Loukkaantumisen jälkeinen ajelu

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Loukkaantumisen jälkeinen ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Onnistuin sitten hiihtolomalla lasketellessa katkaisemaan polvesta ristisiteen :? , joka tähystysleikkauksella operoidaan huhtikuun alussa.

Kun epäilen, että muutkin täällä ovat polviaan joskus telonee, niin ajattelin kysellä, että kauanko olette joutuneet taukoa pyöran kanssa ajelemiseen pitämään moisen operaation jälkeen (toki jokainen henkilö ja vamma ovat aina omanlaisensa, mutta kysynpä kuitenkin)?

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin alkukausi voi olla aika rauhallista?

Terveisin
Mika TA-91
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Auts!

Vaarallista tuo urheilu.

Nilkka kun aikoinaan murtui niin kyllä sillä jo puolen vuoden päästä lapissa vaellettiin. Tiedä sitten polvesta.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Avatar
vuohi
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 30, 2004 6:24 pm
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vuohi »

itseltä meni muutama vuosi sitten polvesta kanssa tuo eturistiside. muistaakseni kuukauden päivät meni ennen kuin ajelemaan rupesin. toki ajamaan pystyisi kait jo siinä kahden viikon kohdalla jos uskaltaa kun ei ole se polvi ihan hirveän vahva vielä silloin ja tuo kuukauden kohdallakin vain asfaltilla rauhassa kurvailua ettei tule turmaa. kannattaa muuten treenata sitä polvea jo ennen leikkausta ainakin minulle annettiin lupa poljeskella kuntopyörää ihan minimi vastuksilla ettei lihakset kutistu paraneminenkin on sitä nopeampaa mitä parempi lihaskunto jalassa on. kannattaa toki kysyä vielä lääkäriltä.

ottakaa muuten ihmeessä sitten kaikki joilla ei vielä ole tapaturmavakuutus. itse menin aluksi ihan julkiselle lääkärille joka epäili jotain venähdystä ja käski tulla viikon päästä takaisin vaikka polvi oli ihan löysä. yksityisellä seuraavana päivänä pääsikin suoraa magneettikuvaukseen ja tähystys päivä saatiin varattua :wink:
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
EsaM
Viestit: 246
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2005 11:27 am
Pyörä: Honda XR 600 + Sherco SER300
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja EsaM »

mulla repes etureiden jänne, joka menee polven yli ,sääriluusta irti. Kuukauden verran oli kinttu kipsis.
Silloin olin vielä mopopoika ja ajamaan piti päästä.Se olikin sitten sitä hiljaa kurvailua ainoastaan kun jalka piti nostaa rampille käsin ja mopoki piti polkea käsin käyntiin. Vahinko tapahtu keväällä mutta saman kesän lopuilla uskalsi ja pystyi vähän ajamaankin, suurella varauksella kuitenkin, pienikin tälli sai vedet silmiin.. Paraneminen kesti melkein 2 vuotta että jalka palautui suhteellisen hyväksi. Polvi kyllä vaivaa joskus vieläkin ja lihaksisto on aivan erilainen kuin toisessa jalassa vaikka olen sitä kuntouttanut aikalailla.

Toivottavasti toivut nopeasti ja pääset päryyttämään mahdollisimman pian..
tand
Viestit: 101
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 8:55 pm
Pyörä: KTM 690 R, BMW F 800GS, Honda TLR200
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Loukkaantumisen jälkeinen ajelu

Viesti Kirjoittaja tand »

Terve

Kävipä hassusti. Toivottavasti parannut nopeammin kuin uskotkaan.
Itse hiihdin vain puolitoista kilometriä hiihtolomalla ja loput ajasta ajelin niin transalppia kuin vanhaa CZ krossipyörää pellolle tehdyllä radalla. Taitaa mootoripyöräily sittenkin olla turvallisempaa ??

