Silmien laserleikkaus

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pturu
Pyörä: -

Silmien laserleikkaus

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Ajattelin jakaa tänne kokemukseni otsikon mukaisesta aiheesta, kun uskoisin monen silmälaseja käyttävän motoristin harkitsevan kyseistä operaatiota.

Alkuun hieman taustaa. Itse olen nyt 33 vuotias ja silmälasit on olleet käytössä n.11 vuotiaasta lähtien käytännössä aina valveilla ollessa. Minulla on ollut alusta saakka vaivana likinäköisyys ja myöhemmin myös lievä hajataitteisuus. Käytännössä täysipainoisen elämän eläminen on vaatinut jatkuvaa silmälasien tai piilolinssien käyttöä.

No kaikki silmälasien käyttäjät tietävät, että silmälasit tuovat omat haasteensa mm. moottoripyöräilyharrastukseen. Jos aikoo käyttää silmälaseja ajaessa on mm. kypärän valinnassa on otettava huomioon istuvuus lasien kanssa, etenkin kosteilla keleillä ja viileällä ongelmaksi nousee lasien huurtuminen ja etenkin jos harrastaa lajeja, joissa käytetään erillisiä ajolaseja, on silmälasien käyttö haasteellista. Piilolinsseillä useat em. ongelmat ratkeavat, mutta piilolinssien käyttö tuo taas omat haasteensa, joihin en tässä mene sen enempää.

Jo hyvin varhaisessa vaiheessa silmälasien käyttöhistoriaani koin lasien käytön ongelmalliseksi mm. jäärata-ajo, motocross, uinti ym. harrastusten parissa. Niinpä varmaan joskus n.13-14 vuotiaana aloin käyttää harrasteissa kertakäyttöpiilolinssejä, jotka kyllä olivat varsin toimiva ratkaisu ja niillä mentiinkin harrasteiden vaatimissa tilanteissa viime kesään saakka, eli lähes 20 vuotta. Arkielämässä töissä ja monissa harrasteissa käytin kuitenkin yleisimmin silmälaseja.

Melko nuoresta lähtien olin päättänyt, että jos silmien terveys, näön heikkenemisen tilanne ja rahatilanne sen sallivat, niin leikkautan silmäni kuntoon. No viime kesänä em. asiat alkoivat olla kohdillaan ja päätin leikkuuttaa silmäni. Silmälaseissa oli ollut jo n. kolmen vuoden ajan muuttumattomat vahvuudet, luokkaa -6 molemmissa silmissä ja omat tulotaso ja leikkausten hintataso alkoivat kohdata. Kävin paikallisessa optikkoliikkeessä alustavassa tarkastuksessa ja varattiin samalla aika varsinaiseen silmälääkärintarkistukseen ja itse leikkaukseen. Omalla kylällä näitä ei tehdä, vaan jouduin matkustamaan Kajaanista Kuopioon operaatiota varten. Leikkausaika oli minulla elokuun alkupuolella viime kesänä eli kesällä 2020. Tarkastuksessa ei havaittu mitään estettä leikkauksen toteuttamiselle ja leikkaus suoritettiin samana päivänä lääkärintarkastuksen kanssa. Operaatio tehtiin femtosekuntilaseria käyttäen ns. läppäleikkauksena. Menin silmäsairaalaan n. klo.12 ja pois pääsin n. klo.15 aikoihin. Silmissä oli leikkauksen jälkeisinä tunteina kohtuullisen voimakasta valonarkuutta ja roskantunnetta, mutta ne helpottivat nopeasti leikkauksen jälkeisinä tunteina. Näkö oli kohtuullisen hyvä heti leikkauksen jälkeen ja jo parin päivän päästä leikkauksesta näkö tuntui olevan parempi kuin vuosiin silmälasien kanssa (vaikka olisi ollut ihan uudet ja oikeilla voimakkuuksilla olevat lasit).

Leikkauksen jälkeen täytyy käyttää aluksi sekä kosteuttavia tippoja useita kertoja päivässä sekä antibiootti-kortisonitippoja itsellä muistaakseni 1-2vko ajan. Kostutustippoja käytetään ensin hyvin tiheässä tahdissa ja määrää voi vähentää pikkuhiljaa. Tällä hetkellä käytän kostutustippoja 1-2 kertaa vuorokaudessa, mutta välillä voi jäädä muutama päivä välistä enkä ole kokenut mitään ongelmia silloinkaan. Suositus on kuitenkin jatkaa niiden käyttöä ja operaatiosta voi ollakin seurauksena pysyvääkin silmien kuivumista, joka vaatii kostutustippojen käyttöä. Itse koen tämän tippojen käytön huomattavan pienenä vaivana verrattuna silmälasien tai/ja piilolinssien käytölle.

