Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Testiviestit ja muu asiattomuus

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Creature »

Täältä voisi saada asiallisen vastauksen, enkä ole muualta vielä kysellytkään. Minulla ei sähköalan koulutusta ole ja muita foorumeita seuranneena vastaukset vastaavassa asiassa esim venepuolella ovat ihmettelyä, kehotuksia luopumaan ajatuksesta, turhaa jaarittelua, pään aukomista ja sitten pätemisen täyteistä ammattijargonia.

Sähköavusteinen polkupyörä, 36V/250W. Toimisiko aggregaatti virtalähteenä ja miksi ei? Ei siis akkua ollenkaan vaan virtaa suoraan moottorille. Kuten laivoissa. Nyt puhutaan specseistä. Nyt ei ladata mitään, eikä kysytä systeemin järkevyydestä, ei murehdita aggregaatin fyysistä kokoa tai polttoaineen kulutusta. Googlettamalla päädytään vain ratkaisuihin akun latauksen osalta. Mikä on asiassa niin vaikeaa, ettei toteutuksia näy? Tasasuuntaus? Jännitteen säätö?
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Avatar
Ranezki
Viestit: 204
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
Pyörä: 500EXC, 990ADV
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Ranezki »

Toki toimii. Sopiva 230V / 36V tasasuuntaava muuntaja vaan väliin. Agregaatin vaatisi varmaan kokoluokkaa 1kW, koska moottorille ymmärtääkseni syötetään tilapäisesti huomattavasti enemmän, kuin 250W. Jos valmiiseen sähköpolkupyörään kytkisi, niin voipi olla, että jotain pientä pitäisi vielä rakennella jos akussa on jotain lämpötilanvalvontoja tai vastaavia.

Mitään järkeähän tässä ei ole, niin ei varmasti sen takia toteutuksiakaan. Paljon fiksumpaa käyttää polttomoottoria suoraan voimanlähteenä, koska se on pienempi, yksinkertaisempi, vähähäviöisempi halvempi ym. Sellaisia toteutuksia taas polkupyöriinkin on ollut iät-ajat olemassa.
Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Creature »

L1e-a luokan (moottorilla varustettu polkupyörä) projekti onkin tekeillä ja tämä kysymys tuli yhtenä vaihtoehtona mieleen. Kun ajatellaan tuollaista perus sähköavusteista, jolta ei suurta suorituskykyä muutenkaan vaadita, niin onko tosiaan niin, että esim tarakalla pärisevä hiljainen 1kW:n "nelitahtisalkku" ei anna samaa suorituskyä kuin akku ilman kohtuutonta polttoainekulutusta? Painon ja lisävarusteiden tuomat hankaluudet sinänsä ymmärrettäviä haittoja.
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Avatar
Ranezki
Viestit: 204
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
Pyörä: 500EXC, 990ADV
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Ranezki »

Kivahan tietysti kaikkea on rakentaa :) . Nopeasti katsottuna polkupyörissä maksimitehoja akulta otetaan tilapäisesti ainakin kaksinkertaisesti moottoritehoon nähden. Jännitteenmuunnos vie pienen osan ja agregaatistakaan ei ehkä saa ihan sitä mitä luvataan. Esim. 1000W moottorilla olevaan pyörään pitäisi suunnitella mahdollisesti jo jotain reilu 2Kw agregaattia. Toki jos rupeaa moottorin ohjaukseen perehtymään ja jostain keksii keinon rajoittaa tehon-ottoa niin pienemmälläkin voi päästä.
Avatar
psi
Viestit: 754
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja psi »

Hyvinkin pieni akku helpottaa kyllä elämää huomattavan paljon. Siis ihan sellainen jolla pääsee ajamaan pitkähkön mäen ylöspäin (eikä se tyhjene siinä alle 20%). Voi hyvin olla että joku ihan perus "iso" konkka riittää tähän. Tällöin aggregaattikin saa olla tuollainen 300W+ nuhapumppu, kunhan kerkiää lataamaan akkua/konkkaa tarpeeksi nopeasti ennen seuraavaa isompaa tehorupeamaa.

