BMW G650X
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW G650X
Juu, ne suoraputki-versiot (kipinäverkolla tai ilman) ovat ainakin äkkiseltään tosi rasittavan kuuloisia. Kuparitahnaa tms. voisi olla aiheellista laittaa siihen päätylaipan tiivisteeseen. Mulla se murentui lämpimänä avatessa, kun ajattelin kokeilla suoran putken melua asuttamattomalla alueella. Vuotavan tiivisteen tiivistin tiiviiksi pakoputken tiivistysaineella... Ja v...n herkkä runopoika kun olen, laitoin tietysti sen hiljaisemman kiinni.
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re:
Sottapytty kirjoitti:Tulipa sitten tilattua tuollainen "poikamainen" härpätin kannattelemaan rekisterikilpeä.
http://www.bmwbikebits.co.uk/products/p ... l_Tidy.htm
http://www.rg-racing.com/browseType/Tai ... 049BK.aspx
Tämä uusi teline on vallan vakuuttava, mustaksi maalattua 2.5 mm. alumiinia. Mukaan tuli ruuvit, mainostarrat, pun.heijastintarra, ohjeet, metallirunkoiset minivilkut ja Led-toiminen rekisterikilvenvalo joka ei ole tiekäyttöön hyväksytty, eikä myöskään valaise kilpeä.
Laitoin alkuperäiset vilkut, koska ovat jotenkin paremman näköiset.
Lisäksi punnitsin vaihtuneet palikat, painoeroa tuli loppuenlopuksi uuden alumiinisen hyväksi reilu puoli kiloa.
Meni sitten poikamainen tarvike-härpätin tärinästä poikki
Lisää aiheesta: viewtopic.php?f=8&t=6369&start=15
Re: BMW G650X
Ei vieläkään ole kuulunu putkesta, viimeviikolle lupasivat sen saapuvaksi ;o
Ärsyttää ajella tuolla kun ei kuule enää kierroksia satasen vauhdista..
Noo jospa se sieltä tulis tälläviikolla
Ärsyttää ajella tuolla kun ei kuule enää kierroksia satasen vauhdista..
Noo jospa se sieltä tulis tälläviikolla
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW G650X
Alustatuunausta on hieman harrastettu täällä.
Sanotaan heti kärkeen etteikai oikein mitään järkeä tällasessa uudehkon hyvän pyörän jälleenrakentamisessa ole... ... joten mennäänpä sitten itse asiaan! Keulasta ja perästä pyörän alusta on oikeastaan kokonaan menossa/mennyt uusiksi.
Ensin oli mietteissä, että vaihdan takapään ilmajousen perinteiseen jousi-iskariin. Mallikin oli jo tiedossa, taas Hollantiin ostoksille. Hyperpro:n tekemä säädettävä takaiskari Xchallengeen oli saanut erittäin hyviä kommentteja luotettavilta tahoilta. Kevään lopulla sitten päätin tilata iskarin omien toiveitteni mukaisena, kun sain hinnan sovittua. Tilaus Oitraconilta, kirjasin sinne englanniksi omat toiveet välitettäväksi suoraan, jottei tule tulkintaepäselvyyksiä. Noin 4 viikon päästä pakettia oli luvassa.
Paketti saapui, ja sieltä paljastui lupaavan näköinen salkku. Pro-meininkiä.

