isot endurot..mikä ois hyvä ostos?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 1:40 pm
- Pyörä: aprillia capo..v-strom
- Paikkakunta: hyvinkää
isot endurot..mikä ois hyvä ostos?
terve vaan kaikille tasapuolisesti! olis tarkoitus hankkia moottoripyörä ja kypsynyt ajatus matka enskasta komemusta kun ei kyseisistä vehkeistä ole...ollut vaan 750gsx-r ja 1100gsx-r ja lienevät aivan eri vehkeitä...ajatuksissa ollu africa-twin ja suzuki dr 750-800. tai muu saman tyyppinen pyörä..että jos kokemuksia/neuvoja löytyy niin otetaan ilolla vastaan..ajettavuus..tekniikka ym.
- gixxerman
- Viestit: 4786
- Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
- Pyörä: 4xtohtori
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Gessu
No,gessu tietysti,on akseliveto,voi ajella huonoilla teillä,asvaltilla,pitkää reissua vyöruusun kanssa,kestää,kaikkea tingeltangelia saa,voi tehdä niin yksilöllisen kuin haluaa.Elinkaari on pitkä,siis löytyy montaa vuosimallia ja hintaa ja on kuin gixxeri,jos sormi menee suuhun,aina löytyy joku,joka on tehnyt saman jutun,tai on sama ongelma ja mikä parasta,saa tietyissä piireissä keskustelua aikaan,kun sellaisen hankkii.Ja loppukaneetti,rumat ne vaatteilla koreilee.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
No mikä tahansa enduro on mainio.
Koeaja, testaa, kysele kavereilta ja toivottavasti täältäkin tulee hyviä vinkkejä.
Toi Gixxermanin BMW on hyvä ehdotus. Sillä voi ajaa hiekkateitä ja polkuja Suomessa ja lähteä vaikka Venetsiaan.
Mitkä ovat sinun tarpeesi pyörälle.
Siitä se on kiinni.
Jos et lähde Venetsiaan, niin joku toinenkin pyörä, DR, TA, AT, Varadero tai joku on varmaan mainio,
Ai niin, sanakirja
DR= Suzuki DR iso tai pieni, vanha ja luotettava.
TA= Honda Transalp, liikaa muovia, menee palasiksi metsässä.
AT = Honda Africa Twin, erinomainen vaikka maailman matkailuun
Varadero = pelkästään asfalttiajeluun
Enduroajelu hiekkateillä on oikeasti ihan uusi maailma. Siellä näkee, kokee, haistelee ja tuntee luonnon ihan eri tavalla kuin jossain moottoriteillä. Suosittelen.
Pekka
Koeaja, testaa, kysele kavereilta ja toivottavasti täältäkin tulee hyviä vinkkejä.
Toi Gixxermanin BMW on hyvä ehdotus. Sillä voi ajaa hiekkateitä ja polkuja Suomessa ja lähteä vaikka Venetsiaan.
Mitkä ovat sinun tarpeesi pyörälle.
Siitä se on kiinni.
Jos et lähde Venetsiaan, niin joku toinenkin pyörä, DR, TA, AT, Varadero tai joku on varmaan mainio,
Ai niin, sanakirja
DR= Suzuki DR iso tai pieni, vanha ja luotettava.
TA= Honda Transalp, liikaa muovia, menee palasiksi metsässä.
AT = Honda Africa Twin, erinomainen vaikka maailman matkailuun
Varadero = pelkästään asfalttiajeluun
Enduroajelu hiekkateillä on oikeasti ihan uusi maailma. Siellä näkee, kokee, haistelee ja tuntee luonnon ihan eri tavalla kuin jossain moottoriteillä. Suosittelen.
Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ke Huhti 02, 2008 9:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- av2
- Viestit: 598
- Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
- Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
- Paikkakunta: Helsinki
Tuossa oli pikku kirjoitusvirhe, eli siis AT = Africa Twin
Ja niissä sitten löytyykin muutamia eri malleja.
viewtopic.php?t=4706&postdays=0&postorder=asc&start=0
Tuolla esim. jotain juttua. Super Tenere myös yksi hyvä vaihtoehto.
Ja niissä sitten löytyykin muutamia eri malleja.
viewtopic.php?t=4706&postdays=0&postorder=asc&start=0
Tuolla esim. jotain juttua. Super Tenere myös yksi hyvä vaihtoehto.
Viimeksi muokannut av2, Ke Huhti 02, 2008 9:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XRV-97
No niinpä olikin. Asia korjattu. Mistähän ne F kirjaimet oikein tuli.av2 kirjoitti:Tuossa oli pikku kirjoitusvirhe, eli siis AT = Africa Twin
Ja niissä sitten löytyykin muutamia eri malleja.
viewtopic.php?t=4706&postdays=0&postorder=asc&start=0
Tuolla esim. jotain juttua. Super Tenere myös yksi hyvä vaihtoehto.
