Retkiasiaa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Retkiasiaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mulla on tommoinen Trangia keitin. Siinä on se vakio sinoli-poltin, jolla olen jotain hernekeittoja keitellyt reissuilla.

Olen miettinyt, että pitäisikö hankia semmoinen kaasupoltin siihen, kun lähden tonne Eurooppaankin reissuille. Se ois varmaan kätevämpi.

Onko kokemuksia?

Mitä muuta retkivarusteita suosittelette pidemmille reissuille.
Mulla on kyllä jo kaksi telttatuolia siinä mun Lousin matkasäkissä mukana ja iso pressu sadesuojaksi teltan päälle. Vissiin jotain 3 * 4 m kooltaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Aina yhtä ihmeissään noihin teidän hyviin juttuihin.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Jos pidät sinolipolttimen, niin hanki kunnon polttoainepullo, jos ei ennestään jo ole, niin säilyy varusteet varmasti ilman sinolin tuoksuja.

Välillä reissussa kannattaa ostaa kertakäyttö grilli, joka antaa mukavaa vaihtelua ruokamahdollisuuksiin, epäilyttävästä ulkonäöstä huolimatta sillä valmistuu parille hengelle kunnon pihvit.

Pieni vedenpitävä EA-laukku näkyvälle paikalle sarviin tai tuulilasin taakse, niin tarvittaessa sen löytävät muutkin. Löytyy esim Partiokaupoista.

Tässä noin alkuun.

Terveisin
Mika TA-91
Jukka M
Viestit: 45
Liittynyt: To Touko 19, 2005 6:42 pm
Pyörä: R1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Jukka M »

Moi,

hankin itse muutama vuosi sitten kaasupolttimen vanhaan Trangiaan, enkä sen jälkeen ole tentun kanssa lotrannut (polttoaineena siis). Kaasupolttimen suurimmat edut ovat liekin säädettävyys, kaurapuuronkin saa keitettyä pohjaan polttamatta, liekki sammuu ventttilistä milloin haluat. Ei tarvitse yrittää lisätä kesken loppunutta tenua kuumaan polttimeen tai suotta polttaa poltinta tyhjäksi, kun sitä tenua tuli kaadettua reippaasti . Kaasu ei haise ja kaasusäiliötä ei oikein mitenkään saa vuotamaan.
Huonoja puolia kaasulla on tenuun verrattuna se, että säiliössä jäljellä olevan kaasun määrää on vaikeaa arvioida, kovassa tuulessa voi olla vaikeuksia (Trangia on kylläkin rakenteeltaan suojaava yksinkertaisempiin kaasupolttimiin verrattuna) . Pakkasessa kaasu ei myöskään toimi kunnolla, jos ollenkaan.

Itse olen kuskannut Trangiaa rinkassa tunturissa ja jokivarsissa. Pitemmällä reissulla on ollut hankalaa arvioida tarvittavien kaasusäiliöiden määrä. Pärrällä kuljettaessa tuskin kannattaa varapolttoainetta mukana kuljettaa, jollei matka suuntaudu päiväkausiksi erämaan laitaan.

Jos Trangiasi on wanhaa mallia ajalta jolloin kaasupoltinta ei vielä ollut saatavilla, joudut tekemään alempaan tuulisuojaan n. 30 mm reijän josta kaasuletkun venttiileineen saa tuotua ulos. Muita muutostarpeita ei ole. Ja hanki myös ainakin yksi Teflon-pintainen kattila, johon et sitten koske millään metallivälineell sisäpuolelta. Näin on tiskauskin yhtä juhlaa.

Jukka
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Toi teflon kattila oli hyvä vinkki, semmoinen pitää hankkia.
Ja samoin toi EA pakkaus, mulla nyt semmoinen jo on, mutta kaikki muutkin retkeläiset vois semmoisen hankkia.
Ja kyllä mä sen kaasupolttimen hommaan kanssa.

Louisilta Saksasta saa halpoja ensiapupakkauksia ( jotain 8 euroa ) , ja niihin voi lisätä sitten jotain metrilaastareita tms. omien halujen mukaan. Ja saahan niitä myös lähimmästä apteekista ja vaikka Partioaitasta, mutta siellä ne oli aika kalliita.

Pekka
:shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ke Kesä 08, 2005 11:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

Mulla on kanssa Trangiassa kaasupoltin. Aivan loistava, nopea ja vaivaton.

Vaikka toimiihan se tenttupoltinkin, mutta hieman hidas se on eikä siinä oikein voi liekkiäkään säätää. Toisin kuin aina varoitellaan niin mulla se ei ole _koskaan_ vuotanut. Aina olen kuljettanut poltinta "ladattuna" kahvipannussa eikä tosiaan koskaan ole vuotanut eikä mitään sivumakua siitä tullut. Nähdäkseni nuo vuotamiset on legendaa niiltä ajoilta kun polttimessa ei ollut vielä o-rengasta tiivistämässä.

Talvella taas bensakeitin on aivan ehdoton. Muilla saa odotella veden kiehumista kauan, bensakeittimellä kiehuu hetkessä. Lumikin sulaa nopeasti.

Sellainen lisäys vielä, että joillain on kaasusäiliöiden venttiileissä ollut ongelmia, eli ei olekkaan sulkeutunut irti ottaessa tai sitten vaihtoehtoisesti ei ole auennut kiinni laittaessa. Itsellä on kyllä toiminut täysin ongelmitta, mutta kannattanee testata kaasusäiliöt ennen reissuun lähtöä.
Jukka M
Viestit: 45
Liittynyt: To Touko 19, 2005 6:42 pm
Pyörä: R1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Jukka M »

Moi,

sellainen asia vielä, että olen aina käyttänyt Trangian osien, eli kattiloiden, kahvipannun ja paistinpannun välissä pehmeää kangasta, jolloin pinnat eivät naarmuunnu pilalle eivätkä kolise. Endurolla tämä on reppumieheen verrattuna vielä tärkeämpää, tuota tärinää kun riittää.

Jukka
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Jukka M kirjoitti:Moi,

sellainen asia vielä, että olen aina käyttänyt Trangian osien, eli kattiloiden, kahvipannun ja paistinpannun välissä pehmeää kangasta, jolloin pinnat eivät naarmuunnu pilalle eivätkä kolise. Endurolla tämä on reppumieheen verrattuna vielä tärkeämpää, tuota tärinää kun riittää.

Jukka
Hyvä vinkki, Kiitos Jukka

Pekka
:shock: :shock:
Avatar
JiiPee
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 9:30 am
Pyörä: 790 Rreissuenduro
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Trangissahan on vakionakin se suojamuovilätty pannussa ettei
pannu kolise kuljetuksessa keitintä vasten.
Italialainen aamupala sai kerran pikantin muovisen sivumaun
kun jäi se suoja unenpöpperössä ottamatta pois. :lol:
KTP
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:06 pm
Pyörä: KTM 625SXC
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja KTP »

Trangiallakin pärjäsi hyvin. Kahvinkeittoon menee mulla noin puolet täyttämäärästä. Itse poltan aina kaiken tentun loppuun, kun ystävätär aikanaan vahingossa laittoi tiivistekannen kuuman polttimen päälle. Uusi tiivisterengas on kuitenkin paksumpi ja vaikka sen piti olla sopiva, niin vuotaa silti. Valvova silmä oli tuolloin virvelöimässä.

Tentut laitan puolen litran pulloihin, joista toisen saa heittää pois tyhjennyttyään. Trangian astioita voi/kannattaa myös käyttää leiriskällä sähkölevyllä. Mun setissä on vakiona mukana teflonpaistinpannu. Noita astioitahan myydään irrallaankin.
Tiskaukseen pieni pesusieni, jossa toinen puoli karhea (kodin siivoukseen tarkoitettuja), vie vähemmän tilaa kuin harja. Tiskiaine mukaan pieneen pulloon.
Pakaste suikaleperunoista ja vihanneksista saa nopean ruoan. Anna ensin niiden sulaa. Pikamaronit ovat myös nopeita keittää. Näihin vain lisäät lihan taikka makkaraa (ja kermaa). Ruotsista muuten saa tautisen hyvää säilykelihaa, jossa kunnon lihapalasia, ei siis nötköttimössöä.

Minusta tuo itsekokkaaminen ikäänkuin kuuluu reissaamiseen. Norjassa oli aivan upeaa istuskella kauniilla jokivarrella ja nuuskutella samalla ruoan tuoksua.
Muista, että kunnon aamupala ennen liikkeelle lähtöä on tärkeä. Tyytyväinen vatsa jaksaa "ajaa" :D
Ainaski perässä pysytään :)
KTP
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:06 pm
Pyörä: KTM 625SXC
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja KTP »

No laitetaanpa tääkin tänne retkiasian alle, kun siihen kuuluu.
Vinkki kalamiehille. Löysin aikaan Kuopijosta jostain erä/kalastus- liikkeestä teleskooppisen nostokoukun. Kasattuna noin kuulakärkikynän kokoinen ja pisimmillään n50cm. Päähän teetin kiinnikkeen, jotta siihen saa rannelenkin, koska märissä käsissä tuommoinen metallinen ei ehkä pysy.
Tuohan koukku ei tietenkään kymmenkiloisille riitä, joten...mutta onpahan söpö systeemi 8)
Ainaski perässä pysytään :)
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Teltoista: eikö olisi kätevämpää jos teltta olisi itsessään vesisateenkestävää mallia niin pressun voisi jättää kotiin tilaa viemästä. Sitä paitsi, ei ole mitään niin vihoviimeistä kuin nousta keskellä yötä levittämään sadesuojaa kun iltasella näytti että millään ei voi sataa ens yönä.
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Itsellä myös kaasupoltin trangiassa ja tenupoltinta en ole sen jälkeen käyttänyt.
Trangiaan moottoripyöräillessä olisi ehdoton tuo monipolttoainepoltin
ei tarvitse erikseen kuskata polttoainetta keitintä varten vaan sen saa pyöräntankista.

Aamulla sitten voi harmittaa lähteä lykkimään mopoa metsästä kun tankki on tyhjänä.

Löytyy:
http://www.trangia.se/ sieltä Products - Accesories - Multi-fuel burner

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Edellä jo paljon asiaa mutta lisäillään jotakin omia kokemuksia

Kunnon tulilla on kyllä aina mukavampi kiehauttaa kahvit kuin trangialla.
Kahvipannu esim. kypärän mukana tulleeseen kangaspussiin tai jos sattuu olemaan viinamonopolin asiakas (hyihyi) niin sieltä saa juuri oikean kokoisia paperipusseja. Trangian poltin huolletaan ennen reissuunlähtöä polttamalla siinä satsi tenttua niin palaa ylimääräiset töhkät pois. Polttimon voi pakata tenttuineen jos sitä jää käyttämättä mutta siinä tapauksessa on hyvä pitää se tiiviste kunnossa ruokaöljyvoitelulla. Trangian oma polttoainepullo on erinomainen, kannattaa hankkia se.

Teltta, nooh... Ostin laavun sääskiverkolla ja on ollut huomattavasti mukavampi kuin teltta. Miinuksena tuulenkesto ja tukikeppien tarve, pitää tehdä erikseen joka leiripaikassa. Keppejä löytyykin nyt pitkin lappia, eli jos näette joskus puunhaarassa neljä kpl teroitettuja keppejä niin älkää ihmetelkö sen enempää. Ajatuksena on ollut vielä laittaa pressu josta leikataan kotatarpeet, samaan pressuun voisi sitten kääriä matkatavarat niin ei tarvitsisi tuota tavararullaa.
Jos tarvii ihmistenilmoilla tai avomaastossa retkeillä niin varalta on ollut toistakymmentä vuotta Halti Spirit kesätelttä joka pitää sadetta erinomaisesti mutta onpa tuuletuskin hiukka puutteellinen. Kupoliteltta ei painu kasaan jos sattuu tuulemaan väärästä suunnasta.

Evästä? Makaroni, puurot, vellit, mitä vaan mistä saa pitkäkestoista energiaa. Joskus on ollut uusia pottuja mukana, iltasella on keitetty niitä ja ylijääneet paistettu pannulla aamupalaksi, tietenkin voissa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Pasi kirjoitti:Teltoista: eikö olisi kätevämpää jos teltta olisi itsessään vesisateenkestävää mallia niin pressun voisi jättää kotiin tilaa viemästä. Sitä paitsi, ei ole mitään niin vihoviimeistä kuin nousta keskellä yötä levittämään sadesuojaa kun iltasella näytti että millään ei voi sataa ens yönä.
Joo, kyllä se mun teltta vettä pitää. Toi pressu on vaan hyvä jossain kokoontumisralleissa, kun saa etupihalle sateensuojaan terassin, missä voi istuskella kavereiden kanssa.

Pekka
:shock: :shock:
Liitteet
Katos.jpg
(123.34 KiB) Tiedosto ladattu 152 kertaa
Viimeksi muokannut Pekkavee, To Kesä 09, 2005 3:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No minä jo aattelin, että 70-luvulleko me on palattu :roll:

nimim. partioleirillä purjekangasteltan päälle muovikelmua levittänyt
Vastaa Viestiin