Pikagooglauksella melko yleinen maksimipurkuvirta (BMS:n kautta) on ~20A, mikä taas tarkoittaisi 36V:llä max. 720W, tämänkin on pakko olla hyvin hetkellinen koska tasavirralla kaapelit saa olla aika paksut että kestää tuota virtaa.
Русский военный корабль, иди на хуй
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Mielenkiintoista spekulaatiota. On käyny itelläkin mielessä että pitäiskö viritellä halvasta 4T lehtipuhaltimesta (siitä moottori, olis kevyt) ja auton laturista latausyksikkö vaikka venekäyttöön, siis siltä varalta että muut akut tyhjenee. Bensiinin energiatiheys on omaa luokkaansa akkuihin verrattuna vaikka polttiksen hyötysuhde nyt on mitä on.

Jos sähköperämoottorilla käy ajelemassa ja kalassa niin tollasella vois tauon aikana palauttaa varaustilaa. 1,2 kW moottori, jatkoksi 600W autolaturi, siitä lähtis liki 50A virtaa. Kyllä sillä jotain vaikutusta pitäisi olla. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja kun oikein hyvin suunnittelee, ei tarvi tehdä ollenkaan.
SF 1098S
MTS V4S
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Akun kai tollanen vaatii ollakseen mitään hyötyä,ja sillon voi sitä pientä agregaatin moottoria käyttää aina tarpeen vaatiessa parhaalla hyötysuhteella, jollon saadaan molemmista voimanlähteistä paras hyöty. Vähän niinkun opel ampera... Toimiva eikä niin uusi idea enää,paitsi pienlaitteissa ei taida olla missään valmiina. Venekäytössä voisi olla ihan hyväkin idea, mutta taitaa taloudellisuus olla siellä edelleen hieman toisarvoista... Noista tuulivoimala diy laitteista saattaisi saada järkevämpääkin pakettia kasaan kuin auton laturista, mutta jälkimmäinen ei tietysti maksa kun tekemisen vaivan.
Jos siis haluaa myös parempaa hyötysuhdetta, eikä pelkästään päästä myös kotirantaan. Halpa vai kallis on sitten jokaisen omassa harkinnassa...
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Salkkumallin generaattoreita on kyllä pilvin pimein, mutta niistä saa vain 8A 12 volttiin. Onkiessa vois liikutella venettä äänettömästi sähköllä, kaikukin vie vähän jne. Mut yksinkertaisinta olis varmaan ottaa lisää akkuja, litiumit ei paina (mut maksaa).
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja timo »

Tämä on juuri sitä rohkeaa ideointia, vaikka ensin ehkä kuulostaa juuri siltä, että pieleen meni ja johon keskitien kulkija reagoi just kuten kerroit, omasta poterostaan huutelemalla.
Oikeissa tuotekehittelypalavereissakaan ei harrasteta tuomitsemista.
Sillä jokainen luova ja kekseliäs ihminen ajattelee asioita äärilaidasta äärilaitaan.
Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Creature »

No joo, ehkä ei niin rohkeuttakaan, mutta tiedonhakua kuitenkin kun ei ymmärrystä ole. Mieluisinta olisi kulkea pelkällä sähköllä, mutta se kapasiteetti ja toimintasäde. Rahalla saa ja... Esim sähköautojen käytettyjä kennoja on kohtuuhintaan markkinoilla, mutta lataus on jonkinlainen ongelma koko ajan. Millä ladata akku nopeasti esim viiden-seistemänkymmenen km:n jälkeen pidemmillä matkoilla ja tien päällä? Litiumit kun vaatii vielä oman lataustekniikan. Tuntitolkulla odottelu ei ole mielekästä jos pitää edetä. 70km on toki nurkissa pyörimiseen ihan hyvä matka ja kotona voi latailla. Entä lataus ajon/käytön aikana? Toimiiko mitenkään?

Toistaiseksi Stihl FS38 vetää rullalla suoraan takapyörästä. Sähköllä pääsee hiljaisesti ja kiihdytyksissä auttaa tarvittaessa.