Sisältö oli sitten ihan Hyperpro:ta

Iskari odottaa vielä asennusta lähipäiville, kun oli tuota muutakin tuunailua menossa....
Niin, itse asiassa samoihin aikoihin iskaritilauksen kanssa sattui silmiini UK eBay:stä uusi keula.
Luvassa oli halvalla hyvää, suht pienin metallisorvauksin, ja netistä hyvä kontakti joka oli vastaavan konversion tehnyt ammattitaidolla. Siitäpä valmiille ladulle suksimaan, mikä ettei - ja pakettia tilaamaan. Kyseessä on Husqvarna TE 610 '06 mallin Marzocchi Shiver 45mm USD-keula, elikkä pykälää paremman tason Marzochhi mitä bemarissa vakiona on. Molemmissa putkissa comp/rebound säädöt, pidemmät 300mm joustomatkaa, ja sisukset purettavissa/huollettavissa simmityksin, jos niikseen huvittaa. Ja tärkeimpänä pointtina on melko suora istutettavuus Xchallengeen.
Hussen Shiverin yläputkista pitää joka tapauksessa ottaa alakolmion kiinnityskohdalta milli halkaisijasta pois, jotta sen saa suoraan X:ään kiinni, ylhäällä mitoitus on valmiiksi oikea. Helpoimmin loput keulasta kai saisi istumaan X:ään tekemällä holkkeja ja prikkoja & jarrusatulan siirtopalikan Hussen akselikiinnikkeiden istuttamiseksi bemarin vanteelle ja jarrulle. Mutta kun Saksassa eräs X-omistaja oli tehnyt homman pikkuisen hifimmin, ja kehui hommaa helpoksi, aloin minäkin vähän hifistellä.
Vaihdetaan bemarin orkkis akseli/jarrusatulakiinnikkeet suoraan Hussen keulaputkiin, niin ei tarvitse mitään sovitusholkkeja sun muita, sen kuin käyttää sitten bemarin omia osia vaan suoraan. Akselimurikat saa reilusti lämmittämällä ja lukitusruuvin poistamalla liukuputkista ruuvattua irti, mutta bemarin akselimurikoita pitää sitten lisäksi hieman sisältä sorvata, jotta Shiverin säätöpotikka saadaan alakautta kiinnitetyksi. Tässä tarttee metallin työstöä, ja onneksi foorumituttujen kautta löytyi osaamista oulunseudulta tähän hommaan.
Sorvatut yläputket:

Akselimurikan sisuksen avarrukset:

Keulan kasaus ja kiinnitys pyörään:

Ensikoeajo oli miellyttävä, keula toimii pehmeän jämäkästi. Keulan jousen vaihtanen vielä pykälää pehmeämpään jotta saan joustomatkan koko matkalta käyttööni, ja ehkä öljyt vaihtuu vielä ohkaisempiin, kokeilen ensin takaiskarin kanssa yhteispeliä. Takaiskari menee kiinni lähi-iltoina, sen asennus on ihan suoraan kiinnipulttaus, ei tarvi mitään kikkailua.
Ja jos ei tuosta käynyt mitenkään ilmi, niin olen suht täpinöissäni. Hyvästä tulee vielä parempi, ehkä jopa paras - mulle. (Kohta varmaan juttelen pehmeitä pyörälleni tallissa.)
Sanotaan heti kärkeen etteikai oikein mitään järkeä tällasessa uudehkon hyvän pyörän jälleenrakentamisessa ole... ... joten mennäänpä sitten itse asiaan! Keulasta ja perästä pyörän alusta on oikeastaan kokonaan menossa/mennyt uusiksi.
Ensin oli mietteissä, että vaihdan takapään ilmajousen perinteiseen jousi-iskariin. Mallikin oli jo tiedossa, taas Hollantiin ostoksille. Hyperpro:n tekemä säädettävä takaiskari Xchallengeen oli saanut erittäin hyviä kommentteja luotettavilta tahoilta. Kevään lopulla sitten päätin tilata iskarin omien toiveitteni mukaisena, kun sain hinnan sovittua. Tilaus Oitraconilta, kirjasin sinne englanniksi omat toiveet välitettäväksi suoraan, jottei tule tulkintaepäselvyyksiä. Noin 4 viikon päästä pakettia oli luvassa.
Paketti saapui, ja sieltä paljastui lupaavan näköinen salkku. Pro-meininkiä.