Pikaista paranemista toivoen
T-and
Avatar
jor
Viestit: 300
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 10:20 am
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jor »

Iteselläni on nyt sairaslomaa olkapään takia, joka 3 viikkoa sitte tähystetty. Ajamaanki tekis mieli.. :(

ps. Ja onneksi täällä on muillakin noita laatu pyöriä! CZ on RAUTAA! :D :D
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Re: Loukkaantumisen jälkeinen ajelu

Viesti Kirjoittaja aapo »

Mika TA-91 kirjoitti:Moi,

Onnistuin sitten hiihtolomalla lasketellessa katkaisemaan polvesta ristisiteen :? , joka tähystysleikkauksella operoidaan huhtikuun alussa.

Kun epäilen, että muutkin täällä ovat polviaan joskus telonee, niin ajattelin kysellä, että kauanko olette joutuneet taukoa pyöran kanssa ajelemiseen pitämään moisen operaation jälkeen (toki jokainen henkilö ja vamma ovat aina omanlaisensa, mutta kysynpä kuitenkin)?

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin alkukausi voi olla aika rauhallista?

Terveisin
Sama homma. Lautaillessa pannutin hyppyristä ja polvi rikki. Eivät vieläkään tiedä mikä siinä on. 2kk odoteltu ja klenkattu. Tähystys edessä heti kun vakuutusyhtiö sanoo "yes can do". Viikon päästä viikoksi lappiin makkraa paistamaan ja katsomaan kun muut laskee :twisted: Toinen polvi parani samanlaisesta 1kk, mutta silloin olikin kymmenen vuotta nuorempi :D

On kyllä huono homma jos tuo ajokausikin lykkääntyy... Sanoivat tekevänsä tähystyksen nukutuksessa ja sitten 3pv jalka suorana. Ei kuulosta mukavalta. Ja meni saamari gepsi säästötkin tutkimuksiin...

Tuleeko tuollaisella tyhystyksellä oikeasti paikat kuntoon?

onpahan aikaa suunnitella reittejä...

-aapo
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja aapo »

vuohi kirjoitti:ottakaa muuten ihmeessä sitten kaikki joilla ei vielä ole tapaturmavakuutus. itse menin aluksi ihan julkiselle lääkärille joka epäili jotain venähdystä ja käski tulla viikon päästä takaisin vaikka polvi oli ihan löysä. yksityisellä seuraavana päivänä pääsikin suoraa magneettikuvaukseen ja tähystys päivä saatiin varattua :wink:
Kysykää myös vakuutus yhtiöltänne minkälainen on maksukäytäntö. Toisissa menee laskut suoraan vakuutusyhtiöön. Joissain maksat kaiken ensin itse ja sitten koitat saada vakuutusyhtiösta takaisin. Vetää hiljaiseksi jos on kuvattu ja skannattu urakalla ,erikoislääkärivastaanotto ym. ja lyödään lasku eteen. "ai jaa, sullon tän Xfirman, maksat nyt kaiken käteisellä, heh :D
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Loukkaantumisen jälkeinen ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