Nyt kun leikkauksesta on kohta mennyt puoli vuotta ja talvimotoristihommiakin on jo kerennyt kertyä ”uusilla silmillä” jonkin verran, niin uskalsin alkaa kirjoittamaan tänne omista kokemuksistani ja ne ovat kyllä pelkästään positiivisia. Silmälasittomuus tuo arkeen aivan uutta vaivattomuutta ja eron huomaa monissa pienissä asioissa, joista silmälasien huurtuminen eri tilanteissa ei ole vähäisimmästä päästä. Lisäksi ei esimerkiksi reissuun lähtiessä tarvitse huolehtia silmälaseja varulta matkaan, jos on lähdössä piilolinssien kanssa liikenteeseen, ei tarvitse pelätä lasien rikkoutumista äkillisissä ”hankalissa” tilanteissa, silloin kun ei satu olemaan piilarit päässä yms.

Itsellä leikkaus kaikkine tarkastuksineen ja lääkkeineen, tippoineen yms. tuli maksamaan n.2500€ ja en ole katunut päätöstä yhtään kertaa. Tämä menee nyt vähän mainospuheen kuuloiseksi, mutta tosiaan omat kokemukset on niin positiiviset ja olen itse edelleen jatkuvasti niin innoissani asiasta, että varmasti näkyy myös kirjoituksesta. Tässä siis nyt vain oma henkilökohtainen kokemukseni aiheesta kerrottuna niille, jotka ko. operaatiota mahdollisesti harkitsevat.

Edit: Alla vielä tuo jälkihoito-ohje, jonka mukaan itse olen mennyt. Siinä on mainittu mm. noista rajoitteista joita leikkauksen jälkeen on.

Kuva
Viimeksi muokannut Pturu, Pe Tammi 29, 2021 9:45 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Silmien laserleikkaus

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Samat miinuslukemat oli mullakin, kävin joskus yli 20v sitten Hesassa josko juurikin tuo läppäleikkaus (Lasik) olisi mahdollinen.

No ei ollu, silmän linssi oli liian ohut ja reuna-alueella keratoconusta sen verran että liian riskialtis operaatio. Jäi sitten tekemättä.

Pari vuotta sitten alkoi kaihi samentaa näköä. Proteesien asennusta tuo vika ei haitannut. Silmälääkäri kysyi että haluanko nähdä lähelle vai kauas tarkasti. Ajattelin että vähemmän tulee ihan lähelle katsottua, joten kaukonäkö korjattiin kohdilleen. Korjattiin samalla hajataitto. Sama hoito kuin Pturulla.

Oli hyvä päätös, mittariston ja navin näkee nyt ilman laseja ajaessa riittävän hyvin. Päätteellä ja lukiessa tarvii +1,5-vahvuiset, tarkkoja hommia varten on +3:t (niitä ei tarvi kuskata mukana).

Sehän noissa proteeseissa on että linssi on kiinteäpolttovälinen. Ei voi zoomata lähelle ja kauas, muovilinssi ei muuta muotoaan kuten silmän originaali.

Jos jotakuta arveluttaa tuo lasik, sitten vaan odottelemaan kaihia. Sitten ei enää ole vaihtoehtoja jos meinaa jotain nähdä.
SF 1098S
MTS V4S
Banned
Pyörä: KTM 990 Adv

Viesti Kirjoittaja Banned »

Omat silmät laseroitu ~4 vuotta sitten. Nyt on haukan näkö :P Elo helpottui kummasti, kun ei tarvitse pitää laseja. Ei mitään komplikaatioita operaation jälkeen. Vahva suositus mikäli vaan omille silmille sopii.
pauli
Pyörä: cf moto 450MT

Viesti Kirjoittaja pauli »

Minulle tehtiin 2009 vuonna Hesassa Lasik läppäleikkaus malli monovisio eli leikattiin oikea silmä kaukonäöksi ja vasen lähinäöksi. toimi hyvin n.8 vuotta
jonka jälkeen alkoi vähitellen hajataittoa tulemaan lisää ja lukulasit piti hommata. Viime vuonna hommasin laadukkaat urheilulasit voimakkuuksilla,jotka toimii tosi hyvin!
thebeet
Pyörä: Afrika Twin RD07

Viesti Kirjoittaja thebeet »

3v sitten joensuussa tietätin saman. 2500e. On tullut vaikka mitä zaipaa ostettua elämän aikana mutta tätä suosittelen. Ihan parasta ikinä. Itselläkin miinusta. Kaveri aikoo nyt esnikuussa tietättää ja hänellä näössä plussaa ja joku ikänäkö korjaus joten hänelle leikkaus tekee 6000e. Menee silti.
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Hyvä että on tyytyväisiä. Mulla varotettiin ettei näkö tule todennäköisesti olemaan leikattuna yhtä hyvä kun laseilla nyt. Joten leikkaus suunnitelma jäi,ja lasit huurtuu edelleen...
vapaaduunari
Pyörä: BMW F800GS

