kinastelua tullin kanssa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

kinastelua tullin kanssa

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mä ostin vuonna 2001 dr350 -90 saksantuonnin ja makselin verot sen aikasten säännösten mukaan ja tein verotuksen oikaisupyynnön heti kun se oli mahdollista. Tulli muutti sen jälkeen verotuskäytäntöä ja vero alettiin maksamaan sen mukaan mikä mopon käypä arvo on. Palautusta tuli jonkin verran, en muista paljonko.

Tulli ei kuitenkaan perustellut hintaa millää muulla tavoin kuin, että sai sen infostolta (mikä ei kaiketi paljon muuta teekkään kun antaa tullille hinta-arvioita, eli sen puolueettomuudesta voidaan olla montaa mieltä). Tullin ilmoittama hinta oli 3,5ke, kun vuosi mun tapauksen jälkeen joku oli tuonnut vuotta uudemman tohtorin minkä arvoksi tulli oli arvioinut 2700e. Kyseinen vuosimalli oli ensimmäinen sähköstartillinen, mun mopon ollessa sitä vanhempaa mallia. Etsiskelin myös myynti ilmoituksia ja niissä hinnat olivat luokkaa 2,5ke.

EU-säännösten mukaan kun autoverotus pitäisi olla läpinäkyvää eli hinnat pitäisi jollain perustella niin tein asiasta valituksen helsingin hallinto-oikeudelle verotuspäätöksen mukana tulleilla lapuilla. Hallinto-oikeus sitten lähetti mun valituksen tullille joka laati vastineen mun valituksesta ja lähetti sen mulle sekä oikeudelle. Vastineesta suuri osa oli jotain copy-paste paskaa, siitä kuinka mun antamat hinnat ovat vain yksittäisiä eikä niin kattavia kuin heidän 'tilastollinen menetelmä' (en tiedä kuinka heidän tilastolliset menetelmät toimivat kun en ole löytänyt yhtään niin kovaa pyyntihintaa mitä heidän keskimääräinen hintansta oli). Mä sain tehdä vielä oman vastineeni oikeudelle ennen asian käsittelyä, jonka tietysti tein. Nämä tapahtuivat vuonna 2005.

Olin jo hieman ennättänyt unohtaa koko asian kunnes sain tänään kirjatun kirjeen hallinto-oikeudelta. Heidän päätöksensä mukaan tulli on menetellyt virheellisesti vahvistaessaan oikaisuvaatimuksessa ajoneuvon arvon. Samalla hallinto-oikeus kumoaa sen palautuspäätöksen ja palauttaa asian takaisin tullin käsiteltäväksi. Perusteluina on eu säännösten määräämä verotuksen läpinäkyvyys mikä ei toteudu ja sen takia oikeus ei voi ottaa kantaa ajoneuvon todelliseen markkinahintaan eikä sen myötä veron osuuteen.

Nyt tulli siis joutuu arpomaan uuden hinnan ja esittämään perustelut hinnalle. Tällä kertaa tulli ei voi esittää sitä infostolta saamaansa hintaa vaan joutuu ilmeisesti esittämään kuinka se heidän laskentamenetelmänsä toimii ja sen lisäksi jotain hintoja minkä pohjalta he niitä tilatollisia tulkintoja tekevät. En tiedä antaako infosto niitä tietoja tullille edes vai pitävätkö he niitä laskentakaavojaan jonkinlaisena yrityssalaisuutena. Mikäli tulli ei halua lähteä arvioimaan uudelleen moponi arvoa ja mikäli he eivät halua nähdä vaivaa perustelujen tekemiseen he voivat anoa valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Luvan anominen maksaa 102e mikäli lupaa ei myönnetä. Mikäli he luvan saavat ja häviävät jutun he joutuvat maksamaan 204e.