vuohi kirjoitti: kannattaa muuten treenata sitä polvea jo ennen leikkausta ainakin minulle annettiin lupa poljeskella kuntopyörää ihan minimi vastuksilla ettei lihakset kutistu paraneminenkin on sitä nopeampaa mitä parempi lihaskunto jalassa on. kannattaa toki kysyä vielä lääkäriltä.
Sain samat ohjeet, eli liikkuvuus kuntoon ja turvotus pois ennen leikkausta. Jäätä iltaisin turvotukseen ja kuntopyörää ja/tai vesijumppaa liikkuvuuteen. Kuntopyörä pienellä vastuksella tuntuu toimivan ihan hyvin, eikä aiheuta kipuja tai särkyä.
vuohi kirjoitti: ottakaa muuten ihmeessä sitten kaikki joilla ei vielä ole tapaturmavakuutus. itse menin aluksi ihan julkiselle lääkärille joka epäili jotain venähdystä ja käski tulla viikon päästä takaisin vaikka polvi oli ihan löysä. yksityisellä seuraavana päivänä pääsikin suoraa magneettikuvaukseen ja tähystys päivä saatiin varattua Wink
Itselläni matka- ja tapaturmavakuutus ja homma tuntuu toimivan varsin hyvin, menin suoraan Mehiläisen urheiluklinikalle ja ainakin minusta tuntuu siellä tietävän mitä tekevät.
aapo kirjoitti: Sama homma. Lautaillessa pannutin hyppyristä ja polvi rikki. Eivät vieläkään tiedä mikä siinä on. 2kk odoteltu ja klenkattu. Tähystys edessä heti kun vakuutusyhtiö sanoo "yes can do". Viikon päästä viikoksi lappiin makkraa paistamaan ja katsomaan kun muut laskee :twisted: Toinen polvi parani samanlaisesta 1kk, mutta silloin olikin kymmenen vuotta nuorempi :D
Mulla on vähän saman suuntaiset paineet eli parin viikon päästä (siis ennen leikkausta) pitäisi mennä poikien kelkkareissu ajamaan ja ajattelin sen varovasti kyetä hoitamaan kunnollisen polvituen avulla, joita saa vuokrattua esimerkiksi tuolta: http://www.innovationsports.fi/
aapo kirjoitti: On kyllä huono homma jos tuo ajokausikin lykkääntyy... Sanoivat tekevänsä tähystyksen nukutuksessa ja sitten 3pv jalka suorana. Ei kuulosta mukavalta. Ja meni saamari gepsi säästötkin tutkimuksiin...
Tuleeko tuollaisella tyhystyksellä oikeasti paikat kuntoon?
onpahan aikaa suunnitella reittejä... -aapo
Sama toimenpide ilmeisesti kyseessä (mulla toinen ristiside poikki ja sivuside hieman revennyt. Sivuside paranee itsekseen, mutta tuo ristiside vaatii vanhan poiston ja uuden tekemisen polven/reiden takaosan jänteestä tähystysleikkauksella nukutuksessa), mutta ainakin mut uhattiin illaksi kotiin lähettää ja sitten joitakin päiviä keppien kanssa ja heti sen jälkeen kuntoutusta peliin ja puolen vuoden jälkeen voisi alkaa rasittaa jo "kunnolla", mutta kevyttä ajelua saisi tehdä jo varmaan alkukaudesta alkaen. Meidän, Aapo, pitää varmaankin tehdä omat "toisjalkaisten" reitit alkukaudelle.

Terveisin
Mika TA-91
Pork
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 9:47 pm
Pyörä: DR 750 BIG
Paikkakunta: Kempele

Re: Loukkaantumisen jälkeinen ajelu

Viesti Kirjoittaja Pork »

Mika TA-91 kirjoitti:Moi,

Onnistuin sitten hiihtolomalla lasketellessa katkaisemaan polvesta ristisiteen :? , joka tähystysleikkauksella operoidaan huhtikuun alussa.

Kun epäilen, että muutkin täällä ovat polviaan joskus telonee, niin ajattelin kysellä, että kauanko olette joutuneet taukoa pyöran kanssa ajelemiseen pitämään moisen operaation jälkeen (toki jokainen henkilö ja vamma ovat aina omanlaisensa, mutta kysynpä kuitenkin)?

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin alkukausi voi olla aika rauhallista?

Terveisin
Osanottoni :(

Minulta meni vasemman jalan eturistiside neljä vuotta sitten.
Kävin ensin yksityisellä, mutta sieltä minut lähetettiin kotiin paranemaan, ilmeisesti lääkärin tuntemus ongelmaani kohtaan ei ollut riittävä. Sitten kävi tuuri ja pääsin lekurille OYS:iin ja kolmen viikon päästä jo pöydälle. Operaation teki jalan nivelleikkauksiin erikoistunut lääkäri.
Itse tapaturman aiheuttamasta kivusta selvisin muutamassa päivässä, mutta leikkauksesta edes välttävään kuntoon pääsemiseen meni yli kuukausi.
Leikkauksen jälkeen jalka oli jumalattoman kipeä ja täysi rampa ainakin kaksi viikkoa. Ja voin sanoa, että ei kyllä pyörän selkään olis tehnyt mielikään, kun sitä jalkaa varoi vaistomaisesti jopa nukkuessaan.

Leikkauksesta pääset kotiin jo samana päivänä tai seuraavana aamuna. Kun jalka on tönkköturrana ja älyttömän kipeä, niin voi olla parempi jäädä yöksi sairaalaan. Sieltä kun saat kipulääkettä (mm. morfiinia) suoraan suoneen.

Toipumisaikana lihakset surkastuvat totaalisesti, mutta palautuvat kyllä kohtuulliseen kuntoon nopeasti lihasmuistin vuoksi.
Lääkäri antaa sinulle jumppaohjeet kotikuntoutukseen. Noudata niitä niin hyvin kuin vain voit. Vaikka joskus ne liikkeet tuntuvat kidutukselta, mutta ilman voimistelua jalka on pitkän aikaan puujalka.
Jalkaa ei muutenkaan kannata riskeerata esim kaatumisonnettomuuksissa ennen lääkärin lupaa. Jos se uusi ristiside ei juurrukkaan kiinni, niin se on sitten keinositeen paikka, kun varaosat loppuvat omasta jalasta. Muistelen, että nuo keinositeet vaihdetaan n. kymmenen vuoden välein!

Juoksukuntoon pääsemiseen menee useampi kuukausi. Leikattu jalka vain tuntuu jäävän jälkeen terveestä jalasta = ei tottele käskyjä. Noin kahden vuoden ajan tuntui kipua aika ajoin, esim autoillessa pitkiä matkoja jne. Ne ruuvit joilla uusi side kiinnitetään polveen on valmistettu maitohaposta. Sulaessaan tulevien vuosien aikana nekin aiheuttavat aika ajoin kipua.

Parilla kaverilla ollut sama kohtalo kanssani ja olemme kyllä manailleet tuon acl:n keljua kokemusta. Mutta kyllä se siitä iloksi muuttuu ja ainakin oppii arvostamaan terveyttä! :wink:
Kimmo
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 10:35 pm
Pyörä: Transalp XL 650V
Paikkakunta: Kannus

Poloovi!

Viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moi!
Mulla operoitiin myös polvi tuos viime kesänä. Olin jo 10v lykänny leikkausta ku se ei ollu yhtään kipeä, löysä oli kyllä ja arvaamaton, saattoi paikallaan seistes yxkax lähteä jalka alta ja eiku selälleen. :oops:
Moottoripyörällä aikanaan tuo tuli ku lähes paikaltaan onnistuin horjahtaan nurin ja jalka jäi pyörän alle. Oli lunta jään päällä ja petollisen liukasta. Noo, sellaista sattuu ku ei malta odottaa et tiet kokonaan sulaa :)
Ristiside leikkaukseen menin mut suunnitelma muuttu ennen h hetkeä, ku leikkaava lääkäri sano et ei tuu ristiside kestään jos ei korjata sivuside ensin! Olin kyl aikaisemmin näyttäny lääkäreille miten polvi käyttäytyy mut eivät ottaneet kantaa, meinasivat vain et johtuu ristisiteestä ku on irtipoikki. Onneksi tämä tajus et sivuside on tosi löysä, taittu polvi sivulle! Kiristi sit sen ja tähysti samalla polven. 10cm pitkä arpi on nyt sitte muistona sisä sivulla polvea. Oli sit jalka 6 viikkoa kipsissä, kyl tuntu aika pitkälle!!! Eturistiside on siis edelleen poikki mut luulen et saa jäädäki noin, lääkäri kans meinas et sillä pärjää nyt. Hyvin on parantunut ja pelaa hienosti! Ainoa haitta on nyt et polvi on pieneltä alalta tunnoton, ei tunne esim. kylmää. Pinta hermot vaurioitu leikkauksessa, lääkäri sano et se on normaalia leikkauksen jälkeen :?
Aika yleinen vaiva tuntuu tääkin olevan. Mut rohkeasti leikkaukseen, kyllä siitä selviää. :) Ristiside leikkauksessa jalkaa ei kipsata vaan sitä saa heti alkaa kuntouttamaan. Sivuside taas vaatii kipsin ja parantuminen ottaa aikaa enemmän. Kyl 6 viikos ehtii lihakset kuivua aika olemattomiin, yhtään ei jalka kantanut eka päivänä kipsin poiston jälk. Mut pian alkoi kantaa ku pystyi alkaa treenata sitä, autoa ajais piti kädellä avustaa jalkaa jarrulle ku aluksi ei omin voimin noussu Ö. Muutaman päivän jälkeen jo uskalsi heittää toisen kepin pois. Parin viikon päästä jo sit varovasti ilman keppejä. Kuukauden pidin sit sellaista saranatukea et lihakset ehti vahvistua. Mut hyvä tuli ja kannatti pistää kuntoon.... vihdoin! :D
Avatar
ISOANTTI
Viestit: 93
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 12:47 pm
Pyörä: Cagiva Elefant 900 ie
Paikkakunta: Teisko

Acl leikattu 14 heinäkuuta

Viesti Kirjoittaja ISOANTTI »

Mortonki ajattelin kans kirjoitella kyseisestä aiheesta. Eli juu acl leikattu ja jalkaa kuntoutettu oikein paljon fysioterapeutin ohjeitten avulla. Polvi on tukeva ja liikkuu hyvin voimaa on kinttuun jo saatu pirusti :D . Ja mäkeäkin on jo laskettu, mutta yks kysymys olis jalkansa kuntoon saaneille, että tuntuuko teillä välillä polvi ns."paksulta/kankealta" kipua ei oikeastaan ole tuntunut enää pitkään aikaan ehkä lokakuussa viimeks?

Eturistiside meni muuten ihan kävely vauhdista horjahtaessani ja reflexin omaisesti jalkaa tueksi ojentaessa tasasella alustalla, mutta onneks eukon veljen lähes uudenveroinen 90 mallinen viidakkorumpu ei kaatunut :wink: .

Ekan ajo reissun tein leikkauksen jälkeen heinolan mm-enduro tapahtumaan.
Avatar
vuohi
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 30, 2004 6:24 pm
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vuohi »

itsellä nyt joku 3vuotta leikkauksesta ja polvi tuntuu ihan samanlaiselta kuin tuo toinenkin. siinä meni joku vähän reilu vuosi ennen kuin koipi oli täydessä iskussa
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja aapo »

No niin, homma hoidettu.

Eturistisiteessä pieni repeämä, ei poikki, Onneksi!. Molemmat kierukat riekaleina, nyt korjattu. Sitten oli vielä jotain pientä kalvojuttua...

Ei kun odotellaan, että paranee. Ootko jo mika katellut toisjalkaisten reittejä :D

-aapo
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

RTJ kirjoitti:Auts!

Vaarallista tuo urheilu.

Nilkka kun aikoinaan murtui niin kyllä sillä jo puolen vuoden päästä lapissa vaellettiin. Tiedä sitten polvesta.

Riku
Itse itseäni taas lainaten

Katkoimpa Uutena Vuotena 2000 pohjeluuni eli nilkka murtui. Kipsissä meni loistavasti kuusi viikkoa. Sen jälkeen poistivat pohje- ja sääriluuta sitovan pultin, jolloin nilkkaan iski nk. sairaalabakteeri. Ei kun lasareettin pariksi viikoksi kuumeessa huilaamaan. Vaikka jalka puski mätää useamman viikon keväällä niin veljen kanssa käytiin saman vuoden syksyllä lyhyellä vaelluksella Vaskojoella (inkkarikanootti helpottaa etenemistä).

Ei se nilkka edelleenkään ole niinkuin silloin nuoruudessa, mutta hyvä kuitenkin.

Riku
Vastaa Viestiin