Ei oo eka kerta kun videolta haetaan vauhti harrasteisiin
Opetusvideoita
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Opetusvideoita
Moottoriliiton sivuilta löytyi opetusvideoita kilvanajoon : http://www.moottoriliitto.fi/valmennus/tekniikkavideot/
Re: Opetusvideoita
jylppy kirjoitti:Moottoriliiton sivuilta löytyi opetusvideoita kilvanajoon : http://www.moottoriliitto.fi/valmennus/tekniikkavideot/
Ite en ole mikään crossikuski mutta pisti silmään tuossa hyppyvideossa ohje:
"-Tasamaalle takapyörä edellä"
Eikö se ole pirun hankala joka kerta tehdä U-käännös heti hyppyrin jälkeen
- sjuggen
- Pyörä: Husqvarna TE250 -08
Varmaan hyviä ohjeita paljon, mutta itse ainakin kaipasin lähes joka ohjeen kohtaan selitystä 'miksi'? Eli mitä tapahtuu, jos teet toisin kuin tässä neuvotaan. Silloin itse ainakin olen huomannut tekeväni jonkun asian väärin, enkä ole tajunnut, että juuri tämä 'kikka' auttaa korjaamaan asiaa.
Opetellaan ajamaan, ja katsellaan varvikkoa.
Saaneenko kysyä, että mikä noista jäi askarelluttaan mihin et tiedä syytä miksi näin pitäisi tehdä?
- sjuggen
No, ehkäpä tässä nyt sitten paljastan osaamattomuuteni tällä(kin) saralla:-mpn kirjoitti:Saaneenko kysyä, että mikä noista jäi askarelluttaan mihin et tiedä syytä miksi näin pitäisi tehdä?
Startti:
Kyynärpäät ylhäällä?
Pohkeet jalkatappeihin?
Ajoasento:
Kyynerpäät ylhäällä?
Hyppy:
Hyppyrin muodosta ja kunnosta riippuen... Siis minkä muotoisessa tai kuntoisessa hyppyrissä täytyy joustaa ja missä ei?
Eli pointtini oli, että oletettavasti nuo videot on tarkoitettu aloittelijoille. Kaikki tällaiset perusjutut käydään varmaan jokaisessa koulutuksessa läpi, ja nämä videot on tarkoitettu houkuttamaan harrastelijoita lajiin tiukemmin mukaan. Mutta kun en ole yhtään crossi-oppituntia saanut, vaan ihan selkäydin-pohjalta olen ajellut, ja olen huomannut omassa ja vieressä ajavien pyörän käytöksessä eroja. Siihen kun on joutunut ihan itse pähkäilemään syitä ja seurauksia, niin ei olisi ollut haitaksi, vaikka nämä 'perus-totuudet' olisi ollut jossain helposti saatavilla. Minä ainakin huomaan, että joku menee tässä osa-alueessa pieleen, mutta mikä ja kuinka sen korjaan?
Esimerkkinä kerrottakaan vaikka normi ajoasento. Mopoilu pohjilta paino tahtoi olla turhan edessä, ja isommalla pyörällä tehon ja vauhdin lisäännyttyä alkoi perä pomppimaan puolelta toiselle. En minä ainakaan kykene ajossa itseäni tai ajoasentoani analysoimaan ja tarkkailemaan. Viimein (vahingossa?) tajusin siirtää painoa taakse, takarenkaan pito parani ja eturengas sai hieman 'leijua'. Heti vauhti parani.
Parhaiten oppii ajamaan, jos joku joka osaa ajaa katsoo ajoasi ja kertoo mitä pitäisi ajoasennossa / tavassa korjata.
Itse ei näe omaa ajoasentoa, eikä tekemiä virheitä samalla tavalla.
Pojan crossikoulua seuranneena tiedän kyllä miten kuuluisi ajaa, mutta itse kun on ajamassa ei näe omia virheitä.
Helpottaa kun joku antaa pallautetta.
Pojan crossikoulua seuranneena tiedän kyllä miten kuuluisi ajaa, mutta itse kun on ajamassa ei näe omia virheitä.
Hommaa joku kuvaamaan ajoasi hetkeksi, auttaa paljon.Jukka 78 kirjoitti:Parhaiten oppii ajamaan, jos joku joka osaa ajaa katsoo ajoasi ja kertoo mitä pitäisi ajoasennossa / tavassa korjata.