Kiitos korjauksesta.
Pekka
Just joo, minkähänlaisia teitä PekkaV sinne Venetsiaan meinaat ajaa, jos ei kerran Varalla pääse. vai onko minulla maantiedossa jokin aukko. Toisaalta pyörähdinhän viime vuonna Triestessä, eli noin 40 km päässä sieltä Venetsiasta, mutta lähelläoloa ei lasketa.Pekkavee kirjoitti:
Jos et lähde Venetsiaan, niin joku toinenkin pyörä, DR, TA, AT, Varadero tai joku on varmaan mainio
Pekka
Viimeksi muokannut xx851z, Ma Huhti 07, 2008 7:30 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xx851z kirjoitti: Just joo, minkähänlaisia teitä PekkaV sinne Venetsiaan meinaat ajaa, jos ei kerran Varalla pääse. vai onko minulla maantiedossa jokin aukko. Toisaalta pyörähdinhän viime vuonna Triestessä, eli noin 40 km päässä sieltä Venetsiasta, mutta lähelläoloa ei lasketa.
Anteeksi.
Meni toi asfalttipyörä vahingossa samaan sarjaan muiden kanssa.
Tottakai Varadero on mainio pyörä ajaa asfaltilla vaikka minne.
Ja vaikka kaksi päällä.
Pekka
-
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Heh, arvasin pekan 'sanakirjan' kirvoittavan keskustelua.
Millä tahansa mopolla voi maailman ympäri matkata ja kaikista pitkää matkaa ajajien mopoista suurin osa taitaa olla yksisylinterisiä. Kuten pekka ja monet muutkin totesivat niin about mikä tahansa mopo on hyvä. Mikään ei ole kaikessa paras, mutta jokaisessa mopossa on jotain hyviä ominaisuuksia johonkin toiseen mopoon verrattuna. Tuollaista 15v ikäistä mopoa ostettaessa tulisikin vain löytää hintaisekseen hyvä yksilö.
Tietysti jos vielä on pieni aavistus millaista ajoa tulee ajamaan niin sopivan mopon löytäminen helpottuu entisestään. Jos ajelet pääasiassa pieniä sorateitä ja polkuja niin silloin katsele yksipyttyisiä, jos sitten ajelet vähintään yhtä paljon asfaltilla niin silloin kannattanee jättää laskuista alle 600cc mopot pois. Jos sitten haluat liitää isommilla sorateillä, joskus pikkasen körötellä poluilla ja reissata asfaltilla ehkä jopa 2-päällä niin silloin jätä about kaikki yksipyttyiset pois. Tuon ikäisistä yksipyttyisisä DR750/800 lienee ainoa 2-päällä reissaamiseen soveltuva.
Muistan lukeneeni ensimmäistä mopoa ostaessani, että on aika sama minkä mopon sitä ostaa kun se on kuitenkin vääräntyyppinen. Nyt mulla on sitten alla seitsemäs soramopo, joka sekin osoittautunee jossain vaiheessa vääräntyyppiseksi.
Millä tahansa mopolla voi maailman ympäri matkata ja kaikista pitkää matkaa ajajien mopoista suurin osa taitaa olla yksisylinterisiä. Kuten pekka ja monet muutkin totesivat niin about mikä tahansa mopo on hyvä. Mikään ei ole kaikessa paras, mutta jokaisessa mopossa on jotain hyviä ominaisuuksia johonkin toiseen mopoon verrattuna. Tuollaista 15v ikäistä mopoa ostettaessa tulisikin vain löytää hintaisekseen hyvä yksilö.
Tietysti jos vielä on pieni aavistus millaista ajoa tulee ajamaan niin sopivan mopon löytäminen helpottuu entisestään. Jos ajelet pääasiassa pieniä sorateitä ja polkuja niin silloin katsele yksipyttyisiä, jos sitten ajelet vähintään yhtä paljon asfaltilla niin silloin kannattanee jättää laskuista alle 600cc mopot pois. Jos sitten haluat liitää isommilla sorateillä, joskus pikkasen körötellä poluilla ja reissata asfaltilla ehkä jopa 2-päällä niin silloin jätä about kaikki yksipyttyiset pois. Tuon ikäisistä yksipyttyisisä DR750/800 lienee ainoa 2-päällä reissaamiseen soveltuva.