Yllätyin oikeuden päätöksestä kun oletin heidän toimivan tullin tahdon mukaisesti ja tein ton jutun lähinnä vain yhden miehen protestina mielivaltaista systeemiä vastaan. Ideana kiusata tullia sen verran, että he oppisivat tekemään kerralla reiluja päätöksiä. Tällä hetkellä me kinastellaan kaiketi jostain 200-300e(???) summasta ja tähän mennessä julkinen valta on käyttänyt resursseja vähintään tuon summan edestä. Tämä tullin seuraava vastine saattaa jo yksistään tulla maksamaan heille tuon summan verran ja mikäli he vielä joutuvat palauttamaan mulle rahoja niin sen jälkeen rahojen palautukset korkeineen + muut kulut ovat tullille selkeästi suurempi menoerä mitä se koko alkuperäinen vero oli. :roll:
DR Markku
Viestit: 576
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Aploodit vaan täältä, on se hienoa että joku jaksaa taistella tuota virkamieskoneistoa vastaan. Ja eihän nuo lait ja tulkinnat muutu jos joku ei aseta niitä kyseenalaiseksi.
Ande749
Viestit: 781
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: Pole Taiga
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

DR Markku kirjoitti:Aploodit vaan täältä, on se hienoa että joku jaksaa taistella tuota virkamieskoneistoa vastaan. Ja eihän nuo lait ja tulkinnat muutu jos joku ei aseta niitä kyseenalaiseksi.
Olen samaa mieltä. Hatunnoston arvoinen teko Visalta.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2807
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hienoa, muistathan ehottomasti kertoa miten käy!
Autoverovalituksen lopputulemaa olen itsekki ootellu tässä yli puoli vuotta...
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Hmmm...vai copy-paste paskaa....
"Hintoja arvotaan ja systeemi on mielivaltanen. Ideana vielä että oppisivat tekemään "reiluja" päätöksiä. " Voi hyväntähen mitä tekstiä...
No valitusoikeus on olemassa ja toivottavasti päätös on asiakkaan edun mukanen.
jyrki
Viestit: 474
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

Re: kinastelua tullin kanssa

Viesti Kirjoittaja jyrki »

vkoivu kirjoitti: Yllätyin oikeuden päätöksestä kun oletin heidän toimivan tullin tahdon mukaisesti ja tein ton jutun lähinnä vain yhden miehen protestina mielivaltaista systeemiä vastaan. Ideana kiusata tullia sen verran, että he oppisivat tekemään kerralla reiluja päätöksiä. Tällä hetkellä me kinastellaan kaiketi jostain 200-300e(???) summasta ja tähän mennessä julkinen valta on käyttänyt resursseja vähintään tuon summan edestä. Tämä tullin seuraava vastine saattaa jo yksistään tulla maksamaan heille tuon summan verran ja mikäli he vielä joutuvat palauttamaan mulle rahoja niin sen jälkeen rahojen palautukset korkeineen + muut kulut ovat tullille selkeästi suurempi menoerä mitä se koko alkuperäinen vero oli. :roll:
Ehkä tullin toiminta perustuu sille että oikeuden kautta muutoksenhakijoita on suhteessa niin vähän kohtaloonsa tyytyviin, että tuolloin voi vähän ottaakin takkiinsa. Kokonaisuudessaan pysytään kuitenkin selkeästi voiton puolella.

Sanotaan Suomen valtion byrokratialaitoksista sitten mitä tahansa, niin minusta on oikeasti hienoa että täällä oikeuslaitos voi antaa päätöksen jossa valtio häviää. Maailmassa on paljon maita joissa moinen päätös on käytännössä mahdoton, vaikka olisikin lain mukaan mahdollinen. Lisäksi on vielä paljon maita joissa pelkästään ajatus valtion oikeuteen haastamisesta on tuhoon tuomittu.
Huono tie, parempi mieli.
canam
Viestit: 783
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 9:10 pm
Pyörä: canam
Paikkakunta: turku

kinasteluan tullin

Viesti Kirjoittaja canam »

Toin viime heinkuussa pyörän Saksasta. Tulli oli käyttänyt kolmea
pyörää hinta vertailussa. Kaksi oli melkei saman hintaista ja yksi
huomattavasti kalliimpi. Halvimman ja kalleimman ero 1000€.
Jos aiotte hankkia verottoman pyörän ja malli/tyyppi tiedossa, niin
kerää etukäteen mahdollisimman monen Suomessa myytävien hinnat.
Näin sinulla on esittää vastinetta, jos on tarvis.
canam
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: kinasteluan tullin