Happi
- sjuggen
Ei sitä tällainen sosiaalisesti rajoittunut ihminen kehtaa ketään mennä häiriköimään moisilla pyynnöillä.
Itse analysoidaan touhua ja hakataan päätä männyn kylkeen.
Mutta siis kukaan ei osaa kertoa, miksi kyynerpäät pitäisi pitää ylhäällä, yms?
Mutta siis kukaan ei osaa kertoa, miksi kyynerpäät pitäisi pitää ylhäällä, yms?
Pyärää on helpompi hallita, varsinkin pehmeällä ajettaessa.
Miksi ?Jukka 78 kirjoitti:Pyärää on helpompi hallita, varsinkin pehmeällä ajettaessa.
Kannattaa käydä itse kokeilemassa eri ajoasentoja niin huomaa eron.
Lisäksi, jos saa jonkun mukaan katsomaan onko ajoasento oikea.
Ajamaan ei taida oppia kuin ajamalla.
Lisäksi, jos saa jonkun mukaan katsomaan onko ajoasento oikea.
Ajamaan ei taida oppia kuin ajamalla.
Itsekkään en nyt varsinaisesti tiedä sitä syytä "miksi". Voisko olla, että kun hartitat on leveästi niin pyörä saa "vapaasti" heilua ja ei heitä kuskia pois tasapainostaan. Toimisko kädet myös erään laisena joustin tukena?!. Saataisiinko painopiste edemmäs ja kääntyvyys helpottuu? Ei rengas lipeä mutkassa alta(eturengas) koska paine renkaan päällä.
Huom! NÄMÄ VAIN MINUN MIELIPITEITÄ. Asiasta en tiedä sen kummemin
päkiät jalkatapeilla= Videossa en huomannut sanottavaksi, mutta minusta jalat pitäisi taittaa runkoon päin vinosti / \. päkiät + vinosti törröttävät jalat, saa puristettua pyörästä aiva uskomattoman lujaa
. Täten myös pyörää on sitten todella vakaa ajaakkin. päkiöllä seistessä, tulee myös yksi lisä joustin vara jalkoihin. Tämä voi olla iha mutua, mutta muistan kuunnelleeni joskus, että päkiöllä ei saisi seisoa joka paikassa??.
Startti= Hartiat leveästi sen takia, että pyörä voi elää sinun alla. En tiedä miksi pohkeet pitäisi olla tappien kohdalla. Estäiskö liukumasta taakse päin ja paino pysyy edessä?
Lisätkää korjatkaa joku.
Huom! NÄMÄ VAIN MINUN MIELIPITEITÄ. Asiasta en tiedä sen kummemin
päkiät jalkatapeilla= Videossa en huomannut sanottavaksi, mutta minusta jalat pitäisi taittaa runkoon päin vinosti / \. päkiät + vinosti törröttävät jalat, saa puristettua pyörästä aiva uskomattoman lujaa
Startti= Hartiat leveästi sen takia, että pyörä voi elää sinun alla. En tiedä miksi pohkeet pitäisi olla tappien kohdalla. Estäiskö liukumasta taakse päin ja paino pysyy edessä?
Lisätkää korjatkaa joku.
Kyynärpäät ylhäällä on enemmän voimaa käytettävissä jos jotain yllättävää tapahtuu. En mikään voimailija ole, mutta käsittääkseni penkkipunnerrustakaan ei harrasteta kyynärpäät alhaalla ts. kyljissä kiinni? Vähän huono esimerkki siinä mielessä, että eihän ajamisen pitäisi mikään voimalaji olla.
Ehkäpä tärkeämpi ulottuvuus tässä on se että kyynärpäiden ylhäällä pitäminen mahdollistaa paremmin pyörän päällä liikkumisen, eli painonsiirrot eteen/taakse/sivulle sekä istuen että seisten ajettaessa. Ajatellanpa nyt vaikka jotain vähän röykkyistä suoraa jota kiihdytetään seisten ajaen. Kiihdytyksen takia painoa pitäisi pitää hieman edessä eikö näin? Tällaisessa tilanteessa kun vetää kyynärpäät alhaalla, lähellä kylkiä, niin hallittavuus on melkoisen heikkoa. Useimmiten ratkaisuna onkin painonsiirto taakse ja käsien varassa roikkuminen tai sitten jyrätään ne röykyt istualtaan yli. Näin ainakin omalla kohdallani oli/on.
