Harmitusketju.

Testiviestit ja muu asiattomuus

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja mek »

Voihan paska. Yöllä heitti mahan ihan pillikuralle, niinkuin kotipuolessa olisi sanottu. :oops: Tai pudasjärveläisittäin hulivilisonnalle. Onneksi mahataudit menevät yleensä nopeasti ohi.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja THä »

EXC:ssä huoltotietojen mukaan takarengas vaihdettu 2015. On ilmeisesti siitä asti ollut sama pyörä paikoillaan. Purin tuon ja vannenauhana jesaria sekä tietty vettä renkaan sisällä. Onhan pinnojen nippelit hauskan näköiset ja vanne samoin :evil: Putsasin mitä pystyi ja lutrailin öljyä. Pitänee tänä iltana alkaa yrittää kaasupillin kanssa noita houkutella liikkeelle kun jokunen pinna on löysällä.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja THä »

^Kummasti jeesaa kun käyttää pillillä nippelin aina punahehkuisena. Kaikki pinnat lähti ihan ok liikkeelle. Näyttäisi ettei kehää tai pinnoja tarvitse alkaa ainakaan vielä vaihtamaan.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja x-mean »

THä kirjoitti:^Kummasti jeesaa kun käyttää pillillä nippelin aina punahehkuisena. Kaikki pinnat lähti ihan ok liikkeelle. Näyttäisi ettei kehää tai pinnoja tarvitse alkaa ainakaan vielä vaihtamaan.
Moi,hyvä konsti varmaan,mutta vaikuttaakohan pinnan kestävyyteen?
Onhan se tietysti myös hyvä saada pinnat suht samoihin kireyksiin,enivei...
Foorumin "sekakäyttäjä"
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja THä »

^ Sen näkee. Tosin käytin lämpöä vain nippelillä ja vanteen ulkopuolen suunnalta. Ei siis navan puolelta paistamista ja noin ei pinnakaan saa kohtuuttomasti lämpöä. Ei tuossa kuitenkaan hirveästi vaihtoehtoja ollut jos niitä ei poikki halunnut väännellä. Äkkiä nuo olisi olleet vainaat noinkin ajaen, joten eipä tuossa mitään menettänyt.

Viikonloppuna kiristelin noita ja tähtäilin vannetta suoraan. Heitot jäi hyvin nollille ja pinnat on kireällä, joten ei ihan vihkoon mennyt. Täytyy kyllä vähän seurailla tilannetta.

En noita paljoa ole tehnyt, mutta oma tekniikka oli että ensin ihan löysällä olevista löysät pois muttei kovin kireälle. Sitten mitä oli heittoja niin niitä vedellen ja lopuksi joka kolmatta järestään kiristäen kunnes sopiva kireys oli saavutettu. Kireämpiä kiristin vähän vähempi ja löysempiä vähän enempi. Vähän yllätyin itsekin miten hyvä tuli. Muutaman tunnin päästä noita saanee kiristää vähän lisää.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Niin joo kun tää harmitusketju on,niin pitää kehua että sain itekkin "harmittavan hyvin" suoristettua yhen alpin vanteen.
Tullu harjoiteltua fillarinvanteiden kanssa,niin tekniikka suunnilleen hallussa.
Hyvinhän tuo nippelien lämmittely varmaan onnistuu noin kuten mainitsit edellä,ovat jopa fillarissakin joskus niin tiukassa että eka katkee pinna,ja sit alkaa se kuuluisa harmitus... :mrgreen:
Foorumin "sekakäyttäjä"
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja THä »

Eilen tuli lumispooria availtua ja muutenkin vähän räppäiltyä. Loppui tuo leikki sitten kun kytkin hävisi. En tiedä oliko neste vaan vähissä jo lähtökohtaisesti ja haukkasi ilmaa vai korkkasiko työsylinteristä tiiviste. Voinee olla tiivistekin kun ei tuolla pyörällä ole moneen vuoteen ajettu juuri yhtään. Eikä mulla tietty tallissa oikein mitään sopivaa lientä ollut. Tai olisi ollut vaikka hydeöljyä, mutta laitetaan nyt kuitenkin jotain vähän parempaa. Pimeää alkoi jo kuitenkin olla niin katsoin paremmaksi ottaa mopon sulamaan ja siirtyä saunan lämmitykseen. Vähän laihallakin tuntui olevan näillä keleillä niin hirveästi ei uskaltanut vedätellä. Hupaisaa tuolla kuitenkin oli muutenkin vaan röpötellä menemään. Kaverin mökin pihassa kävin pyörähtämässä ja tein siihen hienon enskaenkelin lähtiessäni :lol: Tuossa vaiheessa oli juuri se kytkin hävinnyt niin keskityin vain siihen ja hangessa olleesta urasta etunen haukkasi kun pihasta jäälle tähtäilin. Mutta eipä tuossa kärsinyt kun ylpeys kun ikkunat oli täynnä toimintaa seuraavia naamoja :lol:

Tänään sitten kytkimen ihmettelyä ja kaasutin lihoiksi.

Se ny vähän harmittaa kun on ollut vähän tällaista käyttöönottotuskaa ja toisaalta kelitkin on vähän turhan vilpoiset ajeluun. Mutta eiköhän tämä tästä kun saa piilevät viat ajettua ulos. Näkyvillä olleet jo kävinkin läpi. Ketjut, rattaat, jarrulevyt, -palat, vanteet, pyöränlaakerit, jne. Ei vaan köyhällä ollut varaa ostaa uutta, niin jäi sitten vaihtoehdoksi halpa jota huolletaan ja korjataan.

Tosin lisää motivaatiota jatkaa taas talliprojektia ja alkaa mättää villoja seiniin. Nyt joutuu vähän kikkailemaan teknisiin tiloihin pyörän sulamaan. Olisi aika makea ajaa tuo vain talliin sulamaan ja olisi aika mukava ropaillakin kun olisi tilaa ympärillä. Mutta näillä mennään nyt kevääseen, voisihan asiat olla paljon huonomminkin :|
Neljä vaihdetta riittää.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ei tällä kelillä paljon kehtaa pitää lämpöä päällä tallisa. Mulla lienee ulkoseinäsä ohuesti villaa kun ei oo lämpimäksi tarkoitettu tallia. Pitäs tieten se kylmä seinä aukasta ja koolata lisätä se 10cm villaa lisää. Toki ulko-ovestaki paistaa päivä sisään niin senkään energiatehokkuus ei kovin kovaa luokkaa ole.

No eipä tuola tosiaan tarkenevajaakkaan niin mitäpä vaivautua. Ei kehtaa tupakoinnin ja kaljan juontia varten alkaa tuommoseen hankkeeseen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja THä »

On mulla tuossa sellainen jotenkin eristetty pikkutalli ja tuolla eilen illalla lämpöjä pitelinkin kun taas kotkaa sepitin. Ei tuolla ny tuule sisällä, mutta ei se hirmu tiivis ole niin ei sitä voi kokoaikaa pitää lämpimänä. Pienen tilan saa kyllä äkkiä tehokkaalla sähkölämppärillä työtilaksi. 4,5 kW nosti aika nopeasti tuon reilusti plussalle. Täyttä 9 kW ei oikein uskalla kun voi jo nalli lähteä taulusta kun muutakin kuormaa on näillä keleillä.

Isompaan talliin tulee 150 mm villaa seiniin. Vähän arponut jos vielä vaakakoolaisi ja laittaisi 50 mm lisää, mutta on vähän siinä ja tässä. Syö kuitenkin sen 100 mm pois ei nytkään liian leveästä tilasta ja mikä sitten sen kokonaisvaikutus oikein olisi :roll: Yritin laskeskella ja tulin siihen tulokseen että ehkä 50 e vuodessa olisi vaikutus jos puolet vuodesta olisi 10-astetta yli ulkoilman. Tosin jos panostaa tiiviisiin oviin ja laittaa yläpohjaan reilummin, niin ehkä noilla saisi enempi hyötyä. Tosin vaakakoolauksella saisi runkoon kylmäkatkon. Hankalia nämä on. Ehkä järkevää omalla käytöllä olisi kuitenkin ainakin tällaiset huomattavan kylmät keli laskea talli suosiolla kylmäksi ja tuolloin tietty eristyksenkin vaikutus vähenisi lämmityskuluissa.
Neljä vaihdetta riittää.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mää tein joku vuosi sitten 2x4 rungon villotettuna ja tuulensuojalevyllä verhottuna väliaikaiseksi talviseinäksi ulko-oven sisäpuolelle. 140cm lyhentää tallia, mutta mopo mahtuu. Kolmena osana että ois helpompi siirrellä. Sitten purkasin yhen osan pois ja tein finnfoamista keskiosan että saa helpommin siirrettävän oven siihen seinään. No tuolla on menty vuosia, mutta silti arveluttaa ettå pitäskö se yks kylmå seinä villottaa paremmin.

Välikatolla en oo edes käyny. Liekö villaa yhtään.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja THä »

Finnfoam olisi kyllä ihan ässäratkaisu koko talliin jos vaan raaskisi. Tuota kuitenkin menisi aika paljon kun on noin 50 neliötä ja 3,6 m korkeutta. Olisi tosin tunteeton kosteudelle, tulisi höyrynsulku samassa ja olisi ohuenakin hyvin tehokas eikä tarvitsisi mitään lisäkoolauksia miettiä.

Kuitenkin jos talli on välillä kylmä, niin on riski, että kondensoi muovin pintaan ja kastelee seinää. Tietty ei olisi ongelma jos vaan tylysti pitäisi aina lämmöt päällä. Kuitenkaan isot ovet ei hirmu energiatehokkaat ole millään vaikka muuten aika tiiviin saisikin. Tosin jos kylmillään olleessaan pitää vaikka ovea raollaan tuuletuksen tehostamiseksi, niin ei pitäisi hirveitä hikoilla.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
Tumpeelo
Viestit: 289
Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Pyörä: Orbea
Paikkakunta: Pornainen

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja Tumpeelo »

Täällä first world-problems, kun tallissa on liian lämmin :lol:
Kuva

Maalämpö on lähes ilmasta, joten ei oo jaksanu ressata. Tosin kuuma tulee jos pidä ovia auki. Jäi laittamati tallin lattialämmityspiirin yhteyteen termostaatti ja ohjaus, ja säätö pitäs tehdä kuristamalla virtausta. Se taas saa lämpötilan seilaamaan, joten nyt sit syöttää samaa lämpöä kuin mitä talossa on kosteissa tiloissa.
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
Avatar
markkut
Viestit: 274
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Laukaa

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja markkut »

Tumpeelo kirjoitti:Täällä first world-problems, kun tallissa on liian lämmin :lol:
Kuva

Maalämpö on lähes ilmasta, joten ei oo jaksanu ressata. Tosin kuuma tulee jos pidä ovia auki. Jäi laittamati tallin lattialämmityspiirin yhteyteen termostaatti ja ohjaus, ja säätö pitäs tehdä kuristamalla virtausta. Se taas saa lämpötilan seilaamaan, joten nyt sit syöttää samaa lämpöä kuin mitä talossa on kosteissa tiloissa.
Etkös sä voi kääntää sitä tallin piirin esisäätöä pienemmälle... mikä siinä sit seilaa?

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
EX:
Triumph Tiger 955i
BMW Xchallenge
BWW F650GS Dakar
Avatar
Tumpeelo
Viestit: 289
Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Pyörä: Orbea
Paikkakunta: Pornainen

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja Tumpeelo »

Seilaahan sen jos virtauksen säätää pienemmälle nollakelissä sisälämmön ollessa vaikka 17. Ei se sama virtaus kovilla pakkasilla pidä lämpöjä siinä 17'asteessa..

Mut ei toi oikeasti ole minään ongelma. Ovet on raollaan muutenkin vähän väliä joko bensan käryn tai vaikkapa hitsikäryjen takia.
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
Avatar
markkut
Viestit: 274
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Laukaa

Re: Harmitusketju.

Viesti Kirjoittaja markkut »

Onneks en ole putkimies, mutta eiköhän menoveden lämpö nouse, jos pakkanen kirii.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
EX:
Triumph Tiger 955i
BMW Xchallenge
BWW F650GS Dakar
Vastaa Viestiin