Sisältö oli sitten ihan Hyperpro:ta

Iskari odottaa vielä asennusta lähipäiville, kun oli tuota muutakin tuunailua menossa....
Niin, itse asiassa samoihin aikoihin iskaritilauksen kanssa sattui silmiini UK eBay:stä uusi keula.
Luvassa oli halvalla hyvää, suht pienin metallisorvauksin, ja netistä hyvä kontakti joka oli vastaavan konversion tehnyt ammattitaidolla. Siitäpä valmiille ladulle suksimaan, mikä ettei - ja pakettia tilaamaan. Kyseessä on Husqvarna TE 610 '06 mallin Marzocchi Shiver 45mm USD-keula, elikkä pykälää paremman tason Marzochhi mitä bemarissa vakiona on. Molemmissa putkissa comp/rebound säädöt, pidemmät 300mm joustomatkaa, ja sisukset purettavissa/huollettavissa simmityksin, jos niikseen huvittaa. Ja tärkeimpänä pointtina on melko suora istutettavuus Xchallengeen.
Hussen Shiverin yläputkista pitää joka tapauksessa ottaa alakolmion kiinnityskohdalta milli halkaisijasta pois, jotta sen saa suoraan X:ään kiinni, ylhäällä mitoitus on valmiiksi oikea. Helpoimmin loput keulasta kai saisi istumaan X:ään tekemällä holkkeja ja prikkoja & jarrusatulan siirtopalikan Hussen akselikiinnikkeiden istuttamiseksi bemarin vanteelle ja jarrulle. Mutta kun Saksassa eräs X-omistaja oli tehnyt homman pikkuisen hifimmin, ja kehui hommaa helpoksi, aloin minäkin vähän hifistellä.
Vaihdetaan bemarin orkkis akseli/jarrusatulakiinnikkeet suoraan Hussen keulaputkiin, niin ei tarvitse mitään sovitusholkkeja sun muita, sen kuin käyttää sitten bemarin omia osia vaan suoraan. Akselimurikat saa reilusti lämmittämällä ja lukitusruuvin poistamalla liukuputkista ruuvattua irti, mutta bemarin akselimurikoita pitää sitten lisäksi hieman sisältä sorvata, jotta Shiverin säätöpotikka saadaan alakautta kiinnitetyksi. Tässä tarttee metallin työstöä, ja onneksi foorumituttujen kautta löytyi osaamista oulunseudulta tähän hommaan.
Sorvatut yläputket:

Akselimurikan sisuksen avarrukset:

Keulan kasaus ja kiinnitys pyörään:

Ensikoeajo oli miellyttävä, keula toimii pehmeän jämäkästi. Keulan jousen vaihtanen vielä pykälää pehmeämpään jotta saan joustomatkan koko matkalta käyttööni, ja ehkä öljyt vaihtuu vielä ohkaisempiin, kokeilen ensin takaiskarin kanssa yhteispeliä. Takaiskari menee kiinni lähi-iltoina, sen asennus on ihan suoraan kiinnipulttaus, ei tarvi mitään kikkailua.
Ja jos ei tuosta käynyt mitenkään ilmi, niin olen suht täpinöissäni. Hyvästä tulee vielä parempi, ehkä jopa paras - mulle. (Kohta varmaan juttelen pehmeitä pyörälleni tallissa.)
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
-
Tase
- Viestit: 2629
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: BMW G650X
Hyvä Markkuu !!!!
Talliratitkin on viimeisen päälle, R-Collection:a näyttää olevan
Talliratitkin on viimeisen päälle, R-Collection:a näyttää olevan
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW G650X
Joo, jotkut vanahat pöksyt, varmaan kiristivät mahanseudulta joten siirtyivät parempaan palvelukseen 
Jos joku mietti, että onko se Xchallengen alusta nyt niin huono, että pitää koko hoito vaihtaa. No ei se ole, siinä on varsin hyvä alusta. Ei nyt täpö-WP:n tasoinen, mutta selkeästi parempi kuin noissa vanhemmissa matkaenskoissa.
Mutta rakentelun ja roplaamisen innossa rupesin laittamaan tuota, ajatuksella että kun erinomaista pyörää ei tartte alkaa vaihtamaan, niin laitetaan siihen kerralla hyvä alusta, nautitaan roplaamisesta, opitaan uutta, ja toivottavasti herkutellaan lopputuloksilla. Olen varsin noviisi näissä alustahommissa, mutta matkaenskailijat Suomessa ja maailmalla ovat kovasti avuliaita kommentoimaan ja neuvomaan miestä mäessä.
Eilen koeajoin keulaa sopivissa röykyissä, oikein hyvä kontrolloitu tunne oli. Koko jousitusmatka ei tule käyttöön vaikka comp-asetukset oli pehmeimmällä, joten jousien vaihdolla tuosta on luvassa vielä parempi. Kyllä pyörän jousitukseen satsatut eurot ja tunnit tuntuvat hyvin palkitsevilta
Jos joku mietti, että onko se Xchallengen alusta nyt niin huono, että pitää koko hoito vaihtaa. No ei se ole, siinä on varsin hyvä alusta. Ei nyt täpö-WP:n tasoinen, mutta selkeästi parempi kuin noissa vanhemmissa matkaenskoissa.
Mutta rakentelun ja roplaamisen innossa rupesin laittamaan tuota, ajatuksella että kun erinomaista pyörää ei tartte alkaa vaihtamaan, niin laitetaan siihen kerralla hyvä alusta, nautitaan roplaamisesta, opitaan uutta, ja toivottavasti herkutellaan lopputuloksilla. Olen varsin noviisi näissä alustahommissa, mutta matkaenskailijat Suomessa ja maailmalla ovat kovasti avuliaita kommentoimaan ja neuvomaan miestä mäessä.
Eilen koeajoin keulaa sopivissa röykyissä, oikein hyvä kontrolloitu tunne oli. Koko jousitusmatka ei tule käyttöön vaikka comp-asetukset oli pehmeimmällä, joten jousien vaihdolla tuosta on luvassa vielä parempi. Kyllä pyörän jousitukseen satsatut eurot ja tunnit tuntuvat hyvin palkitsevilta
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
- tertsu
- Viestit: 2813
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: BMW G650X
Kyllä on Markulla niin hieno X, oikein näyttelypeli ! Raaskiiko tuolla enää ollenkaan ajaa?
Kura lentää...
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW G650X
Joo, varmaan tippa linssissä tulee ajettua Uraallakin ensi viikolla 
Kyllä se on enempi raapiintunut ja kurainen ajopeli, mutta tärkeitä osia hoonataan parempaan iskuun. Kuvaustilanteisiin puunaamme ystävämme edustuskelpoiseksi
Kyllä se on enempi raapiintunut ja kurainen ajopeli, mutta tärkeitä osia hoonataan parempaan iskuun. Kuvaustilanteisiin puunaamme ystävämme edustuskelpoiseksi
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
- MarkusH
- Viestit: 531
- Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
- Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
- Paikkakunta: Eura
Re: BMW G650X
Ei vaan raaskiiko olla ollenkaan ajamatta enää?tertsu kirjoitti:Kyllä on Markulla niin hieno X, oikein näyttelypeli ! Raaskiiko tuolla enää ollenkaan ajaa?
Voitkin myydä tuon minulle joskus tulevaisuudessa
Uraa uurtava motoristi
Re: BMW G650X
Nyt olis kuvapäivitystä omasta moposta
Leovince isketty kiinni
Oli se vaan laitettava se hiljaisin noisekilleri, aivan kauheet äänet sil suoralla killerillä
Leovince isketty kiinni