Oppikirjan mukaanhan se menisi näin: Paino päkiöillä, puristetaan jaloilla pyörästä, polvet vain hieman koukussa, yläkroppa kallistettuna eteenpäin ja ne kyynärpäät ylhäällä. Jotain varmaan vielä unohtuikin... no pointtina tässä kuitenkin, että ajotekniikka on aina vähän kokonaisvaltaisempi juttu eikä kyynärpäiden ylhäällä pitäminen yksistään ketään autuaaksi tee.
Tuosta päkiöillä ajamisesta vielä... Käsittääkseni pitäisi aina pyrkiä ajamaan päkiöillä paitsi isompien hyppyjen alastuloissa tms kovissa tärskyissä joista nilkat ei välttämättä tykkää. En tiedä tarviiko jalkateriä kääntää miten paljon sisäänpäin mutta ulospäinkään ne ei saisi sojottaa. Sen lisäksi, että jalat on alttiimpina iskuille, niin ulospäin olevat jalkaterät tosiaan huonontaa otetta pyörästä kun jaloilla joustaa. Kokeilkaapa kyykkiä jalkaterät ulospäin ja miettikää kuinka hyvin polvilla säilyy ote pyörästä.
Tällaista teoriaa, saa korjata jos ei tunnu järkeenkäyvältä. En mikään pro-kuski ole, mutta oon näistä jutuista lukenut netistä.
Ehkäpä tärkeämpi ulottuvuus tässä on se että kyynärpäiden ylhäällä pitäminen mahdollistaa paremmin pyörän päällä liikkumisen, eli painonsiirrot eteen/taakse/sivulle sekä istuen että seisten ajettaessa. Ajatellanpa nyt vaikka jotain vähän röykkyistä suoraa jota kiihdytetään seisten ajaen. Kiihdytyksen takia painoa pitäisi pitää hieman edessä eikö näin? Tällaisessa tilanteessa kun vetää kyynärpäät alhaalla, lähellä kylkiä, niin hallittavuus on melkoisen heikkoa. Useimmiten ratkaisuna onkin painonsiirto taakse ja käsien varassa roikkuminen tai sitten jyrätään ne röykyt istualtaan yli. Näin ainakin omalla kohdallani oli/on.
Oppikirjan mukaanhan se menisi näin: Paino päkiöillä, puristetaan jaloilla pyörästä, polvet vain hieman koukussa, yläkroppa kallistettuna eteenpäin ja ne kyynärpäät ylhäällä. Jotain varmaan vielä unohtuikin... no pointtina tässä kuitenkin, että ajotekniikka on aina vähän kokonaisvaltaisempi juttu eikä kyynärpäiden ylhäällä pitäminen yksistään ketään autuaaksi tee.
Tuosta päkiöillä ajamisesta vielä... Käsittääkseni pitäisi aina pyrkiä ajamaan päkiöillä paitsi isompien hyppyjen alastuloissa tms kovissa tärskyissä joista nilkat ei välttämättä tykkää. En tiedä tarviiko jalkateriä kääntää miten paljon sisäänpäin mutta ulospäinkään ne ei saisi sojottaa. Sen lisäksi, että jalat on alttiimpina iskuille, niin ulospäin olevat jalkaterät tosiaan huonontaa otetta pyörästä kun jaloilla joustaa. Kokeilkaapa kyykkiä jalkaterät ulospäin ja miettikää kuinka hyvin polvilla säilyy ote pyörästä.
Tällaista teoriaa, saa korjata jos ei tunnu järkeenkäyvältä. En mikään pro-kuski ole, mutta oon näistä jutuista lukenut netistä.
Startissa on joskus ahdasta ja tulee kontakteja jos on kyynerpäät alhaalla ja joku pökkää sarvenpäähän niin oot nurin, mutta kun kyynerpäät on ylhäällä niin kestää vähän pökkiäkkin eikä ole heti nurin.
sami on oikeassa, kyynärpää ylhäällä enemmän voimaa pitää tankosta ja reagoida etupäähän tuleviin patteihin
eron kyllä huomaa jos ajaa kyynärpäät alhaalla, hallittavuus paljon huonompaa ja on se vähän hassu asentokin kun pitää painoa siirtää
eteenpäin.
myös jos tulee joku isku eturenkaaseen vauhdissa, esim kivi /mänto tai koira niin kyynärpäät alhaalla kuljetta luultavasti lähtee tangentin suuntaan..kyynärpäät ylhäällä on mahdollisuus siitä selvitä.