Muistan lukeneeni ensimmäistä mopoa ostaessani, että on aika sama minkä mopon sitä ostaa kun se on kuitenkin vääräntyyppinen. Nyt mulla on sitten alla seitsemäs soramopo, joka sekin osoittautunee jossain vaiheessa vääräntyyppiseksi.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 1:40 pm
- Pyörä: aprillia capo..v-strom
- Paikkakunta: hyvinkää
kiitoksia näistä...ulkonäöllisesti eniten kiinnostais toi suzukin dr big...ja taasen africa twin vois olla hyvä ja järkevä vaihtoehto...ja nyt alko kiinnostaa tommonen bmw 650 Funduro ja oliskin siitä vielä kysyttävää onko toi 650 Funduro millanen pyörä? ja onko GS malli uudempi vai onko täysin eri pyörä? ja saa tietysti suositella mitä vaan..käyttötarkotus olis matkailu käyttöön ja sorateillekkin pitäis päästä...
-
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Noiden vanhempien isojen enduroiden kuten africa twinin ja dr800:n hintakehitys on melko huimaa. Africa twin olisi muutama vuosi sitten ollut yksi parhaista sijoituksista, vaikka niille tulee ikää jatkuvasti lisää niin hinnat nousevat vuosi vuodelta. Mikäli hintakehitys jatkuu tällaisena niin parin vuoden päästä hyvistä yksilöitä pyydetään enemmän mitä ne on uutena maksaneet. Niin ja jotkut ilmeisesti vielä ovat valmiita maksamaankin niistä sellaisia hintoja.
Tuossa taitaa olla osatekijänä uusien vaihtoehtojen puute. Vastaavia maastokelpoisia matkapyöriä ei ole oikein uusina ollut myynnissä viimeaikoina. 90 luvulla ainakin kawasakilla, yamahalla, hondalla ja suzukilla oli minun nykyistä RSE:tä vastaava 1 pyttynen, eurooppalaisten lisäksi. 2000 luvulla on ollut vaihtoehtoina KTM tai BMW, nyt yamaha toi uuden teneren markkinoille. Isompia ei ole ollutkaan super teneren ja africa twinin jälkeen kuin 1200 GS ja iso KTM adventure.vkoivu kirjoitti:Noiden vanhempien isojen enduroiden kuten africa twinin ja dr800:n hintakehitys on melko huimaa. Africa twin olisi muutama vuosi sitten ollut yksi parhaista sijoituksista, vaikka niille tulee ikää jatkuvasti lisää niin hinnat nousevat vuosi vuodelta. Mikäli hintakehitys jatkuu tällaisena niin parin vuoden päästä hyvistä yksilöitä pyydetään enemmän mitä ne on uutena maksaneet. Niin ja jotkut ilmeisesti vielä ovat valmiita maksamaankin niistä sellaisia hintoja.
Minulla on mielikuva, että voisin ajaa Africa Twin:lla, tai siis, etten kokisi olevani liian pieni sitä kuskaamaan. 1200 GSA olen kokeillut, ja se oli minun mielestä niin massiivinen kampe, etten sillä ihan heti uskaltais pehmeälle hiekalle pyyhkästä.
Alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että mikä tahansa edellä mainituista on varmaan ihan ok pyöriä, jos hyvän yksilön onnistuu löytämään. 2 pyttyset jaksaa mennä paremmin isommalla tiellä, kevyemmät ehkä paremmin haastavammassa maastossa. Siitä sitten itelle parasta kompromissia hakemaan...
- Kurahousu
- Viestit: 676
- Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
- Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
- Paikkakunta: Pori
BMW:n Funduro oli ilmeisesti 1996-1999 tuotoksia ja 650 GS 1999-2003 ja malli muuttui hieman 2003-2007 vuosina ja nyt taas kun tuli uusi malli F800GS:n kanssa. Metsäpoluille voisi sanoa että huono puoli tuo eturenkaan tuumakoko (paits Dakar mallissa on 21" jota tehtiin 2000-2003). Muuten mielestäni helppo ajettava ja varmasti hyvä ekaksi pyöräksi. Huollot ei yhtä helppoja kuin esimerkiksi Dr 750/800 Bigin huoltaminen.year1975 kirjoitti:kiitoksia näistä...ulkonäöllisesti eniten kiinnostais toi suzukin dr big...ja taasen africa twin vois olla hyvä ja järkevä vaihtoehto...ja nyt alko kiinnostaa tommonen bmw 650 Funduro ja oliskin siitä vielä kysyttävää onko toi 650 Funduro millanen pyörä? ja onko GS malli uudempi vai onko täysin eri pyörä? ja saa tietysti suositella mitä vaan..käyttötarkotus olis matkailu käyttöön ja sorateillekkin pitäis päästä...
EDIT: Tuolla pikkasen tietoja, ei menny vuodet kauheasti väärin:
http://www.bmbikes.co.uk/specpages/F650.htm
http://www.bmbikes.co.uk/specpages/F650GS.htm
http://www.bmbikes.co.uk/specpages/F650GSdakar.htm