BMW G650X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja mek »

jylppy kirjoitti:Mikä on ton nossepullon ulkohalkaisija ? ymppään suunnitelmissa myös sen käymään samaan telineeseen. Nyt samaan telineeseen käy polttoainetankki, vaahtosammutin, retkikeittimen nestekaasupullo, raskaan heittimen ammus ja 3 l Bacardipullo. Voi siitä sitten valita sopivan kattauksen reissun luonteesta riippuen :lol:
Nuo kaksi viimeistä yhdessä voi olla ns. vaarallinen työyhdistelmä :mrgreen:
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

jylppy kirjoitti:Sammuttimeen löytyi juuri sopiva korkki Liukkosen pultista Lahdesta. Sieltä lötyy apu mihin kohteeseen vaan missä pitää olla kierre. Sammutin on 3 kg jauhesammutin ja siihen mahtuu 2,8 l bensaa. Korkin kierre oli muistaakseni M30.
Ohessa vielä kuva ensisovituksesta. Näyttää vähän törkeeltä punaisena, mutta maalaan sen valkoiseksi. Teline on vielä "piirrustuslaudalla".
Juu aika punainen sullakin on. Mä meinasin raapasta maalit pois ja paljastaa alumiinin "hohdokkaan" pinnan.
viewtopic.php?f=6&t=10987

Telineeksi ajattelin taivuttaa ehkä jotain alumiinilatasta. Jonkinlainen rengasmainen puristuspanta pari, jotka ensin kiinnitetään mopoon ja sitten niillä puristetaan pullo kiinni.
Avatar
jylppy
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Pyörä: Husaberg 390
Paikkakunta: Lahti

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Oon näköjään plakioinut sammutin idean sinulta, on niin samanlaiset suunnitelmat. Minunkin pulloni on ilmeisesti 2 kg koska nestettä menee se 2,8 l. Mun pullo on jotain seosterästä.
Mulla on kolme telineideaa, joista ilmeisesti viimeisen toteutan.
1. Metallinen korkki on kiinteästi pyörän rungossa kiinni ja pullo vaan ruuvataan paikalleen, alapäässä värinä poistetaan kumilenkillä joka vetää pullon alapään tukea vasten.
2. Ralliauton konepellin kiinnityskumeilla olevat pannat ja pullon pohjassa takajalkatappien reikiin kiinnitetty kannatin.
3. 8 mm tangosta taivutettu teline, jossa alapäässä neljä 20mm tappia ylöspäin ja yläpäässä pullon kaulaan tuleva U tuki joka estää pullon nousemisen myös ylös, kumilenkillä pidetään pullo U haarukassa.
Korkissa on muuten mutterikanta, mutta ajattelin hitsata siihen käsiaukaisusiivekkeet.
Laiton muuten seisontajalan ylhäälläpito vetokumin ( mustekala ) pakarin kiinnikkeestä jalkaan. Kuopissa se kolahteli ikävästi ja jos se heilahtaa 45 astetta alas moottori pätkäsee.
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Noniin, lentävä hollantilainen on asennettu, ja kylällä käyty kavereille leuhottamassa uutta tankkiratkaisua.

Mitä tuosta voisi sanoa, katsokaa itse. Aivan upea ilmestys, kuin olisi aina tuossa ollut. Kiinnitys oli suht helppoa, ainoastaan tuonne tankin alakautta tulevien sisäputkien kautta kuusiokoloavaimen löytäminen ruuvin kantaan otti pientä fiilistelyä. Kiinnitys on jämäkkä, istuvuus moitteeton, ulkonäkö miellyttää... erittäin paljon! Painoa 2kg tyhjänä, tilavuus 7 litraa, alumiinia pulverimaalattuna, imee itsensä tyhjäksi päätankkiin ilman eri käskyä. Matkaenduroinnin perusedellytys, matkan jatkuvuus, on tankkipuolella turvattu (yhteensä 16,5 litraan eli noin reiluun 300km asti).

Ah, tankki iltaruskossa:
Kuva

Aamuhämyssä:
Kuva

Valmiina loikkaan:
Kuva
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

On se kyllä komea tankki!

16,5l./reilu 300km = 5l./100km Taitaa olla motarinopeuksilla?
Tuli mieleeni että, näissä vehkeissä saisi isoin vaihde olla matkailua varten jonkinlainen ylivaihde/loikkari tms.
Bete^
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 2:26 am
Pyörä: G650 Xmoto

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Bete^ »

Moro!

Tuli ostettua tuollainen uusi xmoto Jyväskylästä Kuvan Moottoripalvelulta. 8)
Zurno kirjoitti:Tuolta tuli aikoinaan ´´Leksa´´ tilattua hinta on ainakin kohdallaan.
http://www.motorradteile-hamburg.de/
Uskaltaako tuolta tilata? Olis kyllä hinta kohillaan..