ai miksi starteissa jalat suorana ja jalkatappien edessä, voit puristaa ja hallity pyörää startissa ja paino on silloin oikeassa kohdassa eli keskellä lähtiessä
.
iso ero starteissa tuolla tavalla tulee esim siihen jos toinen jalka olisi ylhäällä esim vahdepolkimella-> lähdössä paljon helpommin pyörä lähtee kääntymään väärään suuntaan ekä mene kuten "juna"
ai miksi takarenkaalla tasaiselle
omat kokemukset tikkien jne hyppyjen myötä
-jos tulet eturenkaalla alas niin jopas näpeille rämähtää kun ei oo vetävä eturengas eli vauhti ei jatku vaan hidastuu ja etuiskareille tulee aika kova tälli.
-jos tulet takarenkaalla ensin alas ja kaasua tarpeeksi että pyörä jatkaa ja jopa kiihtyy eteenpäin niin yli pitkä hyppy ei läheskään tunnu niin pahalta.
-varsinkin jos kaasun löysää alas tullessa niin pyörästä tulee "käärme" eli liike kun hidastuu renkaan koskattaessa maahan niin tulee takakorkeita, sladeja jne ja näitä minä ainakin haluan välttää nykyisin...
nämä omia kokemuksia atv/crossin hommista ja joskus käynyt jopa radalla niillä.
itse katselen omia ajovidoita paljon josta näkee linjat, kääntyykö liian aikasten ja joutuuuko korjaamaan eli nostamaan esim pyörää uudestaan pystyyn ja sitä myötä kurvi menee &%`(&/%
Niskatuessa kun kypäräkamera niin näen kytkimen sekä kaasun kokoajan ja voi miettiä mitä tekee..
esimerkki yks video -> http://jumoto.kuvat.fi/kuvat/Jumoto_Rac ... ne_roi.mp4
itse ainakin olen kehyttynyt nuiden avulla ja voinut miettiä mitä tekee väärin, suosittelen
eron kyllä huomaa jos ajaa kyynärpäät alhaalla, hallittavuus paljon huonompaa ja on se vähän hassu asentokin kun pitää painoa siirtää
eteenpäin.
myös jos tulee joku isku eturenkaaseen vauhdissa, esim kivi /mänto tai koira niin kyynärpäät alhaalla kuljetta luultavasti lähtee tangentin suuntaan..kyynärpäät ylhäällä on mahdollisuus siitä selvitä.
ai miksi starteissa jalat suorana ja jalkatappien edessä, voit puristaa ja hallity pyörää startissa ja paino on silloin oikeassa kohdassa eli keskellä lähtiessä
.
iso ero starteissa tuolla tavalla tulee esim siihen jos toinen jalka olisi ylhäällä esim vahdepolkimella-> lähdössä paljon helpommin pyörä lähtee kääntymään väärään suuntaan ekä mene kuten "juna"
ai miksi takarenkaalla tasaiselle
omat kokemukset tikkien jne hyppyjen myötä
-jos tulet eturenkaalla alas niin jopas näpeille rämähtää kun ei oo vetävä eturengas eli vauhti ei jatku vaan hidastuu ja etuiskareille tulee aika kova tälli.
-jos tulet takarenkaalla ensin alas ja kaasua tarpeeksi että pyörä jatkaa ja jopa kiihtyy eteenpäin niin yli pitkä hyppy ei läheskään tunnu niin pahalta.
-varsinkin jos kaasun löysää alas tullessa niin pyörästä tulee "käärme" eli liike kun hidastuu renkaan koskattaessa maahan niin tulee takakorkeita, sladeja jne ja näitä minä ainakin haluan välttää nykyisin...
nämä omia kokemuksia atv/crossin hommista ja joskus käynyt jopa radalla niillä.
itse katselen omia ajovidoita paljon josta näkee linjat, kääntyykö liian aikasten ja joutuuuko korjaamaan eli nostamaan esim pyörää uudestaan pystyyn ja sitä myötä kurvi menee &%`(&/%
Niskatuessa kun kypäräkamera niin näen kytkimen sekä kaasun kokoajan ja voi miettiä mitä tekee..
esimerkki yks video -> http://jumoto.kuvat.fi/kuvat/Jumoto_Rac ... ne_roi.mp4
itse ainakin olen kehyttynyt nuiden avulla ja voinut miettiä mitä tekee väärin, suosittelen