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Kyllä todellakin suosittelen!
Minulta korjattiin vain toinen silmä koska toisessa oli vielä niin hyvä näkö olemassa.
7 vuotta sitten kävin. Lasit heti pois ja oli aivan uusi maailma kun näkö oli niin hyvä. Vaimo leikkautti vuosi minun jälkeen kun sai voitettua jonkunlaisen pelkonsa.
Valonarkuutta oli minullakin alussa ja hämäränäön palautuminenkuntoon kesti n. puoli vuotta. Muuten leikkauksesta toipuminen meni jopa niin hyvin että kun kävin ensimmäisessä kontrollikäynnissä, lääkäri kysyi että kumpiko silmä se nyt olikaan leikattu? Ei näkynyt mitään jälkiä operaatiosta. Siksi ei tarvinnut käydä edes jälkitarkastuksissa koska leikannut lääkäri sanoi että turhaa täällä ramppaat. Oli kuulemma yksi parhaista koskaan hänen kohdallaan toipumisista.

Vuosi sitten tunsin tuon leikkaamattoman silmän näön menneen huonommaksi. Menin samaan paikkaan että jospa senkin leikkauttaisi kuntoon. Olihan se toki huonontunut, mutta niin vähän ettei kannattanut leikkauttaa.
Olisi tullut kyllä kuntoon vaan olisin tarvinnut samantien lukulasit. Eli nyt on stereonäkö hyvä, leikattu silmä näkee tarkasti kauas ja leikkaamaton lähelle.
Ikänäkö toki on tulossa koska olen lähellä 50v.
Leikattu silmä oli tarkastuksessa edelleen 100%!

Eli voin suositella lämpimästi. Kyllä turhempaan tulee rahaa hukattua. Ainoa mitä olen katunut on kyllä todellakin se etten mennyt aiemmin leikkaukseen. Minullakin silmälasit olivat todellinen haitta autoasentajan ammatissa.
Aina huurussa hiestä, paskaiset ja milloin lensivät päästä työtilanteessa.
Motoristiuran aloitin vasta lasien jälkeen ja en osaa edes kuvitella enää kuinka hankalaa olisi lasien kanssa.
Menkää vaan leikkaukseen jos on mahdollista. Siinä ei todellakaan ole mitään pelättävää ja maailma avautuu aivan uutena ilman silmälaseja.
Mainostan vähän eli kävin Oulussa, Laser-Porus oli paikka. Loistava palvelu alusta loppuun saakka.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Koippa
Pyörä: Yahama Tenere 700

Viesti Kirjoittaja Koippa »

Itse kävin tutkimuksissa, mutta silmän muoto sellainen, että mahdollisesti rakenteellisesti heikko, niin ei voinut laseroida. Linssileikkaus olisi ollut mahdollinen, mutta se 6k€ ei houkuttanut siihen laittaa.
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Koippa kirjoitti: Su Tammi 31, 2021 11:27 am Itse kävin tutkimuksissa, mutta silmän muoto sellainen, että mahdollisesti rakenteellisesti heikko, niin ei voinut laseroida. Linssileikkaus olisi ollut mahdollinen, mutta se 6k€ ei houkuttanut siihen laittaa.
Viisaasti tehty. Tuo linssioperaatio lienee jotakuinkin sama kuin kaihileikkaus? Silloin tarkennus voi toimia joko lähelle tai kauas. Mullakin oli -6 lasit 55 vuotta, kyllä niidenkin kanssa pärjäsi. Suurennuslasia ei tarvinnut kun ilman laseja sai fokusoitua 6-7 cm etäisyydelle.
SF 1098S
MTS V4S
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Minulle tehtiin taittovirhekorjausleikkaus joskus > 10 vuotta sitten. Silloin Lasik oli vielä niin uusi juttu ettei siitä ollut pitkän ajan kokemuksia eikä femtolasikista ollut vielä tietoakaan. Varmuuden maksimoimiseksi leikkaus tehtiin oldskool PRK menetelmällä jossa kirurgi fyysisesti kaapii silmän pinnan pois ennen laserointia. Eroahan siinä on potilaalle käytännössä vain toipumisajassa joka PRK:ssa oli n. 1-2 viikkoa jolloin silmän pinta kasvaa takaisin. Paras investointi ikinä ja oikeastaan ainoa negatiivinen asia on etten mennyt jo aiemmin! Likinäkö ja hajataitto korjaantuivat melkein täysin ja näen edelleen kauas erittäin hyvin.

Nyt on sitten iän myötä ruho alkanut lahoamaan ja ns. ikänäkö yrittää hiipiä häiritsemään, mutta vielä pärjää ilman lukulaseja. Silmäoperaatiossa jätettiinkin tarkoituksella toiseen silmään vielä hieman likinäköisyyttä jotta ikänäkö viivästyisi muutamalla vuodella.
Vastaa Viestiin