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

canam kirjoitti:Toin viime heinkuussa pyörän Saksasta. Tulli oli käyttänyt kolmea
pyörää hinta vertailussa. Kaksi oli melkei saman hintaista ja yksi
huomattavasti kalliimpi. Halvimman ja kalleimman ero 1000€.
Jos aiotte hankkia verottoman pyörän ja malli/tyyppi tiedossa, niin
kerää etukäteen mahdollisimman monen Suomessa myytävien hinnat.
Näin sinulla on esittää vastinetta, jos on tarvis.
canam
Niin kannattaa tehdä joskaan ne itse keräämät hinnat eivät tullin mukaan vaikuta heidän päätöksiinsä sillä yksittäiset hinnat eivät heidän mukaan todista mitään. Ne yksittäiset hinnat ovat kuitenkin about ainoa millä yksityinen henkilö voi hintaa perustella. Mulla oli kieltämättä hieman hankaluuksia löytää tohtoreiden hintoja kyseiseltä ajanjaksolta varsinkin kun tein tuon valituksen oikeudelle vasta muutama vuosi mopon tullauksen jälkeen.

Tuon mopon jälkeen olen kaksi mopoa saksasta ostanut, joista ensimmäiselle tullin arvioima hinta oli muistaakseni aika ok. Jälkimmäinen on sitten tuo mun bemari, josta olin valmistautunut maksamaan jonkin verran enemmän veroja mitä lopulta jouduin maksamaan. Mukavaa kun joskus arvotaan itsellekin sieltä tullin haarukan alapäästä se hinta. Noista kahdesta en siis ole valittanut.

Niin ja kyllä mä ilmoittelen millaiseen väli- ja lopputulokseen tossa tapauksessa päästään. Mikäli tullilla on valmis copy-paste perustelu niin silloin saatan hyvinkin saada vastineen ja 'lopullisen' verotusarvon muutamassa viikossa. Toisaalta en hirmuisesti yllättyisi jos tämä prosessi kestäisi vielä muutaman vuoden. Eikä mua harmita vaikka kestäisikin, se tulli ei nimittäin ole hautomassa mun viimoisia rahoja ja se tullin maksama viivästyskorko taitaa vieläkin olla jonkin verran parempi mitä pankin maksama vaikka he tiputtivatkin korkoa jostain n.15%:sta jonnekin 5%:n (muistaakseni).

Hirveästi se tullin arvioima hinta ei ainakaa luulisi nousevan sillä he arvioivat 10v ikäsen dr350:n arvoksi 3,5ke, kun kyseisen mopon ovh oli aikanaan hieman alle 30kmk eli 5ke. :shock:
Avatar
av2
Viestit: 598
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av2 »

Aploodit vkoivulle myös täältä, tullin toiminta on välillä melko päätöntä touhua :D :D :D
XRV-97
Avatar
Å
Viestit: 1896
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Viesti Kirjoittaja Å »

Alkoi vähän jännittää. Tarkoitus ois laittaa Husse kilpiin - saas nähdä, mitä tuleman pitää... :?
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
jiiwee
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 7:09 pm
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja jiiwee »

Kunnianosoituksia myös täältä! Itse vastaavassa tilanteessa menisin tallin nurkkaan istumaan kaljapullo kädessä ja valittaisin, miten paskat systeemit suomessa on.. Hyvä että joku jaksaa pitää puolensa ja ottaa kantaa, koska loppujen lopuksi siitä on etua kaikille samaan ryhtyville.
Mozartin kaunein sävellys; neljässä tahdissa ja yhdellä iskulla.
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

Takavasemmalta pari kommenttia:

On tullin tehtävä antaa selvitys verotusarvosta, ei verovelvollisen. Tullin verotusarvon määrityksessä käyttämät vertailuhinnat on oltava verovelvollisen tarkistettavissa. Tämä ei toteudu sillä, että tulli näyttää paperia missä on ajoneuvojen mallit ja hinnat tms. huuhaata. Ajoneuvot on yksilöitävä.

Tulli käyttää verotusarvojen määritykseen mm. kotimaisten autokauppiaiden ilmoittamia pyyntihintoja, ei todellisia myyntihintoja mikä olisi yksiselitteinen osoitus ajoneuvon käyvästä arvosta. Nyt tuosta pyyntihinnasta lasketaan se "myyntihinta" jota sitten käytetään verotusarvon määrityksessä. Tulli ei myöskään kelpuuta verotusarvon määritykseen ajoneuvon ostohintaa ulkomailla jonka kaiken järjen mukaan pitäisi olla tasan sama veroton arvo Suomessakin josta voitaisiin laskea verollinen hinta ja veron määrä.

Tulli käyttää verotusarvon määritykseen keskiarvoa hintahavainnoista. Esim. jos jos vastaavista ajoneuvoista on kaksi vertailuhintaa; 1000 EUR ja 2000 EUR niin verotusarvo on 1500 EUR. Kuitenkin KHO lausuu päätöksessään KHO:2002:85 seuraavaa:

Arvioperusteisen laskentamenetelmän soveltaminen kuitenkin edellyttää, ettei määrättävä autovero ole yksittäistapauksessakaan suurempi kuin samanlaisen maassa jo rekisteröidyn käytetyn ajoneuvon arvoon sisältyvä verosta jäljellä oleva määrä.

Lie ilmiselvää, että tuo esimerkin määritetty 1500 EUR verotusarvo rikkoo tätä päätöstä.

Tulli perii yksityistuojilta enemmän veroa kuin kaupallisilta tuojilta, eli verotus on syrjivää. Juuri kun uusi ja hieno autoverolaki tuli voimaan sai Suomi EU-komissiolta kanteen joka on sangen koomista luettavaa (Ulkoministeriön sivuilta tuota ei äkkiseltään löytynyt, siksi linkki Tuulilasin sivuille). Tänään on deadline Suomen vastineelle.

Ja se palautuskorko väärin peritylle verolle on muuten nykyään 0,5%. Ennen se oli 9%, mutta sitten ilmeisesti huomattiin kuinka kalliiksi laittomat verotuspäätökset tulevat ja muutettiin lakia. Verovelvollisellehan korko on toki sitten jotain ihan muuta.

Niitä valituksia on tullissa ja hallinto-oikeudessa tuhansia, ei ole mitään yksittäistapauksia ne tullin virheelliset verotuspäätökset. Ja nyt jos Suomi häviää tuon uusimman jutun EYT:ssa niin sitten niitä vääriä päätöksiä onkin jo todella paljon, eli käytännössä kaikki.

Kun olen tätä asiaa ihan omasta mielenkiinnosta (en omista autoa enkä ole koskaan omistanutkaan ja moponkin ostin kotimaasta) seurannut jo useamman vuoden niin kyllä tässä on mennyt usko kuuluisaan suomalaiseen rehellisyyteen ja Reiluun Meininkiin(tm). Virkamiehillä ei tunnu olevan mitään vastuuta ja mikä vielä hämmentävämpää niin virkamiesten suorastaan lainvastaista toimintaa ei tunnu kukaan saavan kuriin. Eduskunnan kykyä ymmärtää lakiehdotuksia täytyy sitäkin hiemen ihmetellä. Tähän mennessä jokainen autoverolaki on tuomittu EYT:ssa joltain osin kelvottomaksi. Vahva veikkaukseni on, että niin käy tälle uusimmallekin joka ei mitenkään korjannut niitä edellisen lain varsinaisia epäkohtia.

Tästä aiheesta voisi jauhaa ties kuinka, tässä nyt vain äkkiseltään mieleen tulleet jutut. Jos autovero koskee itseä henkilökohtaisesti niin jälleen kehotan lukemaan Tuulilasin keskustelupalstaa.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Kiitos JSL:lle kattavasta kommentista. Itse en ole ainakaan pariin vuoteen jaksanut seurata noita verohommia niin en tiedä oikein missä mennään.

Jos korko on tosiaankin nykyään vain puoli prosenttia nii kai siitä on joku jaksanut ja viitsinyt tehdä valituksen? Noin pieni korkohan kannustaa tullia perimään liikaa veroa ja tekemään hyvää tiliä 'ilmaisella' rahalla. Tuollaiset korkoprosentit lienevät tullin oma keksintö ja samalla yksi osoitus siitä miten tulli toimii valtiona valtion sisällä. JOS olen saamassa lisää palautuksia ja JOS korkoprosenttijuttua ei kukaan ole riitauttanut missään niin mä vakavasti harkitsen valituksen tekemistä.