Oli se vaan laitettava se hiljaisin noisekilleri, aivan kauheet äänet sil suoralla killerillä
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
- Sottapytty
- Viestit: 851
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW G650X
Sain etuvilkut valmiiksi ja kiinni pyörään (Vilkunlasi ja suojaritilä on 100% käsityötä, jos kuutta ritilöiden kiinnitykseen käytettyä alumiininiittiä ei lasketa) Tuo kiiltävä kromiritilä on aika huomaamaton ja ihan hyvä niin, koska mielestäni se ei tyyliltään niin hyvin kokonaisuuteen istu. Saas nähdä kauanko ne ylipäätään kestää, tai kauanko mä kestän katsella niitä.
Jokatapauksessa, oli niitä hauska tehdä.
Jokatapauksessa, oli niitä hauska tehdä.
Viimeksi muokannut Sottapytty, To Heinä 09, 2009 11:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
mjn
- Viestit: 92
- Liittynyt: La Tammi 06, 2007 11:22 pm
- Pyörä: BMW G 650 Xchallenge
- Paikkakunta: Värtsilä
Re: BMW G650X
Kävin koeajolla xchallengella ja täytyy sanoa että kyllä hyvältä vaikutti! Lisää paukkua tosin kaipaisi koneesen. Pyörässä oli jo paikallaan leovincen vaimennin, mutta voiko ruiskua ohjelmoida jotenkin lisätehon saamiseksi? Ilmanputsarin suojalevyn poisto ilmeisesti auttaa jonkin verran?
Re: BMW G650X
Mites Markku pelasi alusta Uraalla? Pyöräsi on kyllä hieno! Oliko tuo Hyperpro paketti kuinka arvokas (ilmeisesti edullisempi kuin Öhlins)? Mulla tuntui tuolla pohjaavan turhan paljon tuon ilmajousen kanssa tapeilla ajettaessa - liekö vikaa, kun ilmaa on ja esijännitystä? Tail tidy kilpi härpäke ei kestänyt menoa - tuo alumiini ei taida kestää tärinää ja ainakaan noita pohjaamisia. Sottapytyllä kävi näköjään samoin.
Muuten todella tyytyväinen pyörään
Mulle tuon tehot ja väännöt riittää hyvin rypemiseen. Miehestä loppuu tehot ensin. Itse jätin tuon ilmanputsari suojalevyn paikalleen. Kerran pesin Unifilterin - oli aika hiekkapölyssä. Hyvin toimi putsari kun toisella puolella ei ollut pölyä yhtään.
Muuten todella tyytyväinen pyörään
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW G650X
Terve, kuvan rekkarista, ts. sen mutkaisuudesta tunnistaa jo näkemättä miehenkin UraaltaVirDual kirjoitti:Mites Markku pelasi alusta Uraalla? Pyöräsi on kyllä hieno! Oliko tuo Hyperpro paketti kuinka arvokas (ilmeisesti edullisempi kuin Öhlins)? Mulla tuntui tuolla pohjaavan turhan paljon tuon ilmajousen kanssa tapeilla ajettaessa - liekö vikaa, kun ilmaa on ja esijännitystä? Tail tidy kilpi härpäke ei kestänyt menoa - tuo alumiini ei taida kestää tärinää ja ainakaan noita pohjaamisia. Sottapytyllä kävi näköjään samoin.
Muuten todella tyytyväinen pyöräänMulle tuon tehot ja väännöt riittää hyvin rypemiseen. Miehestä loppuu tehot ensin. Itse jätin tuon ilmanputsari suojalevyn paikalleen. Kerran pesin Unifilterin - oli aika hiekkapölyssä. Hyvin toimi putsari kun toisella puolella ei ollut pölyä yhtään.
Kyllä uusittu alusta toimii hyvästi, ei voi muuta sanoa. Uuden keulan kanssa oli aluksi säädöissä pientä hakua, mutta palautin sitten Uraata varten lähes TE610 perusasetukset sinne (5.0N jousi, 5W öljyt, öljynpinta 120mm). Hieman tömähtelee vielä suht jämäkästi tuo keula pikkupatikkosarjoihin, sellainen vähän loivempi rooppisarja ja muu vaimentuu todella hienosti. Joku pieni simmitysmuutos tai juuri oikea jousivakio voisi tuon saada aika upeaksi, nyt on vaan jo muuten oikein hyvä.
Peräpään Hyperpro on sitten kerrasta hyvä, ei tartte oikeastaan säätää tehtaalta tilatusta mitenkään, ehkä huvikseen vähän hi/lo comppeja voisi kokeilla. Se vaan tulee perässä ja vaimentaa kaiken eleettömästi, ei tee ylimääräisiä liikkeitä eikä hyppyytä perää, on pehmeähkö mutta heti kohta jämäkkä. Just kuin halusin. Oitraconilta kautta tuon tilasin, hintaa tulee aikalailla 700 tasan.
Sanotaanko että en kokeilisi Öhlinssiä tuohon taakse, sitä xchallengeen tarjottavaa versiota on oikeasti haukuttu ihan huolella. On sitä joku ehkä jopa kehunutkin, muttei tule oikein mieleen.
Ne öljytyt suodattimet kyllä äkkiä näyttää tosi pölyisiltä, tarttuuhan se pintapöly siihen heti ruman näköisesti vaikkei läpi mene. Ajoin minä koko reissun putsaamatta omaa suodatinta välillä. Vähän terävämmin se lähtee vetelemään ilman sitä välikantta, ainakin kokeilla kannattaa.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi