isot endurot..mikä ois hyvä ostos?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

year1975
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 1:40 pm
Pyörä: aprillia capo..v-strom
Paikkakunta: hyvinkää

isot endurot..mikä ois hyvä ostos?

Viesti Kirjoittaja year1975 »

terve vaan kaikille tasapuolisesti! olis tarkoitus hankkia moottoripyörä ja kypsynyt ajatus matka enskasta komemusta kun ei kyseisistä vehkeistä ole...ollut vaan 750gsx-r ja 1100gsx-r ja lienevät aivan eri vehkeitä...ajatuksissa ollu africa-twin ja suzuki dr 750-800. tai muu saman tyyppinen pyörä..että jos kokemuksia/neuvoja löytyy niin otetaan ilolla vastaan..ajettavuus..tekniikka ym.
Avatar
gixxerman
Viestit: 4786
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Pyörä: 4xtohtori
Paikkakunta: Keski-Suomi

Gessu

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

No,gessu tietysti,on akseliveto,voi ajella huonoilla teillä,asvaltilla,pitkää reissua vyöruusun kanssa,kestää,kaikkea tingeltangelia saa,voi tehdä niin yksilöllisen kuin haluaa.Elinkaari on pitkä,siis löytyy montaa vuosimallia ja hintaa ja on kuin gixxeri,jos sormi menee suuhun,aina löytyy joku,joka on tehnyt saman jutun,tai on sama ongelma ja mikä parasta,saa tietyissä piireissä keskustelua aikaan,kun sellaisen hankkii.Ja loppukaneetti,rumat ne vaatteilla koreilee.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No mikä tahansa enduro on mainio.
Koeaja, testaa, kysele kavereilta ja toivottavasti täältäkin tulee hyviä vinkkejä.
Toi Gixxermanin BMW on hyvä ehdotus. Sillä voi ajaa hiekkateitä ja polkuja Suomessa ja lähteä vaikka Venetsiaan.

Mitkä ovat sinun tarpeesi pyörälle.
Siitä se on kiinni.

Jos et lähde Venetsiaan, niin joku toinenkin pyörä, DR, TA, AT, Varadero tai joku on varmaan mainio,

Ai niin, sanakirja
DR= Suzuki DR iso tai pieni, vanha ja luotettava.
TA= Honda Transalp, liikaa muovia, menee palasiksi metsässä.
AT = Honda Africa Twin, erinomainen vaikka maailman matkailuun
Varadero = pelkästään asfalttiajeluun

Enduroajelu hiekkateillä on oikeasti ihan uusi maailma. Siellä näkee, kokee, haistelee ja tuntee luonnon ihan eri tavalla kuin jossain moottoriteillä. Suosittelen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ke Huhti 02, 2008 9:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
av2
Viestit: 598
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av2 »

Tuossa oli pikku kirjoitusvirhe, eli siis AT = Africa Twin :)
Ja niissä sitten löytyykin muutamia eri malleja.
viewtopic.php?t=4706&postdays=0&postorder=asc&start=0
Tuolla esim. jotain juttua. Super Tenere myös yksi hyvä vaihtoehto.
Viimeksi muokannut av2, Ke Huhti 02, 2008 9:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XRV-97
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Pekkavee kirjoitti: TA= Honda Transalp, liikaa muovia, menee palasiksi metsässä.
Tä,,, :shock: Mutta ei sylinterit :mrgreen:
-jarkko-
Kuvat
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

av2 kirjoitti:Tuossa oli pikku kirjoitusvirhe, eli siis AT = Africa Twin :)
Ja niissä sitten löytyykin muutamia eri malleja.
viewtopic.php?t=4706&postdays=0&postorder=asc&start=0
Tuolla esim. jotain juttua. Super Tenere myös yksi hyvä vaihtoehto.
No niinpä olikin. Asia korjattu. Mistähän ne F kirjaimet oikein tuli.
Kiitos korjauksesta.

Pekka
:shock: :shock:
markusj
Viestit: 237
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
Pyörä: xt1200ze
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Viesti Kirjoittaja markusj »

Kaikki vehkeethän ne asfaltilla, soralla ja mettässä upeasti menee ja hajoavatkin p..päreiks tuossa pienessä katoavassa hetkessa.... Talouden välttämättömiä yleiskoneita yhtäkaikki.

markus
xx851z
Viestit: 259
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 1:18 pm
Pyörä: XL1000V
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja xx851z »

Pekkavee kirjoitti:
Jos et lähde Venetsiaan, niin joku toinenkin pyörä, DR, TA, AT, Varadero tai joku on varmaan mainio


Pekka
:shock: :shock: :shock:
Just joo, minkähänlaisia teitä PekkaV sinne Venetsiaan meinaat ajaa, jos ei kerran Varalla pääse. vai onko minulla maantiedossa jokin aukko. Toisaalta pyörähdinhän viime vuonna Triestessä, eli noin 40 km päässä sieltä Venetsiasta, mutta lähelläoloa ei lasketa.
Viimeksi muokannut xx851z, Ma Huhti 07, 2008 7:30 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

xx851z kirjoitti: Just joo, minkähänlaisia teitä PekkaV sinne Venetsiaan meinaat ajaa, jos ei kerran Varalla pääse. vai onko minulla maantiedossa jokin aukko. Toisaalta pyörähdinhän viime vuonna Triestessä, eli noin 40 km päässä sieltä Venetsiasta, mutta lähelläoloa ei lasketa.

Anteeksi. :? :? :?
Meni toi asfalttipyörä vahingossa samaan sarjaan muiden kanssa.

Tottakai Varadero on mainio pyörä ajaa asfaltilla vaikka minne.
Ja vaikka kaksi päällä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Heh, arvasin pekan 'sanakirjan' kirvoittavan keskustelua. :D

Millä tahansa mopolla voi maailman ympäri matkata ja kaikista pitkää matkaa ajajien mopoista suurin osa taitaa olla yksisylinterisiä. Kuten pekka ja monet muutkin totesivat niin about mikä tahansa mopo on hyvä. Mikään ei ole kaikessa paras, mutta jokaisessa mopossa on jotain hyviä ominaisuuksia johonkin toiseen mopoon verrattuna. Tuollaista 15v ikäistä mopoa ostettaessa tulisikin vain löytää hintaisekseen hyvä yksilö.

Tietysti jos vielä on pieni aavistus millaista ajoa tulee ajamaan niin sopivan mopon löytäminen helpottuu entisestään. Jos ajelet pääasiassa pieniä sorateitä ja polkuja niin silloin katsele yksipyttyisiä, jos sitten ajelet vähintään yhtä paljon asfaltilla niin silloin kannattanee jättää laskuista alle 600cc mopot pois. Jos sitten haluat liitää isommilla sorateillä, joskus pikkasen körötellä poluilla ja reissata asfaltilla ehkä jopa 2-päällä niin silloin jätä about kaikki yksipyttyiset pois. Tuon ikäisistä yksipyttyisisä DR750/800 lienee ainoa 2-päällä reissaamiseen soveltuva.

Muistan lukeneeni ensimmäistä mopoa ostaessani, että on aika sama minkä mopon sitä ostaa kun se on kuitenkin vääräntyyppinen. Nyt mulla on sitten alla seitsemäs soramopo, joka sekin osoittautunee jossain vaiheessa vääräntyyppiseksi. :cry:
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Itselleni ensimmäinen nappularengas pyörä oli/on Super tenere jolla edelleenkin ajelen.
Valintaa en ole katunut kertaakaan.
Pystyy ajamaan pikitietä pitkiäkin pätkiä, mutta myös metsäautotiet ja metsäpolut taittuvat.
Ja mikä parasta näitä saa edulliseen hintaan!
year1975
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 1:40 pm
Pyörä: aprillia capo..v-strom
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja year1975 »

kiitoksia näistä...ulkonäöllisesti eniten kiinnostais toi suzukin dr big...ja taasen africa twin vois olla hyvä ja järkevä vaihtoehto...ja nyt alko kiinnostaa tommonen bmw 650 Funduro ja oliskin siitä vielä kysyttävää onko toi 650 Funduro millanen pyörä? ja onko GS malli uudempi vai onko täysin eri pyörä? ja saa tietysti suositella mitä vaan..käyttötarkotus olis matkailu käyttöön ja sorateillekkin pitäis päästä...
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Noiden vanhempien isojen enduroiden kuten africa twinin ja dr800:n hintakehitys on melko huimaa. Africa twin olisi muutama vuosi sitten ollut yksi parhaista sijoituksista, vaikka niille tulee ikää jatkuvasti lisää niin hinnat nousevat vuosi vuodelta. Mikäli hintakehitys jatkuu tällaisena niin parin vuoden päästä hyvistä yksilöitä pyydetään enemmän mitä ne on uutena maksaneet. Niin ja jotkut ilmeisesti vielä ovat valmiita maksamaankin niistä sellaisia hintoja. :shock:
malu
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:15 pm
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja malu »

vkoivu kirjoitti:Noiden vanhempien isojen enduroiden kuten africa twinin ja dr800:n hintakehitys on melko huimaa. Africa twin olisi muutama vuosi sitten ollut yksi parhaista sijoituksista, vaikka niille tulee ikää jatkuvasti lisää niin hinnat nousevat vuosi vuodelta. Mikäli hintakehitys jatkuu tällaisena niin parin vuoden päästä hyvistä yksilöitä pyydetään enemmän mitä ne on uutena maksaneet. Niin ja jotkut ilmeisesti vielä ovat valmiita maksamaankin niistä sellaisia hintoja. :shock:
Tuossa taitaa olla osatekijänä uusien vaihtoehtojen puute. Vastaavia maastokelpoisia matkapyöriä ei ole oikein uusina ollut myynnissä viimeaikoina. 90 luvulla ainakin kawasakilla, yamahalla, hondalla ja suzukilla oli minun nykyistä RSE:tä vastaava 1 pyttynen, eurooppalaisten lisäksi. 2000 luvulla on ollut vaihtoehtoina KTM tai BMW, nyt yamaha toi uuden teneren markkinoille. Isompia ei ole ollutkaan super teneren ja africa twinin jälkeen kuin 1200 GS ja iso KTM adventure.

Minulla on mielikuva, että voisin ajaa Africa Twin:lla, tai siis, etten kokisi olevani liian pieni sitä kuskaamaan. 1200 GSA olen kokeillut, ja se oli minun mielestä niin massiivinen kampe, etten sillä ihan heti uskaltais pehmeälle hiekalle pyyhkästä.

Alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että mikä tahansa edellä mainituista on varmaan ihan ok pyöriä, jos hyvän yksilön onnistuu löytämään. 2 pyttyset jaksaa mennä paremmin isommalla tiellä, kevyemmät ehkä paremmin haastavammassa maastossa. Siitä sitten itelle parasta kompromissia hakemaan...
Avatar
Kurahousu
Viestit: 676
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

year1975 kirjoitti:kiitoksia näistä...ulkonäöllisesti eniten kiinnostais toi suzukin dr big...ja taasen africa twin vois olla hyvä ja järkevä vaihtoehto...ja nyt alko kiinnostaa tommonen bmw 650 Funduro ja oliskin siitä vielä kysyttävää onko toi 650 Funduro millanen pyörä? ja onko GS malli uudempi vai onko täysin eri pyörä? ja saa tietysti suositella mitä vaan..käyttötarkotus olis matkailu käyttöön ja sorateillekkin pitäis päästä...
BMW:n Funduro oli ilmeisesti 1996-1999 tuotoksia ja 650 GS 1999-2003 ja malli muuttui hieman 2003-2007 vuosina ja nyt taas kun tuli uusi malli F800GS:n kanssa. Metsäpoluille voisi sanoa että huono puoli tuo eturenkaan tuumakoko (paits Dakar mallissa on 21" jota tehtiin 2000-2003). Muuten mielestäni helppo ajettava ja varmasti hyvä ekaksi pyöräksi. Huollot ei yhtä helppoja kuin esimerkiksi Dr 750/800 Bigin huoltaminen.

EDIT: Tuolla pikkasen tietoja, ei menny vuodet kauheasti väärin:
http://www.bmbikes.co.uk/specpages/F650.htm
http://www.bmbikes.co.uk/specpages/F650GS.htm
http://www.bmbikes.co.uk/specpages/F650GSdakar.htm
Vastaa Viestiin