Alkuun hieman taustaa. Itse olen nyt 33 vuotias ja silmälasit on olleet käytössä n.11 vuotiaasta lähtien käytännössä aina valveilla ollessa. Minulla on ollut alusta saakka vaivana likinäköisyys ja myöhemmin myös lievä hajataitteisuus. Käytännössä täysipainoisen elämän eläminen on vaatinut jatkuvaa silmälasien tai piilolinssien käyttöä.
No kaikki silmälasien käyttäjät tietävät, että silmälasit tuovat omat haasteensa mm. moottoripyöräilyharrastukseen. Jos aikoo käyttää silmälaseja ajaessa on mm. kypärän valinnassa on otettava huomioon istuvuus lasien kanssa, etenkin kosteilla keleillä ja viileällä ongelmaksi nousee lasien huurtuminen ja etenkin jos harrastaa lajeja, joissa käytetään erillisiä ajolaseja, on silmälasien käyttö haasteellista. Piilolinsseillä useat em. ongelmat ratkeavat, mutta piilolinssien käyttö tuo taas omat haasteensa, joihin en tässä mene sen enempää.
Jo hyvin varhaisessa vaiheessa silmälasien käyttöhistoriaani koin lasien käytön ongelmalliseksi mm. jäärata-ajo, motocross, uinti ym. harrastusten parissa. Niinpä varmaan joskus n.13-14 vuotiaana aloin käyttää harrasteissa kertakäyttöpiilolinssejä, jotka kyllä olivat varsin toimiva ratkaisu ja niillä mentiinkin harrasteiden vaatimissa tilanteissa viime kesään saakka, eli lähes 20 vuotta. Arkielämässä töissä ja monissa harrasteissa käytin kuitenkin yleisimmin silmälaseja.
Melko nuoresta lähtien olin päättänyt, että jos silmien terveys, näön heikkenemisen tilanne ja rahatilanne sen sallivat, niin leikkautan silmäni kuntoon. No viime kesänä em. asiat alkoivat olla kohdillaan ja päätin leikkuuttaa silmäni. Silmälaseissa oli ollut jo n. kolmen vuoden ajan muuttumattomat vahvuudet, luokkaa -6 molemmissa silmissä ja omat tulotaso ja leikkausten hintataso alkoivat kohdata. Kävin paikallisessa optikkoliikkeessä alustavassa tarkastuksessa ja varattiin samalla aika varsinaiseen silmälääkärintarkistukseen ja itse leikkaukseen. Omalla kylällä näitä ei tehdä, vaan jouduin matkustamaan Kajaanista Kuopioon operaatiota varten. Leikkausaika oli minulla elokuun alkupuolella viime kesänä eli kesällä 2020. Tarkastuksessa ei havaittu mitään estettä leikkauksen toteuttamiselle ja leikkaus suoritettiin samana päivänä lääkärintarkastuksen kanssa. Operaatio tehtiin femtosekuntilaseria käyttäen ns. läppäleikkauksena. Menin silmäsairaalaan n. klo.12 ja pois pääsin n. klo.15 aikoihin. Silmissä oli leikkauksen jälkeisinä tunteina kohtuullisen voimakasta valonarkuutta ja roskantunnetta, mutta ne helpottivat nopeasti leikkauksen jälkeisinä tunteina. Näkö oli kohtuullisen hyvä heti leikkauksen jälkeen ja jo parin päivän päästä leikkauksesta näkö tuntui olevan parempi kuin vuosiin silmälasien kanssa (vaikka olisi ollut ihan uudet ja oikeilla voimakkuuksilla olevat lasit).
Leikkauksen jälkeen täytyy käyttää aluksi sekä kosteuttavia tippoja useita kertoja päivässä sekä antibiootti-kortisonitippoja itsellä muistaakseni 1-2vko ajan. Kostutustippoja käytetään ensin hyvin tiheässä tahdissa ja määrää voi vähentää pikkuhiljaa. Tällä hetkellä käytän kostutustippoja 1-2 kertaa vuorokaudessa, mutta välillä voi jäädä muutama päivä välistä enkä ole kokenut mitään ongelmia silloinkaan. Suositus on kuitenkin jatkaa niiden käyttöä ja operaatiosta voi ollakin seurauksena pysyvääkin silmien kuivumista, joka vaatii kostutustippojen käyttöä. Itse koen tämän tippojen käytön huomattavan pienenä vaivana verrattuna silmälasien tai/ja piilolinssien käytölle.
Nyt kun leikkauksesta on kohta mennyt puoli vuotta ja talvimotoristihommiakin on jo kerennyt kertyä ”uusilla silmillä” jonkin verran, niin uskalsin alkaa kirjoittamaan tänne omista kokemuksistani ja ne ovat kyllä pelkästään positiivisia. Silmälasittomuus tuo arkeen aivan uutta vaivattomuutta ja eron huomaa monissa pienissä asioissa, joista silmälasien huurtuminen eri tilanteissa ei ole vähäisimmästä päästä. Lisäksi ei esimerkiksi reissuun lähtiessä tarvitse huolehtia silmälaseja varulta matkaan, jos on lähdössä piilolinssien kanssa liikenteeseen, ei tarvitse pelätä lasien rikkoutumista äkillisissä ”hankalissa” tilanteissa, silloin kun ei satu olemaan piilarit päässä yms.
Itsellä leikkaus kaikkine tarkastuksineen ja lääkkeineen, tippoineen yms. tuli maksamaan n.2500€ ja en ole katunut päätöstä yhtään kertaa. Tämä menee nyt vähän mainospuheen kuuloiseksi, mutta tosiaan omat kokemukset on niin positiiviset ja olen itse edelleen jatkuvasti niin innoissani asiasta, että varmasti näkyy myös kirjoituksesta. Tässä siis nyt vain oma henkilökohtainen kokemukseni aiheesta kerrottuna niille, jotka ko. operaatiota mahdollisesti harkitsevat.
Edit: Alla vielä tuo jälkihoito-ohje, jonka mukaan itse olen mennyt. Siinä on mainittu mm. noista rajoitteista joita leikkauksen jälkeen on.