EDIT: JSL:n tullin sivuille laittamasta linkistä löytyi kaiketi hieman ristiriitaista tietoa kun ensin todettiin korkoprosentin olevan 0,5 ja sitten alla oli kerrottu miten se korko lasketaan. JOS tullin mainitsemana viitekorkona käytetään yleisesti käytössä olevaa euriboria niin silloin palautuksen korkoprosentti olisi tämän päivän luvuilla 2,395% mikä sekin on 'viivästyskoroksi' surkea sillä säästötileillekin saa tällä hetkellä paremman koron.
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Korkoprosentti ei todellakaan ole tullin oma "keksintö" vaan perustuu veronkatolakiin joka on asetettu eduskunnan päätöksen mukaisesti ja jonka, yllätys yllätys on allekirjoittanut Suomen Tasavallan Presidentti.
Ei se tullin edelleenkää toimi hallituksen tietämättä omin nokkineen...
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

vkoivu kirjoitti:Kiitos JSL:lle kattavasta kommentista. Itse en ole ainakaan pariin vuoteen jaksanut seurata noita verohommia niin en tiedä oikein missä mennään.

Jos korko on tosiaankin nykyään vain puoli prosenttia nii kai siitä on joku jaksanut ja viitsinyt tehdä valituksen? Noin pieni korkohan kannustaa tullia perimään liikaa veroa ja tekemään hyvää tiliä 'ilmaisella' rahalla. Tuollaiset korkoprosentit lienevät tullin oma keksintö ja samalla yksi osoitus siitä miten tulli toimii valtiona valtion sisällä. JOS olen saamassa lisää palautuksia ja JOS korkoprosenttijuttua ei kukaan ole riitauttanut missään niin mä vakavasti harkitsen valituksen tekemistä.

EDIT: JSL:n tullin sivuille laittamasta linkistä löytyi kaiketi hieman ristiriitaista tietoa kun ensin todettiin korkoprosentin olevan 0,5 ja sitten alla oli kerrottu miten se korko lasketaan. JOS tullin mainitsemana viitekorkona käytetään yleisesti käytössä olevaa euriboria niin silloin palautuksen korkoprosentti olisi tämän päivän luvuilla 2,395% mikä sekin on 'viivästyskoroksi' surkea sillä säästötileillekin saa tällä hetkellä paremman koron.
Ei ole tullin omaa keksintöä, ihan on lailla säädetty. Korkolain mukaan se lasketaan ekp:n korosta joka pyöristetään ylöspäin seuraavaan puoleen prosenttiin ja veronkantolain mukaan siitä vähennetään vielä 2. Armollisesti maksetusta palautuskorosta ei sentään peritä veroa.

Mutta tosiaan; tuo palautuskoron muutos ei todellakaan ainakaan parantanut verovelvollisen asemaa. Itse ainakin vaatisin koron lisäksi muita korvauksia koska onhan selvää, että tuo palautuskorko koituu verovelvolliselle tappioksi. Sinänsä on minusta aika erikoista, että lainsäädännöllisesti suorastaan kannustetaan perimään liikaa veroa.

Kun saat uuden veropäätöksen tullilta niin jos ei siinä sen tarkemmin kerrota niin vaadi selvitys veroprosentista jos on käytetty jotain yleistä prosenttia (miten siihen on päädytty? jos ei yksilöllinen prosentti ole tiedossa on käytettävä alinta tiedettyä syrjimättömyyden varmistamiseksi) sekä verotusarvosta (minkä yksilöllisten ajoneuvojen markkina-arvojen perusteella siihen on päädytty ja miten markkina-arvot on selvitetty?). Verolle maksettavasta ei-arvonlisäverosta kannattaa myös valittaa, se kaatunee EYT:ssä lähes satavarmasti (jo mainitsemani parhaillaan meneillä oleva juttu) ja vaikkei jostain ihmeen syystä kaatuisikaan niin sitä ei tarvitse maksaa enempää kuin on jäljellä vastaavassa kotimaisessa, eli ei yhtään (tämän ovat jopa Suomen virkamiehet myöntäneet).

Palautuskorkoahan saat muuten toki sen 9% mukaan lakimuutokseen asti :)
Vastaa Viestiin