Mites kun opiskelijabudjetilla pitäis pärjätä, niin uskaltaako ostaa jonkun muun pyörän vaimenninta ja modata kiinni?
Vai "tuhlata" rahaa ja ostaa suoraan käypänen slipari? Mitä ootte mieltä?

Tulee lähinnä mieleen nelari piikki noista äänistä :lol:
Dirtydevil
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 2:40 am
Pyörä: XT600e

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Dirtydevil »

Bete^ kirjoitti:Moro!

Tuli ostettua tuollainen uusi xmoto Jyväskylästä Kuvan Moottoripalvelulta. 8)
Zurno kirjoitti:Tuolta tuli aikoinaan ´´Leksa´´ tilattua hinta on ainakin kohdallaan.
http://www.motorradteile-hamburg.de/
Uskaltaako tuolta tilata? Olis kyllä hinta kohillaan..

Mites kun opiskelijabudjetilla pitäis pärjätä, niin uskaltaako ostaa jonkun muun pyörän vaimenninta ja modata kiinni?
Vai "tuhlata" rahaa ja ostaa suoraan käypänen slipari? Mitä ootte mieltä?

Tulee lähinnä mieleen nelari piikki noista äänistä :lol:
Katohan betehän peesaa tässäkin pyörässä meikäläistä :) Ite tilasin tossa pari viikkoo sitten just tuolta ton vaimentimen. Aikaa meni 8 päivää maksusta. Eli homma toimi hyvin.
Bete^
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 2:26 am
Pyörä: G650 Xmoto

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Bete^ »

Pakkohan se on ;)

Ostit vaan tuon mun pyörän alta pois, niin piti hakee uus :evil:
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Sottapytty kirjoitti:On se kyllä komea tankki!
16,5l./reilu 300km = 5l./100km Taitaa olla motarinopeuksilla?
Njoo, jos ajelee suht nätisti matkaa niin saattais tuolla nyt päästä jopa 400km huuruille asti. Kaasukädestähän se on kiinni :) Jos laskee menekin 5l/100km mukaan niin menee ainakin laskut varman päälle eikä tartte pintakaasulla pelkästään ajaa, ja voi ettiä tankkipaikan ilman jalkapatikkaa.

Kesään mennessä voipi tapahtua jottain tuolla jousitusosastolla. Enemmän ja perinteistä joustoa, ja säädettävää. Parhaan mahdollisen minun oman matkaenskan virittelyssähän tässä pikkuhilijaa ollaan, aihio on mun mielestä tässä kohdallaan hienosti.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
jylppy
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Pyörä: Husaberg 390
Paikkakunta: Lahti

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Mä sain MP-Racingista Öhlinsin takaiskarista XChallengeen tarjouksen 817 €, mielestäni aika edullinen. Iskain lyhennys ( pyörän madallus ) maksaisi n. 100 € lisää.
Lähden muuten ensi perjantaina Venäjälle ( Karjalan kannakselle ) möyrimään pitkäksi viikonlopuksi, eiköhän siellä viimeistää selviä pyörän maastokelpoisuus ääriolosuhteissa. Saattaa olla, että ajajan ominaisuudet loppuvat ennen kuin pyörän. :oops:
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

jylppy kirjoitti:Lähden muuten ensi perjantaina Venäjälle ( Karjalan kannakselle ) möyrimään pitkäksi viikonlopuksi, eiköhän siellä viimeistää selviä pyörän maastokelpoisuus ääriolosuhteissa. Saattaa olla, että ajajan ominaisuudet loppuvat ennen kuin pyörän. :oops:
Älä harrasta liikaa extremeä kivikossa, joku (Advrider -palstalla? tms..) oli ajanut jalkatappi/seisontatuen rungon kiveen ja saanut (myös moottoria kannattelevan) kevytvalurungon poikki! Siitä takahaarukan akselin ja jalkatappi/seisontatuen väliltä. En nopeasti etsimällä löytänyt kyseistä keskustelua. Tallensin kuvat "omaan käyttöön"
Kaippa nuo kuvat voi silti täällä esitellä? ne eivät siis ole minun ottamia kuvia!

Tuollekkin tarttis tehrä jotain. Seisontatuen kiinnitys roikkuu tosi alhaalla. Isommat kalliolohkare-kontaktit tökkää tukeen kiinni ja murtaa aluvalurungon. Olispa vanha kunnon kaksoiskehtoteräsputkirunko.
Suunnittelin mielessäni seisontatuen siirtämistä vähän ylemmäs (vaatisi seisontukeen uuden rungon ja pidennyksen jalkaan). Ja lisäksi jonkilaisen suksimaisen pohjapanssarilevennyksen tekoa jalkatapin rungon alle, joka ohjaisi iskut vähemmän "vaakasuorassa tökkäävästi".
Liitteet
runkopoikki.jpg
(85.46 KiB) Tiedosto ladattu 190 kertaa
runkopoikki2.jpg
(86.3 KiB) Tiedosto ladattu 137 kertaa
VirDual
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 5:53 pm
Pyörä: Yamaha yz250f
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja VirDual »

Turhatekki tekee tuohon jotain lisäpalikkaa suojaksi? Hard Part side stand 26,90 € + postikulut.

Advrider sivulla mainosta: http://www.advrider.com/forums/showpost ... tcount=966

Linkkiä siihen rikkoutumiseen en löytänyt.

Tossa linkki Xchallange stickyyn missä rutkasti infoa:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=335086

Pitäkää juttua yllä tälläkin foorumilla. Hyviä vinkkejä olen täältä apinoinut itsellekin. 8)
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Sottapytty kirjoitti: Älä harrasta liikaa extremeä kivikossa, joku (Advrider -palstalla? tms..) oli ajanut jalkatappi/seisontatuen rungon kiveen ja saanut (myös moottoria kannattelevan) kevytvalurungon poikki!
Tuollekkin tarttis tehrä jotain. Seisontatuen kiinnitys roikkuu tosi alhaalla. Isommat kalliolohkare-kontaktit tökkää tukeen kiinni ja murtaa aluvalurungon. Olispa vanha kunnon kaksoiskehtoteräsputkirunko.
En nyt olisi kuitenkaan ihan hirveän kauhean huolissani tuosta runkoasiasta. Toistaiseksi tiedetään että yksi kaveri jossain jenkkilässä on rikkonut oliko vuosi vai kaksi sitten tuon runkonsa, ja olosuhteet oli hieman epäselvät. Lujaa on vetänyt johonkin isoon kiveen, vaikka väitti ettei varmana ollut, vähän vaan hipassut.

Mulla on tuo Touratechin hardpart-suojapala paikallaan, varmuuden varalta. Tuohon voisi laittaa mun mielestä myös jonkun suht kovan muovipalan suojaksi tms, joka ottaisi ja levittäisi mahdollista iskua laajemmalle. Eikä isompi moottorin suojakaan ole haitaksi, itsellä on TT:n iso suoja, johon sisäpuolelle liimasin Bilteman kumimattoa mahd. iskujen pehmikkeeksi ja äänenvaimentimeksi.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
jylppy
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Pyörä: Husaberg 390
Paikkakunta: Lahti

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja jylppy »

No nyt on Xchallengen maasto-ominaisuudet testattu kaikilla mahdollisilla ajopinnoilla möyrimällä karjalan kannasta eestaas perjantaisia sunnuntaihin. Pakko myöntää, että meni extremen puolelle. Ajo maastot ovat aivan uskomattomat. Pyörä on todella maastokelpoinen ja oli itseasiassa koko reissun ajaneista pyöristä ainut joka ei mennyt rikki reissun aikana, Alarunkokaan ei katkennut vaikka välillä paukkui kiville. No kaikki muut pyörät saatiin korjattua ja ajettua suomen puolelle. Eksoottisin ajoalusta oli tukeista tehty tie pehmeään maastoon, ne tukit eivät todellakaan olleet suoria, tasapaksuja eikä huolellisesti aseteltuja. Joen ylityksiä on myös runsaasti ( vain sillat puuttuivat ). Mutakylpyjä tuli useita ( saa nähdä ovat niin terveellisiä kun mainostetaan kylpylöissä ). Yyterin kaltaista hiekkarahtaa. Laskettelurinnettä. Parolan panssarivaunujen harjoituskentän kaltaisia patteja n. 15 km pätkä. Risukon läpi ajamista ( kun se oli parempi vaihtoehto kuin itse tie ) ja sitten ihan mittaamattoman paljon erittäin huonokuntoista ( upeaa ) metsä"auto" tietä. Kävin Vuokselassa katsomassa isävainaani kotitilaa, joten reissu sisälsi minulle aivan erityisen tunnelatauksen.
Kaiken tänän sepostuksen jälkeen : Onneksi olkoon kaikille BMW G650 Xchallenge pyörän omistajille, aivan erinomainen seikkailupyörä.
Liitteet
tukkitie.JPG
(141.88 KiB) Tiedosto ladattu 604 kertaa
Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Kuullostaa olleen tosi hieno reissuu... Tainnut jylpyllekin aueta uusi (toisenlainen) maailma kevyemmän mopon hankinnan jälkeen. :wink:
antti
Vastaa Viestiin