Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Joulu 15, 2019 2:12 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2017 3:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Nuo pystyyn jääneet puuryhmät ovat sertifioinnin edellyttämiä säästöpuuryhmiä. Niitä jätetään Suomessakin (PEFC min. 10 kpl/ha), mutta ei noin kaavamaisesti kuin näköjään itänaapurissa. Säästöpuuryhmä jätetään pysyvästi hakkaamatta, tavoitteena on, että talousmetsäänkin siten kertyisi aikaa myöten vähän lahopuuta niille öttiäisille, jotka sitä elinympäristökseen tarvitsevat. Monimuotoisuuden kannalta tuo kaavamainen systeemi ei välttämättä ole hyvä, puuryhmät pitäisi keskittää niihin monimuotoisuuden kannalta arvokkaimpiin kohtiin, rämenotkoihin tms. jossa miellellään kasvaisi järeää lehtipuuta.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 24, 2017 1:19 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 8:17 am
Viestit: 149
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Suzuki DR600
mek kirjoitti:
Nuo pystyyn jääneet puuryhmät ovat sertifioinnin edellyttämiä säästöpuuryhmiä. Niitä jätetään Suomessakin (PEFC min. 10 kpl/ha), mutta ei noin kaavamaisesti kuin näköjään itänaapurissa. Säästöpuuryhmä jätetään pysyvästi hakkaamatta, tavoitteena on, että talousmetsäänkin siten kertyisi aikaa myöten vähän lahopuuta niille öttiäisille, jotka sitä elinympäristökseen tarvitsevat. Monimuotoisuuden kannalta tuo kaavamainen systeemi ei välttämättä ole hyvä, puuryhmät pitäisi keskittää niihin monimuotoisuuden kannalta arvokkaimpiin kohtiin, rämenotkoihin tms. jossa miellellään kasvaisi järeää lehtipuuta.

Minä olen tähän asti kuvitellut että noita puita jätetään etupäässä siemenpuiksi mutta ei ole ikinä käynyt mielessä, että tarkoitus olisikin kaikkien "ettiäisten" hyvinvointi... :lol: :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 24, 2017 9:02 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Artsi kirjoitti:
Minä olen tähän asti kuvitellut että noita puita jätetään etupäässä siemenpuiksi mutta ei ole ikinä käynyt mielessä, että tarkoitus olisikin kaikkien "ettiäisten" hyvinvointi... :lol: :lol:

Jatketaan nyt vielä tätä metsänhoitokeskustelua... molempia jätetään. Männyn uudistaminen luontaisesti, eli siemenpuilla onnistuu ravinteisuudeltaan kuivahkoilla ja sitä karummilla kankailla, eli siellä missä kenttäkerroksessa vallitsevana on puolukka tai kanerva. Siemenpuita ei yleensä jätetä ryhmiin, vaan tasaisesti hakkuualalle. Siemenpuiksi jätetään parhaita puita, jotta uusi sukupolvi perisi parhaat geenit. Siemenpuut yleensä poistetaan siinä vaiheessa kun alle syntynyt taimikko on korkeintaan puolimetristä.
Kuva

Mahdollisten siemenpuiden lisäksi jätetään uudistushakkukuussa aina säästöpuita, joita ei saa poistaa, vaikka tuuli ne kaataisikin. Ne on tarkoitettu nimenomaan lisäämään monimuotoisuutta ja tuottamaan aikanaan lahopuuta. Säästöpuiksi sopivat järeät lehtipuut, erityisesti lepät ja raidat, niiden puuttuessa havupuutkin. Säästöpuut pyritään jättämään ryhmiin, eikä niiden alta raivata pienempää puustoa eikä maata muokata.
Kuva

Laki ei edellytä säästöpuiden jättämistä, mutta PEFC ja FSC metsäsertifiointi molemmat edellyttävät. PEFC on Suomessa huomattavasti yleisempi, noin 85 % talousmetsistä.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 24, 2017 7:21 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1847
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
59.239070, 27.717635
Noilla naateilla pääsee Itä-Viroon, Viivikonnan autiokylän eteläpuolelle. Noita laahakaivureita löytyy useampia, ei ole ihan pikkuisia vehkeitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 26, 2017 3:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 9:55 pm
Viestit: 303
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: KTM lc4 640 Adventure
Jumaleisson tulee sen verran informaatiota että tässähän vois kohta lähteä mettäkaupoille 8)
Mutta menee yllättävän suoraan palstan rajat kun kyse on kuitenkin itänaapureista.
Esim venäläiseen kerrostaloon on kuulema mielenkiintoista asentaa ovia tai ikkunoita, kun mitat kyllä melkein täsmää
mutta 90 asteen kulmasta ei ole tietoakaan..

_________________
---enskan se olla pitää---

Honda monkey Z50j>Suzuki PV50>Suzuki DR 800>KTM 640 adventure


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 27, 2017 10:49 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Viestit: 554
Paikkakunta: Kostamus
Pyörä: SE/EXC350/GS
nevis kirjoitti:
Jumaleisson tulee sen verran informaatiota että tässähän vois kohta lähteä mettäkaupoille 8)
Mutta menee yllättävän suoraan palstan rajat kun kyse on kuitenkin itänaapureista.
Esim venäläiseen kerrostaloon on kuulema mielenkiintoista asentaa ovia tai ikkunoita, kun mitat kyllä melkein täsmää
mutta 90 asteen kulmasta ei ole tietoakaan..



Hei

Kaikki metsät on valtion omistuksessa niin palstojen rajat on helppo ruuduttaa :D

Ei niitä aina hakata koko ruuduttain , mutta kun "harvennus" hakkuita ei tehdä niin yleensä kaikki on päätehakkuita ainakin täällä pohjoisessa , maasto rajoittaa usein niin ettö hakkuut ei mene ruuduittan .


Jos kiinnostaa enemmän niin täällä voi vierailla, ajettavia teitä kyllä riittää :D

_________________
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 28, 2017 10:05 am 

Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Viestit: 242
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: BMW R1200GS
skuikka kirjoitti:
59.239070, 27.717635
Noilla naateilla pääsee Itä-Viroon, Viivikonnan autiokylän eteläpuolelle. Noita laahakaivureita löytyy useampia, ei ole ihan pikkuisia vehkeitä.


Ilmeisesti jotain energiaan liittyvää kaivannaista? Viime kesänä paahdoin tuosta tietämättä ohi, olisipa ollut mukava käydä katsomassa.


Sent from my iPad using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2017 1:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 9:55 pm
Viestit: 303
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: KTM lc4 640 Adventure
-jn- kirjoitti:
Jos kiinnostaa enemmän niin täällä voi vierailla, ajettavia teitä kyllä riittää :D


Kiitoksia kutsusta !

Se on kyllä totta että huonokuntoiset tiet ja soratiet siellä ei ajamalla lopu!
Viime kesänä ajeltiin siitä kostamuksesta lietmajärvelle ja pyörittiin sillä seudulla jokunen päivä.
Suomeen tultiin kuitenkin tästä värtsilän kautta.

_________________
---enskan se olla pitää---

Honda monkey Z50j>Suzuki PV50>Suzuki DR 800>KTM 640 adventure


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com