä bonuksena seurusteluenduroreissut ulkomaita myöten. Eli yhdellä pärjää, tosin ei ehkä pärjää kisoissa
Viimeksi muokannut Kipa, Pe Heinä 30, 2010 8:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- taas kahden mopon taktiikalla -
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Miksi? Mulla on soratiepyörät pienentyneet jo aika monesti...800cc:stä on lähdetty ja 450:seen päädytty, ehdottomasti hauskin mopo tähän asti tuo nykyinen.Jukka kirjoitti:Soralla pitää olla yli 500 kuutioinen,
Kisoihinhan voi osallistua millä mopolla vaan, mutta mikäli sulla on tarkoitus/halua menestyä...niin miksi sitten antaa tasoitusta kaluston puolesta. Mikäli yhdellä mopolla meinaat selvitä ja kisoissakin kilpailukykyisellä kalustolla ajaa niin 450cc on aika optimi...menee ne makkarapaistoreissut ja muut soratieajotkin ihan mukavasti. Etkä varmaan ihan porukan hännillä saavu laavulle, ainakaan mopon vuoksi
Mulla alkaa olemaan jo 150h -08:n 450 exc-r:n mittarissa ja huolettomin mopo tähän asti. Ajossa ympärivuoden...ja on menty pikitietä, soratietä, reppuselkäenskaa, spooria, rossirataa ja kisatkin koluttu.
Todennäköisesti muidenkin merkkien 400-450cc kisaenskoilla ajaa ihan samat ajot...niistä vain ei mulla kokemuksia ole.
Edittiä; ja nimenomaan 4-t mopoa suosittelen.
Viimeksi muokannut miki., Pe Heinä 30, 2010 12:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
marjastaja
- Viestit: 198
- Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 3:18 pm
- Pyörä: yz125
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Komppaan näitä 200-300 2t mielipiteitä, on aika lailla halvempaa ajella, kuin nelarilla. Männällä saa ajaa rauhassa 120-130 tuntia harraste-enduroa.
Kaikista paras kompromissipyörä voisi olla soratielle ja metsään 500 2t Honda uudella alurungolla "Service Honda". Saa ajaa melkein maailman loppuun samalla koneella, kun kierroksia ei sorallakaan tarvitse kuin maksimissaan 5000, ja sieltä 6000-7000 löytyy melkein 60hp
E: Niin siis jos saisi kilpiin...
Kaikista paras kompromissipyörä voisi olla soratielle ja metsään 500 2t Honda uudella alurungolla "Service Honda". Saa ajaa melkein maailman loppuun samalla koneella, kun kierroksia ei sorallakaan tarvitse kuin maksimissaan 5000, ja sieltä 6000-7000 löytyy melkein 60hp
E: Niin siis jos saisi kilpiin...
Re: Pyörä spooriin ja soralle, pärjääkö yhdellä?
Mikähän mahtaa olla 500cc vajaatahtisen toimintasäde?