Versys ja talviajo Onko kokemusta / tietoa?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

jk3759

Versys ja talviajo Onko kokemusta / tietoa?

Viesti Kirjoittaja jk3759 »

Tänään kävin katselemassa Kawa Versystä. Kuinkahan se 120/70 - 17 etupyörä käyttäytyy talviajossa verrattuna kapeaan 21 tuumaseen. Renkaat tietysti karkealla kuviolla ja katunastoilla varustettuna. Kawassa näkyy olevan aika pysty keula ja lyhyt akseliväli. Voisko ohjauksen käyttäytymistä verrata johonkin supermotoon?

Kerran olen ajanut (kesäkelillä) KTM 525 supermotoa.
Olihan hirveä kokemus transalpin jälkeen. Tuntu että hitaissa nopeuksissa etupyörä haluaa kokoajan kaatua alta pois ja
motarinopeuksilla kottarainen heiluu, huojuu, tärisee ja poimii jokaikisen tuulenpuuskan.
Sai rystyset ja naamakin valkosena puristaa ohjaustankoa ja rukoilla, että pysytään tiellä.

Olihan suuri nautinto hypätä oman Hondan selkää ja nauttia sen pehmeästä ja vakaasta kyydistä.

Onko kellään kokemusperäistä tietoa Versyksen ajo-ominaisuuksista varsinkin talvella. Lähinnä jäisellä ja polanteisella asfaltilla.
Kuinka se leveä 17" etupyörä käyttäytyy polanteen urissa ja kuopissa?
Niin ja tietysti mitenkä (huonosti) se toimii lumisella tiellä?
skuikka
Pyörä: SE

Re: Versys ja talviajo Onko kokemusta / tietoa?

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Versyksen olen nähnyt joskus kuvassa, eli siitä en tiedä mitään. 17 tuuman eturenkaalla olen talviajoa harrastanut Kotarin LC8 ja LC4 supermotoilla rallinastoin. Tiellä jos meinaat pysyä, toimii 17 tuumainen loistavasti. Tottakai se mahtuu pienempään monttuun kuin 21' mutta eipä tuo menoa haitannut. Umpinen onkin sitten haastavampi, keula menee minne itse haluaa eikä millään kiipeä hangen päälle.
Tuffe
Pyörä: XTZ750

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

Jonkun verran oon Versyksellä ajellu kesäkelissä maantiellä ( ~3000km ) ja sen perusteella voisin kuvitella, että ainakin ajo-ominaisuuksien puolesta vois soveltua aikas hyvin myös talvikäyttöön. Voihan siihen punoa kapeamman gummin vanteelle, vaikka alunperin 120-levyinen onkin.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Tuffe kirjoitti:Voihan siihen punoa kapeamman gummin vanteelle, vaikka alunperin 120-levyinen onkin.
....jos sellaisen onnistuu jostain löytämään. 17" taitaa olla muutoinkin haasteellinen eturengaskoko jos karkeasti kuvioituja renkaita haluaa ja alle 120 levyisenä tarjontaa ei taida olla ollenkaan.
Tuoppo
Pyörä: Transalp XL700V

Viesti Kirjoittaja Tuoppo »

...
Viimeksi muokannut Tuoppo, To Touko 01, 2014 9:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jk3759

Viesti Kirjoittaja jk3759 »

Tuoppo kirjoitti:Versyksestä ei ole kokemusta, mutta sellaista olen vähän myös tselleni suunnitellut seuraavaksi pyöräksi, joten aihe on kiinnostava. Talviajoa olen harrastanut 3 kautta 100/90/18 eturenkaalla ja se tuntuu toimivan oikein hyvin. Urissa etunen vetelee, jonkin verran mutta siitäkin on selvitty. Versyksystäkin uskoisin muiden maasto-ominaisuuksien loppuvat ennemmin, kun etupyörästä tulee talvella ongelma. Miten lienee kestää Kawan muovit ja sähköt pakkasta?
Karkeakuvioista eturengasta ei näytä löytyvän mistään. Se laittaa vähän jarruja tähän Versys-kuumeeseen.
Sähköasioita olen kans miettiny....
Kuinka Kawan ja muidenkin uudempien mopojen polttoaineen suihkutus jaksaa toimia talvella?
Mulla ainakin pyörä (transalp) on jokapaiväisessä käytössä, joten vehkeiden pitää toimia kelillä kuin kelillä.
skuikka
Pyörä: SE

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Käytin takarenkaaksi tarkoitettua 17 tuuman kummia edessä. En ehkä asfalttikumeilla niin tekisi, mutta talvella toimi ongelmitta.
Miksi ei ruisku toimisisi? Sehän säätää seoksenkin lämpötilan mukaan. Edellinen ruiskumopo toimi huomattavasti nykyistä kaasaripeliä mukavammin talvella.
Tuffe
Pyörä: XTZ750

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

Cheng-Shin C760 ( 5.60-17 )
Cheng-Shin C186 ( 3.50-17 )
Pirelli MT60R Corsa ( 120/70-17 )
Ja sitten tietenki alunperin takarenkaiksi suunnitellut...
Vastaa Viestiin