Tietääkö muuten kukaan miksi ainakin jotkut nelitahtiraivurit/pienkoneet eivät tykkää joutokäynnistä pidempiä aikoja? Onko öljynkierto suunniteltu toimimaan vain korkeilla kierroksilla, koska sitähän käyttö näissä on? Luulisi toimivan silti kohtuukierroksillakin ihan ok.
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Kurtti
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 10:27 am
Pyörä: KTM

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Kurtti »

https://aniioki.com/products/aniioki-aq ... ctric-bike
Tämä voisi ratkaista tuon range ongelman.
Ei ole riemulla rajaa kun kotarilla ajaa...
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja timo »

Creature kirjoitti: Ma Elo 07, 2023 4:05 pm mutta se kapasiteetti ja toimintasäde.
Tämä aihe latauksineen mietitytti kovasti kun hankin oman sähköpyöräni joskus ennen korona-aikaa. Laskeskelin tosissani myös aurinkoenergian hyötyjä ja haittoja retkikäytössä.
Päädyin kuitenkin tupla-akun hankintaan. Aika tyyrishän semmoinen on, mutta mielestäni käytännöllisin.
Pyöräni on täpäri-Spessu ja vielä sitä mallia jossa irroitettava akku. Ylimääräinen akku mahtui hyvällä tuurilla puolikiinteästi runkoon, johon tein sille omat kiinnikkeet.
En vielä ole sellaista reissua tehnyt, missä molemmista loppuisi potku. Kyllä kuski väsähtää aina ennen.
Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Creature »

Halpispyörällä liikun itse ja pitkälti kulkemisen hintakin tässä on tausta-ajatuksena. Gozero pedelec käytössä. Nurkka-asioinnit ja lapsen päiväkotikyydit hoituu mainiosti. Avustuksella kun mennään niin ajotavalla on tietysti myös ratkaiseva merkitys. Realistinen max noin 30km on kyllä turhan vähän jos vähänkään pidemmälle haluaa ja ylämäissä tulee äitiä ikävä ilman sähköä. Alkuperäiset kiinankennot antautuivat aika nopeasti. Nykyiset LG:n kennot tuntuu kestävän.

Hulluna ajatuksena on, että voisi joskus tempaista reilun parinsadan matkan päivässä entiselle kotiseudulle. Nykyisilla sähköeväillä ei puhettakaan. Edes välillä ladaten.

Nykytekniikalla ei oikein oikoteitä vielä ole. Bensalla kaiketi mennään toistaiseksi pidemmät siivut. Mutta onhan tämäkin sinänsä projekti, todellinen hybridi. Voi polkea, ajaa avustuksella, pelkällä sähköllä, polttomoottorilla, osin yhdistelmillä...
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Creature »

Kuva

Päiväkotikyydeistä puheen ollen. Keulimisvaaran takia ei voi pitää lastenistuinta perinteisellä tavalla. Tehkäämme siis sivari. Peräkärryt ei kiinnosta. tämä on kevyempi ja vain yksi pyörä lisää. Kuuleehan tässä myös pikkuihmisen puheetkin helpommin. Käännettävissä ylös ilman istuinta eli toimii normipyöränä. Saahan tällä ostokset ja pitkääkin tavaraa kulkuun. Hinta: tietynlainen friikin maine, vastaavaa kun ei Suomessa jostain syystä näy, ja se että joutuu ihmisten "puhutteluun" milloin missäkin. Kuva ajalta ilman polttomoottoria.
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Aggregaatti kulkupelin virtalähteenä

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Jos ei miettisi aggregaattia latauslaitteena vaan "range extenderinä", voisi selvitä kevyemmällä tekniikalla. Omassa autossa (BMW i3) on vastaava tekniikka. Siinä "aggregaatin" voi joko manuaalisesti pakottaa pitämään lataus tietyllä tasolla tai se pärähtää pyörimään kun ajoakun varaus putoaa tarpeeksi alas. Teho riittää pitämään kulloisenkin varauksen yllä satasen vauhdissa, 120 kmh on jo liikaa. Fillarissa tarvittava teho olisi kai joitain satoja Watteja...?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Vastaa Viestiin